Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5851
Hei,
Jeg bor i en bygd hvor det er få sommerjobb stillinger. Derfor har jeg tenkt litt på det å lage meg en egen sommerjobb.

Noen som har forslag der ute til ting jeg kan gjøre for å tjene penger i sommer?? Ingen ting er dumt!
Det første som har slått meg inn er å å selge fisk (siden jeg synes fisking er gøy)

Problemet mitt er at jeg ikke har spessielt greie på lover å regler når det kommer til det å selge mat. Jeg anntar at det ikke bare er å sette opp en sjappe i gata og selge fisk.
Hagearbeid og maling av hus.
Hvis det er mange eldre mennesker der hvor du bor, kan du høre rundt / sette opp lapp om hagearbeid/handling på butikk/ hushjelp osv.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/salg-av-fangst

er ikke sikker på om den gjelder innlandsfiske men....


Nei hagearbeide er jo nevnt, er mange som sikkert drar på ferie og vil ha tatt seg av noe forfallene arbeide rundt husene mens de er borte.
Det er nok fler sjangre rundt folk på ferie, passe dyr feks. kommer an på om du er kjent i bygda.
Eller skaffe deg no ved og kappe og kløyve detta og selge det til vinteren. Fin måte å tjene penger på. Litt utgifter nå men det kaster jo av seg til vinteren. kommer an på utstyrsnivået ditt fra før.

Maling er jo en smart ting.

Du kan jo henge opp en lapp på noen strategiske steder(butikken, kirka, burgern osv) "Søker sommer jobb, har du noe jobb som skulle hvert gjort?" også skriver du litt om hva du kan.

er mange ting her, bare og være kreativ men er ofte jobb type kroppsarbeid.

så last ned noen lydbøker og sett igang
Kjøp ting fra Kina og andre u-land og selg dem på internett
Sitat av mo3 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for den! skal sende inn der selv. KP til deg!
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Jeg personlig skal drive med mange ting i sommer, både svart og skattet arbeide.

Blant annet maling, passe hunder, rydde en seterplass med motorsag og ryddesag, freelance i et firma som driver med eventer ute i skauen, ta med noen personer på et grunnleggende friluftsliv kurs(2 overnattinger), kløyve ved, vaske biler, klippe plener, snekker arbeide osv.

Dæven.... blir lite ferie i år....:P
Sist endret av Skauman; 31. mai 2011 kl. 13:48.
Klippe plen
Sitat av møkk Vis innlegg
Har du lest hva som står på nettsiden? "Søknadsfristen er 13. juni."
Vis hele sitatet...
Har du sjekket datoen i dag?
Sitat av møkk Vis innlegg
Har du lest hva som står på nettsiden? "Søknadsfristen er 13. juni."
Vis hele sitatet...
Ja, hele to uker på å søke. Han skal vel klare det.
Sist endret av mo3; 31. mai 2011 kl. 13:58.
Yes. Så den nå Beklager.
Mange gode forslag her. Takk for det. Har satt meg ned og begynt å skrive en liten plakat jeg skal spikre opp litt rundt om kring.


Noen som har erfaring med denne typen sommerjobb? Pleier interessen å være stor?
Sist endret av NorwegianMonkey; 31. mai 2011 kl. 14:05.
Ja, hvis man er villig til å gjøre jobber som folk flest helst vil spille så pleier interessen å være grei. Men du sier jo selv at du er fra en liten bygd, så jeg aner jo ikke hvordan det er der..
Være litt morsom og klassisk, sett opp en bod og selg nypresset juice!
Sitat av Teg Vis innlegg
Være litt morsom og klassisk, sett opp en bod og selg nypresset juice!
Vis hele sitatet...
Ja, men noe særlig med inntekter tviler jeg på at han får
Sitat av Teg Vis innlegg
Være litt morsom og klassisk, sett opp en bod og selg nypresset juice!
Vis hele sitatet...
sånt går jo ann vist man ser liten og uskyldig ut. en 20-åring som står og selger juice på den måten tror jeg nesten bare ville skremt folk..
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
sånt går jo ann vist man ser liten og uskyldig ut. en 20-åring som står og selger juice på den måten tror jeg nesten bare ville skremt folk..
Vis hele sitatet...
Ser kanskje ikke så bra ut nei:P

Men poenget med de plakatene er å sette et inntrykk på folk sånn at de husker deg når de står å trenger hjelp.
skriv smart og kanskje putt noen i postkasser eller noe?
Om du ikke skulle ha noe treff, kan du jo alltids prøve å gå dør-til-dør og formidle det du gjør/kan gjøre. Lag et formelt og oversiktelig skjema hvor du presenterer deg selv, gjerne i korte ord om deg, for så å presentere en slags liste over arbeid du kan gjøre. Klippe plener, male, rydde, rake, vaskehjelp, polere biler, grave, ja hva enn du kan. Heng også opp et par disse på strategiske steder, som butikker, kino eller hva nå dere har i bygda di.

