Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 11434
Heisann! Kanskje litt lang emnetittel, men får håpe det går!

Jeg har lenge vært for legalisering av cannabis, og det eneste argumentet jeg sliter litt med å motargumentere er at cannabis kan fremskynde psykoser. Jeg regner med at det er en del folk her på freak som er flinke i rusdebatten.

Så hva skal man si, påpeke osv for å vinne en debatt når motparten legger frem argumentet om at cannabis fremskynder eller kan føre til psykoser?

Takker for alle svar!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Det er de som har anlegg for psykoser fra før av som kan fremskynde dette gjennom cannabisbruk.

For personer som ikke har anlegg for å utvikle psykoser så viser forskning at litt røyking neppe vil skade med mindre dem går helt apeshit på droget og missbruker det grovt, noe som forøvrig gjelder alle rusmidler. Missbruk er fy-fy og skadelig uansett.
Sist endret av Bombasa; 10. juli 2013 kl. 19:00.
Trådstarter
37 1
Takk for svar! Har du noen kilder på det, sånn at jeg kan lese meg litt opp?

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er de som har anlegg for psykoser fra før av som kan fremskynde dette gjennom cannabisbruk.

For personer som ikke har anlegg for å utvikle psykoser så viser forskning at litt røyking neppe vil skade med mindre dem går helt apeshit på droget og missbruker det grovt, noe som forøvrig gjelder alle rusmidler. Missbruk er fy-fy og skadelig uansett.
Vis hele sitatet...
Eller jeg må spørre om en ting til. Du sier at det kun er de som har anlegg for å utvikle psykoser som kan utvikle psykoser ved bruk av cannabis. Men og at de som ikke har anlegg for det kan utvikle psykoser om de går helt apeshit på stoffet? Kan du utdype det litt, skjønte ikke helt. :P
Sitat av MrHanky Vis innlegg
Takk for svar! Har du noen kilder på det, sånn at jeg kan lese meg litt opp?



Eller jeg må spørre om en ting til. Du sier at det kun er de som har anlegg for å utvikle psykoser som kan utvikle psykoser ved bruk av cannabis. Men og at de som ikke har anlegg for det kan utvikle psykoser om de går helt apeshit på stoffet? Kan du utdype det litt, skjønte ikke helt. :P
Vis hele sitatet...
Hvis du for eksempel allerede har hatt psykoser eller sliter med psyken (bør vel være forsiktig dersom det ligger i familien også) er det ikke smart å begynne med cannabis (eller rus generelt). Dersom du har det fint psykisk vil normalt bruk sansynligvis ikke gjøre noen skade.

Misbruk kan føre til problem selv om du fra før av var helt fin, som med alle andre rusmidler.

Det viktigste å huske på er rett og slett at en må ta alt med måte. Ikke røyk hver dag dagen lang, på samme måte som at du ikke bør drikke deg full hver dag. Dette gjelder egentlig for alt, til og med vann er dødelig i for store mengder.
Bare påpek at argumentet er irrelevant, ettersom forbudet ikke har noen dokumentert preventiv virkning.
Og dersom preventiv effekt kunne dokumenteres: Man må fortsatt ta de totale kostnadene forårsaket av økt bruk, og sammenlikne med kostnadene av forbudet. Og fordi straff/kriminalisering er det mest inngripende virkemiddelet samfunnet vårt kan bruke, så stiller det svært store krav til når vi faktisk kan tillate oss å kriminalisere.
Vel.

Bruk av cannabis har økt betraktelig siden 70-tallet. Dersom cannabis skapte psykoser og ikke bare utløste latente burde vel antallet psykoser ha steget like mye. Dersom denne påstanden stemmer er det fortsatt en fare for å bagatellisere utløsning av psykoser. Jeg vil tro det er enklere å takle psykose som 30-40 åring istedet for en på 20.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er de som har anlegg for psykoser fra før av som kan fremskynde dette gjennom cannabisbruk.
Vis hele sitatet...
Hvilken forskjell gjør det?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvilken forskjell gjør det?
Vis hele sitatet...
Ganske mye.

Økonomisk:

Det koster mer å behandle en person i 30 år istedet for 50.

