Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Metallica Vs. Iron Maiden
Metallica 112 54,11%
Iron Maiden 95 45,89%
Stemmegivere: 207. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  35 2519
Har tenkt litt på hva folk flest tenker om akkurat dette her inne egentlig. Selv er jeg fan av Metallica, og har tenkt å begrunne litt hvorfor.

For det første, så elsker jeg spillinga til Metallica, og det er vel egentlig det eneste jeg synes Iron Maiden også får til i enkelte sanger. Jeg elsker starten på Fear Of The Dark helt til vokalisten kommer med denne heavy hylinga si som jeg aldri har taklet. James Hetfield derimot er litt mer barsk og rocka som jeg finner mye kulere.

Itroen på denne er et flott eksempel på hva jeg synes er sinnsykt kult. Hør frem til 1:15

Så har de også disse ekstremt chille sangene, som for eksempel Nothing Else Matters.

Jaja, bare å diskuter i vei egentlig Blir spennende å høre
Hva med oss som ikke liker noen av dem?

Edit: Eller de som liker begge?
Sist endret av Tr4p; 29. mai 2012 kl. 09:37.
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
Metallica ftw.
bare fordi det er det som får sjela mi til og slappe helt av uannsett, tillogmed St anger albumet spises opp, men først etter att jeg så grunnen til den sure lyden på skarp tromma(om det stemmer eller ei driter jeg i) men i følge mr ulrich så glemte han stramme skinnet skikkelig på første innspillinga i studio og derav den sure skarp lyden utgjennom plata, men om det er en unnskyldning for en halv sugen skive aner jeg ikke men de er mennesker de også, og da kan feil oppstå
derfor høres alt av metallica på med stor iver og avslappning.
veldig synd att ikke metallica kommer ut på spotify

hører jo seff på iron maiden også med det er mest i fest modus og mangel på metallica låter i festens lydspor:P
Sist endret av tribalgoth; 29. mai 2012 kl. 09:40.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Personlig vil jeg si at Metallica er mye mer aggressive enn Maiden. Jeg mener ikke at musikken dere er dårligere på grunn av det, jeg hørte ganske mye på begge to før egentlig, men Metallica gikk jeg lei av etter en stund. Tror det har noe å gjøre med at jeg ikke relaterte like godt til det og ikke klarte å gå rundt å være like sur som Metallica hele tiden
Maiden derimot var de største av de største for meg, og vil alltid ha en god plass i musikkhistorien min, titter innom innimellom også mens jeg lurer på hva faen som skjedde med hele musikksmaken min
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Du kan jo ikke sammenligne Metallica og Iron Maiden!

Men MÅ jeg velge, så blir det gode gamle Iron Maiden. Hvorfor vet jeg ikke.
Sist endret av Echuz; 29. mai 2012 kl. 09:44.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Echuz Vis innlegg
Du kan jo ikke sammenligne Metallica og Iron Maiden!

Men MÅ jeg velge, så blir det gode gamle Iron Maiden. Hvorfor vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Begge er Heavy Metal band, selv om Metallica også har laget en del Trash Metal
Sist endret av tgod; 29. mai 2012 kl. 09:45.
Sitat av tgod Vis innlegg
Hvorfor ikke? Begge er Heavy Metal band, selv om Metallica også har laget en del Trash Metal
Vis hele sitatet...
De er i totalt forskjellige sjangere uansett hvordan du vrir og vender på det. Det heter forresten thrash metal, ikke trash.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Archj Vis innlegg
De er i totalt forskjellige sjangere uansett hvordan du vrir og vender på det. Det heter forresten thrash metal, ikke trash.
Vis hele sitatet...
De er i samme sjanger selv om ikke musikken høres lik ut. Både 2pac og Soulja Boy er rappere, uten at de kan sammenlignes musikalsk. Skriver på telefon så derfor blir fort en del skrivefeil.
Sist endret av tgod; 29. mai 2012 kl. 10:12.
True phreak.
Hvorfor sammenlikne disse to? Iron Maiden er jo New Wave British Heavy Metal (og ble stiftet på 70-tallet), mens Metallica er Thrash / Heavy Metal (og ble stiftet på 80-tallet). Dette minner litt om disse diskusjonene vi hadde på ungdoms,- og videregående skole: Totalt meningsløst. Faktum er at metal-sjangeren ikke hadde vært den samme i dag uten det ene eller andre bandet (selv om Iron Maiden utvilsomt har vært en større inspirasjon for de fleste musikere): Det har blitt sagt at høyrehånden til Steve Harris er selve definisjonen på heavy metal.
KSF
Androidist
KSF's Avatar
Hører på begge.
Men som andre har sagt, de to bandene kan ikke sammenlignes.
Må jeg velge blir det Iron Maiden
Blir maiden her ass..
No more lies..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Metallica har uansett tapt seg alt for mye etter Jason Newsteds avskjed, men metallica har vært avgjørende for mye musikk i samme sjanger det kan ikke bortvises.

