Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 11539
har et problem her hjemme, i enkelte stikkontakter måler jeg 200v mellom den ene fasen og jord, og 240 mellom fasene. har også jordfeil automater på vær kurs så de er vel ingen jordfeil?

hva kan være i veien?
Du har et friskt TN system
Trådstarter
synd det ikke er et TN anlegg da, er IT.. derfor skjønner jeg ikke en dritt
da har du jordfeil eller så har noen i nabolaget jordfeil
Trådstarter
er det er jordfeil, vil ikke jordfeil bryteren slå ut da? er dette jeg synes er så merkelig
Ikke før det går en feilstrøm på 30mA. Prøv å koble en belastning mellom jord-fase. Måleinstrumentet ditt har antagelig for høy indre resistanse til at jordfeilbryteren/jordfeilsautomaten din slår ut.
Sist endret av SnippeX; 17. april 2008 kl. 20:48.
hvis du får jordfeil inn fra naboen/nettet så er det ikke sikkert jordfeilbryteren din slår ut, dessuten skal jordfeilbrytere faktisk kalibreres hver måned ved å slå den ut og så inn igjen(fjæra i bryteren kan gå i metning), hvis dette ikke er gjort så garanterer ikke leverandøren at jordfeilbryteren slår ut...
Sist endret av Madusius; 17. april 2008 kl. 20:47.
Trådstarter
er helt nye jordfeil automater(automat sikring med jordfeilbryter, 30mA), så regner med de er grei. men virker som det bare en ene fordelings fasen det er noe med. er vel bare til å måle på inntaket mellom fase og jord?
Sitat av SpARxXx
er helt nye jordfeil automater(automat sikring med jordfeilbryter, 30mA), så regner med de er grei. men virker som det bare en ene fordelings fasen det er noe med. er vel bare til å måle på inntaket mellom fase og jord?
Vis hele sitatet...
Da vil du omtrent få samme svar. Dra ut alle elektriske artikler i huset/anlegget. Mål deretter fase - jord igjen. Hvis det fortsatt er feil, så veit du at det ikke er noen av artiklene det er overledning på. Koble ifra fordelings skinna og megg (isolasjonstest) en kurs omgangen. Vær obs på at du har koblet ut alle elektriske artikler på forhånd. Megginga forgår med en spenning på 500V DC, som kan skade mye rart. Hvis feilen ikke ligger oss deg, bør du ta kontakt med e-verket.

Kravet til isolasjon:

- FEL/NEK 2006 1 Megaohm
- FEL/NEK 2002 0.5 Megaohm
- Før 2002 1 Kiloohm per volts driftspenning
Sist endret av SnippeX; 17. april 2008 kl. 21:23.
Trådstarter
har du bare klypen på meggeren på jordingingskinna da og ser på vær utgående pol på austomatene om det er noe utslag?
Isolasjonsresistansen måles mellom hver spenningsførende leder og jord. Husk å ta hovedsikringen først Kravet til resultatet skrev jeg ovenfor. Hvis anlegget er satt opp i 2006 er kravet 1 Megaohm osv.
Sist endret av SnippeX; 17. april 2008 kl. 21:24.
Sålenge det ikke er over 50V er det innenfor kravene..
Sitat av drmight
Sålenge det ikke er over 50V er det innenfor kravene..
Vis hele sitatet...
Hva i huleste er det du snakker om?
Snakker du om gjennomslagsvernet i IT forsyningen?
Sist endret av SnippeX; 17. april 2008 kl. 21:32.
Trådstarter
takk for hjelpen gutta, fant ut at det er kraft selskapet som er ansvarlig her da jeg måler 200v mellom fase og jord på inntakskabelen, så dette må de fikse opp

og når det gjelder de 50v så er vel det maks lovlig berøringsspenning det er snakk om, hvios jeg ikke er helt på jordet
Sist endret av SpARxXx; 17. april 2008 kl. 21:45.
Han snakker om berøringsspennig.
Det du kan gjøre kjapt for å se om det er hos deg eller hos andre på samme trafo er å ta hovedsikringa og så måle spenning mellom jord og på den siden av hovedsikringa som inntaket er koblet på. Får du andre verdier enn ca 130v er det jordfeil et annet sted enn i ditt anlegg.