Personlig

Som jeg sa over, man er sannsynligvis bedre spaltet til å takle psykoser heller senere enn før.

Rehabilitering

En som får psykosene midt i utdanning eller tidligere i livet vil ha større vansker for å fullføre dette senere.


Jeg er i utgangspunktet for legalisering. Men argumentet om at det bare fremskynder latente psykoser er for svakt. Det er mange grunner til at dette er negativt og bør ikke bagatelliseres i debatten.
To ord:

Delirium tremens
Sitat av xyzzy Vis innlegg
To ord:

Delirium tremens
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager har dette med cannabis å gjøre? Mener da virkelig at det er et resultat av kraftig alkoholabstinens.
Det er snakk om cannabis og psykoser.

Det er relevant fordi også alkohol, som er et lovlig og bredt sosialt akseptert rusmiddel, også kan føre til psykose.
Sitat av xyzzy Vis innlegg
Det er snakk om cannabis og psykoser.

Det er relevant fordi også alkohol, som er et lovlig og bredt sosialt akseptert rusmiddel, også kan føre til psykose.
Vis hele sitatet...
Det må da være mulig å diskutere cannabis og unngå sammenlikningen med alkohol for en gangs skyld. Du kan få psykose av å slå en spiker inn i skallen også, men jeg ser ingen grunn til å dra hammere inn i diskusjonen av den grunn.

I tillegg så var, som du så fint selv påpekte innlegget ditt på to ord. Hvorfor du mente at det var et godt bidrag i noen som helst sammenheng går forbi meg. TS spurte spesifikt om psykoser i forhold til cannabis. Derfor er alkohol en helt unødvendig sak å ta med her.
TS spør om motargumenter mot cannabis og psykose i forhold til legaliseringsspørsmålet.

Derfor viser jeg til at det mest allmenne og lovlige rusmiddelet vi har også kan føre til psykoser.

Årsaken til at sammenlikningen dukker opp gjentatte ganger er fordi alkohol er det mest brukte lovlige rusmiddelet mens cannabis er det mest brukte ulovlige rusmiddelet. Det er derfor naturlig å se på både virkninger og skadevirkninger av begge stoffene i forhold til hvorfor cannabisbrukere skal kriminaliseres mens alkoholbrukere ikke gjør det.
Sitat av xyzzy Vis innlegg
TS spør om motargumenter mot cannabis og psykose i forhold til legaliseringsspørsmålet.

Derfor viser jeg til at det mest allmenne og lovlige rusmiddelet vi har også kan føre til psykoser.

Årsaken til at sammenlikningen dukker opp gjentatte ganger er fordi alkohol er det mest brukte lovlige rusmiddelet mens cannabis er det mest brukte ulovlige rusmiddelet. Det er derfor naturlig å se på både virkninger og skadevirkninger av begge stoffene i forhold til hvorfor cannabisbrukere skal kriminaliseres mens alkoholbrukere ikke gjør det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke engang fått med meg om du mener det er et argument for eller imot legalisering. Det er mulig jeg tolker TS feil. Men jeg tolket det dithen at han ville snakke om psykoser skapt av cannabis og ikke alkohol.

For meg er det viktigere å se på rusmidler individuelt når man snakker legalisering. F.eks. er det for meg mye viktigere å finne ut om cannabis faktisk skaper psykoser eller ikke, før en evt. sammenlikning. Interessant nok synes jeg sammenlikningen brukes oftest av pro-legaliseringsleiren. At rusmidler er skadelige og har felles farer sier for meg heller at man ikke bør innføre et nytt lovlig rusmiddel inn i samfunnet. Og det er utopi å tro at det kommer til å skje en innføring av cannabis og forbud mot alkohol.
Psykose blir sprengt ut av proposjoner. Hva mener egentlig folk når de sier psykose? Definisjonen på psykose er unormal sinstilstand. Dette får du av alle rusmidler, men det går over når rusen er ferdig. Pyskose kan oppstå om man feks røyker hele tiden og har en personlighet og hjerne som er lett påvirkelig. Man begynner å godta de tankene og sinstilstanden som rusen gir deg, og tro på dette som en sannhet i hverdagen. Det er ikke sikkert det er feil å ha en "psykotisk" tankegang, men det er ikke positivt eller bra for deg. Mange som er såkaldt psykotisk har jo ofte tanker som at vi mennesker ikke er noe som helst, at vi bare er en liten flekk i den store sammenhengen, ubetydelige osv osv, og dette er jo ikke usanne fakta, men disse faktaene har påvirket personen i så stor grad at det ødelegger livet. Jeg mener da at psykose ikke er noe sykdom eller mental galskap. Det er en betegnelse på et annet tankemønster enn det vi vanelighvis har i hverdagen. Om du står å mumler ting og slår hodet i veggen har det gått litt for langt, men da er du ikke psykotisk, da er du mentalt skadet, og det at tanker går så langt, det er det fåtallet av mennesker i verden som har annlegg for, og da har det nok kommet noen tegn igjennom livet ditt som tilsier at du ikke bør drive med rusmidler. Som setter deg i en mer påvirkelig stilling.

