Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 7087
Har valgt å utlevere en del bakgrunnsinfo her, så innlegget kunne kanskje vært postet på et annet forum, men fordi hovedspørsmålet på slutten dreier seg om hasj, satser jeg på at den ligger fint her på rusforumet... Hvis noen har dårlig tid, eller vil komme rett til saken, så kan dere hoppe rett til de to siste avsnittene, markert med fet skrift. Takk !

På grunn av at jeg blir borte på ubestemt tid, har jeg bestemt meg for å leie ut huset mitt. Ettersom jeg har kjæledyr og diverse annet i huset, som må (dvs er mest praktisk) fortsette i samme hus, har jeg valgt å forhøre meg blant kompisene mine om noen av dem er interessert i å bo der og passe på i mellomtiden. Jeg sliter litt med tanken på å overlate dyret til en villt fremmed student, for eksempel.

Uansett - poenget er at to kompiser av meg nå leier huset. Jeg har ingen planer om å tjene noe på det, de betaler kun for eget forbruk av strøm osv (foreløpig 1000,- hver [altså 2000,- tilsammen] pr måned, for 120 nyoppussede kvadratmeter med god beliggenhet). Jeg har sagt at de må føle seg helt som hjemme, de skal få lov å ha så mye fester, vors og nach de bare vil, og ha det så rotete og skittent som de bare føler for, og hvis de knuser noen glass eller fat, så gjør det heller ikke noe (litt annerledes hvis tven blir kastet ned trappen da, men)... Kort fortalt føler jeg at de har fått MEGET gunstige vilkår i denne avtalen. Planen er også å skrive under kontrakt på leieavtalen, der det vil komme frem skriftlig at leieforholdet er basert på tillit, men vil også ha konkrete holdepunkter, naturlig nok.

However, vi har nå bodd sammen to ukers tid (jeg reiser snart), og de har allerede hatt noen vors her. Helt greit. Har vært masse folk her hver eneste dag, som oftest ca 10 eller mer, ellers 4-5-6 stk. Helt greit. Det jeg IKKE likte, var at den ene dagen jeg var borte, og kom hjem utpå kveldingen, satt det en gjeng på 6-7 stykker dønn stein i stuen. De hadde riktig nok røykt ute på en av verandaene, men med døren åpen, så det luktet også i stuen. Av flere årsaker jeg ikke vil forklare nærmere, er dette helt, ett hundre prosent, dønn, klinkende, forbanna utelukket og uakseptabelt. Jeg har lest mye her inne, og sett mange gode argumenter for at hasj burde vært lovlig, og jeg er ikke i mot hasj i seg selv, men som sagt - det er grunner som gjør at jeg ikke under NOEN omstendigheter vil ha noe som helst ulovlig stoff inn i mitt hjem. Gjengen som røykte (ikke leietakerne mine) var sågar freidige nok til å etterlate rusk etter ugjerningen på stuebordet mitt som en slags "gave" til meg. Jeg satte IKKE pris på den. Han ene, som forøvrig hadde røykt og drukket veldig mye, var for øvrig jævlig interessert i å diskutere inngående hvor ufarlig hasj er. Jeg prøvde så godt jeg kunne å beherske meg mens jeg forsøkte å forklare at jeg VET det, men at det likevel er HELT uaktuelt å gjøre det i mitt hus.

Av de to leietakerne mine er han ene imot stoff, men er en passiv type og sa ingenting i mot når de ville røyke hos meg. Han andre leietakeren min røyker en sjelden gang i blant (type en gang annenhver måned eller så). Dessverre har de flere gode venner som røyker jevnlig, og det virker som de syntes det var en god idé å ta dette oppe hos meg, siden de nå endelig disponerer en leilighet uten foreldre (det dreier seg om myndige tenåringer). De så nok allerede samme dagen at jeg ikke likte dette, og jeg så selv Facebookloggen til han som tillot dette, der han samtalte med en av de som kom og røykte. Han skrev noe i den duren av "Det blir ALDRI røyking her igjen! Du skulle sett han [meg] når han fant ut av det... Aldri sett et så skuffet uttrykk før.." og han fikk tilbakemelding omtrent "heh.. ok..", og denne loggen er genuin. Han hadde ikke skrevet det for at jeg skulle se det, det vet jeg med sikkerhet. Et par dager senere hadde jeg tenkt over hvordan jeg skulle formulere meg, og vi tok en skikkelig prat, der jeg understreket alvoret i det, og hvor viktig det var at de ikke røykte hjemme. Jeg sa at det er helt greit at de røyker, det skal jeg ikke legge meg opp i, men gjør det et annet sted. Ikke her! Og jeg tror virkelig de angrer sterkt, det ser jeg på dem, og jeg tror at akkurat nå er de selv overbevist om at de ikke kommer til å røyke mer her. Imidlertid er jeg redd for at selvbeherskelsen kanskje ikke er helt utviklet enda, og at de muligens etter hvert vil slite med å motstå gruppepresset fra vennene som ser det som et flott sted å røyke på.

