Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5548
Som sagt , kan jeg megge en Trafo som er beregnet til 230v - 24v, med 500v?
Tenkte på om det kan ødelegge noe av elektronikken..
Det er da snakk om sluttkontroll på Impulsrele , med 24v Styrespenning.
det går ikke ann å megge en trafo
Jeg vet hva en transformator er, men hva er å megge??
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg vet hva en transformator er, men hva er å megge??
Vis hele sitatet...
Er vel en duppeditt som sender volt igjennom kabler/motstander etc for å teste isolasjonen ( sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg, er noen år siden elektro GK ^^ )
vel, hvorfor skal du megge trafoen? sjekke at det er galvanisk skille mellom primær/sekundær?

koble isåfall trafoen fra all elektronikk, deretter kobler du en ledning på primærsiden, og en på sekundærsiden. hvis du måler kontakt her, er det noe galt
Sitat av Waggo Vis innlegg
Er vel en duppeditt som sender volt igjennom kabler/motstander etc for å teste isolasjonen ( sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg, er noen år siden elektro GK ^^ )
Vis hele sitatet...
Megger er en forkortelse av MegaOhm-Meter, og er som tidligere sagt hovedsakelig for å teste elektrisk isolasjon. Meggeren setter opp en veldig høy spenning (noen hundre til noen tusen volt) og måler utgangsstrømmen, for slik å kunne måle isolasjonsresistansen. Megger er nå et firmanavn, men brukes også mer eller mindre generelt for slike isolasjonstestere.
Jeg har glemt hvor man skal koble meggeren for å måle isolasjon, kan du det også?
Vi brukte navnet megger både på skolen og i jobb, selv om merke ikke het megger, men men, værktøy har en tendens til å beholde navnet til produsenten som oppfant det, selv om det er at annet merke du holder i handa , merkelig det der
Sist endret av sykofant; 8. juni 2009 kl. 13:34.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Megger er en forkortelse av MegaOhm-Meter, og er som tidligere sagt hovedsakelig for å teste elektrisk isolasjon. Meggeren setter opp en veldig høy spenning (noen hundre til noen tusen volt) og måler utgangsstrømmen, for slik å kunne måle isolasjonsresistansen. Megger er nå et firmanavn, men brukes også mer eller mindre generelt for slike isolasjonstestere.
Vis hele sitatet...
Hvor faen har du lært det? Læreren har lært oss at megging kommer ifra første firmaet som solgte slik verktøy og det hetter "Megger" derfor "Megging".
Sitat av bavarai Vis innlegg
Hvor faen har du lært det? Læreren har lært oss at megging kommer ifra første firmaet som solgte slik verktøy og det hetter "Megger" derfor "Megging".
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Megger#...d_.26_Vignoles

"The MEGaohm metER was then named as Megger and the word became a trademark name registered on 25 May 1903."
en megabyte, populært kalt en meg, eller megg, akkurat som i megaohm, altså megg, megger

senere blitt firmanavn.

hvordan du kobler for å megge et anlegg? den ene polen på jord, deretter måler du på hver av fasene med den andre polen, og sjekker at anlegget er "tett", altså at det ikke kan lekke strøm mellom lederne
okay var noe sånt jeg trodde, men var ikke helt sikker.
litt flaut egentlig, halveis ferdig med utdanningen så kan jeg ikke det som er noe av det mest basiske, men men, lærer så lenge man lever
Takk for svar
Sitat av bavarai Vis innlegg
Hvor faen har du lært det? Læreren har lært oss at megging kommer ifra første firmaet som solgte slik verktøy og det hetter "Megger" derfor "Megging".
Vis hele sitatet...
Ikke stol på alt læreren din sier. Og spør penere neste gang. Forøvrig viser artikkelen som Rejolo linker til hvordan sammenhengen er.
Trådstarter
79 4
Takk for svar.. Det går greit å megge fase og jord, men ikke fase og fase, da det vil vises som isolasjonsvikt pga trafoen.

Høres logisk ut det med megaOhm, før det er MIN 1 megohm meggeren må vise, ellers er det ikke godkjent :P
Sitat av sykofant Vis innlegg
okay var noe sånt jeg trodde, men var ikke helt sikker.
litt flaut egentlig, halveis ferdig med utdanningen så kan jeg ikke det som er noe av det mest basiske, men men, lærer så lenge man lever
Takk for svar
Vis hele sitatet...
håper for guds skyld ikke meggere er basiske, for jeg har tatt på dem gjentatte ganger..



før i tiden regnet man vel 1kohm/volt, altså minimum 230 k ohm på 230 volts anlegg
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
før i tiden regnet man vel 1kohm/volt, altså minimum 230 k ohm på 230 volts anlegg
Vis hele sitatet...
nå er det vel 1 Megaohm ved 500 V som er grensen. Alt over det er godkjent.
skal høre med læreren min imorgen, så har vi det på det tørre

men uansett, skal du sjekke isolasjonen på trafoen, må det isåfall være mellom tilførslene, og godset rundt, som tilsvarer jord
Trådstarter
79 4
Det er 1megaohm som er minimum nå, er helt sikker på det

Å sjekke isolasjon mellom tilførselen går ikke, da de er i fysisk kontakt med hverandre, via viklingene. Måtte koble ut trafoen for å måle de.