Og forventer skeptikerene at om det blir lovlig/regulert at folk kommer til å røyke 24/7 og verden kommer til å stoppe opp og bli full av folk som babler ting ingen forstår? Tror de fleste bare hadde vært fornøyde med å kunne sitte i sofaen, nyte noe snacks og en bra serie uten at politiet skal sparke ned døra. Det er ikke sånn at alle som røyker kommer nå til å røyke hele tiden, bare fordi det er lovlig. Problemet er at Cannabis diskusjonen blir så utrolig blåst opp, det er ikke så big deal som noen skal ha det til. Se på fakta, ikke fordommene, så får man et annet bilde

Tl;dr
Psykose er individuelt og ikke så skummelt som den eldre garde tror
Sist endret av iSatan; 11. juli 2013 kl. 19:58.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av xyzzy Vis innlegg
Det er snakk om cannabis og psykoser.

Det er relevant fordi også alkohol, som er et lovlig og bredt sosialt akseptert rusmiddel, også kan føre til psykose.
Vis hele sitatet...
Skal man tenke sånn, så kan man få psykose av koffein også. Noe jeg har påpekt i en annen tråd for ikke så lenge siden. Risikoen for det er kanskje lav, men den er absolutt eksisterende.

Sitat av iSatan Vis innlegg
Om du står å mumler ting og slår hodet i veggen har det gått litt for langt, men da er du ikke psykotisk, da er du mentalt skadet,
Vis hele sitatet...
Og der viser du jo at du ikke har peiling på hva du prater om. En som er psykotisk kan så absolutt stå og mumle ting og slå hodet i veggen, tro at han er Jesus eller at taklampa egentlig er en stor mikrofon.

Det du snakker om at menneskeheten er en liten prikk i universet er jo ikke så spesielt engang, det er jo helt sant. Er jeg psykotisk fordi jeg mener at menneskeheten egentlig ikke har noen spesiell betydning i universet?
Sitat av MrHanky Vis innlegg
Heisann! Kanskje litt lang emnetittel, men får håpe det går!

Jeg har lenge vært for legalisering av cannabis, og det eneste argumentet jeg sliter litt med å motargumentere er at cannabis kan fremskynde psykoser. Jeg regner med at det er en del folk her på freak som er flinke i rusdebatten.

Så hva skal man si, påpeke osv for å vinne en debatt når motparten legger frem argumentet om at cannabis fremskynder eller kan føre til psykoser?

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Professor David Nutt (tidligere narkotikarådgiver for den britiske regjeringen) svarte på et spørsmål fra salen om cannabis og psykose når han holdt et foredrag på SIRUS i Norge.
Anita Nyholt filmet hele foredraget og la det ut på nett. Anbefaler deg å se hele hvis du vil friske opp og få noen nye argumenter du kan bruke i cannabisdebatten.

Spørsmålet om psykose og cannabis kommer 1:19:46 ut i foredraget.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Og der viser du jo at du ikke har peiling på hva du prater om. En som er psykotisk kan så absolutt stå og mumle ting og slå hodet i veggen, tro at han er Jesus eller at taklampa egentlig er en stor mikrofon.

Det du snakker om at menneskeheten er en liten prikk i universet er jo ikke så spesielt engang, det er jo helt sant. Er jeg psykotisk fordi jeg mener at menneskeheten egentlig ikke har noen spesiell betydning i universet?
Vis hele sitatet...