Kort sagt har jeg liten mulighet til å kontrollere hva de gjør på når jeg ikke er der, og jeg kommer heller ikke hjem så altfor ofte. Like fullt er det SVÆRT viktig at det verken røykes eller medbringes ulovlige rusmidler i huset noen sinne. For å være sikker har jeg også bedt dem respektere dette på uteområdene rundt huset, og også hele gaten min (ingen kjente befinner seg i gaten min uten at de har tenkt å komme på besøk uansett). Fordi jeg som sagt er redd for at de sliter med å overholde dette, vil jeg ta stikkprøver når jeg kommer hjem, for å se om de har holdt på med dette.

Så, kort formulert;
dersom noen har røykt hasj enten inne i huset (eller på veranda/utsiden nært husveggene), hvordan kan jeg oppdage dette?

Har tenkt litt på blant annet slik spray som Forsvaret bruker på lommebøker og mobiltelefoner ved innrullering... Hvor skaffes slike og hvordan bør jeg eventuelt bruke dem for å avdekke ulovlige substanser i leiligheten min?

Mange har sagt de ville sparket dem ut på flekken, men her på rusmiddelforumet regner jeg med flere har forståelse for at jeg velger å gi dem en ny sjanse, da jeg synes man fortjener en ekstra sjanse om man trår feil. Dog skal jeg innrømme jeg er skuffet over at de kunne finne på å "innvie" leiligheten min i det hele tatt, men jeg velger å tro at de ikke gjør det flere ganger. Dessverre raknet tilliten littegranne, og jeg tør ikke lenger stole blindt på det. Men de skal få muligheten til å bevise det.
Nå trenger jeg bare hjelp til å eventuelt (forhåpentligvis ikke) motbevise det...
Ville nok gått for å undersøke mulighetene for å få fatt på slik spray som de bruker i forsvaret. Urintester o.l er jo naturlig nok uaktuelt da du bare ikke vil at det skal skje i din bolig. Noe som er mer enn fair nok, spesielt når de får en slik kompisdeal av deg.

Ellers så blir det vel bare til å stole på kompisene dine, hvis de er gode nok kamerater til at du låner ut leiligheta "gratis" så bør de være gode nok kamerater til at du kan stole på at de faktisk holder det de lover når de sier at det ikke skal skje.
Hvis det er så viktig at det ikke er noe ulovlige saker i huset ditt ville jeg nok vurdert å ha noen andre leieboere der. Ikke nødvendigvis fordi de kommer til å røyke inne men hvis de henger med mange folk som røyker en del og de har vors/nach og sånn kan det lett bli noe røyking uten at de får det med seg eller godkjenner det. Har selv vært på fester hvor det har vært strengt forbud mot å røyke men så er det fremdeles en "venn av en venn" som fyrer opp en feit en på dass eller lignende når han blir full.
hvis ikke du engang skal klare å oppdage denne narkotika bruken uten å bruke spray , hva er problemet ?
Trådstarter
6 8
Sitat av aidoN Vis innlegg
Haha, hva er din greie?
Vis hele sitatet...
Hva skal det bety?

Sitat av Forconin Vis innlegg
Ville nok gått for å undersøke mulighetene for å få fatt på slik spray som de bruker i forsvaret. Urintester o.l er jo naturlig nok uaktuelt da du bare ikke vil at det skal skje i din bolig. Noe som er mer enn fair nok, spesielt når de får en slik kompisdeal av deg.

Ellers så blir det vel bare til å stole på kompisene dine, hvis de er gode nok kamerater til at du låner ut leiligheta "gratis" så bør de være gode nok kamerater til at du kan stole på at de faktisk holder det de lover når de sier at det ikke skal skje.
Vis hele sitatet...
Ja, urintester skjer nok neppe. Og det du sier på slutten der er også temmelig likt mine egne tanker. Har sett lignende problemstillinger før, og har alltid tenkt "hvis du ikke stoler på dem, så sier du nei". Enkelt og greit. Nå vil jeg bare gi dem en sjanse til. Finner jeg ut at de fortsetter å misbruke den, så er det rett ut. Synes stikkprøver hadde vært greit til å undersøke dette.

Sitat av paragone Vis innlegg
Hvis det er så viktig at det ikke er noe ulovlige saker i huset ditt ville jeg nok vurdert å ha noen andre leieboere der. Ikke nødvendigvis fordi de kommer til å røyke inne men hvis de henger med mange folk som røyker en del og de har vors/nach og sånn kan det lett bli noe røyking uten at de får det med seg eller godkjenner det. Har selv vært på fester hvor det har vært strengt forbud mot å røyke men så er det fremdeles en "venn av en venn" som fyrer opp en feit en på dass eller lignende når han blir full.
Vis hele sitatet...
Det første er jeg enig i. Som sagt synes jeg det blir litt brutalt å kaste dem rett ut igjen så fort, etter et lite feilsteg. Jeg har selv forklart dem at å flytte ut fra foreldrene er deilig, men uvant i starten, og det kommer til å bli mange feilsteg i begynnelsen. Dette anser jeg som ett av dem. De hadde heller ikke fått poengtert viktigheten av dette på forhånd, da jeg ikke trodde det var et tema. Nå har de fått skapet ettertrykkelig satt på plass, og er helt klare over at, og også hvorfor, det er meget viktig at de ikke røyker hos meg. Det vil si at hvis de nå velger å røyke der, så er det et tillitsbrudd av en HELT annen karakter enn det var første gangen, og dermed utvilsomt grunnlag for øyeblikkelig utkastelse, som en minste/mildeste reaksjon. Det du nevner på slutten der er et moment jeg faktisk ikke hadde tenkt på, men definitivt også veldig klart og viktig...

