Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4300
Hei, har lest meg litt inn på forskjellige fagbrev yrker som elektrikere, snekkere osv. og lurer på dette med selvarbeid.
La oss si at en person som har utdannet seg som sivilingeniør innen datateknikk har lyst å få montert en lampe i huset. Dette ser han selvsagt på som en rett frem oppgave da han har lært mye om poler, volt, watt osv. i faget hans.

HVORFOR? skal ikke han få lov til å bruke sin sivilingeniør grad til å godkjenne sitt eget arbeid? Ettersom fysikken som kreves for en sivilingeniør grad dekker stor (trolig større) del av elektronikken som dekkes av videregående pensum.

Jeg har alltid lurt på hvorfor det stilles så krav til en enkel jobb, som man selv VET man kan klare pga. egen utdanning, men du får rett og slett ikke lov pga. du ikke er godkjent elektriker....

Grunnen til at jeg spør er i sammenheng med "The Gathering" sine hyller og hvilke krav de stiller til selvbygde hyller som inneholder elektronikk... noe som ofte er simpel elektronikk som en som tar Fysikk 1 kan klare og utføre på en trygg måte...

Har jeg sett dette litt feil? eller er det faktisk sånn?
Er som regel slik pga forsikringer, og det er forskjell på teoretisk og praktisk kunnskap
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fordi at folk som er i stand til å regne ut korleis straumen vil fordele seg i ein leiar ikkje nødvendigvis er i stand til å kople den leiaren på ein trygg måte. Det er to forskjellige ting.

Når eg lager ei el-tegning treng eg ikkje tenke over kva moment boltane på kontaktoren skal teitast til med, eller kor mange millimeter innanfor glanden kabelen skal avmantlast. Det må eg tenke over når eg skal bygge etter teikninga.

(Og ja - eg sit på begge sider av bordet i denne situasjonen - eg har laga teikninger, og eg har kopla opp ting).
Sist endret av vidarlo; 29. juli 2013 kl. 20:47.
Hva slags kontaktor krever et spesielt moment på stramming av skruer? Jeg jobber innen elektro og har aldri hørt om det.
Når det er sagt så er jeg helt enig i at det er sikkerhet og forsvarlig arbeid som er avgjørende faktor her. Dette er ting man lærer under utdannelsen og skal kunne bevise at man innehar denne kompetansen for å kunne bestå en evt. fagprøve. Når det er sagt så må jeg si at jeg ser mye rart folk bare "fiksa kjapt" selv. Så f.eks en smarting engang som hadde lagt opp en ny kurs i kjellerstua si ved utelukkende bruk av lampettkabel Korrekt forlegningsmetode ja! Hahah
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Men dette er ting som kan googles på 2 sekunder? Altså, det skal ikke være et hinder for å kunne koble lovlig selv... Det som burde lages er en sjekkliste, som man huker av og skrive runder på, dersom noe skjer, altså en brann eller lignende, vil det ikke være forsikring + det vil bli en heftig bot. Siden du skrev under på dokumentet ugyldig...
Er dette en løsning som ikke lar seg gjøre? Syntes bare det blir for dumt at jeg ikke kan lage mine egne skjøteledninger uten at de må godkjennes.... Husker at vi fikk en elektriker som kom i 10ende klasse som hjalp oss å bygge en skjøteledning. De måtte tydelig gå runden rundt og se på alle ledningene før vi fikk lov til å ta dem med hjem for de sa de måtte godkjennes av elektriker i tilfelle brann osv. Eller var det bare noe de sa til oss for å forhindre noe faresituasjoner?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Hva slags kontaktor krever et spesielt moment på stramming av skruer?
Vis hele sitatet...
Tjeh, for eksempel har alle Schneider sine eit moment lista i databladet. Om du er interessert kan du sjå her, på side 9 - som er for Schneider automatsikringer.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Men dette er ting som kan googles på 2 sekunder? Altså, det skal ikke være et hinder for å kunne koble lovlig selv...
Vis hele sitatet...
Ville du stolt på at mekanikeren kunne google seg til korleis han skifta bremser på bilen din på trygg måte? Det er i samme kategorien; feil kan og vil ta liv.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Det som burde lages er en sjekkliste, som man huker av og skrive runder på, dersom noe skjer, altså en brann eller lignende, vil det ikke være forsikring + det vil bli en heftig bot.
Vis hele sitatet...
Samfunnet har sagt at nytteverdien av det er mindre enn ulempen med skadane som oppstår, så vi vel å ikkje tillate det. I tillegg er det noko som fort kan råke fleire enn den som gjer det. Kva med naboane i eit rekkehus t.d.?