Det er isåfall ekstremt kraftig psykose. Hvis det er å være psykotisk, så forstår jeg ikke hvorfor det er endel av Cannabis debatten. Jeg har aldri sett, hørt eller lest om noen som noengang har fått så store mentale problemer av Cannabis.

Du er klar over det ja, men det går ikke inn på deg emosjonelt. Det gjør det gjerne på psykotiske personer. Jeg mener også at mennesker ikke har noe særlig betydning i det store og hele, men det påvirker ikke livet mitt. En person som har en lett påvirkelig personlighet, som gjerne tror på ting lett osv osv kan ha problemer om han ruser seg ofte. Om personen ender opp med å tenke over livet og eksistensielle spørsmål kan det ha negativ virkning. Under rus er det trossalt mye lettere å bli overbevist. Om personen får en "åpenbaring" som at vi feks ikke egentlig er noe betydelig, kan dette ryste verden for denne personen veldig, og det kan lede til kraftige deprisoner.
Sist endret av iSatan; 12. juli 2013 kl. 00:51.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er de som har anlegg for psykoser fra før av som kan fremskynde dette gjennom cannabisbruk.

For personer som ikke har anlegg for å utvikle psykoser så viser forskning at litt røyking neppe vil skade med mindre dem går helt apeshit på droget og missbruker det grovt, noe som forøvrig gjelder alle rusmidler. Missbruk er fy-fy og skadelig uansett.
Vis hele sitatet...
Mange som går bananas når det gjelder røykin, over fler år, som ikke får noen av de symptomenene.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av iSatan Vis innlegg
Du er klar over det ja, men det går ikke inn på deg emosjonelt. Det gjør det gjerne på psykotiske personer. Jeg mener også at mennesker ikke har noe særlig betydning i det store og hele, men det påvirker ikke livet mitt. En person som har en lett påvirkelig personlighet, som gjerne tror på ting lett osv osv kan ha problemer om han ruser seg ofte. Om personen ender opp med å tenke over livet og eksistensielle spørsmål kan det ha negativ virkning. Under rus er det trossalt mye lettere å bli overbevist. Om personen får en "åpenbaring" som at vi feks ikke egentlig er noe betydelig, kan dette ryste verden for denne personen veldig, og det kan lede til kraftige deprisoner.
Vis hele sitatet...
Depresjon og psykose er jo ikke akkurat det samme da heller, selv om den ene gjerne kan føre til den andre.

At en person begynner å freake ut over eksistensielle spørsmål og lignende er vel heller angst og ikke psykose, selv om det sikkert kan være det også.

Jeg tror du har "bestemt" deg for hva du mener at en psykose er. Men hvis du virkelig mener at en psykose er å bli en filosofisk nihilist, og ikke å oppleve vrangforestillinger og muligens hallusinasjoner og forvrengt virkelighetsbilde så vil jeg gjerne at du henviser til kilder på det.
Sist endret av Dongerino; 12. juli 2013 kl. 01:29.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Depresjon og psykose er jo ikke akkurat det samme da heller, selv om den ene gjerne kan føre til den andre.

At en person begynner å freake ut over eksistensielle spørsmål og lignende er vel heller angst og ikke psykose, selv om det sikkert kan være det også.

Jeg tror du har "bestemt" deg for hva du mener at en psykose er. Men hvis du virkelig mener at en psykose er å bli en filosofisk nihilist, og ikke å oppleve vrangforestillinger og muligens hallusinasjoner og forvrengt virkelighetsbilde så vil jeg gjerne at du henviser til kilder på det.
Vis hele sitatet...
Utifra hvordan jeg har hørt/lest så mener jeg at det å være psykotisk ikke er så ekstremt som du mener. Men det er jo greit nok, man har jo forskjellige oppfatninger. Igjen, om det er sånn at vrangforestillinger, hallusinasjoner, ødelagt virkelighetsbildet av en alvorlig grad er ment med psykose, forstår jeg ikke debatten. Aldri hørt om noen som har blitt så skadet av Cannabis.
Sist endret av iSatan; 12. juli 2013 kl. 02:13.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av iSatan Vis innlegg
Utifra hvordan jeg har hørt/lest så mener jeg at det å være psykotisk ikke er så ekstremt som du mener. Men det er jo greit nok, man har jo forskjellige oppfatninger. Igjen, om det er sånn at vrangforestillinger, hallusinasjoner, ødelagt virkelighetsbildet av en alvorlig grad er ment med psykose, forstår jeg ikke debatten. Aldri hørt om noen som har blitt så skadet av Cannabis.
Vis hele sitatet...
Hver psykose er unik. Du kan høre stemmer eller ha en microchip under huden, jeg kan innbille meg at jeg er gud og vi kan begge være psykotiske med forskjellige symptomer. Det trenger ikke være så "ekstremt," men ja, det du nevner er symptomer på en psykose.