Jeg har mange andre venner som tar totalavstand fra rus, som sikkert godt kunne tenke seg å bo der. Det var tilfeldigheter som gjorde at jeg avtalte med disse gutta først. Men inntil jeg ser røyketendenser videre, så kommer de til å få fortsette å bo der.

Sitat av gekko4u Vis innlegg
hvis ikke du engang skal klare å oppdage denne narkotika bruken uten å bruke spray , hva er problemet ?
Vis hele sitatet...
Problemet er at både jeg selv, og familie av meg som tidligere har bodd, og som senere kommer til å bo, i dette huset, innehar yrker og samfunnsposisjoner med absolutt nulltoleranse til ulovlige rusmidler. Den dagen jeg kom hjem til innrøyket leilighet, kom det narkobikkjer bort til meg på arbeidsplassen og snuste på meg bare 4 dager senere.

Jeg vil overhodet ikke risikere verken min egen eller min families karriere på dette, så det der med "en liten tjall i ny og ne når huseier snur ryggen til" er forferdelig uaktuelt. Og jeg er sikker på at hvis JEG klarer å finne spor av narko i heimen, så klarer helt klart andre narkokontrollører å finne det samme. Derfor innehar jeg samme nulltoleransen som arbeidsgivere og øvrig samfunn har når det angår min private bolig. Dette var ikke leietakerne mine klar over på forhånd, men nå vet de det. Derfor tror jeg også de innser alvoret. Men jeg tør ikke å stole blindt på det, når det er så mye som står på spill.

Kall meg dumsnill x 1 mill, men jeg har valgt å gi de en sjanse til. Men jeg er jævlig bestemt på at flere sjanser blir det ikke, og hvis det er noe tull, vil jeg vite det. Dette er så godt som den eneste restriksjonen de har, da synes jeg absolutt ikke det er urimelig å kunne forvente det.
heller bedre å si at det ikke skal være noe stoner hangout mens du er borte , for da blir det bare at 5-6 gutter går ut døra og røyker noen jointer i nabolaget ditt og tusler tilbake til leiligheten din og sånn trafikk med jamt mellomrom sånn annenhver time eller noe .. si at du har bedt en god nabo om å passe litt på trafikken ved døra di og du skal f*** ikke ha masse stoner trafikk inn og ut døra her ..
Det er jo veldig enkelt, bare å finne nye ærlige folk som kan oppføre seg mens du er borte Så tjener du kanskje litt også
På meg høres det egentlig ut som du kan stole på at de ikke gjør det igjen, som du sier var det en glipp da dette ikke var et tema på forhånd. Hvis du stoler såpass bra på kameratene dine at de får bo der samtidig som de skjønner hvorfor du ikke vil ha noe av det ville jeg egentlig regnet med at de ikke gjorde det igjen. Ta evt en ekstra prat og gjør det veldig klart at du/familien risikerer jobben hvis de gjør dette. Er det oppegående mennesker skjønner de dette og sikrer at dette ikke skjer igjen. Stikkprøver vil fort bare ødelegge forholdet du har til kameratene dine.
Be dem heller rulle opp noen jointer før de kommer til leiligheten din, så får de røyke ute på verandaen med døren lukket. Men dette må tas med en klype salt dog, er fort gjort å glemme den døra når du både er full og skækk vet jeg.
Jeez, så noia som du har skulle man tro du faktisk hadde røyka noen år!
Stol på vennene dine og slutt og les loggen dems!
Jeg blir bare mer og mer nysgjerrig på hvorfor det er så veldig viktig at ingen røyker/inntar noe ulovlig i huset ditt, jeg.
Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Jeg blir bare mer og mer nysgjerrig på hvorfor det er så veldig viktig at ingen røyker/inntar noe ulovlig i huset ditt, jeg.
Vis hele sitatet...
Fordi han, og famlien har jobber med nulltolerense for rusmidler. Skjønner det veldig godt selv. Er ikke kult når du låner bort huset ditt til noen kompiser, og når du kommer hjem er det stappfult med rusa mennesker?
Herregud da.. Det er da forskjell på å røyke ett par jointer ute på verandaen kontra "huset fult av rusa mennesker". Jeg ser virkelig ikke problemet ditt, sorry. Hadde det vært slik at du ikke vil at noen røyker inne, altså sigaretter også, hadde jeg fortstått. Disse er da ordentlig mennesker, de klarer vel å røyke med døra lukket igjen.
Jeg skjønner problemet ditt noenlunde tror jeg. Det jeg ikke skjønner, er vennene dine. Du sier til de at de kan gjøre hva faen de vil, innenfor rimelighetens grenser og litt utover det og. Men du tolererer ikke at de bruker ulovlige stoffer i huset ditt. Du er opplyst og du vet at hasj ikke skader noen. Men prinsipielt vil du ikke ha noe av dette.