Ta sykkelen fatt, presenter deg selv som en hyggelig og glad person, helst unngå å komme i skitten joggebukse som burde vært vaska i fjor, ja du skjønner greia.

Målgruppen her tipper jeg du kan rette deg inn på litt eldre mennesker som gladlig ser dagens ungdom i arbeidet, istedet for å slantre hjemme. Her kan du godt spille på litt samvittighet når du presenterer deg, legg inn et par ord om at det har vært vanskelig å få seg arbeid denne sommeren og at du gjerne vil gjøre noe nyttig både for deg selv og andre, i motsetning til å ligge på sofaen. Gjorde selv dette rundt 2 uker da jeg var rundt 13-14 år, og endte vel opp med å klippe noe sånt som 15-20 plener hos eldre mennesker.

Ikke alle som føler seg komfortable ved å gå rundt på denne måten, men som en siste utvei kunne jo dette vært noe? Det krever sikkert litt organisering hvis du får en drøss av småjobber, istede for store oppdrag, men det er jo fult mulig hvis man virkelig ønsker.

Regner med at du allerede har vært innom det som er av butikker og bedrifter i nærområdet? Selv om de ikke annonserer at de lyser ut en sommerjobb, så kan det hende at du fort kan bli skrevet opp på en liste hvor du kan bli ringt opp hvis de skulle trenge. Er du heldig nok kan det jo hende at de trenger en rydde/vaske gutt for eksempel.

Lykketil
Sist endret av Dibsent; 31. mai 2011 kl. 14:40.
*Jeg maler huset ditt svart men også andre farger*
I fjor sommer satt jeg og en kompis opp vår egen "bedrift" som solgte Counter Strike servere.
Serverene lagde vi selv, og skaffet oss en "sponsor-host", som hostet for oss. Hosten var i Stavanger så salget på serverene fløy til himmels, grunnet lav ping for skandinaviske spillere.

Kunne LETT tjene 20.000 på en månede. Til sammen fikk vi ca 45.000 kroner på hele prosjektet.

Men, det ble igjen veldig mye sitting inne da. Men gøy var det. Komme å gå på "jobb" når det selv passet deg. :P
Sist endret av Awesome-O; 31. mai 2011 kl. 15:59.
Gikk rundt med lapper om diverse ting jeg gjorde : maling, klipping av plen, hagestell, flyttehjelp med andre ord altmulig mann til leie :P

endte opp flere tusen kroner svart for helt greit arbeid, gå gjerne rundt på dører da viser du interesse noe som er utrolig viktig, når du først får deg jobb som og klippe plenen eller male huset så forteller den person det til bekjente og naboer : jeg har fått meg en gutt som maler huset og klipper plenen i sommer og da blir fort dem interessert å få unna litt arbeid dem også.

DA GJELDER DET FOR DEG AT DET ARBEIDET DU GJØR BLIR BRA! IKKE SLURV!
blir det bra så er fort naboen interessert

Annen ting du kan gjøre er og starte et firma/nettside hvor du kjøper ting billig fra ebay/dealextreme og selger dette videre dyrere.
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Ja, men noe særlig med inntekter tviler jeg på at han får
Vis hele sitatet...
Joda, still i gullarsdrakt, eller som pedobear. Da blir det søtt og koschli
Jeg har hatt en god ide som kan fungere godt, vist du finner en sommerjobb da. Har selv tenkt på dette med at vist jeg selv finner sommerjobb, la oss si male et hus. Jeg vil få 4000 kroner for dette, jeg vet om andre som vil ha somerjobber og spørr han/hun om hun kunne tenke seg å male et hus for 3000, la han/henne gjøre jobben du tjener 1000 kroner. Gjør dette med flere jobber /oppdrag og vips så tener du penger på å sitte på reva :P har gjort dette før men i liten margin
Stikk på Kiwi, utnytt kiwi garantien til det maksimale. Har du tilgang til bil kan du også kjøre lenger vekk for å besøke andre kiwier. Tjent 6500 her om dagen på noen timers "jobb".
Når jeg var 13 eller no sånt (ai det begynner å bli lenge siden), så tilbrakte jeg sommeren på hytta og fisket krabbe. Satte teiner, fiska fisk til agn, kokte krabben, pakka skjell og frøys disse. Når jeg da dro tilbake til Trondheim hvor jeg bodde så gikk jeg dør til dør og solgte skjellene for 50kr. stk. Den sommeren tjente jeg helt drøyt mye i forhold til andre sommerjobber jeg har hatt, og jeg hadde det veldig morro i samme slengen.