Og er du i stand til å forklare fordeler og ulemper med ulike terminaltyper? F.eks. kvifor du ikkje skal teite en settskrue for hardt til i terminaler med settskrue? Eller kvifor ein skrue med skive på, og leidning på ei side av skruen er betre enn samme skruen med leidning på begge sider av skruen? Og du vil mest truleg ikkje tenke på å google dei spørsmåla...
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Er dette en løsning som ikke lar seg gjøre? Syntes bare det blir for dumt at jeg ikke kan lage mine egne skjøteledninger uten at de må godkjennes....
Vis hele sitatet...
Det kan du. Alt som er =<16A og ikkje fastmontert kan du litt grovt sagt gjere sjølv.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
De måtte tydelig gå runden rundt og se på alle ledningene før vi fikk lov til å ta dem med hjem for de sa de måtte godkjennes av elektriker i tilfelle brann osv. Eller var det bare noe de sa til oss for å forhindre noe faresituasjoner?
Vis hele sitatet...
I ein skulesetting er det litt annleis, for der vil gjerne skulen ha, om ikkje juridisk, eit visst moralsk ansvar når umyndige brenner ned huset sitt på grunn av noko dei gjorde i skulesituasjonen...
Sist endret av vidarlo; 29. juli 2013 kl. 21:20.
Om han har en siv ing innen data så hjelper ikke det en dritt på hus installasjoner.
Man er ikke verdensmester sel om du har en fin tittel
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av kurt kåre jonny Vis innlegg
Om han har en siv ing innen data så hjelper ikke det en dritt på hus installasjoner.
Man er ikke verdensmester sel om du har en fin tittel
Vis hele sitatet...
Nei, nei, men tenkte på det med teoretisk kunnskap du får i en siv ing utdanning. Altså elektronikk kunnskapen du får i fysikken.

Ville du stolt på at mekanikeren kunne google seg til korleis han skifta bremser på bilen din på trygg måte? Det er i samme kategorien; feil kan og vil ta liv.
Vis hele sitatet...
Morsomt du nevner det, for det er noe du faktisk kan gjøre selv....
Enkelte ting vil jeg bare si er litt merkelig, som evt. hyllene på The Gathering....
At det må godkjennes av en elektrikker for noe som er mindre avansert en å bygge min egen datamaskin syntes jeg er litt rart..... Det er ingen lover som sier du må være godkjent datamaskin bygger for å kunne koble PSU'en din opp mot komponentene dine.... Og det kan fort bli brann farlig det også...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Nei, nei, men tenkte på det med teoretisk kunnskap du får i en siv ing utdanning. Altså elektronikk kunnskapen du får i fysikken.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er i veldig liten grad det som er tingen med å bygge ein trygg elektrisk krets - utover dimensjonering av kabler og vern.

Fra eit reint fysikkperspektiv virker åpne kobberskinner forlagt på keramikkisolator påvegg som ein utmerka forlegningsmåte, og du slepp å tenke på pesky faktorer som isolasjonen sin makstemperatur...

Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Det er ingen lover som sier du må være godkjent datamaskin bygger for å kunne koble PSU'en din opp mot komponentene dine.... Og det kan fort bli brann farlig det også...
Vis hele sitatet...
Fordi det er snakk om såkalla FELV/SELV, samt samankopling av eksisterande komponenter.