Løsning? Be dem dra seg til helvete om de ikke følger de få reglene du har, og at om du finner ut at de har gjort noe slikt inni huset ditt, må de og alle tingene deres være utav døren innen 2 timer. Er ikke verre.
Leste hele avsnittet ditt, og er det nulltoleranse på narkotika i leiligheten, så er det nulltoleranse. Det er din leiligheten, ditt rykte, du som får problemer med naboer osv.
Alle dere som sier her at "jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er greit", eier vel så&si null respekt for andres eindom&område og trenger seriøst å vokse opp litt, da han sier det ikke er aktuelt, så er det så enkelt at det ikke er lov.

Hadde det vært min leilighet, og de hadde fått beskjed om holde tjallen (eller annet narkotepetika) uta fra leiligheten, så skulle det vært respektert, ellers kunne de bare ha kommet seg ut.

Hvis du fortsatt vil ha de som leieboere, og tror de klarer å holde det rusfritt, så sier jeg go for it, da du kommer hjem, så kjøper du en ny pakk med q-tips, går over taket med noen få av de (spesielt over steder der det er vanlig å røyke, sofa, kjøkkenvifte, vinduskarmer osv).
Så går du på apoteket å kjøper sterilt vann, kjøper en rustest som kun har fokus på thc, klipper av q-tips hodene, og lar det ligge over natten i vannet, før det heller det på pissetesten.

Jeg har selv brukt dette i leiligheten jeg leier ut, og har tatt 3 forskjellige leieboere siste året for røyking inne, noe som har medfart at de mister depositum, og får valget mellom å flytte innen dagen er omme, eller politianmeldelse. Null toleranse er null toleranse.

Strengt? Muligens, men leiligheten blir leid ut uansett, ser ikke behovet for å ha rus i hus da det ikke er nødvendig )
Han sier jo i en senere post at pga. samfunnsstilling og kariere på seg selv og familie er det nulltolleranse for rusmidler. Han vil jo såklart ikke risikere sin egen og sin families stillinger bare fordi noen barnslige folk ikke klarer å ta tjallen et annet sted enn akkurat hjemme hos han selv. Skjønner TS veldig godt og synes han står foran et veldig vanskelig dilemma.

Gjør som du sier, ta stikkprøver! Husk at selvom han ene kompisen din er passiv, vil det være et svik mot deg å ikke si ifra om hva som skjer mens du er borte. Det er stor forskjell på å sladre og å si ifra! Spesielt når de har en kremdeal som denne! Bo på 120 nyoppussede kvm for 2k i måneden er jo som en drøm!
Forstår problemstillingen din. For meg virker det som du har et yrke som omgås narkohunder, kunne du ikke bare lånt en med deg hjem en gang i mnd ved disse stikkprøvene dine? Da finner du fort ut om det har vært noe tull der?
Altså - ser at det er flere brukere som kommenterer at de ikke ser problemet til trådstarter. Er dere totalt blokket for det han selv sitter her og sier? Han er selv, og har familie som sitter i diverse posisjoner i samfunnet hvor det er nulltoleranse for narkotika, hvor iallefall han selv er i en jobb hvor han titt og ofte møter narkotika hunder.

Trådstarter er slik jeg ser det utrolig hyggelig og tilbyr disse vennene å låne leiligheten hans for kostnaden av å "drive stedet". For slik en vennetjeneste er det vel bare å forvente at den andre part ikke risikere å utsette han og hans familie for diverse heller dårlige erfaringer med politi, rettsvesen, arbeidsgivere eller hva det nå enn er de kan komme/er borte i. Trådstarter sier til og med selv at han ikke har noe imot bruk av hasj, så lenge det ikke foregår på hans tomt! Jøsses folks!

Forøvrig har jeg lite å bidra med når det gjelder hvordan du skal kunne ta stikkprøver av dette trådstarter.
Sist endret av Dibsent; 11. juli 2011 kl. 02:54.
sjekk hvis de røyker rundt om kring i nabolaget, snakk med en noabo, se etter sneiper i gress og sånt, sjekk om det ligger ijenn i askebeger osov.
Skjønner problemet her, men jeg må si at du er bra naiv hvis du faktisk tar tipsene til de over her om narkohund, spørre naboer osv. Det er såre enkelt å skjule bruk, og du har nesten null sjangs til å finne ut av det om leieboerne går inn for å skjule at vennene deres røyker der. Som sagt over; Si fra hvordan du vil ha det, bryter de avtalen kaster du dem ut og hvis du ikke stoler på de finner du noen andre. Å begynne med pisseprøver og narkohund vil jeg si er å tråkke kraftig over integriteten til dine egne kompiser.
Jeg hadde lagt meg selv to alternativer.

Enten stoler du 100% på de, og latt de bo der.
Ellers så finner du noen andre, spør om en i familien kan passe på dyrene og svippe innom huset et par ganger i uken.
Beste måten å avsløre hasjrøyking på er å sette på en eller annen stonermovie på tven. Med en gang du hører latter, betyr det at du må kaste junkiene ut. buhu
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Så lenge de ikke røyker inne/oppbevarer narkotika i huset, så ser jeg ingen problem i det, og det bør de klare å følge. Men å kreve at huset skal være 100% hasjfritt er umulig. Alltid litt lommerusk som kan komme inn. Hvis man hadde sprayet alle hus og leiligheter her i landet med sånn finn-cannabis-spray, så hadde man funnet mye.

