Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5117
Hei!

For en del år siden så var kokk et yrke med lav status, men så poppet det opp med tøffinger på tv og gjorde faget "kult" i manges øyne. Hva tenker dere om den yrkesveien nå?

Artig å se på den rapide(er det et ord?) utviklingen av statusen over natten for oss med den hvite bunaden

Jeg driter i hva folk mener om meg personlig sånn sett da jeg alltid vil være stolt over yrket mitt, men hva tror dere ligger bak en yrkesvei med matlaging og hvordan tror dere det er det egentlig er på et kjøkken i forhold til andre mer "normale" jobber?

Og fufufufuufu dere som mener at et kokkeyrket er normalt. Jeg garanterer at
dere vil klø dere i hodet over hvorfor i h.... noen faktisk velger å jobbe på et kjøkken hvis dere ser hvordan selve livet er bak dørene.

Kommer forresten ikke på noen andre yrkesveier hvor du finner en så stor andel "raringer". Dette er en av grunnene til at jeg jobber som kokk, da du vil være akseptert uansett bakgrunn, legning, hudfarge, religion osvosv. Vi driter faktisk i det så lenge du kan lage mat og stå på som alle andre! Inne på kjøkkenet så finner du alle typer mennesker, noen takker nei til psykologi studier for å jobbe bak kulissene, mens noen har ikke så mange andre valg mtp. videre utdannelse.

Vil også poengtere at hvis du som kokk tror du er en kunstner så er du laaangt utpå jordet! Dette er et håndtverk og kaller megselv konsekvent en håndtverker hvis noen drar den sammenligningen.

Så noen episoder Kitchen Chemistry av Heston Blumenthal (kjøkkensjef på en restaurant som går for å være i verdenseliten) før jeg sovnet, kanskje drømt om det å jobbe som kokk siden jeg rambler om det nå

Skriver på paden så tilgi dårlig setningsbygging og skrivefeil
De jeg kjenner som jobber som kokker er typiske "work hard, play hard" folk. Hard jobbing og hard festing.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Når jeg vokste opp var kokkelinjen alltid synonymt med folk som gikk på narkotika eller ikke kom seg inn på andre linjer pga problemer med oppførselen iallefall.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg tenker ''Stressende yrke med utrolig kjipe arbeidstimer som damene digger''
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Når jeg vokste opp var kokkelinjen alltid synonymt med folk som gikk på narkotika eller ikke kom seg inn på andre linjer pga problemer med oppførselen iallefall.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt sånn til en viss grad da mange forbinder kokkelinja på skolen med lite arbeid og stor frihet utenfor skolen. Dette er desverre en sannhet, mange får et stort sjokk når de starter læretiden og må faktisk jobbe mye hardere enn det de får inntrykk av på skolen.(som er helt ubrukelig mtp det å faktisk jobbe som kokk desverre).

Har obv trykket feil et sted siden det er et surt tryne foran tråden

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg tenker ''Stressende yrke med utrolig kjipe arbeidstimer som damene digger''
Vis hele sitatet...
Stemmer til en viss grad mtp det med damene. Fikse dame for en kveld eller tre er lett, men et forhold over tid er veldig vansklig.

Sitat av paragone Vis innlegg
De jeg kjenner som jobber som kokker er typiske "work hard, play hard" folk. Hard jobbing og hard festing.
Vis hele sitatet...
Yup! *titegn*

Det er en del ungdom her som lurer på hva dere har lyst til senere så i livet så hvis dere har spørsmål er det bare å fyre løs. Gjelder såklart alle andre også hvis dere lurer på noe, skal svare så godt jeg kan
Veldig mye jobbing, dårlig betalt, ekstremt mye festing/drikking og ofte en "drøy" intern humor
Jeg jobber som opprydningsgutt på en resturant, og jeg ser hvor mye stress det er for en kokk: liker gjestene maten? Osv

Har respekt for dere, da slipper jeg å lage min egen mat
fan steike meg det hardaste eg har gjort av "normale" ting var å gå i 2 år som kokkelærling for en psykopatisk kjøkkensjef, avløyst av en ny psykopat, 3 grads forbrenning med beskjed om at " det der får ikkje du lov til å gå til legen med, du blir sjukmeldt" og klassikeren "jobber du 2 år under meg uten å ha gått heim gråtande, har eg feila"
Sitat av danseku Vis innlegg
Veldig mye jobbing, dårlig betalt, ekstremt mye festing/drikking og ofte en "drøy" intern humor
Vis hele sitatet...
Stemmer på en prikk!
Synes synd på kroppen til de som velger å bli kokk... For overlever du mange år i kokkeyrket, har du enten en sykelig sær kropp, eller en jævlig god kiropraktor.