Joda, det er ei avveining, men når du går opp i spenning skal det mindre feil til før ting går til helvete, m.a. fordi effekten er større, lettare å få lysbogar, spenningssatt større del av tida etc.
Sist endret av vidarlo; 29. juli 2013 kl. 21:26.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Sitat: Originalt skrevet av UncleAndy Vis innlegg
Hva slags kontaktor krever et spesielt moment på stramming av skruer?
Tjeh, for eksempel har alle Schneider sine eit moment lista i databladet. Om du er interessert kan du sjå her, på side 9 - som er for Schneider automatsikringer.
Vis hele sitatet...
som er for automatsikringer?

her sier du imot deg selv.
Har aldri i mitt liv brukt moment på kontaktorer, men har brukt det endel ganger på 125A sikringer o.l

men ja. Jeg vil heller at en pilot som har styrt fly 1000 ganger før skal fly meg til syden, enn en med doktorgrad i "flygning og div" som aldri har flydd før skal
Sist endret av colabox; 29. juli 2013 kl. 21:29.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Joda, men det er i veldig liten grad det som er tingen med å bygge ein trygg elektrisk krets - utover dimensjonering av kabler og vern.

Fra eit reint fysikkperspektiv virker åpne kobberskinner forlagt på keramikkisolator påvegg som ein utmerka forlegningsmåte, og du slepp å tenke på pesky faktorer som isolasjonen sin makstemperatur...


Fordi det er snakk om såkalla FELV/SELV, samt samankopling av eksisterande komponenter.

Joda, det er ei avveining, men når du går opp i spenning skal det mindre feil til før ting går til helvete, m.a. fordi effekten er større, lettare å få lysbogar, spenningssatt større del av tida etc.
Vis hele sitatet...
Hva dersom du tar en Master i fysikk, kjemi og matte? Du har nok kunnskap som er ganske mye bedre enn en yrkeselektriker på hvilke materiale som har hvilken maks temperatur før smeltepunkt.... eller?

Sitat av colabox Vis innlegg
som er for automatsikringer?

her sier du imot deg selv.
Har aldri i mitt liv brukt moment på kontaktorer, men har brukt det endel ganger på 125A sikringer o.l

men ja. Jeg vil heller at en pilot som har styrt fly 1000 ganger før skal fly meg til syden, enn en med doktorgrad i "flygning og div" som aldri har flydd før skal
Vis hele sitatet...
Hva med førsteflygning da?
Du vet aldri når du er med på en pilot sin første flyvetur?
Kan ikke en sjekkliste fungere som en annenpilot? en veiledning?
Håper ikke jeg virker kverulerende, men vil bare se forskjellige synspunkter på dette
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Hva dersom du tar en Master i fysikk, kjemi og matte? Du har nok kunnskap som er ganske mye bedre enn en yrkeselektriker på hvilke materiale som har hvilken maks temperatur før smeltepunkt.... eller?
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt en titt på el. linja og du trenger ikke vite så mye teori, men veldig mye praksis. Her snakker vi folk med 2,5 i snitt, men de kan sette sammen utrolig mye på utrolig kort tid og identifisere problemer som oppstår. Har satt opp lysbryter som går til bryter og selv det er litt avansert, du må kunne tingene dine, feilkobler du så er du f'd.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlagther Vis innlegg
Jeg har tatt en titt på el. linja og du trenger ikke vite så mye teori, men veldig mye praksis. Her snakker vi folk med 2,5 i snitt, men de kan sette sammen utrolig mye på utrolig kort tid og identifisere problemer som oppstår. Har satt opp lysbryter som går til bryter og selv det er litt avansert, du må kunne tingene dine, feilkobler du så er du f'd.
Vis hele sitatet...
Ser godt hva du mener, men syntes det da skulle vært mulig å ha en sjekkliste for hvert element du putter inn i kretsen din. Sånn at du kan sjekke på likt nivå som en elektriker at det stemmer...
Sitat av colabox Vis innlegg
Har aldri i mitt liv brukt moment på kontaktorer
Vis hele sitatet...
Fagarbeidere bruker alltid et moment når skruer trekkes til. Det er derfor de er fagarbeidere..
Prøv å skru sammen et sikringsskap uten å trekke til skruer du! Det skal brukes 'riktig' moment på alle skruer i elektriske anlegg..
Allverdens mastergrader veier neppe opp for dager/uker/måneder/års yrkeserfaring. Jeg har (nevnt før?) besøkt en teoretiker som lagde sin egen skjøteledning. At han hadde avisolert lederne tre cm utenfor kontakta tenkte han ikke mye på..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av colabox Vis innlegg
som er for automatsikringer?
Vis hele sitatet...
Oh, sure, for all del her, da. Samme gjeld for t.d. rekkeklemmer og det meste anna.