Du har kanskje aldri hørt om noen som har blitt så skadet av cannabis, og det har for så vidt ikke jeg heller. Jeg vet dog om et par tilfeller der det er godt mulig at cannabis har utløst eller forverret en psykose.

En annen ting er at man ikke nødvendigvis kan se at en person er psykotisk. Som sagt utarter hver psykose seg forskjellig fra andre, noen kan være veldig "milde" for utenforstående og andre kan være veldig kraftige.

Skal prøve meg på en kjapp en, og si at en psykose er som en tripp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er sånn at det kan fremskynde psykoser om du har dem fra før. Men det er heller ikke ofte det skjer. Brukertallet på cannabisrøyking har gått kraftig opp, men antall prosentdel av mennesker med psykoser har holdt seg stabil.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Det er sånn at det kan fremskynde psykoser om du har dem fra før. Men det er heller ikke ofte det skjer. Brukertallet på cannabisrøyking har gått kraftig opp, men antall prosentdel av mennesker med psykoser har holdt seg stabil.
Vis hele sitatet...
Det eneste det beviser er jo at cannabis kanskje ikke gir deg psykoser som du sier. Men at det kan fremskynde og forverre psykoser er velkjent, og enda noe som er svært ille for samfunnet.

Tenk en som er psykotisk men i en såpass mild grad at han fungerer på skole/jobb. Det hemmer han kanskje i lik grad som moderat angst. Han har et par rare ideèr og sånt men klarer å holde de i hodet sitt, vet kanskje innerst inne at det ikke er virkelig.

Så røyker han en del cannabis som gjør psykosen mye verre, og bam må han bli innlagt på psykiatrisk. Han kan ikke lengre bidra til samfunnet, og samfunnet må heller gi masse til han nå for at han skal bli frisk.

Dette er jo ikke noe som må skje med alle, men så lenge det kan skje så er det et problem.
Jeg er forresten for statlig regulert avkriminalisering av absolutt alle rusgivende substanser, og jeg rører ikke annet enn helgefylla selv. Det blir for ille å bruke penger på å straffe folk for småbruk av narkotika, når det viktige er å ta dealerne og produsentene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10106464

Så, det er altså naivt å tro at cannabis ikke var hovedproblemet her.. Noen som er enige, skal skylden legges på cannabisen? Jeg vet personlig om en som klikka på alkohol og knuste trynet til beste kompisen sin som da døde. Kan det ikke likegodt være alkoholen som har gjort dette med tiltalte? Sier ikke at jeg har noe svar, i motsetning til den artikkelen som mener du er dum hvis du tror noe annet en dem..
Sitat av frø Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10106464

Så, det er altså naivt å tro at cannabis ikke var hovedproblemet her.. Noen som er enige, skal skylden legges på cannabisen? Jeg vet personlig om en som klikka på alkohol og knuste trynet til beste kompisen sin som da døde. Kan det ikke likegodt være alkoholen som har gjort dette med tiltalte? Sier ikke at jeg har noe svar, i motsetning til den artikkelen som mener du er dum hvis du tror noe annet en dem..
Vis hele sitatet...
Her er det jo snakk om hvorvidt psykosen var rusutløst eller ikke. Ja, det kan ha vært alkoholen tiltalte inntok tidligere på kvelden som førte til at han gikk bananas, men det endrer fint lite da det fortsatt er snakk om en rusutløst psykose.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av frø Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10106464

