Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2664
Jeg har en gigantisk (ca 10 cm stor) larve som kryper rundt på laptopen min. Har prøvd å google etc., men ikke klart å identifisere den. Har desverre bare mobilkameraet tilgjengelig, så bildene er desverre ganske dårlige - men er det noen her som kjenner den igjen? Bilder: 1 2
Den har et par lilla flekker foran, og har en litt gråbrun "barktekstur"-farge. Helt glatt, uten hår, én "hale". Funnet på vestlandet, i barskogsområde.

Det jeg egentlig lurer mest på, er om noen her har erfaringer med terrarium og det å tilrettelegge for at larven kan utvikle seg. Jeg ville nesten tro at den har større sannsynlighet for å overleve vinteren om forholdene er lagt perfekt tilrette, og siden de ikke trenger "oppdragelse" eller å bli forsynt av "foreldre" (som diverse pattedyr), ville jeg også tro at man kunne sluppet den fri til våren (om det er da den skal ut) uten at den har "tilpasset" seg å bli menneskefôret, etc. Så er det noen her som har gjort noe lignende tidligere og kan dele erfaringer?

(Legger tråden i "Vitenskap og Forskning", litt usikker, men man kan jo egentlig regne dette som et lite eksperiment!)
Sist endret av TeumessianFox; 18. august 2011 kl. 20:39.
kan det være en ligustersverme larve i tidlig stadium? er usikker på om den er grå til å begynne med, men jeg har hatt en del slike i hagen vår. prøvde å ha en i en dyp bøtte med jord en gang, den forpuppet seg, men overlevde ikke vinteren, sikkert fordi jorda blir kaldere når den er i en liten bøtte.
Nei, det var det ikke! "Elephant Hawk Moth", heter den på engelsk - "Stor Snabelsvermer" på norsk, ikke akkurat like sexy. Har funnet et par sommerfugl- forum så jeg tenkte jeg skulle spørre litt der også mtp "terrarium". Er likevel interessert i å høre om andre har prøvd noe lignende her også!
Sist endret av TeumessianFox; 18. august 2011 kl. 21:18.
ah, det navnet kjenner jeg igjen! jeg var veldig intresert i insekter før, husker jeg fant en slik svermer en gang, den var temmelig stor, også lagde den en litt spesiell lyd når den fløy.
Nå, vær litt bear grylls å spis den, loads of great proteins!

Skjønner ikke at du tør å holde den, jeg hadde skreket som en liten jente..
bilder?
Sist en larve ble diskutert her var det en tredreper

Så bildenen nå, merket ikke linkene med en gang
Sist endret av olaPola; 19. august 2011 kl. 20:52.
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Det jeg egentlig lurer mest på, er om noen her har erfaringer med terrarium og det å tilrettelegge for at larven kan utvikle seg.
Vis hele sitatet...
Har ikke det. Men ville bare nevne at jeg fant et par tredreperlarver like før den tråden om dem dukket opp, og tenkte jeg skulle spare på dem for å se hva de ble. Da jeg leste i larvetråden fant jeg ut at de levde i fem år før de forpuppa seg, og at de spiste tremasse, så det var ikke så enkelt og rettfram som jeg hadde sett for meg...
vel, for å lage terra så må du finne ut hvor og hvordan den bor og etterligne det. Samme tempraturer, underlag osv. Ja du forstår
Hvis ingen finner svaret for deg her, vil jeg anbefale å bruke "spør en biolog": www.bio.no/enbiolog/ Der får man garantert svar
Sist endret av Archj; 20. august 2011 kl. 04:03.
Sitat av Archj Vis innlegg
Hvis ingen finner svaret for deg her, vil jeg anbefale å bruke "spør en biolog": www.bio.no/enbiolog/ Der får man garantert svar
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Skal huske den for fremtiden, det ble desverre ikke noe terrariumseksperiment her nå. Larven klarte på mystisk vis å krype ut i løpet av natten. Borte vekk!
Krøyp sikkert inn i øret ditt.
Sitat av TeumessianFox Vis innlegg
Takk for tipset! Skal huske den for fremtiden, det ble desverre ikke noe terrariumseksperiment her nå. Larven klarte på mystisk vis å krype ut i løpet av natten. Borte vekk!
Vis hele sitatet...
den har nok funnet seg en gjemmeplass på rommet ditt. Let godt så finner du den.