Men som nevnt flere ganger, dette blir som å sammenligne epler og bananer, men skal jeg velge en av de overnevnte idag, Iron Maiden.
Ingen av delene. Men, om jeg skal velge så hører jeg på St.Anger-skiva.
Det er en ganske kul plate(knallbra riffing, awsome bass). Man glemmer nesten at det er white trash-gudene Metallica man hører på
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Maiden er dritrått!
Metallica har noen fete riff og et par bra sanger.. Men Hatfield høres helt lik ut i hver eneste sang. Hørte utrolig mye på Metallica på ungdomsskolen, angrer på at jeg ikke hadde last.fm da..
Litt dunt å sammeblugne et NWOBHM band med et Thrash metal band, men vil si Metallica fordi deres 3 første album er så sinnsykt bra, selv om det andre ikke holder helt mål. Maiden er også fett, men kan ikke måle seg med Kill en all, ride the lightning og master of puppets!
Jeg vil si Metallica, mye på grunn det de en gang var. Rent sjangermessig er jeg også veldig lite fan av prog, selv om jeg har hørt en god del Maiden opp gjennom tidene.
Jeg har sett begge band live to ganger, og tror jeg holder en liten knapp på Metallica her også, kun fordi det var koselig stemning.
Men, jeg vil absolutt ikke velge bort Maiden. Helt fantastisk band det også!

Men, som sagt blir det helt feil å sammenligne disse to bandene.

Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Litt dunt å sammeblugne et NWOBHM band med et Thrash metal band, men vil si Metallica fordi deres 3 første album er så sinnsykt bra, selv om det andre ikke holder helt mål. Maiden er også fett, men kan ikke måle seg med Kill en all, ride the lightning og master of puppets!
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke ..And justice for all? Selv om det ikke er like fett som de tre du nevner, er det så absolutt et bra album!
Liker begge bandene men Maiden er nok den jeg liker best. Hørte på Micheal Jackson når jeg var miniputt og ca 10 år så fant jeg Maiden. Metallica kom mye senere og har heller ikke fenget så mye.

+ fordi Eddie er best.
Sist endret av LowRider; 29. mai 2012 kl. 14:11.
brace yourself
Fickledick's Avatar
det er to vidt forskjellige band, noe som gjør det veldig vanskelig å sammenligne de to. Maiden har jo små spor av glam(nei, sier på ingen måte at Maiden er et glamrock/metal band) som etter hvert ble veldig vanlig på denne siden av atlanterhavet.
Metallica derimot startet opp som et thrash-metal band, og utviklet seg til å bli mer heavy enn thrash.
Musikken er for meg som liker slikt helt usammenlignbar, og føler at det blir litt flåsete å velge da begge er helt fantastiske.

Men av fire enkle grunner, Kill´em all, ride the lightning, Master of puppets go ...And justice for all, velger jeg ´tallica!
Jeg har sett både Maiden og Metallica live et titalls ganger, og for meg er begge bandene ganske høyt over de fleste andre. Det går ikke an å sammenligne toppene, men jeg føler vel at Metallica har hatt et hakk dypere bunner enn Maiden. Derfor holder jeg en knapp på Maiden, selv om det å sammenligne de to for meg er meget unødvendig.
Uten tvil Maiden som er de ekte rockerne. Metallica starta som ordentlige rockere, men har bare blitt mer og mer sellout. Ellers så har jeg alltid likt Maiden og det er det første metall-bandet jeg hørte på. Metallica sine gamle album, spesielt ride the lightning er drittøft, men jeg syns Metallica har mista all sjel, mens Maiden fortsatt har den!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Stor maiden tattoo på armen. Trenger ikke si hva jeg stemte?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Stor maiden tattoo på armen. Trenger ikke si hva jeg stemte?
Vis hele sitatet...
Har en selv Up the fucking irons! Maiden eier alt å alle, ingen som er i nærheten av å toppe scene showet dems.
Jeg mener Iron Maiden har mange flere tidløse sanger, som jeg aldri går lei av. Metallica derimot, har veldig mange sanger av høy kvalitet, men jeg blir alltid lei av sangene deres etter en stund. Metallica har også hatt en dreining mot det kommersielle de siste 15 årene, mens Iron Maiden har holdt seg noenlunde innenfor den samme sjangeren. Jeg stemmer for Iron Maiden.
For en barnslig diskusjon dette er?

Det er snakk om 2 helt forskjellige band som stammer fra forskjellige epoker, og ikke minst ganske forskjellige stiler. Jeg hører på begge to og ville aldri satt de to opp mot hverandre!

Neste diskusjon: Ferrari eller Porsche..?? And on it goes...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av ErnieBall Vis innlegg
For en barnslig diskusjon dette er?

Det er snakk om 2 helt forskjellige band som stammer fra forskjellige epoker, og ikke minst ganske forskjellige stiler. Jeg hører på begge to og ville aldri satt de to opp mot hverandre!

Neste diskusjon: Ferrari eller Porsche..?? And on it goes...
Vis hele sitatet...
Ett kjempe poeng!
Jeg er stor Maiden fan, men var på Metallica konserten på Valle Hovin, og koste meg stort!

Essab eller kemppi?
Ja, blir som å sammenligne bananer og epler, som sagt.