Så, det er altså naivt å tro at cannabis ikke var hovedproblemet her.. Noen som er enige, skal skylden legges på cannabisen? Jeg vet personlig om en som klikka på alkohol og knuste trynet til beste kompisen sin som da døde. Kan det ikke likegodt være alkoholen som har gjort dette med tiltalte? Sier ikke at jeg har noe svar, i motsetning til den artikkelen som mener du er dum hvis du tror noe annet en dem..
Vis hele sitatet...
DfenZ sier det jo greit da. Får man en psykose under alkoholrus og dreper så er det enda en selvforskyldt rusutløst psykose. Men faktum er jo at cannabis kan trigge psykotiske symptomer hvis man er disponert for det, og blandet med alkohol er det nok enda verre.

Så jeg vil absolutt påstå at det var alkoholen og cannabisen sin feil at han klikka, med andre ord hans egen feil.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
DfenZ sier det jo greit da. Får man en psykose under alkoholrus og dreper så er det enda en selvforskyldt rusutløst psykose. Men faktum er jo at cannabis kan trigge psykotiske symptomer hvis man er disponert for det, og blandet med alkohol er det nok enda verre.

Så jeg vil absolutt påstå at det var alkoholen og cannabisen sin feil at han klikka, med andre ord hans egen feil.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig her.

Denne tråden kommer nok til å ødelegge en del for legalisering, men han var jo også ruset på alkohol, ikke bare cannabis.
Sist endret av sondriz; 19. august 2013 kl. 18:26.
Hvorfor kommer denne tråden til å ødelegge for legalisering?

Ja poenget mitt var bare at selvfølgelig får cannabisen skylda for alt når de får sjansen til å gjøre det.

Sier ikke at psykosen ikke er rusutløst, men tror det er flere ting en bare spliffen som fikk denne karen te å klikke mongo. Men som dere over sier så gjorde den nok sin del den og.
Sitat av frø Vis innlegg
Hvorfor kommer denne tråden til å ødelegge for legalisering?

Ja poenget mitt var bare at selvfølgelig får cannabisen skylda for alt når de får sjansen til å gjøre det.

Sier ikke at psykosen ikke er rusutløst, men tror det er flere ting en bare spliffen som fikk denne karen te å klikke mongo. Men som dere over sier så gjorde den nok sin del den og.
Vis hele sitatet...
Jeg mente artikkelen på VG, beklager.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
DfenZ sier det jo greit da. Får man en psykose under alkoholrus og dreper så er det enda en selvforskyldt rusutløst psykose. Men faktum er jo at cannabis kan trigge psykotiske symptomer hvis man er disponert for det, og blandet med alkohol er det nok enda verre.

Så jeg vil absolutt påstå at det var alkoholen og cannabisen sin feil at han klikka, med andre ord hans egen feil.
Vis hele sitatet...
Dette er en interessant sak, og utfallet vil nok ha en effekt på cannabisdebatten på en eller annen måte. Og siden vi allerede er inne på denne saken i en tråd som handler om forbindelsen mellom cannabis og psykoser, så hadde det vært interessant å høres deres synpunkter i denne saken.

Jeg er glad for at du ikke er sakkyndig Skeeztonez, for det skal ligge veldig mye bak en avgjørelse av tilregnelighetsspørsmålet. Alle er enige at tiltalte var psykotisk i øyeblikket, men var den rusutløst, slik at han skal dømmes til fengsel? Eller ligger det en alvorlig sinnslidelse bak, så han skal dømmes til tvungen psykisk helsevern? denne saken er det veldig mange faktorer man må se på. Jeg skal nevne noen:

- De to første sakkyndige (Brauer og Verøy) sa først at han ikke var psykotisk, så ombestemte de seg og mente han var psykotisk. Retten fikk så to nye sakkyndigepersoner inn. En av dem (Nysveen) sa at han ikke var psykotisk, mens han andre (Heggen) sa han var psykotisk. Nysveen endret så mening og sa at tiltalte var psykotisk likevel, men at den var rusutløst. De har alle 4 nå blitt veldige enige at han hadde en psykose, men uenige hvorvidt den var rusutløst eller ikke. Det er nå 3 for at han er utilregnelig, og 1 mot.