Så lenge du ikke røyker selv, så har du ingenting å frykte.
Alle dere som påstår at trådstarter er urimelig ovenfor kameratene sine er så langt ute på jordet at jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg! Fyren leier ut en flott leilighet med god beliggenhet på 120 kvm for 2 000,- i måneden! En kamerat av meg leide en på 110 kvm på Sofienberg, og han måtte ut med 17000,-/mnd! Dette er en kremdeal, og hvis ikke folkene klarer å oppføre seg så fortjener de å bli kasta på hue og ræva ut. Ærlig talt så forstår jeg ikke hvorfor du ikke heller leier ut billig til noen kompiser, så tjener du et par tusen ekstra på det. For en tillit du har, skulle ønske jeg hadde kompiser som deg!
Helt og holdtent enig med Stinson!

Umulig å kreve at et hjem skal være 100% narkotikafritt? Nei vettu hva. De som låner leiligheten har en kongeavtale, som de fleste ungdommer hadde drept for. Det minste de burde gjøre er å respektere husets regler. Hadde jeg vært så heldig å få låne en leilighet på de premissene, hadde jeg jaggu vaska leiligheten daglig med tannbørste som takk.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Få en litt mer voksen kompis til å hente noe du har ''glemt'' klokken ni en lørdagskveld.
Eller skyld på noe rørploblemer og at kompisen din kommer innom en eller annen gang for å sjekke opp i det.

To tilfeldige stikkprøver der.
Kronisk stein
Navnl0s's Avatar
Tror ikke TS er intressert i å være barnevakt eller inspeksjonssjef for disse karene. Og vis dette bekymrer deg så meget ville jeg kastet ut begge to så kvikt som juling. Hvis i det hele tatt er en sjangse for at du mister jobben så hvorfor gidde?

Og vis det har vært 4-5-6 karer der hver eneste kveld, høres det ut som det har blitt veldig "bule" stemning. Skjer som regel når første karen i gjengen disponerer leilighet. Og det er ikke lett å si nei for disse to hvis det kommer 5 kompiser som vil røyke.

Syns jeg hører det, "Kom an da, kanke vi bare blåse tryna før vi kommer" O.l
Få de ut, eller sett opp leien i hvertfall.
TS: Leiligheten ligger vel ikke på lysaker og navnet ditt er vel ikke sebastian?
Trådstarter
6 8
Først og fremst:
Dere som har sendt meg PMs og spør om dere kan få leie hos meg; jeg er smigret. Tolker det som at flere er enige i at jeg gir gunstige leievilkår. Jeg er også imponert over at dere spør til tross for at dere ikke vet hvor det er snakk om engang. Kanskje vi bor i en (120 kvm nyoppusset) lavvo på Finnmarksvidda? Nei, virkelig, jeg er smigret over tilbudene, men foreløpig kommer det nok ikke til å være aktuelt, da jeg har nok av andre kandidater mens jeg er bortreist. Ellers takk.

Sitat av gekko4u Vis innlegg
heller bedre å si at det ikke skal være noe stoner hangout mens du er borte , for da blir det bare at 5-6 gutter går ut døra og røyker noen jointer i nabolaget ditt og tusler tilbake til leiligheten din og sånn trafikk med jamt mellomrom sånn annenhver time eller noe .. si at du har bedt en god nabo om å passe litt på trafikken ved døra di og du skal f*** ikke ha masse stoner trafikk inn og ut døra her ..
Vis hele sitatet...
Har faktisk to forskjellige naboer som har ringt meg og klaget over mye trafikk inn og ut døren. Jeg spurte om de var plaget av støy eller lignende, men det var de ikke, det eneste som plaget dem var at det var mange folk som gikk ut og inn hver dag. Da ga jeg beskjed om at de skulle vel drite i hvem som befinner seg i mitt hus, jeg må da få lov å åpne dørene for hvem jeg vil uten at hele nabolaget skal blande seg. Selvfølgelig så lenge ingen andre sjeneres av støy etc. Jeg har som sagt selv vært tilstede på flere av vorspielene de har holdt hjemme hos meg, og folk oppfører seg relativt fint. Det har aldri vært noe snakk om "åpent hus"-fest, vi har vært selektive med tanke på hvem vi inviterer. Vi er som sagt KOMPISER, det er ikke noen tilfeldige sluggere jeg har plukket opp fra rennesteinen dette her. De aller, alle fleste vi omgås tar avstand fra narkotika, men det dreier seg om en liten gjeng som han ene leietakeren min har hengt en del med før. Jeg kjenner dem også veldig godt, men jeg har ikke pleid å tilbringe tid med dem. Så jeg er trygg på at det ikke kommer til å bli noe narkoreir eller åpen bule, men jeg er spent på hvordan kompisen min takler presset fra disse 4-5 guttene (som forøvrig har gått med på å aldri ta med seg noe opp til mitt hus igjen).

Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er jo veldig enkelt, bare å finne nye ærlige folk som kan oppføre seg mens du er borte Så tjener du kanskje litt også
Vis hele sitatet...
Tja, jeg synes ikke det er så veldig enkelt, jeg. Da må de flytte ut igjen, så må noen andre flytte inn igjen. De får ett forsøk til. Jeg er ikke ute etter å tjene noe på det.