Yrket i seg selv er det man gjør det til å være.
husmorskokkene som lager god mat, vil nok bli mer respektert enn de som varmer opp sausen i mikroen på en random plass.

Så vil si respekten av en kokk, ligger i h*n(s/nes) egen yrkesstolthet.
Hvis det er mange med "problemer" som går kokkelinjen, fordi de ikke har noen andre muligheter. Vil ikke det bare bety at den som er smartest, eller "best", vi ha større muligheter for og lykkes innen yrke?

Har døgnet, ser tåke...
Kreds til de som tar utdanningen, det er dere som gjør det mulig å spise ute :-)
Hva jeg forbinder med kokkeyrket: Ultimat stress.
Sitat av prenix Vis innlegg
Kreds til de som tar utdanningen, det er dere som gjør det mulig å spise ute :-)
Vis hele sitatet...
Har du sett på Hellstrøm rydder opp?
Får meg til å være skeptisk overalt.
Jeg kjenner selv en jævlig god kokk som har jobbet med det lenge og nylig slutta. Han råder barna sine til å jobbe med noe annet..
Sitat av Mvp Vis innlegg
fan steike meg det hardaste eg har gjort av "normale" ting var å gå i 2 år som kokkelærling for en psykopatisk kjøkkensjef, avløyst av en ny psykopat, 3 grads forbrenning med beskjed om at " det der får ikkje du lov til å gå til legen med, du blir sjukmeldt" og klassikeren "jobber du 2 år under meg uten å ha gått heim gråtande, har eg feila"
Vis hele sitatet...
Hehe, kjenner meg igjen både fra noen steder i Norge og fra noen steder i utlandet. Min første erfaring som jeg kommer på var når jeg jobbet på en av Islands beste restauranter og tok steget opp til grillstasjonen(kjøtt, fisk, potet og sauser). Det siste min souschef så til meg før vi fikk første bestilling husker jeg som om det var i går; Espen... If you fuck up... I'll kick you in the leg!! Jeg hinket hjem..

På samme restaurant så hadde vi en lærling som hadde typ et halvt år igjen før han var utdannet kokk. Midt under service så måtte han så jævlig på do så han fikk lov til å løpe ned. Han ble borte og jeg så han aldri igjen i tiden jeg jobbet der. Lot privatklærene ligge igjen i garderoben og stakk.

Dette er den klassisk franske hierarkiske (mange likheter med militæret) måten å gjøre det på, noe jeg har lært masse av, men styrer ikke sånn selv. Alle har positive og negative ting å bidra med på et kjøkken, det gjelder å få et team som utfyller hverandre. (har jobbet som kokk/1.kokk og souschef i 6 år og kjøkkensjef i snart 2 år og lærer fortsatt masse ting av mine kokker, tilogmed mine lærlinger.)

Kjøkken er som regel delt opp i flere stasjoner; f.eks. kaldt kjøkken (foretter/desserter, småretter osv), garnityr som er ganske selvforklarende, grill som jeg har forklart og passet(der vi legger opp maten og hvor kjøkkensjefen eller souschef'en kvalitetskontrollerer alt som går ut til gjestene.)

Personen som står i passet skal også ha kontroll på hva de forskjellige bordene skal ha og hvor langt i menyen de har kommet, ikke en enkel jobb da det er MYE å holde står på. Si vi har matbestillinger inne på 20 bord hvor all maten skal ut så bør h*n huske alt i hodet, hvilken rekkefølge, hvilken forskjellige retter som skal til hvilket bord, hvilken servitør som har ansvaret for det bordet osvosv.

