Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5724
Heisann, jeg lurer på hva resultatet er ved elektrolyse av ZnSO4 i en celle og CuSO4 i en annen celle. Cellene er ikke koblet sammen.

Illustrasjon:

(der vi har koblet til en strømkilde på + og -)

Jeg vet at Zn2+ kommer til å feste seg til zink elektroden fordi den tar 2e- fra strømforsyningen. Og på andre siden vil det bli tatt 2e- fra kobber elektroden og vi får da Cu2+ i elektrolytten(Høyere innhold av kobber i elektrolytten).

Det jeg er litt usikker på er om H2O som er i elektrolytten blir spaltet eller om det kun gjelder hvis cellene har en kobling med hverandre?

Hvis det ikke blir spaltet, så vil vel bare S042- bli liggende igjen, men ved spalting så vil det dannes svovelsyre?
Det kommer til å skje fint lite i cellene dine. Når elektroner ikke kan bevege seg fra negativ til positiv side av strømkilden, kommer de ikke til å bevege seg ned til løsningene dine heller. Dette blir det samme som om du fester to ledninger til henholdsvis positiv og negativ pol på et batteri, og får to forskjellige mennesker til å holde i dem. Med mindre batteriet har ekstremt stor ladning(slik at det danner forbindelse mellom de to gjennom lufta) kommer det ikke til å flyttes noe ladning i det hele tatt om de holder litt avstand.
Du må ha en lukket krets for at det skal skje noe, altså forbindelse mellom de to cellene. Det spaltes ikke noe vann i disse cellene, og ionene kommer ikke til å bevege seg mot en spesiell pol heller
Haha, så sant så sant. Ockham's razor.