Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5367
Iblant når jeg drikker alkohol (uavhengig om det er øl, vin eller sprit), blir jeg rammet av noe som kan minne om et allergisk utbrudd eller noe. Det starter med at jeg føler meg varm i kinnene, og etter hvert som jeg drikker mer blir jeg mer og mer kokt i ansiktet. Som om jeg har sittet i en badstu altfor lenge. Øynene blir også røde.

Det som er det merkelige, er at det kun forekommer iblant. Enten eller liksom. En helg kan jeg drikke store mengder øl i rekordfart og føle meg helt fresh, mens neste helg blir jeg rød som en tomat. Det kan også gå flere mnd uten problemer, frem til det plutselig dukker opp igjen.

Har hatt det slik nå i flere år, og jeg har funnet ut at mengden alkohol ikke er avgjørende. Heller ikke mangel på søvn eller næring. Temperaturen har ingenting å si, og jeg har hatt 3- og 4-dagersfylla uten at det har skjedd. Har prøvd alt.

Så jeg er egentlig bare nysgjerrig på hva det kommer av. Har en kompis som hadde det samme i flere år, men så forsvant det, uten at han visste hvorfor. Har vært hos legen også, men det eneste fastleger kan er å skrive ut resept på pencilin.

Tips?

*Sorry for at jeg blander freak og nettdoktor.no
Høres ut som Alcohol flush reaction (ikke at jeg vet noe mer om det enn det som står på wiki)
Kjæresten min opplever av og til det samme når hu drikker øl, hadde vært interessant å få vite hvorfor dette skjer
Sist endret av Archj; 12. april 2012 kl. 18:10.
Varierer det med hva du drikker? Kanskje noe av ølet du drikker inneholder noe du er allergisk mot.

Hvis ikke så kan det høres ut som det @fustercluck linker til.
Hmm, flere venner har det. selv får jeg en rar følelse i magen når jeg drikker øl, men vet ikke hvorfor.
Det her høres på meg ut som om kan være to ting. 1. Glutenallergi, kan være korn i både øl og sprit. Prøv å bare drikk corrona en kveld og se om du får samme utslett/ reaksjon da. Om det er glutenallergi burde du også være plaget av å spise kornholdige matvarer.

Nummer 2. Du kan være allergisk mot alkohol, har en kompis som er det. Han har begynnt å bare drikke aquevit. Prøv det å se om det hjelper.

Vil uansett anbefale deg å stikke en tur til legen å ta noen tester. Bedre føre var!
Noen ganger når jeg drikker pleier jeg å bli varm i topplokket og kinnene etterhvert som alkoholen siger inn. Vil si dette er helt normalt?? og ingenting galt med deg. Kommer helt ann på dagsformen tror jeg.
Det går ikke ann å være alergisk mot alkohol. Det du beskriver er helt vanlig, spesilet hos hos våre gule brødre

edit: http://www.lommelegen.no/legesvar/allergi-mot-alkohol
Sist endret av pet; 12. april 2012 kl. 18:28.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av pet Vis innlegg
Det går ikke ann å være alergisk mot alkohol. Det du beskriver er helt vanlig, spesilet hos hos våre gule brødre

edit: http://www.lommelegen.no/legesvar/allergi-mot-alkohol
Vis hele sitatet...
Har en venninne som faktisk er allergisk mot alkohol (ellet et biprodukt som følger med alkoholholdig drikke?) Husker ikke helt, men uansett kunne hun ikke drikke alkohol.
Hun blir direkte syk hvis hun gjorde det.

Hun var hos legen pga dette og det ble fastsatt at hun ikke kunne drikke alkohol grunnet allergiske reaksjoner. Det var noe fancypancy navn på denne tilstanden, men det husker jeg ikke i farten.
Sist endret av Bombasa; 12. april 2012 kl. 18:37.
hadde vert fint med noe dokumentasjon på den sykdomen bombasa, for alt jeg har lært strider imot at det er mulig å få alergisk reaksjon på alhohol
Nei, det er ikke mulig å bli allergisk over for alkohol. Alkohol inneholder ikke eggehvitestoffer - proteiner - som er det eneste det går an å bli allergisk over for.
Det er teoretisk mulig å bli allergisk over for "blandevann" (dvs frukt og fruktderivater) i drinker og muligens malt i øl, men i praksis forekommer dette sjelden eller aldri.
Det du beskriver er nok utvidelse av blodårene i huden, som er en direkte alkoholeffekt. Særlig sannsynlig er dette fordi det er samme reaksjon på både øl og sprit. Hadde det bare vært drinker kunne det evt ha vært en hudreaksjon på f eks sitrus i blandevann. En del mennesker reagerer med rødt utslett ved inntak av sitrus, tomater og noen andre frukter.
Men i ditt tilfelle er nok alkoholeffekten på hudens blodårer det som gjør seg gjeldende.
Dette kan du gjøre lite med. Det finnes ikke medikamenter som forhindrer utvidelse av blodkarene. Forsiktighet ved inntak av alkohol er det eneste som kan hjelpe.
Men det hyggelige er at det ikke er farlig i det hele tatt. Det er kun kosmetisk, og evt ubehagelig pga varmefølelse.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lommelegen.no/legesvar/allergi-mot-alkohol <-- samme problem som deg ts.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
hadde vert fint med noe dokumentasjon på den sykdomen bombasa, for alt jeg har lært strider imot at det er mulig å få alergisk reaksjon på alhohol
Vis hele sitatet...
Det var nok ikke alkohol hun er allergisk mot, men heller noen biprodukter som følger med. Husker ikke helt da dette er noen år siden.

Alt jeg husker er at hun ikke kan drikke på fest for hun blir så jævlig dårlig i ettertid.
Har også en kompis som er alergisk mot alkohol. Han kunne ikke drikke.eller bruke deodorant etc med alkohol i seg.
Alkohol brytes ned med noen enzymer, asiater mangler noe der, så de blir skikkelig røtne av alkohol. Kanskje det er noe galt med dine enzymer også?
Ble sagt rett over her, men det stemmer at blant annet asiatere ikke produserer et type enzym, og derfor blir de ofte røde i ansiktet når de drikker. Dette forekommer selvsagt også blant vestlige, nå og da. det er mulig å dra på apoteket og få kjøpt noen piller som inneholder enzymet (husker ikke hva det heter,) og det skal visstnok hjelpe til med å bryte ned alkoholen
Har det samme, men bare værre. Nesen renner som Niagrafossen, og nyser konstant i ca 2 timer, så går det over.

se på denne tråden http://freak.no/forum/showthread.php?t=130507