Si du har 20 retter på menyen og alle bord skal ha forskjellige retter.. På et 4 manns bord kan jeg f.eks ha 1 spesial risotto(såklart vegetarianer, som vi btw ikke liker. Det er faktisk på grensen til hat da de står for alt vi elsker, GOD mat!! Ikke bli en sånn. Vær så snill.. eller en som er enda verre, en veganer!!!) med asparges, ikke sjøkreps, 2 hjort hvor 1 skal være godt stekt og 1 skal være med rødvinsglace ikke kremet einebærsaus og en glutenalergiker som trenger eget brød ved siden av sin spesialsalat med confitert andelår. Dette er ET bord!

Tenk deg stresset det medfører å ha selskap hjemme til 8 personer hvor du virkelig vil imponere med en 3 rettere meny. Du vil at alt skal klaffe.. Så kommer katastrofen.. Du har kanskje glemt å sette på sausen og alt annet er ferdig og blir kaldt og tørt mens det venter på at du skal bli ferdig med det siste. Dette er uaksetabelt på en restaurant! Ja det skjer.. Nei det skal aldri skje, aldri!

Gordon Ramsey, Hellstrøm osvosv er pusegutter på tv i forhold til real life på sine egne kjøkken, men det er deres ansvar å levere til de vi faktisk lever av; DEG som gjest som velger å betale gode penger for maten vår. Uten deg så har ikke jeg en jobb. Uten deg så er det ikke noe gøy på kjøkkenet. Jeg sier opp så fort som mulig hvis det ikke er trykk og masse gjester, da har vi ingen å glede..

Har skrevet alt dette på paden og er livredd for at innlegget blir borte når jeg trykker på send.. GL me!!

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synes synd på kroppen til de som velger å bli kokk... For overlever du mange år i kokkeyrket, har du enten en sykelig sær kropp, eller en jævlig god kiropraktor.

Yrket i seg selv er det man gjør det til å være.
husmorskokkene som lager god mat, vil nok bli mer respektert enn de som varmer opp sausen i mikroen på en random plass.

Så vil si respekten av en kokk, ligger i h*n(s/nes) egen yrkesstolthet.
Vis hele sitatet...
Åååå så riktig!!! Man tjener like bra i kassa på Rema, ish.. Så hvorfor "pine" deg selv for noe du ikke liker? Skjønner ikke.. Uansett hva man gjør i livet, gjør det så bra som mulig. Da kan du se deg selv i speilet om morran!

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Synes synd på kroppen til de som velger å bli kokk... For overlever du mange år i kokkeyrket, har du enten en sykelig sær kropp, eller en jævlig god kiropraktor.
Vis hele sitatet...
"pensjonsalder" for kokker ligger på rundt 25 år etter det jeg har hørt, slitasjeskader er en av grunnene, så ja, du trenger en sær kropp og noen som lærer deg tidlig hvordan man forebygger disse skadene. Løfte riktig, stå riktig osvosv.. Hvem faen har råd til en kiropraktor med kokkelønn??

2% batteri igjen, svarer mer senere, dette var gøy
Det virker som om et restaurantkjøkken er den eneste gjenlevende arbeidsplassen hvor autoritære middelaldrende menn fortsatt har lov til å behandle arbeidstakerene som skitt, og å få utløp for sine egne ekstremt utdaterte holdninger om hvordan man behandler hverandre på totusen-tallet. Problemet er at folk som får opplæring i et slikt miljø tror at det skal være slik og behandler folk under seg på samme måte når man selv får muligheten.

Og å unnskylde det med stress, og at "det må være slik for å få folk til å lære" er noe fordømrade tøv. Det finner yrker med like mye stress som kirurger, lærere, it-arbeidere og flygeledere, men disse yrkene klarer stort sett å oppføre seg uten at man får de nyansatte til å gråte flere ganger i løpet av arbeidsdagen.
Det er i allefall ett yrke du ikke blit spesielt gammel i om du ikke er jævla forsiktig med deg selv.
DonTomaso: Helt enig, de fleste kjøkken har en veldig hierakistisk og gammeldags system, mye av grunnen vill jeg tro at mange kokker tar store deler av utdannelsen i andre land som kanskje har en litt anderledes arbeidskultur (Frankriket, England, Spania etc)

Det skal også sies at jeg ikke vet om mange yrker hvor de ansatte er så "sammensveiset" som de fleste kokker er.