Vi kan nå se på noen faktorer som kan hjelpe oss å få ett overblikk av sinntilstanden til tiltalte før man tar forhastede konklusjoner.



- Tiltalte har tidligere opplevd psykoselignende tilstander, som ikke har vært rusutløst. Dette kan indikere en underliggende psykisk lidelse.

- Venner og familie merket forandring i væremåter og vrangforestillinger i 2010 og frem til drapsnatten.
-> Ikke omgått seg alt for mye med venner
-> Sette folk som ikke har vært der
-> Snakket intenst om dommedag, om man kan virkelig eksistere, det tredje øyet, konspirasjonsteorier etc.
-> Han har selv skrevet lange og merkelige/skremmende tekster der han beskriver seg selv kjempe mot demoner.
-> Sagt til moren sin at han har "Problemer i hodet"

- Det tok over en uke før politiet fikk avhørt den tiltalte.

- Nysveen har sagt at han ikke har vist noen tegn til psykose etter hendelsen, noe som beviser at psykosen har vært rusutløst. Men han har fått antipsyktosike medisiner siden han ble arrestert. Så det er jo ikke så rart.

- Noe Nysveen legger vekt på er at man ikke er sikre på om han røyket cannabis før "psykosen" i 2010 eller ikke. Og at man da ikke kan utelukke at den var rusutløst. Man har et vitne som sier han kanskje gjorde det. Men vitnet sier han husker dårlig og kan ta feil. Den tiltalte har hele tiden nektet for dette og sagt at han tar feil. Han har ingen grunn til å lyve da han har forklart seg mye, ærlig, åpent og oppriktig om cannabisbruken sin.

- Blodprøven viste til meget lavt innhold av THC, og dette nettopp styrker at cannabisen ikke er en utløsende faktor for psykosen. Men at cannabisrøykingen kan ha forsterket psykosen.

- Boligen i Pilestredet var et samlingsted, og miljøet festet mye. Tiltalte hadde festet i minst ett døgn i forveien før festen den kvelden. Mye festing, lite søvn og mat er noe som kan fremskynde en psykose.



Det er mye info som ikke har blitt sluppet ut, og man må huske på at de sakkyndige i denne saken, er virkelig spesialister på sitt felt. Jeg er helt sikker på at de vil ta riktig avgjørelse. Jeg er ikke 100% sikker selv, men på bakgrunn av informasjon jeg har lest, så bikker for øyeblikket mot utilregnelig.
Sist endret av Vent; 19. august 2013 kl. 21:49.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Vent Vis innlegg
SNIP
Vis hele sitatet...
Hvis faktaene du kommer med her er riktig så trekker jeg tilbake konklusjonen min, og sier meg enig med deg.

Min oppfattelse var at han var en helt normal person som ikke slet noe med psyken i det hele tatt (unntatt 2-3 milde angstanfall), som plutselig snappa under rus. Hvis det du sier om at han faktisk har opplevd så heftige psykotiske symptomer helt edru i lang tid så blir det litt vanskeligere, men jeg ville konkludert med utilregnelig.

Nå har ikke jeg fulgt så ekstremt mye med på saken så har ikke fått informasjonen du kom frem med nå. Hadde vært kjempefint om du kom med kilder til påstandene dine, så jeg/vi vet at det ikke er tull du farer med (selv om jeg ser lite vits om at du skulle lyge her).
Sist endret av Dongerino; 19. august 2013 kl. 23:29.
Sitat av Vent Vis innlegg
Dette er en interessant sak, og utfallet vil nok ha en effekt på cannabisdebatten på en eller annen måte. Og siden vi allerede er inne på denne saken i en tråd som handler om forbindelsen mellom cannabis og psykoser, så hadde det vært interessant å høres deres synpunkter i denne saken.
Vis hele sitatet...
Dessverre har jeg ikke så mye å bidra med av fakta om saken, men takk for et godt og grundig innlegg!

Jeg har god statistikk på alkohol og vold om det skulle være av interesse, men det har nok neppe noen innvirkning på et eventuelt forbud mot alkohol.

