Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1243
Sitter og ser på Farmen. Sander "Randulle" Dahle. Uttaler Emma, for Ema. Fra før veit jeg at østlendinger uttaler Maren for Marn. Begge disse navnene er mye finere uttalt som Emma og Maren. Hvilke andre navn og ord har østlendingene i vokabularet som er helt kokkeli monke?
Der nynorsken bruker 'a' bruker østfoldinger 'æ'.

Bil - bilen - bilar - bilane

Da kan du gjette selv hva de i østfold sier.

Østfoldinger har også tjukkere 'L' enn resten og det hører man lett hvis de sier "fotball", "volleyball" osv.
Sist endret av IneartheDx; 1 uke siden kl. 11:29.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Sitter og ser på Farmen. Sander "Randulle" Dahle. Uttaler Emma, for Ema. Fra før veit jeg at østlendinger uttaler Maren for Marn. Begge disse navnene er mye finere uttalt som Emma og Maren. Hvilke andre navn og ord har østlendingene i vokabularet som er helt kokkeli monke?
Vis hele sitatet...
Ser ikke farmen. Østlandet er stort med store variasjoner, alt fra ren bokmål til tjukke dialekter.

På bokmål sier vi Maren og Emma så du bør kanskje lokalisere geografien litt bedre.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Ser ikke farmen. Østlandet er stort med store variasjoner, alt fra ren bokmål til tjukke dialekter.

På bokmål sier vi Maren og Emma så du bør kanskje lokalisere geografien litt bedre.
Vis hele sitatet...
Det du sier stemmer ikke. Sander Dahle kommer fra Skien. Har hørt folk i Oslo uttale Maren som Marn.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Så synd at vi snakker feil i henhold til dine preferanser.

Du er bergenser, eller?
Sist endret av robhol; 1 uke siden kl. 13:22.
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Så synd at vi snakker feil i henhold til dine preferanser.

Du er bergenser, eller?
Vis hele sitatet...
Bergenser e æ heldigvis ikke. Nidaros ❤❤❤.
2pac alive in serbia
Dialekt er bra stimuli. Det gjør det lettere for oss å tolke eller antyde ting man normalt sett ikke er vandt med å høre, hvis man er vandt med det fra før av.

Nå snakker jeg rett ut fra ræva, men jeg tror det eksponering for dialekter er sunt for hjernen.
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Har hørt folk i Oslo uttale Maren som Marn.
Vis hele sitatet...
Jeg er fra Oslo og aldri hørt noen si det her. Synes det høres veldig rart ut. Hadde ikke blitt overasket om folk fra Drammens området sier det.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg er fra Oslo og aldri hørt noen si det her. Synes det høres veldig rart ut. Hadde ikke blitt overasket om folk fra Drammens området sier det.
Vis hele sitatet...
Ikke? Altså ikke «Marn» på samme måte som man sier «morn», men «mAaArn».
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Sitter og ser på Farmen. Sander "Randulle" Dahle. Uttaler Emma, for Ema. Fra før veit jeg at østlendinger uttaler Maren for Marn. Begge disse navnene er mye finere uttalt som Emma og Maren. Hvilke andre navn og ord har østlendingene i vokabularet som er helt kokkeli monke?
Vis hele sitatet...
Usikker på østlendinger. Men her i nordnorge bruker vi bare "hæstkuk" istedet for fornavn. Dog må det helst være enn venn av deg.
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Ikke? Altså ikke «Marn» på samme måte som man sier «morn», men «mAaArn».
Vis hele sitatet...
Ja det er sånn man sier det navnet på østkanten i Oslo
Kan noen av dere bytte dialekt på kommando? Jeg greier en slags “variant” av et skandinavisk språk .

Dansk fyllekopi “for krap mann” det gjelder ikke hos meg
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Ja det er sånn man sier det navnet på østkanten i Oslo
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt noen, verken fra øst eller vest si Maren. Kun Ma-arn.

Det som er litt rart at mange av oss sier, er shortsh, imo
Folk fra Narvik sier båta der andre nordmenn sier båten, en slik vi kan ro på vannet med.

- ta båta opp på land kara !
Sist endret av Hoppeliten; 1 uke siden kl. 16:00.
Et ord jeg ikke forstår at vestfoldinger vrir på er maur, de sier mævver.
Vanlig å erstatte au-lyd med v. Mævr, ævropa etc. Østlandsnorsk har retrofleks r før n-lyd og da slukes vokallyden mellom de. Vanlig dialekttrekk.
Sunnmørsk er rart.

E e heilt idiot i hode? E d d du prøve å si?
Som østlending selv synes jeg det er helt kokkelimonke at mange østlendinger sier hvem bil, hvem hus, hvem drikke etc.. jeg selv sier hvilken og bruker orden "hvem" om det er snakk om personer.