Og friedbitz - joda, folk kan ha kunnskapen uten at dei har formelle papir på at dei har kunnskapen, men det er enklare å sei at du ikkje har lov, med mindre du har dei formelle papira for å gjere det.

Det er dog visse untak, t.d. for elkraftingeniører som afaik har lov å montere elektrisk utstyr.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Oh, sure, for all del her, da. Samme gjeld for t.d. rekkeklemmer og det meste anna.

Og friedbitz - joda, folk kan ha kunnskapen uten at dei har formelle papir på at dei har kunnskapen, men det er enklare å sei at du ikkje har lov, med mindre du har dei formelle papira for å gjere det.

Det er dog visse untak, t.d. for elkraftingeniører som afaik har lov å montere elektrisk utstyr.
Vis hele sitatet...
Så hva med elektronikk ingeniører?
Og har kybernetikk og mekanikk ingeniører lov å drive godkjent verksted?
Sist endret av FriedBitz; 29. juli 2013 kl. 21:38.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Så hva med elektronikk ingeniører?
Og har kybernetikk og mekanikk ingeniører lov å drive godkjent verksted?
Vis hele sitatet...
Veit ikke helt, kommer ann på hva du tok på vgs etc. siden det er rett og slett om du har fagbrev eller ikke.

Veien jeg tar til el. ingeniør gjør at jeg også kan montere lamper etc. selv.
Jeg tar TAF-EL -> El. ingeniør. Hva TAF er.
Hva er problemet med å forstå at det her i landet stilles KRAV til det meste av kompetanse? At du ikke har lov til å gjøre alt mulig uten sertifiseringer? Det skjer faktisk alt for mye uhell / ulykker til tross for regelverket i landet. NOE av det skyldes folk som ikke respekterer normene som kreves..
Sist endret av woff; 29. juli 2013 kl. 21:43.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Hva er problemet med å forstå at det her i landet stilles KRAV til det meste av kompetanse? At du ikke har lov til å gjøre alt mulig uten sertifiseringer? Det skjer faktisk alt for mye uhell / ulykker til tross for regelverket i landet. NOE av det skyldes folk som ikke respekterer normene som kreves..
Vis hele sitatet...
Joda, men har kommet over en mange tilfeller der det har blitt for dumt. At man må punge ut med flere tusen på noe man kan fikse selv, og gjerne vet hvordan man fikser selv....
Som sagt skjer det for mange uhell og ulykker her i landet. Mange kunne garantert vært unngått hvis ikke smartass'er skulle 'bare' fikse det selv for å spare penger...
Sist endret av woff; 29. juli 2013 kl. 21:56.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Som sagt skjer det for mange uhell og ulykker her i landet. Mange kunne garantert vært unngått hvis ikke smartass'er skulle 'bare' fikse det selv for å spare penger...
Vis hele sitatet...
Joda ser den... men skulle evt. vært billigere å få gjennomført sertifisering eller fagprøven eller hva det nå heter
Dette har enkelt å greit med forsikring å gjøre. En elektroinnstalatør, har ved hjelp av høyere utdanning, og mangen års erfaring bevist at han er kompetent til å gjøre jobben sin. Han får derfor forsikring hvis noe skal gå galt.