De fleste kokkene jeg kjenner er også veldig dyktige på det og skille jobb og fritid og når arbeidsdagen er over tar man en pils og de yngre kokkene kan få en sjanse til og ta litt igjen på kjøkken og sous chefen
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det jeg forbinder med kokkeyrket: Hvit hatt og hvite klær.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det virker som om et restaurantkjøkken er den eneste gjenlevende arbeidsplassen hvor autoritære middelaldrende menn fortsatt har lov til å behandle arbeidstakerene som skitt, og å få utløp for sine egne ekstremt utdaterte holdninger om hvordan man behandler hverandre på totusen-tallet. Problemet er at folk som får opplæring i et slikt miljø tror at det skal være slik og behandler folk under seg på samme måte når man selv får muligheten.

Og å unnskylde det med stress, og at "det må være slik for å få folk til å lære" er noe fordømrade tøv. Det finner yrker med like mye stress som kirurger, lærere, it-arbeidere og flygeledere, men disse yrkene klarer stort sett å oppføre seg uten at man får de nyansatte til å gråte flere ganger i løpet av arbeidsdagen.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått delvis opplæring på denne type restauranter og vil si at det har vært veldig bra for min egen utvikling som kokk og faktisk som person også. Sier ikke at det er riktig, men det er veldig individuelt hvordan man takler det.

Som tidligere nevnt så fører jeg en komplett motsatt filosofi når det gjelder mitt eget kjøkken da jeg har sett hva som fungerer best mtp sluttresultatet. Jeg hadde heller ikke klart å være den "nazi" lederen som person.

Amputert svar, fortsetter senere

Blir litt amputert
Creds til de som er flinke kokker og har gitt meg mange smaksløkorgasmer i mitt liv!
Overvekt og stress.
Vel, min far startet som byssegutt da han var rundt 15 år på båt. Og siden det har han jobba i byssa og jobbet seg fra byssegutt til kokk, til kjøkkensjef og nå etterhvert stuart. Kan ikke si annet enn at når folk spør hva faren min driver med svarer jeg kokk, eller stuart da som han er nå, er stolt over det og

Jeg har jobbet som byssegutt ombord på hurtigruten da jeg fløy rundt og gjorde det alle ba meg om, alt fra og lage soppstuing til å skrelle løk og stå i oppvasken. Trivdes faktisk utrolig godt!

Kokkene som var der bestod av sjefskokken, en gammel sint fyr som jeg egentlig aldri fikk så god kontakt med, en spansk artig kar som alle ombord likte, en svensk kokk som var ganske ålreit og en kokkedame med en finfin lærlingjente som stod for kakene og dessertene.

Ja det var stressende til tider men også veldig avslappende når man for eksempel stod på kvelden og hadde god tid og bare stod og pratet mens man ordna i stand desserten.

Jeg forbinder egentlig kokkeyrket med ett viktig yrke, mat er jo livsviktig for alle, og god mat er noe vi trenger. Selv kunne jeg egentlig ikke tenkt meg å være kokk, samtidig som jeg godt kunne det og. Aner egentlig ikke hva jeg vil bli...

Heheh
Jeg forbinder kokke-yrket med ett helvettes stress + folk med sær humor
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Nå er det ikke alle kokker som løper rundt som illsinte maur innpå et kjøkken heller.

Har en onkel som er kokk på et gjestegiveri ute på landsbygda. Ganske rolige dager der, alltid noe å gjøre, men ikke et helvettes mas som på en restaurant i Oslo sentrum. Han stortrives der han.