Hvis spenninga er OK når du tar hovedsikringa må du legge ut alle kurser plasere spenningstestern på samme måte som tidligere og legge inn en og en kurs.
Når du har funnet den aktuelle kursen er det bare å begynne å leite etter syndern der.

Edit: du må ta koble ut alle kursene dine før du måler på inntaket, ellers får måler du også en eventuell jordfeil på ditt anlegg.
Sist endret av Vadder; 17. april 2008 kl. 21:44.
Trådstarter
Sitat av Vadder
Han snakker om berøringsspennig.
Det du kan gjøre kjapt for å se om det er hos deg eller hos andre på samme trafo er å ta hovedsikringa og så måle spenning mellom jord og på den siden av hovedsikringa som inntaket er koblet på. Får du andre verdier enn ca 130v er det jordfeil et annet sted enn i ditt anlegg.

Hvis spenninga er OK når du tar hovedsikringa må du legge ut alle kurser plasere spenningstestern på samme måte som tidligere og legge inn en og en kurs.
Når du har funnet den aktuelle kursen er det bare å begynne å leite etter syndern der.

Edit: du må ta koble ut alle kursene dine før du måler på inntaket, ellers får måler du også en eventuell jordfeil på ditt anlegg.
Vis hele sitatet...
legger du ned hovedsikringen før du måler slipper du og koble vekk alle kursene
Som jeg skrev ovenfor. Har du gjort dette er det bare å ringe til everket så kommer de med fine måleinstrumenter og sender et brev til en nabo.
▼ ... over et år senere ... ▼
Fikk en liten overraskelse da jeg målte mellom fase og jord, det var ca 130v mellom den ene fasen ( mest sansynnlig Null-leder ( blå ) ) .
Men så var det hele 170v mellom brun og jord Er ikke helt sikker på hvilken type anlegg det er men vi tror det er IT nett.

Vi har automatsikringer , og 1 jordfeilbryter på alt tror jeg. Er det farlig å ikke gjøre noe med dette? kan utstyr, eller forekomme personskade ?

er det ikke slik at visst man holder i jordingen på stikkontakten og tar i en ledene del, vil det gå strøm igjennom kroppen da?
Ble litt halvnervøs når jeg målte dette.

er ikke alt som er jordet i huset heller, såpass gammelt hus er jord på vårrom, og ellers i kjellerstuen hvor jeg satt opp noen nye kontakter og oppdaget dette.
Det første jeg tenker når jeg leser posten din er at dere har utvidet anlegget (det gamle) med nye komponenter som har jord. Dette fører jo til at deler av anlegget ikke har jord, og dette går jo da som jordfeil. Det har vell strengt tatt ikke så mye å si, det som er farlig er jo viss noe av utstyret får en feil på seg som fører til kortsluttning. Selv om i teorien går ikke strøm fra komponent rett til jord, men tilbake i strømkrets og ned trafo sia.

Rett meg for all del, husker ikke alt dette :P
det merkelige er at ikke jordfeilbryteren slår ut, det er jo belastning på kontakene ( pc, tv osv ) men den slår ikke ut.
Når jeg måler så er det jo 130 v mellom den ene fasen og jord. Og 160-170 v mellom den andre fasen og jord.

Det er jo noe galt, for det er vell slik at det skal være 0v mellom jord og fase på it anlegg. jordingspunktet skal jo ikke ha noe spenning i det hele tatt.
Berøringsspenning til jord _kan_ være opp til 50V uten at jordfeilbryteren slår. Jordfeilbryteren slår ikke ut på spenninga, men på strømmen. Er jo forsåvidt enkelt å finne ut hvor mye strøm du har til jord ved og regne litt.