Hvis du som ikke har utdanning å erfaring gjør dette, så kan det hende det går helt fint. Men du har ikke forsikring, så om det går galt, står det KUN på deg. Ikke så kult om du tar livet av hele familien fordi du mente selv at du var kompetent til å gjøre jobben..

Det handler om at andre skal se bevis på at du kan det du gjør, ikke at du selv tror du mener du kan det fordi du har lest en bok.

Blir litt som å mene at du kan kjøre bil, fordi du har lest i en bok hvordan dette gjøres. Det er mangen vurderinger inne i bildet, som fartstilpassing, og bremselengde utifra kjøreforhold. Denne kunnskapen får du ikke av å lese i en bok, men er noe du erfarer når du han kjørt en stund.

Edit:
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Joda ser den... men skulle evt. vært billigere å få gjennomført sertifisering eller fagprøven eller hva det nå heter
Vis hele sitatet...
Om du tar utdanningen, og fagbrevet er det jo ikke noen problem. Det er jo grunnen til at elektrikere går i lære i 2,5 år. Fordi at de skal lære, og erfare uten å sette liv å utstyr i fare. I læretiden skal det alltid være en montør som skjekker at arbeidet er gjort skikkelig, nettopp for å hindre at huset brenner ned.
Sist endret av Rellativ; 29. juli 2013 kl. 22:03.
usertitle import
bleh's Avatar
Men dette er ting som kan googles på 2 sekunder?
Vis hele sitatet...
Det er mye som kan googles på 2 sekunder - men det betyr ikke at det er enkelt å gjennomføre av den grunn. Selv om man f.eks får hele oppskriften foran seg, så skal det litt prøving og feiling til i mange tilfeller. Noe som harmonerer dårlig med el.installasjoner og lignende som medfører fare for deg, andre rundt deg og ikke minst materielle skader.

Ta f.eks php og databaser (helt tilfeldig utvalgte tema). Alle kan google seg frem til evigheter av tutorials - men det tar ofte litt tid før det eventuelt synker inn og kan benyttes til å lage noe med overnevte språk. Noen ganger er man helt på ville veier og trenger veiledning fra kyndige personer. Som nevnt over passer dette dårlig når huset kan være brent ned, eller katta kan ha fått piggsveis fordi den kom borti "superskjøten" du mekka, siden du har mastergrad i fysikk og dermed vet hvordan volt måles.
Sist endret av bleh; 29. juli 2013 kl. 22:03.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av bleh Vis innlegg
Det er mye som kan googles på 2 sekunder - men det betyr ikke at det er enkelt å gjennomføre av den grunn. Selv om man f.eks får hele oppskriften foran seg, så skal det litt prøving og feiling til i mange tilfeller. Noe som harmonerer dårlig med el.installasjoner og lignende som medfører fare for deg, andre rundt deg og ikke minst materielle skader.

Ta f.eks php og databaser (helt tilfeldig utvalgte tema). Alle kan google seg frem til evigheter av tutorials - men det tar ofte litt tid før det eventuelt synker inn og kan benyttes til å lage noe med overnevte språk. Noen ganger er man helt på ville veier og trenger veiledning fra kyndige personer. Som nevnt over passer dette dårlig når huset kan være brent ned, eller katta kan ha fått piggsveis fordi den kom borti "superskjøten" du mekka, siden du har mastergrad i fysikk og dermed vet hvordan volt måles.
Vis hele sitatet...
Ser argumentene, men hvor bør grensen settes? på hvilke høyere utdanninger bør dette være inkludert?
Sitat av bleh Vis innlegg
og dermed vet hvordan volt måles
Vis hele sitatet...
Vet hvordan spenning måles.... Verdien oppgis i Volt. http://no.wikipedia.org/wiki/Volt

Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Ser argumentene, men hvor bør grensen settes? på hvilke høyere utdanninger bør dette være inkludert?
Vis hele sitatet...
Det er ikke praktisk mulig å inkludere erfaring i et teoretisk fag..
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Ser argumentene, men hvor bør grensen settes? på hvilke høyere utdanninger bør dette være inkludert?
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt argumentet for at høyere, akademisk utdanning skal gi mulighet for å stå ansvarlig for f.eks el.installasjoner.