Men som gitarist er valget meget lett...Iron Maiden! HATER sounden til Kirk Hammet. Ikke er han teknisk god heller.

Koser meg når jeg hører Somewhere in time, Seventh Son, og Piece of Mind-albumene. Og Dance of Death. Digger dem.
Helt klart Metallica, er stor fan! Var de som fikk meg til å begynne å høre på musikk
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av dIVERN Vis innlegg
Ja, blir som å sammenligne bananer og epler, som sagt.

Men som gitarist er valget meget lett...Iron Maiden! HATER sounden til Kirk Hammet. Ikke er han teknisk god heller.

Koser meg når jeg hører Somewhere in time, Seventh Son, og Piece of Mind-albumene. Og Dance of Death. Digger dem.
Vis hele sitatet...
Alt maset om att alle skal vere så jævla teknisk blir jeg lei av. Det er uvesentlig.
Gutta i Kaizers Orchestra kunne knapt spille når dem starta opp, men hei hvor det svinger!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Alt maset om att alle skal vere så jævla teknisk blir jeg lei av. Det er uvesentlig.
Gutta i Kaizers Orchestra kunne knapt spille når dem starta opp, men hei hvor det svinger!
Vis hele sitatet...
hehe, ja er nok bare gitarfantaster som interesserer seg i det
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
Metallica ftw.
bare fordi det er det som får sjela mi til og slappe helt av uannsett, tillogmed St anger albumet spises opp, men først etter att jeg så grunnen til den sure lyden på skarp tromma(om det stemmer eller ei driter jeg i) men i følge mr ulrich så glemte han stramme skinnet skikkelig på første innspillinga i studio og derav den sure skarp lyden utgjennom plata, men om det er en unnskyldning for en halv sugen skive aner jeg ikke men de er mennesker de også, og da kan feil oppstå
derfor høres alt av metallica på med stor iver og avslappning.
veldig synd att ikke metallica kommer ut på spotify

hører jo seff på iron maiden også med det er mest i fest modus og mangel på metallica låter i festens lydspor:P
Vis hele sitatet...
Det kan det umulig være, da den hule lyden i skarptrommen kommer av at man fjerner hele risten som ligger under skinnet. Stemmer man feil blir det samme skarpe lyd med et annet tonefall.


Ellers så finner jeg det ikke uvesentlig om det er teknisk eller ei. Når det er teknisk og pent så virker det som om det ligger mye mer i tankene til musikeren, som om han brenner for en sak. Derfor misliker jeg veldig mye elektronisk musikk, da de fleste er simple mixer av forskjellige sanger og div. Skrillex er desidert et unntak, og det finnes flere, men er ikke interessert nok i sjangeren. Det er forøvrig et hav av tekniske riff og riff som ikke er så tekniske som er kule, men favoritten med Metallica som ikke alle andre får til er formen av progresjon du finner i sangen. Det er liksom ikke den standard a4 intro, verse, chorus, outro. Det mikses opp litt og det gjør det om til et aldri så lite eventyr. Metallica lager små, barske, symfonistykker, og det skulle jeg ønske andre gjorde og.

Om man liker Metallica burde man også sjekke ut den siste plata til Avenged Sevenfold. De har i lang tid lagd melodiøsk mørkdeathblackheavy<something> metal, men har skjerpet seg i den siste. Har litt av den samme feelen til mange av Metallicas låter.
Sist endret av Patrick; 29. mai 2012 kl. 18:44.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Dette kan bare avgjøres med en stage-battle.
Iron Maiden grunnet hvordan Metallica har utviklet seg gjennom årene, de har bare blitt en tragedie og en stor skuffelse (selv om de 2 første albumene deres er legendariske), så er resten bare dritt. Mens Iron Maiden holder seg slik de skal være, noe som derfor gjorde at jeg stemte på Iron Maiden.
sorry.. klarer ikke velge ^^
SOm allerede nevnt er dette en håpløs diskusjon da dette er to forskjellige sjangrer. Det blir nesten som hver gang man snakker om mw3 så kommer det en bf3 fanboy og begynner å disse. Har hørt på Maiden i 20år og de digger de fortsatt. Metallica var mer tøft når man var fjortiss. Men smaker er som baken..
Metallica er jo helt rå!! Syke sanger som Unforgiven og The God that Failed, synes ikke Maiden er i nærheten. Etter jeg så en dokumentar hvor de filmet fra flight 666 touren mistet jeg dessuten ganske mye respekt for Maiden, liker bare ikke stilen. Maiden suger i forhold til Metallica
Metallica fordi det er mye mer trøkk og mye mer heavy. Maiden er for pinglete i forhold. Selv om de har mye veldig bra musikk, så måler det overhodet ikke opp. Det er bare ikke like tøft å headbange til...

Ps: Og folk som ikke liker St. Anger kan begynne å høre på britney spears ^^ Det er et råtøft album, syns skarptromma er kul også jeg, skjønner ikke hva som er så ille med den. Det virker som folk sier det er ukult fordi alle andre sier det. Det er et fett album å høre på om man skal trene.
Sist endret av Taurean; 29. mai 2012 kl. 20:55.