Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1014
Hei, lurte på hvor mange % levra fjerner når man svelger amfetamin? Noen som vet?
Lurer jeg også på
Hørt 30% biotilgjenglighet ved oralt inntak. Jeg klarer ikke finne kilden per nå, men det betyr at 30mg av 100mg blir tatt opp i kroppen og 70mg blir "bortkastet".
Trådstarter
18 0
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hørt 30% biotilgjenglighet ved oralt inntak. Jeg klarer ikke finne kilden per nå, men det betyr at 30mg av 100mg blir tatt opp i kroppen og 70mg blir "bortkastet".
Vis hele sitatet...
Har lest mye litt forskjellig jeg også, så fint om noen vet
Sitat av BorteBø Vis innlegg
Har lest mye litt forskjellig jeg også, så fint om noen vet
Vis hele sitatet...
Selvom man ikke vet akkurat % så er det ikke veldig farlig at det er litt avvik. IV blir jo 100% biotilgjengelighet, deretter rompa, så nesa og til slutt svelge. Jeg tror 30% er relativt nærme fasiten.

Litt hjemmelekse; https://tidsskriftet.no/2005/04/lege...ikk-absorpsjon

Tabell 1 sier at oral biotilgjengelighet er mellom 7% og 100% på vanlige legemidler. Det er en rekke faktorer som bestemmer hvor mye kroppen klarer å absorbere av legemiddelet.
Sist endret av IneartheDx; 2 uker siden kl. 18:03.
Trådstarter
18 0
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Selvom man ikke vet akkurat % så er det ikke veldig farlig at det er litt avvik. IV blir jo 100% biotilgjengelighet, deretter rompa, så nesa og til slutt svelge. Jeg tror 30% er relativt nærme fasiten.

Litt hjemmelekse; https://tidsskriftet.no/2005/04/lege...ikk-absorpsjon

Tabell 1 sier at oral biotilgjengelighet er mellom 7% og 100% på vanlige legemidler. Det er en rekke faktorer som bestemmer hvor mye kroppen klarer å absorbere av legemiddelet.
Vis hele sitatet...
Stusset bare litt på tallene dine, har det fra en plass i hjernen at det er motsatt, der ca 70% tas opp og resten skilles ut, vet ikke helt hvor jeg har det ifra, så hadde vært fint om noen kunne bekrefte
Sist endret av BorteBø; 2 uker siden kl. 18:12.
Trådstarter
18 0
Ingen som vet?
Er det virkelig ingen Som kan google ting selv lengre? (det er faktisk nevnt i reglene våre)

"Amphetamine - Clinical data

Bioavailability Oral: ~90%

Protein binding: 20%

Metabolisme: CYP2D6, DBH, FMO3

Metabolites: 4-hydroxyamphetamine, 4-hydroxynorephedrine, 4-hydroxyphenylacetone, benzoic acid, hippuric acid, norephedrine, phenylacetone"
sakset fra wikipedia



"The peak response of amphetamine occurs 1-3 hours after oral administration and approximately 15 minutes after injection and it presents a bioavailability of over 75%. Complete amphetamine absorption is usually done after 4-6 hours. Amphetamine is reported to have a high volume of distribution of 4 L/kg."
Sakset fra drug bank.

Så 70-90% ish?
Sist endret av NoillStress; 2 uker siden kl. 18:51.