Teori og praksis er to veldig forskjellige ting.

Har ikke møtt mange som går f.eks maskin/el.ingeniør som mener at de skal ha rett til "fagbrev" i slike ting. Noen blir akademikere, noen praktikere - dessverre et mindretall blir begge deler.

Hør på f.eks slashdot over her, han nevner at han er en av de som har en fot i begge reir - det er ikke mange som har det, er mitt inntrykk.


Edit: woff; I stand corrected. Men du ser poenget.
Sist endret av bleh; 29. juli 2013 kl. 22:10.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av bleh Vis innlegg
Ser ikke helt argumentet for at høyere, akademisk utdanning skal gi mulighet for å stå ansvarlig for f.eks el.installasjoner.

Teori og praksis er to veldig forskjellige ting.

Har ikke møtt mange som går f.eks maskin/el.ingeniør som mener at de skal ha rett til "fagbrev" i slike ting. Noen blir akademikere, noen praktikere - dessverre et mindretall blir begge deler.

Hør på f.eks slashdot over her, han nevner at han er en av de som har en fot i begge reir - det er ikke mange som har det, er mitt inntrykk.


Edit: woff; I stand corrected. Men du ser poenget.
Vis hele sitatet...
Ja ser det, men i f.eks. elektronikk ing utdannelse, settes det krav til praktisk arbeid i enkelte arbeidsoppgaver, er dette noe som kunne evt. ha gitt sertifisering? Tenker selfølgelig på flere typer utdanninger, som mekaniske osv. hvor praktisk arbeid er en del av den høyere utdanningen.
Sist endret av FriedBitz; 29. juli 2013 kl. 22:15.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Oh, sure, for all del her, da. Samme gjeld for t.d. rekkeklemmer og det meste anna.
.
Vis hele sitatet...
Mye som skal gjøres, som ikke blir gjort Stramming av skruer finner du ut av i form av erfaring hvor mye kraft som trengs.

Kan ta megging som ett eksempel. Hvor stor motstand har fasene til jord? Dette blir aldri gjort i praksis, utenom forsyningskabler og til underfordelinger selvfølgelig

Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Hva med førsteflygning da?
Du vet aldri når du er med på en pilot sin første flyvetur?
Kan ikke en sjekkliste fungere som en annenpilot? en veiledning?
Håper ikke jeg virker kverulerende, men vil bare se forskjellige synspunkter på dette
Vis hele sitatet...
Det er alltid to piloter, håper inderlig ikke at begge flyr for første gang
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Joda, men har kommet over en mange tilfeller der det har blitt for dumt. At man må punge ut med flere tusen på noe man kan fikse selv, og gjerne vet hvordan man fikser selv....
Vis hele sitatet...
*og gjerne tror man vet hvordan man fikser selv...

Som allerede nevnt i tråden mange ganger (uten at du tilsynelatende har fått det med deg) så er det veldig lett for ikke-faglærte (selv med teoretisk kunnskap) å glemme/overse noe de aldri har blitt opplært (og testet) i.
At du ikke aksepterer det (og ignorerer det som blir sagt for å bare gjenta deg selv oppigjen og oppigjen) sier forøvrig veldig mye om hvor mye du mangler av denne kunnskapen..
Sist endret av bashfoo; 29. juli 2013 kl. 22:29.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av colabox Vis innlegg
Mye som skal gjøres, som ikke blir gjort Stramming av skruer finner du ut av i form av erfaring hvor mye kraft som trengs.

