Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2011
Må man ha noe tillatelser eller lignende for å selge ting fra en samlet side å kalle det en nettbutikk?
(I stedet for å legge ut enkeltannonser på finn.no).. Både nye og brukte ting..
Kan man isåfall risikere å få spørsmål om tingene er lovlig? Og er det lovlig å importere billig og selge dyrt?

Mener ikke å selge masse av samme ting...Men mange ting bare en eller to i antall.

Og må man skatte av det man tjener, om man har dette som en slags "hobby"?

Sjekker banken/skattefolka kontoen din for å følge med om du får inn mer penger enn du skal?

Dette dreier seg ikke om noe proff bedrift greier, men bare litt ekstra penger (i lomma?/uten skatt?) via samlingsside over ting man til vanlig ville lagt ut på finn.no..
Sist endret av vacant; 12. juli 2009 kl. 07:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis du importerer for videre salg må du sannsynligvis betale noe avgifter for det.
Om du plutselig får inn mer penger på konto enn normalt vil nok banken si fra til skatteetaten.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Selv når vi hadde veldig små elevbedrifter måtte vi opprette et firma, vi ble dog ikke momspliktige, men det blir nok du.
Noe alla dette har jeg tenkt på selv. Det finnes et klesmerke som Norge har _alt_ for lite av. Veldig få butikker som har det, men det er kule klær med stort potensiale i mine øyne.

Kan hvem som helst som er interisert i å starte et firma gjøre dette for så å kontakte leverandør å gjøre en avtale med de for import?
Trenger man noe spesiell erfaring utenom normal tankegang og folkeskikk for å gjøre dette?
Sist endret av Source; 12. juli 2009 kl. 11:23.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Selv når vi hadde veldig små elevbedrifter måtte vi opprette et firma, vi ble dog ikke momspliktige, men det blir nok du.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har hørt så blir man ikke momspliktig før man har oversteget 50 000
kr i omsetning før 12 måneder.
Sitat av Source Vis innlegg
Noe alla dette har jeg tenkt på selv. Det finnes et klesmerke som Norge har _alt_ for lite av. Veldig få butikker som har det, men det er kule klær med stort potensiale i mine øyne.

Kan hvem som helst som er interisert i å starte et firma gjøre dette for så å kontakte leverandør å gjøre en avtale med de for import?
Trenger man noe spesiell erfaring utenom normal tankegang og folkeskikk for å gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Eg prøvde noe lignende selv, har ingen erfaring eller noe.. Så regner nok med alle kan gjøre dette
Hvorfor ikke bare google når dere lurer på noe. Må da være mye raskere og enklere. Så kan man spørre om det er noe man ikke finner svar på. Sjekk ut denne siden: http://www.starte-nettbutikk.com/

Klart du må skatte av det du tjener. Hvilken planet kommer du ifra? Og du må betale moms på alt du importerer. Untatt bøker og en ting til jeg ikke husker i farta. Skal du importere klær, så kommer også nesten 11% i toll også. Finnes selvfølgelig måter å lure seg unna både moms og toll, men da driver du ulovlig.

Du skal få inn mye mer penger enn normalt før banken sier ifra. 10-15k meire i måneden går fint. Har du planer om å tjene stort kan jeg anbefale paypal. Eller en annen utenlandsk konto. Så skal du snyte på skatten går det fint.
Sist endret av Skoms; 12. juli 2009 kl. 12:24.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Når du driver firma må du også føre regnskap. Staten kan kreve å få innsikt i regnskapene dine ti år bakover hvis du mistenker du har drevet med fusk. Er det så mye som 50 øre som ikke stemmer, så blir det smekk på lanken.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Selv når vi hadde veldig små elevbedrifter måtte vi opprette et firma, vi ble dog ikke momspliktige, men det blir nok du.
Vis hele sitatet...
Omsatte ikke dere for noe i høgget av 300k? Jeg mener jeg brukte rundt 20k hos dere
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Omsatte ikke dere for noe i høgget av 300k? Jeg mener jeg brukte rundt 20k hos dere
Vis hele sitatet...
Nærmere 500k ;-)

Koselig elevbedrift det, fikk jo tur til sveits og oslo også, beste i troms 2003.
Trådstarter
Så så lenge jeg ikke tjener mer enn 50000 i året på det, trenger jeg ikke søke om noe tillatelse, registrere "bedrift" eller skrive det ned på ligninga osv?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Så lenge du skal drive næringsvirksomhet og salg er du nødt til å være registrert i foretaksregisteret. Her skal det også være registrert hvem som driver regnskapet for bedriften. Og jo, du må fremdeles føre opp alt overskudd som inntekt, og skatte av det. Såfremt du havner under 50 000,- i omsetning trenger du nok antageligvis ikke å stå i merverdigregisteret.
Når det kommer til det punktet å ta inn billig og selge dyrt, så er det noe som blir gjort overalt.
Normalt legges det til 20-50% i prisen før salg, slik at bedriften har godt overskudd. Og senere kan sette inn tilbud på varene også.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Så la oss si jeg ikke har tenkt til å tjene mer enn 50 tusen på dette, kan jeg gjøre det som privatperson å feks legge ut på finn osv og få betaling rett inn på vanlig konto som hvis man feks skulle solgt et(eller fem)stuebord, uten å registrere meg noe videre i noe bedriftsregister eller måtte oppgi dette på inntekten?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da kan du ikke kalle det en bedrift da er det privat og det koster og legge ut anonnser på finn.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nærmere 500k ;-)

Koselig elevbedrift det, fikk jo tur til sveits og oslo også, beste i troms 2003.
Vis hele sitatet...
hva slags "elev" bedrift var dette egentlig?
blir litt nyskjerrig
Sjekk ut denne: http://lagenettbutikk.no/

Diverse info om det å lage nettbutikker.