Bare sånn for å nevne at du trenger ikke å jobbe på en travel resturant selv om du er kokk. Finnes nok endel rolige arbeidsplasser også der ute.
Sist endret av Bombasa; 4. juli 2011 kl. 17:07.
Har jobbet på pizzeria jeg, trodde jeg skulle besvime mange dager på jobb.
Jeg er egentlig en veltrent og sterk ung mann, men med det stresset og den intense varmen der inne var jeg nær å gå i bakken flere ganger. Sjefen min var også ganske kjip, ''nå skal jeg røyke og drikke kaffe, så du må jobbe ekstra hardt så kundene ikke blir sinte, snakkes''

Mitt syn på kokker nå er egentlig bra, de lager god mat under mye stress og faenskap, men jeg tror man kan bli utbrent av den jobben over lengre tid.
Magesår, kaffe, røyk og jobbe med "de ferskeste råvarene" som nettopp er tint opp fra en gigantisk fryser.
Kokkeyrket er for meg min livvstil. Jobbet innen restaurantbransjen i 7 år eller noe. 4 år av disse innen en av norges stjernerestauranter. Det er det jeg gjør, rett og slett. Lite tid til annet enn jobb og fest, men det passer meg utmerket
Sist endret av moret; 4. juli 2011 kl. 17:48.
He he, det er en og annen kokkejævel her inne!

Hadde læretia mi på et bra hotell, og opplevde denne ikke som noe spesielt traumatisk.

Noe av det beste med å være kokk er at du kan reise jorda rundt, slå deg ned hvor du vil, og få jobb på dagen!
Er norsk fagbrev er (generelt sett) vel ansett i utlandet.
Som erfaren burger steiker på esso kan jeg si en ting. Jeg slutta fordi det blei for mye "kokking". Å stå å lage mat hele dagen er helt jævlig.
Stressende jobb. Flere jeg kjenner som ble utbrent før de ble 25.
Har evig stor respekt for de som lager maten min og som gir meg "smaksløkorgasmer" som fisk123 sa...
Har et par kokkekompiser som er harde på flaska og som alltid greier å diske opp med noe digg selv om de er bedritings på nach... På skolen min er det de mest skoletrøtte og "problembarna" som går kokkelinja... Men de lager himmelsk mat selv om enkelte er rusa, andre gir faen, mens noen bryr seg. Vi har en skolerestaurang, der vi betaler 60 kr og blir jevnt og trutt disket opp med 3-4 retters bryllupsmiddager og div... bytter glatt ut ei matpakke med tre-fire brødskiver mot en tre retters....
Credz til alle som ikke wanker i dressingen min!
Har aldri jobba som kokk, det jeg forbinder med kokkeyrket er det jeg har erfart med å spise ute og det jeg har lagd selv hjemme. Det krever mye konsentrasjon og at man bryr seg, om maten blir god eller ikke. Man kan heller ikke lage god mat i et møkkete rotehøl, det er umulig.

Det er veldig få ganger jeg har fått skikkelig bra mat på utesteder, men dit går jeg gjerne igjen og betaler den samme prisen, fordi alt som lå på tallerkenen smakte mye bedre enn det jeg kan lage hjemme.

Har vurdert å bli kokk. Grunnen er at det finnes så mye god mat i verden, det må være utrolig gøy å faktisk kunne lage istand det meste av det!

Skal man tjene godt som kokk har jeg inntrykk av at man må starte sitt eget sted.
Ikke mange av de som starter egen resturant som tjener spesielt mye penger heller og ivertfall ikke topp resturantene, skal man tjene bra som kokk må man offshore eller drive med catering el. på si.
ok, når jeg leste alle disse kommentarene vil jeg nesten ikke bli kokk noe mer :P
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Som erfaren burger steiker på esso kan jeg si en ting. Jeg slutta fordi det blei for mye "kokking". Å stå å lage mat hele dagen er helt jævlig.
Vis hele sitatet...
Sist jeg spiste på Esso fikk jeg en kokt burger som ble varmet i mikroen. Nam-nam...
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Sist jeg spiste på Esso fikk jeg en kokt burger som ble varmet i mikroen. Nam-nam...
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg spiste på esso fant jeg burgeren i mitt liv. Den var så god at jeg nesten ble instntly edru.
Jeg har også stekt burgere på en Esso stasjon. Det er ikke kokkelering. Det er å varme litt frosent kjøtt i en varmepresse, stikke to brød igjennom en varmerulle, slenge på ønsket garnityr. Så vidt vanskeligere en å hive en pizza i en ovn.