Kan ta megging som ett eksempel. Hvor stor motstand har fasene til jord? Dette blir aldri gjort i praksis, utenom forsyningskabler og til underfordelinger selvfølgelig


Det er alltid to piloter, håper inderlig ikke at begge flyr for første gang
Vis hele sitatet...
Nei, nei, men andre piloten har ikke lov til å ta over kontrollen av flyet etter at sjekklisten er gjennomgått, dette fordi å ta over kontrollen kan overraske førsteflygeren og skape enda større usikkerhet, han er der kun for å klargjøre for landing/letting. Altså gå igjennom en sjekkliste
Flott! Du er en erfaren pilot ser jeg!
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Nei, nei, men andre piloten har ikke lov til å ta over kontrollen av flyet etter at sjekklisten er gjennomgått, dette fordi å ta over kontrollen kan overraske førsteflygeren og skape enda større usikkerhet, han er der kun for å klargjøre for landing/letting. Altså gå igjennom en sjekkliste
Vis hele sitatet...
Og assistere/ta over hvis første pilot ikke kan styre flyet pga. forskjellige ting.
FriedBitz's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Flott! Du er en erfaren pilot ser jeg!
Vis hele sitatet...
Nei, men fikk høre dette av onkelen min som fløy for SAS tidligere... Nå skal det nevnes at dette er en tid siden så regler kan ha endres...

Sitat av zlagther Vis innlegg
Og assistere/ta over hvis første pilot ikke kan styre flyet pga. forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Så de kan lovlig assistere? altså hjelpe med manuvrering? eller er det mer med flaps og gass og alt det der?

Skal slutte å være kverulerende, og ser gode argumenter for det Hvem vet, kanskje de mer praktiserende utdanningene på universitet får noe sertifikat senere
Sist endret av FriedBitz; 29. juli 2013 kl. 22:40.
Mange forstår tydeligvis ikke at teori og praksis er 2 ting som går mye hånd i hånd.

En kan ikke bli en dyktig håndverker uten og ha en vis forståelse for teorien bak.
En teoretikker kan ikke automatisk utføre en praktisk jobb uten opplæring bare fordi han kan teorien bak.

Selv hadde jeg en god dose med elektro i min utdannelse, så jeg har god forståelse for teorien, men ingen praktisk erfaring.
Så får vi et elektrisk problem på jobben så ringer jeg trikkeren. Jeg har forståelse nok til å kunne peke han sånn ca mot et problem, men ikke nok praktisk erfaring til å fikse det selv
( er maskinist )
Sitat av colabox Vis innlegg
Mye som skal gjøres, som ikke blir gjort Stramming av skruer finner du ut av i form av erfaring hvor mye kraft som trengs.

Kan ta megging som ett eksempel. Hvor stor motstand har fasene til jord? Dette blir aldri gjort i praksis, utenom forsyningskabler og til underfordelinger selvfølgelig
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig blir dette gjort om du har noenlunde repsekt for faget ditt.
Da jeg jobbet som elektriker var det selvsagt, uansett hvor liten jobben var, å måle isolasjonsmotstand og teste jordfeilbryter.
Om man ikke gjør dette som elektriker gjør man ikke jobben sin.
Har jo selv fagbrev som elektriker, og har spurt meg selv det samme spørsmålet.

Jobbet på en oljeplatform som inspektør av Ex-komponenter, men fikk jeg lov å bytte kaffepulver i kaffemaskina? Nei.

Regler er regler.

Derimot kan du montere utstyr og kabel selv, sette opp brytere, lys, stikkontakter osv, spikre PR så lettien spruter overalt, men alt av kobling og komplettering skal gjøres av fagmann.

Mulig det er andre lover og regler for husinstallasjon, har ramlet av lasset der da jeg ikke har rørt noe boligstrøm/installasjon på mange år.
Fattern er utdannet elektro ing. sterkstrøm - han tok vel et ekstra kurs for å få lov til å installere i eget hjem. Så du er jo ikke helt fortapt.
Sitat av stianue Vis innlegg
Har jo selv fagbrev som elektriker, og har spurt meg selv det samme spørsmålet.

Jobbet på en oljeplatform som inspektør av Ex-komponenter, men fikk jeg lov å bytte kaffepulver i kaffemaskina? Nei.

Regler er regler.