Sitat av Forconin Vis innlegg
På meg høres det egentlig ut som du kan stole på at de ikke gjør det igjen, som du sier var det en glipp da dette ikke var et tema på forhånd. Hvis du stoler såpass bra på kameratene dine at de får bo der samtidig som de skjønner hvorfor du ikke vil ha noe av det ville jeg egentlig regnet med at de ikke gjorde det igjen. Ta evt en ekstra prat og gjør det veldig klart at du/familien risikerer jobben hvis de gjør dette. Er det oppegående mennesker skjønner de dette og sikrer at dette ikke skjer igjen. Stikkprøver vil fort bare ødelegge forholdet du har til kameratene dine.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker veldig likt som deg. Jeg tenker også at dersom jeg kjenner meg selv rett, så kommer jeg aldri til å få finger'n ut og kjøpt noen indikatorer heller. Så det kommer nok til å bli med det å stole på dem. Men hvis jeg spaserer inn til et stonermiljø i stuen min en gang til, så er det på hodet og ræva ut.

Sitat av Denzel Vis innlegg
Be dem heller rulle opp noen jointer før de kommer til leiligheten din, så får de røyke ute på verandaen med døren lukket. Men dette må tas med en klype salt dog, er fort gjort å glemme den døra når du både er full og skækk vet jeg.
Vis hele sitatet...
Det er helt uaktuelt, jeg vil ikke ha stoffet i nærheten av huset mitt. Ikke på verandaen heller.

Sitat av Podcastern Vis innlegg
Jeez, så noia som du har skulle man tro du faktisk hadde røyka noen år!
Stol på vennene dine og slutt og les loggen dems!
Vis hele sitatet...
Vel, det står mye på spill. Og de har allerede skuffet én gang. Jeg har forresten ikke snoket i loggene. Det var som sagt flere dager senere vi tok den praten, og da sa jeg at jeg ville han skulle ta kontakt med gjengen og gi beskjed om at det er uaktuelt med røyking her. Da svarte han "Det gjorde jeg med én gang, for flere dager siden... Snakket med de på Facebook." så spurte jeg "Hva svarte de da?", men det husket han ikke, så da gikk han inn på Facebook og sjekket meldingene sine, og viste meg skjermen uoppfordret. Og ganske riktig, de hadde hatt den samtalen allerede lenge før jeg brakte det opp på bane, uten å fortelle det til meg engang. Det at dette har skjedd, og at det kom opp ved en tilfeldighet, tar jeg som et positivt tegn.

Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Forstår problemstillingen din. For meg virker det som du har et yrke som omgås narkohunder, kunne du ikke bare lånt en med deg hjem en gang i mnd ved disse stikkprøvene dine? Da finner du fort ut om det har vært noe tull der?
Vis hele sitatet...
Jeg blir kontrollert av narkohunder fra tid til annen, ja. Kunne forsåvidt spurt, men jeg regner med de ikke tilbyr slike prosedyrer. Dessuten vil det vel være rimelig freidig av meg å spasere inn til dem med en narkohund og sniffe rundt i stue og på veranda, når vennene mine har lovet meg at de har sluttet. Til tross for at det er mitt hus, så er det deres privatliv. Jeg kan se for meg diskrét testing av møblement, vegger og tak, men å offisielt proklamere at jeg ikke har tillit til dem, det vil jeg ikke gjøre. Det kan fort ødelegge vennskapet vårt, som vi fremdeles har (som også leieavtalen står og faller på. Hadde vi ikke vært kompiser, hadde de ikke bodd der).


Sitat av flexx Vis innlegg
Skjønner problemet her, men jeg må si at du er bra naiv hvis du faktisk tar tipsene til de over her om narkohund, spørre naboer osv. Det er såre enkelt å skjule bruk, og du har nesten null sjangs til å finne ut av det om leieboerne går inn for å skjule at vennene deres røyker der. Som sagt over; Si fra hvordan du vil ha det, bryter de avtalen kaster du dem ut og hvis du ikke stoler på de finner du noen andre. Å begynne med pisseprøver og narkohund vil jeg si er å tråkke kraftig over integriteten til dine egne kompiser.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. Pisseprøve er selvfølgelig uaktuelt, en eventuell narkohund ville jeg aldri komt drassende med uanmeldt, og det er dessuten astronomisk lite sannsynlig. Hvis noe, så er det nok snakk om en liten q-tips og THC-indikator, som nevnt tidligere i tråden. Som sagt er jeg ikke REDD for stoffet, og de vet jeg ikke har noe i mot at de bruker det innimellom på andre plasser. Det eneste jeg ikke vil, er at de bruker det hjemme hos meg, der kontrollører kan spore det. Så jeg har EGENTLIG ikke veldig masse i mot at de røyker på verandaen min sånn sett, det er bare det at jeg må sette en grense et eller annet sted, og siden jeg risikerer såpass mye, så synes jeg nulltoleranse er en fornuftig ordning. Det er lettest for alle parter, mener jeg.