Kanskje en ide?
Er det et sted det er en liste over hvor mye man kan få for fisk om man leverer det inn? (Eller selger da..) Er det sånn 10,- fisken, eller er det kg ? Og har hørt man må ha lisens for å fiske og lande de?
Hvis det er turisme i bygda,og du kjenner området godt,kontakt lokale reiselivsbedrifter med ett konsept på fiskeguiding,ev.prøve selvstendig.
Alt fra å lære dem basic,til losing av mer erfarne osv.
Du bør ta kontakt med folk som allerede kjenner deg i første omgang, tror jeg. Lettere å få litt sympati og tillit.
Dersom det er en gård i nærheten bør du også ta kontakt med de. Alltid mye som skal gjøres på en gård!
Steke pannekaker, et alternativ til hamburger og pølse i brød er ikke dumt.
Lage hjemmebrent og selge til lokale ungdommer?
Sitat av Tokis Vis innlegg
Lage hjemmebrent og selge til lokale ungdommer?
Vis hele sitatet...
Jævlig kult når du plutselig har onkel blå, og 40 illsinte foreldre på døra
Vask vinduer på privathus, der er det mye penger å tjene.
Lag og selg tie dye t-skjorter!
Sitat av fxxked Vis innlegg
Steke pannekaker, et alternativ til hamburger og pølse i brød er ikke dumt.
Vis hele sitatet...
Kan ikke la denne posten være i fred

Jeg kommer løpende!
En god ting å gjøre kan være å lage en liten bod hvor du selger kald drikke på varme sommerdager. Sett opp et lite bord hvor det er flere mennesker som ofte gjør sport, eks. en park. Lag plakaetr og spre ordfet om at neste gang noen går i parken ta med en tjuekroning og de kan få kjøpt en lett og god og billig smoothie eksempel. Det er ikke vanskelig å lage forskjellige drikker, og hvis du er heldig kan du tjene litt på det. Men det spørs om det finnes et slik sted som jeg snakket om der hvor du bor, og om det er varme solskinnsdager der med mange mennesker, ellers skulle det nok ikke vært så vanskelig
Sitat av Dicky Vis innlegg
En god ting å gjøre kan være å lage en liten bod hvor du selger kald drikke på varme sommerdager. Sett opp et lite bord hvor det er flere mennesker som ofte gjør sport, eks. en park. Lag plakaetr og spre ordfet om at neste gang noen går i parken ta med en tjuekroning og de kan få kjøpt en lett og god og billig smoothie eksempel. Det er ikke vanskelig å lage forskjellige drikker, og hvis du er heldig kan du tjene litt på det. Men det spørs om det finnes et slik sted som jeg snakket om der hvor du bor, og om det er varme solskinnsdager der med mange mennesker, ellers skulle det nok ikke vært så vanskelig
Vis hele sitatet...

Må du ikke ha tillatelse fra Mattilsynet om du skal selge egenlaget smoothie da?
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Jeg har hatt en god ide som kan fungere godt, vist du finner en sommerjobb da. Har selv tenkt på dette med at vist jeg selv finner sommerjobb, la oss si male et hus. Jeg vil få 4000 kroner for dette, jeg vet om andre som vil ha somerjobber og spørr han/hun om hun kunne tenke seg å male et hus for 3000, la han/henne gjøre jobben du tjener 1000 kroner. Gjør dette med flere jobber /oppdrag og vips så tener du penger på å sitte på reva :P har gjort dette før men i liten margin
Vis hele sitatet...
Blir ikke dette litt pyramide-aktig?? er veil litt som bob-bob lovlig

Ellers om sommerjobb: Pant flasker spar pengene eller kjøp flax lodd.
Klippe plena til folk eller annet hagearbeid
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Må du ikke ha tillatelse fra Mattilsynet om du skal selge egenlaget smoothie da?
Vis hele sitatet...
Det viktigste er vel ikke å ha tillatelse, men å tilfredsstille de kravene en evt tillatelse vil kreve.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
kjøp flax lodd.
Vis hele sitatet...
God plan!
Klipp gress, mal hus, vasking, alt vedlikehold fungerer bra, noe jeg selv har erfart.

Noen høster jo bær og frukter, men det er vel kanskje heller om høsten.
Selg krabbe . Det fungerte fint for meg som sommerjobb da jeg var mellom 12 og 15. Gå til innkjøp av 10 - 20 netting teiner, et par hundre meter synketau så bruker du tomme vinduspylervæske-kanner fra bensinstasjoner som blåser.
Selv fikk jeg mellom 50 og 100 krabber daglig, og solgte de for 5 - 10,- stykket. Var faktisk utrolig gøy, men å fiske agn til 20 teiner var ofte det som tok lengst tid.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Blir ikke dette litt pyramide-aktig?? er veil litt som bob-bob lovlig

Ellers om sommerjobb: Pant flasker spar pengene eller kjøp flax lodd.
Klippe plena til folk eller annet hagearbeid
Vis hele sitatet...
Det er vel omtrent akkurat dette vikar-/ bemanningsbyråene driver med så jeg tviler på at det er ulovlig...
Sist endret av MB300Diesel; 5. juni 2011 kl. 19:41.
Jeg la det ut i en annen tråd om sommerjobber, men jeg har hatt litt jobber over nett til og fra de siste årene, og man kan lage profil på plasser som finnenfrilanser.no eller www.nettjobber.no. Er det noen som vet om andre slike plasser?