Derimot kan du montere utstyr og kabel selv, sette opp brytere, lys, stikkontakter osv, spikre PR så lettien spruter overalt, men alt av kobling og komplettering skal gjøres av fagmann.

Mulig det er andre lover og regler for husinstallasjon, har ramlet av lasset der da jeg ikke har rørt noe boligstrøm/installasjon på mange år.
Vis hele sitatet...

Det er nok andre regler for dette nå ja.

LINK TIL DSB
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fra eit reint fysikkperspektiv virker åpne kobberskinner forlagt på keramikkisolator påvegg som ein utmerka forlegningsmåte, og du slepp å tenke på pesky faktorer som isolasjonen sin makstemperatur...
Vis hele sitatet...
Er det ikke vanlig at .f.eks høyspentledninger ligger ganske åpent? Uansett, hvis ledningen er så varm at isolasjonen kan smelte, så er den vel overbelasta? Jeg spør av nysgjerrighet, her.

Sitat av colabox Vis innlegg
Mye som skal gjøres, som ikke blir gjort Stramming av skruer finner du ut av i form av erfaring hvor mye kraft som trengs.
Vis hele sitatet...
Ja, og hvordan skal en teoretiker få den erfaringen da? Håndtverk!

Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Selvfølgelig blir dette gjort om du har noenlunde repsekt for faget ditt.
Da jeg jobbet som elektriker var det selvsagt, uansett hvor liten jobben var, å måle isolasjonsmotstand og teste jordfeilbryter.
Om man ikke gjør dette som elektriker gjør man ikke jobben sin.
Vis hele sitatet...
Jeg har møtt mange elektrikere som ikke har respekt for faget sitt i det hele tatt. Late, klønete, slasker som tar snarveier og ikke tenker . Jeg kjenner noen hederlige unntak. En av dem bor dessverre langt unna meg, men vi har en deal - han ringer meg hver gang han lurer på noe datagreier, jeg ringer ham hvis jeg lurer på noe som har med strøm å gjøre. Han har gitt meg litt opplæring i hvordan enkle ting som stikkontakter og lysbrytere skal fikses riktig, så dette gjør jeg skurppelløst selv - og ja, jeg gjør en bedre jobb enn enkelte folk med fagbrev har sluppet unna med. Mine stikkontakter faller ikke ned fra veggen...
Sorry for mini-nekro, men dette er grunnen til at du må ha fagbrev for å gjøre elektrikker arbeid.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Sorry for mini-nekro, men dette er grunnen til at du må ha fagbrev for å gjøre elektrikker arbeid.
Vis hele sitatet...
Håper det der er gjort for og lage ett eksempel, og at ingen faktisk har gjort dette i huset sitt!
Bildet er fra en som jobber på en elektro sjappe og han fikk klager på at skjøteledningen ikke funka, type hennes hadde vært inni den og "fiksa" den, men når den ble plugga inn så gikk alltid sikringa...
For å ta ett eksempel her. Jeg møtte en fyr en gang som hadde koblet forsyningen inn til en kurs på en plugg, for så å plugge dette inn i stikkontakten. Dette fungerer jo selvfølgelig like fint som om man kobler forsyningen rett inn på stikkontakten. Men hva om noen trekker ut denne pluggen?og pluggen havner på gulvet eller man tar på den idet man trekker den ut? Da vil man få en ganske heftig smell, som i verste fall går ut over liv. En fagarbeider ville aldri ha gjort en slik feil. Men er du like sikker på at en teoretiker ikke ville gjort en slik feil..?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zlagther Vis innlegg
Bildet er fra en som jobber på en elektro sjappe og han fikk klager på at skjøteledningen ikke funka, type hennes hadde vært inni den og "fiksa" den, men når den ble plugga inn så gikk alltid sikringa...
Vis hele sitatet...
Ikkje i Noreg. Det der er britisk plugg:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Three_pin_mains_plug_%28UK%29.svg/170px-Three_pin_mains_plug_%28UK%29.svg.png

13A sikring, firkanta jordpinne øverst, to pinner under...