Sitat av Stinson Vis innlegg
Alle dere som påstår at trådstarter er urimelig ovenfor kameratene sine er så langt ute på jordet at jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg! Fyren leier ut en flott leilighet med god beliggenhet på 120 kvm for 2 000,- i måneden! En kamerat av meg leide en på 110 kvm på Sofienberg, og han måtte ut med 17000,-/mnd! Dette er en kremdeal, og hvis ikke folkene klarer å oppføre seg så fortjener de å bli kasta på hue og ræva ut. Ærlig talt så forstår jeg ikke hvorfor du ikke heller leier ut billig til noen kompiser, så tjener du et par tusen ekstra på det. For en tillit du har, skulle ønske jeg hadde kompiser som deg!
Vis hele sitatet...
Takk takk. De 2000,- er også inkludert strøm, internett, fri bruk av TV2 Sumo-kontoen min, veldig masse tv-kanaler, og rett og slett ellers fri bruk av et ferdig, rikt møblert hjem med plenty aksessoar (alt mulig rart... PS3, Xbox, musikkinstrumenter som gitar, piano og keyboard, enkle treningsapparater etc). Jeg er klar over at de har en vanvittig kremdeal, jeg håper bare de innser det selv også.


Sitat av Mowglid Vis innlegg
Tror ikke TS er intressert i å være barnevakt eller inspeksjonssjef for disse karene. Og vis dette bekymrer deg så meget ville jeg kastet ut begge to så kvikt som juling. Hvis i det hele tatt er en sjangse for at du mister jobben så hvorfor gidde?

Og vis det har vært 4-5-6 karer der hver eneste kveld, høres det ut som det har blitt veldig "bule" stemning. Skjer som regel når første karen i gjengen disponerer leilighet. Og det er ikke lett å si nei for disse to hvis det kommer 5 kompiser som vil røyke.

Syns jeg hører det, "Kom an da, kanke vi bare blåse tryna før vi kommer" O.l
Få de ut, eller sett opp leien i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg tenker det samme som deg. Nå skal det sies at det hovedsaklig er kvinnfolk som er på besøk hos oss, i tillegg til et par trofaste kompiser vi har. De to jentene som har vært her mest, tar sterk avstand fra alle ulovlige rusmidler, og hun var også tilstede den kvelden de røykte på verandaen. Da jeg kom hjem var det hun som pratet til meg først. Hun var rett og slett kokforbanna, og var da på grensen til å slå ned en av stonerne (slagkraftig kvinne), han som på død og liv skulle diskutere legalisering med oss. Det gir meg også litt ro i sjelen, fordi jeg vet hun er der ofte, og jeg vet hun sier fra om det er noe. Jeg tror i det store og det hele at leietakerne mine ble veldig ukomfortabel med situasjonen helt fra reven først ble fyrt opp. Det virket kanskje som en brukbar idé på forhånd, men jeg tok ikke det tok lang tid før det ble virkelig ubekvemt, og allerede før jeg kom hjem begynte de visstnok å angre på at de sa ja. Etter at jeg kom hjem angret de i alle fall definitivt på at de sa ja, for å si det slik. Derfor tror jeg de tenker seg om to ganger dersom det skulle bli aktuelt igjen.

Sitat av Bundy Vis innlegg
TS: Leiligheten ligger vel ikke på lysaker og navnet ditt er vel ikke sebastian?
Vis hele sitatet...
Nei og nei.


Til slutt vil jeg bare si tusen takk for støtten til alle dere andre som har svart! Jeg er veldig glad for å lese at jeg ikke er helt urimelig og kjip med kravene mine. Takk for at dere gidder å skrive positive tilbakemeldinger! Ha en fin kveld!
Sist endret av Vattnissen; 19. juli 2011 kl. 02:37.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
sjekk hvis de røyker rundt om kring i nabolaget, snakk med en noabo, se etter sneiper i gress og sånt, sjekk om det ligger ijenn i askebeger osov.
Vis hele sitatet...
Snakke med nabon?!? Vist èn nabo vet det, tar det nok ikke lang tid før flere vet det. Og vist det da er snakk om jobb innen politiet, tollvesenet, millitær, flyger eller lignende tror jeg ikke det er lurt og forhøre seg i hele nabo laget :s
Enig med tråstarter og enkelte andre her: er det total forbud så èr det total forbud. Vist de da er gode venner så respekterer de det. De burde vært fall...
Helt enig i at de skal følge reglene dine og at viss de bryter dem så bør de bli kastet ut, men en ting jeg ikke skjønner og det er hvorfor ting skal gå utover deg og din familie for noe dine venner har gjort? Greit at kanskje naboer og slikt vil bli sjokkert, men jeg kan ikke tro at dette skal gå utover din jobb da dette ikke er snakk om at du ruser deg, men dine venner blir jo veldig dumt at du skal få sparken fordi du var naiv og trodde dine venner ikke kom til og gjøre dette noe mere. Og viss hundene markerer deg, så kan du jo bare kreve urinprøve for du vet jo uansett at du kommer til og være clean, og si sannheten at du ga de en advarsel, men de holdt den ikke.
Trådstarter
6 8
Sitat av Kojtkaka Vis innlegg
Snakke med nabon?!? Vist èn nabo vet det, tar det nok ikke lang tid før flere vet det. Og vist det da er snakk om jobb innen politiet, tollvesenet, millitær, flyger eller lignende tror jeg ikke det er lurt og forhøre seg i hele nabo laget :s
Enig med tråstarter og enkelte andre her: er det total forbud så èr det total forbud. Vist de da er gode venner så respekterer de det. De burde vært fall...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lyst å gi noen utenforstående noe som helst mistanke om ulovligheter i mitt hjem, nei, så det har du rett i.

Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Helt enig i at de skal følge reglene dine og at viss de bryter dem så bør de bli kastet ut, men en ting jeg ikke skjønner og det er hvorfor ting skal gå utover deg og din familie for noe dine venner har gjort? Greit at kanskje naboer og slikt vil bli sjokkert, men jeg kan ikke tro at dette skal gå utover din jobb da dette ikke er snakk om at du ruser deg, men dine venner blir jo veldig dumt at du skal få sparken fordi du var naiv og trodde dine venner ikke kom til og gjøre dette noe mere. Og viss hundene markerer deg, så kan du jo bare kreve urinprøve for du vet jo uansett at du kommer til og være clean, og si sannheten at du ga de en advarsel, men de holdt den ikke.
Vis hele sitatet...
Å ja, sannheten skal jeg selvfølgelig si, men det at det i det hele tatt blir oppdaget rusmidler i huset mitt er ikke noe som skal skje. Karrierene våre faller neppe i grus om det blir oppdaget litt småpartikler på terrassen, og jeg forteller sannheten, men jeg tror det vil føre til stor oppmerksomhet vi ikke setter pris på. Tenker på f.eks. "russkandalene" på Stortinget osv. Det skal ikke mye til før noe plutselig omtales som et narkoreir.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Tror nok du bare skal kaste de ut før det skjer noe. Er de stonere i tenårene, så er sjansene for at de en eller annen gang får besøk av onkel meget store. Uansett om de røyker i huset eller ikke. Det er nok at de blir stoppet på gaten med en flis på seg.

Tenk deg nøye om; hva så om de røyker? Så lende DU ikke røyker, så har du INGENTING å frykte. Om du frykter at noen skal spre rykter at du røyker knark, så synes jeg helt ærlig synd i deg. Jobb mister du ikke, og de nærmeste vet at du ikke røyker. Dessuten kan det skje uten at det trenger å være stoff innblandet i det hele tatt.

Jeg er enig at de ikke bør dra med seg all slags folk med seg inn på nasj i alle slags tilstander, men det blir en annen sak. Og selve røykingen kan taes utenfor.
Sist endret av Mexxy; 19. juli 2011 kl. 18:17.
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Jeg har selv brukt dette i leiligheten jeg leier ut, og har tatt 3 forskjellige leieboere siste året for røyking inne, noe som har medfart at de mister depositum, og får valget mellom å flytte innen dagen er omme, eller politianmeldelse. Null toleranse er null toleranse.

Strengt? Muligens, men leiligheten blir leid ut uansett, ser ikke behovet for å ha rus i hus da det ikke er nødvendig )
Vis hele sitatet...
Er dette lovlig?
Holde tilbake depositum på den måten? Utkastelse? Det hadde jeg som leietaker aldri gått med på. Og en politianmeldelse sier du? Bring it on! Hva skal du anmelde, at jeg har røyket hasj. Hva har du som beviser det? En hjemmesnekret doptest holder ikke mål i en eventuel sak vettu. Jeg hadde lett ringt advokaten på speed-dial om dette kom opp fra en utleier.

Forøverig enig i at om det er klart at det ikke skal røykes weed i din leilighet så skal det ikke gjøres, men jeg stiller spørsmål ved lovligheten på dine rutiner.
Han mener vel røyking inne generelt? Lukten setter seg i alt som er og er vanskelig å bli kvitt. Må nesten vaske alt med salmiakk og male alt på nytt, kaste ut alt som er av tøy osv. og det er mye arbeid og koster penger.

Sitat av Vattnissen Vis innlegg
Jeg er veldig glad for å lese at jeg ikke er helt urimelig og kjip med kravene mine.
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig annsiktsutrykket du ga dem, er et mer enn tydelig nok bevis på hvor skuffet du ble over de og at de kunne svikte deg så mye til tross for hva du har ordnet for de, jeg tror ikke de, de burde hevrtfall ikke ha samvittighet til å gjøre noe slikt igjen. Det var nok bare fordi de tenkte du var så tolerant fra før av, og i slike miljøer hvor alle er like, så er det for de ikke unormalt å røyke inne, hver dag, men nå er vel heldigvis ikke de to leietakerne noen som er så inne i dette virker det som, så jeg tror de respekterer deg. Bare si at du håper ikke du får høre noe mer fra naboene, ellers skal det nok gå bra. Så sier du også ifra til de naboene som ga beskjed om trafikken om å ringe deg hvis de ser noe tull, for det skal du ikke ha noe av her i gården.
Det er greit nok at du ikke vil ha røyking i leiligheten din, men du vil aldri finne ut om gutta har røyka på verandaen din. Passer de på at sneipene går i søppla, og ikke setter fyr på hasjen når de mekker så vil det være komplett umulig å spore i ettertid, gitt at de har ryddet, vasket og luftet jevnlig. Jeg skjønner at du har dine grunner for å forby oppbevaring og bruk av stoff i din leilighet, men i praksis blir dette umulig å gardere seg mot. Samtidig er nok enklere å bare forby røyking totalt, og satse på at _om_ de gjør det så skjer det ute og med minst mulig søl.

Det blir litt som når foreldre forbyr alkohol, sigg & snus og dop for barna sine. Egentlig sier de "gjør hva du vil, men ikke bli tatt eller havn i problemer på grunn av det...".