Det som er hovedproblemet mitt i denne saken er at ABB faktisk lenge var regnet som "ikke strafferetslig tilregnelig" til tross for at han har planlagt dette nøye over årevis. Han er rett og slett norges beste terrorist, og gjorde ALT rett. Dette står i så sterk kontrast til denne tragiske saken med bare offer, der det er helt tydelig at det var en psykose i bildet.

At ABB potensielt skulle slippe fengsel, men denne stakkars syke gutten ikke, strider mot alle mine rettsprinsipper. Jeg sier ikke at man skal slippe ham rett ut på gaten, men det å leve med å ha drept sine beste venner i psykose må være straff nok. Han må uansett sitte innelåst til han er regnet som "trygg", men hvis det er EN gang denne paragrafen burde vært brukt de siste årene, så er det i denne dypt tragiske saken. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det må være for ham...
Sist endret av phish; 20. august 2013 kl. 01:20.
Avkriminaliser, og skattebelegg det..! Øker turismen som bare det, og staten norge får inn penger. Vi drikker alkohol, så hvorfor ikke la de som har lyst til det ta seg en rev? Synes at det er idiotisk at dette fremdeles blir diskutert.

Og når det blir skrytt opp at disse spyttprøvene de har fungerer så HVOR IKKE?!
Sist endret av winkeesalami; 20. august 2013 kl. 05:22.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hovedårsaken til at flere blir psykotiske av å røyke hasj nå enn tidligere er den økende prosenten av THC i dagens cannabis. Ved statlig omsetning og kvalitetskontroll kan man selge strains som har høyere innhold av CBD, som er det psykosehemmende stoffet i cannabis.
Sitat av dostojevski Vis innlegg
Hovedårsaken til at flere blir psykotiske av å røyke hasj nå enn tidligere er den økende prosenten av THC i dagens cannabis. Ved statlig omsetning og kvalitetskontroll kan man selge strains som har høyere innhold av CBD, som er det psykosehemmende stoffet i cannabis.
Vis hele sitatet...
Ved en avkriminalisering og åpning for medisinsk bruk er det ikke verre enn å opplyse brukerne om dette og fremme strains med mye CBD, samt rett og slett ikke ta inn strains med veldig høye mengder THC.
Det at cannabis kan utløse psykoser er for så vidt ingen ting du trenger motargumentere. Det er fakta, og gjelder i grunn alle rusmidler. En hver lovendring, i dette tilfellet legalisering av cannabis, vil føre med seg positive og negative ting. Når det er sagt, en legalisering av cannabis vil etter all sannsynlighet ikke føre til et økt antall psykoser, ettersom brukermønsteret vil endre seg, og kvaliteten på stoffene til salgs kan etterprøves.

For meg er det viktig at folk tar denne debatten på et nivå som er saklig. Dette er dårlige argumenter:

-"Vi har jo alkohol, så hvorfor ikke legalisere cannabis?"
-"Hvor kan ikke de som vil kose seg med cannabis bare gjøre det?"
-"Cannabis er jo ikke like skadelig som alkohol."
-"Cannabis har medisinske egenskaper."

Jeg mener dette er dårlige argumenter, fordi de blir altfor subjektive.

Gode argumenter:

-"Narkolangere bruker asylsøknader for å få midlertidig opphold for å selge dop i Norge. En legalisering vil fjerne deres marked, og følgelig redusere antall falske søknader."
-"Et forbud forplikter politi og rettsapparat til å etterforske og dømme mennesker som i utgangspunktet trenger behandling."
-"Legalisering av cannabis kan frigjøre midler til bruk i forebyggende arbeid.

På den måten løfter du diskusjonen til et litt mer teoritisk nivå, som er viktig i en argumentasjon hvor subejktivitet er veldig tilstedeværende.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kriminaliseringen har ført til at Cannabisen gjerne har et lavere CBD(psykosedempende) nivå enn det som hadde vært tilfellet dersom man kunne kjøpt det over disk/ bestemme selv hvilke nivåer av henholdsvis THC og CBD man vil ha i seg. Det kan man ikke velge veldig enkelt når man kjøper av en dealer.

Videre, at noen folk muliggens, ved eksessivt bruk, kan få problemer, er intet gyldig argument for å forfølge og straffe uproblematiske brukere. Dessuten er jo ikke alkohol særlig sunt for den psykiske helsen heller!