Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 14217
For to dager siden hadde jeg og to kolleger en episode med politiet.

De siste månedene har vi vært plaget av narkomane som har satt opp et slags "torg" eller en samlingsplass, rett utenfor arbeidsplassen vår. Bokstavelig talt 3-4 meter unna. Her selges og brukes det dop, og folka ligger ofte strødd utover fortauet mens de er rusa.

Dette i seg selv har verken jeg eller de andre noe prinsipielt problem med. Personlig har jeg en viss sympati for narkomane - alle som tror at f eks heroin bare er en vane man kan kicke på dagen uten drawbacks er mildt sagt uvitende - og jeg ser ikke ned på dem på noen måte. I mine øyne er det mennesker som, riktignok selvforskyldt, har havnet i en ond, ond sirkel.

Det jeg derimot har et problem med er den totale mangelen på ansvarsfølelse blant flere av dem. På daglig basis ligger det til enhver tid strødd skitne, blodige sprøytespisser rundt der de sitter, i gatene og ved døra vår. Dette er en reell helsrisiko, spesielt mtp at de også kaster sprøytespissene sine i askebeger-greiene på toppen av søplekassene. En person som skal stumpe røyken sin kan fort stikke seg på en slik.

Dette, samt at de pisser på inngangsdøra vår og kaster søppel overalt, har ført til at tre av oss reagerte.

Vi begynte med å ringe politiet, for ordens skyld. Dette har vi gjort 5-10 ganger. Vi sendte også en skriftlig henvendelse til politet, uten reaksjon.

Her vil jeg legge til at jeg er fullt klar over at det å arrestere eller bøtelegge narkomane ikke har noen hensikt, det hjelper ingen, de gir seg ikke med misbruket pga sånt. Vi kontaktet politiet for ordens skyld.

Når dette ikke ga resultater gikk vi til motangrep. Det begynte med at sjefen fylte en tynn søppelpose med vann og kastet på dem. Great success! Vi ødela mekket deres og gjorde dem våte. De ble sinna, selvsagt, men forsvant. Likevel kom de alltid tilbake. Så vi oppgraderte.

Vi gikk til innkjøp av partyballonger og tok med jevne mellomrom en titt ut av vinduet, og rett som det var satt det som regel alltid noen der og mekka. Med ballonger kunne vi fort få kasta to-tre stk hver før de i det hele tatt fikk reagert, og vi utførte flere meget vellykkede vannangrep.

Etter hvert begynte det å tynnes ut, folk slutta å komme hit for å ta dop, og vi begynte å bli fornøyde. Målet vårt var tross alt å få de vekk. Likevel var det fortsatt noen få som kom hit. Og det var en av disse som fucka opp alt.

En dag traff jeg ei dame midt i ansiktet mens hun mekka, og hun ble FORBANNA. Hun kastet glassflasker mot vinduene våre (men vi holder til i femte etg, så hun rakk ikke opp) og hylte og skreik. Så forsvant hun.

... og kom tilbake med to politidamer. Og svaret er ja, jeg så absolutt ironien i dette, at vi prøvde å jage lovbrytere vekk, men ble lovbrytere selv i prosessen.

Anyways, politifolka forsvant ut av syne, så vi venta noen minutter før vi kasta enda en vannballong på en fyr som solgte piller. Og DA stormet de to politidamene ut av skjul og begynte å rope og skrike opp til oss. Vi gikk umiddelbart i skjul.

Noen minutter senere hørte vi flere kraftige drønn på inngangsdøra vår. Det ristet i veggene, så vi hørte at de var sinna. Likevel ventet vi til de sa ordene "politi, åpne opp!". Muntlig pålegg, tross alt.

Jeg åpnet døra, og der stod de to politidamene med det som ikke kan kalles annet enn drapslyst i blikket. De sa ingenting. Ikke ett ord. de bare stirret på meg, og øynene deres sa: "din jævel, du skal dø."

Selv sa jeg "hei," og stod helt stille, så avslappet jeg kunne. Deretter gikk jeg til side og signaliserte at de kunne komme inn. De ventet noen sekunder før de endelig trampet inn.

De gikk deretter rett på sak og spurte om det var vi som kastet vannballongene. Vi var blitt enige om at vi skulle skjerme sjefen og selskapet, og min andre kollega var i et annet rom, så jeg prøvde å late som det kun var meg, og sa: "ja, det stemmer det, jeg har kasta noen vannballonger."

Jeg ble tatt med inn på møterommet og forhørt (eller hva man kaller det, aldri vært i konflikt med politiet før). Dessverre oppdaget de kollegaen min, og den ene politidama begynte å snakke med ham.

De gikk aggressivt til verks og begynte umiddelbart å kaste rundt ord som "overfall", "trakassering", "legemsbeskadigelse" og "vold mot tjenestemenn" (vi var aldri i nærheten av å treffe verken sivile eller politifolk, så hvor det kom fra aner jeg ikke).

I utgangspunktet ble jeg irritert over dette, for de fremstilte oss som skikkelige narkis-hatere. Men jeg tenkte at det dummeste man kan gjøre i konflikt med politiet er å hisse seg opp, så jeg holdt meg veldig rolig og forklarte i høflige og ordentlige ordelag situasjonen og bakgrunnen for handlingene.

Det jeg presiserte var følgende:

1. Dette var ikke for moro skyld. Det var for at de skulle flytte seg og miste interessen for stedet.

2. Vi kastet kun på narkomane, og kun når vi fikk bekreftet at de hadde stoff.

3. Vi kastet aldri om de allerede hadde sprøyta i kroppen, da det kunne vært farlig.

4. Vi passet alltid på å ikke treffe sivile som var i nærheten. Stod de for nærme kastet vi ikke.

5. Vi har ingen form for hat eller forakt overfor narkomane, at det kun var for å få de vekk derfra, og at jeg selv har sympati for situasjonen deres, men at dette ikke unnskylder at de kaster helsefarlige sprøyter der folk ferdes hver dag, eller at de pisser på døreen våre osv.

6. Vannballonger er helt ufarlige, og at vi hele tiden passet på ikke å skade noen.

Etter å ha holdt oss fast i nærmere 45 minutter ga de seg og innså at dette ikke var en "hate crime", og at vi i utgangspunktet var ordentlige folk. Takk gud for awesomme persuasion-skills!

Likevel tvang de oss til å plukke opp ballongrestene, noe som i utgangspunktet var helt greit ettersom de var våre.

Da vi kom ned på gata stod det allerede tre narkiser der. De var helt greie, ingen stygge ord eller no (de var nye). Vi begynte plukkinga.

Mens jeg plukka sa jeg til en av narkisene at de burde plukke opp sprøytespisene sine og kaste dem i søpla. Til dette kom politidama dem til forsvar og sa: "du klager veldig over disse sprøytespissene, men jeg ser ingen her, jeg. Plukk opp ballongene, du."

Selvsagt måtte jeg da vise henne det myleret av blodtrukne sprøyter som lå strødd utover plassen. Jeg plukket også opp en av dem for å vise henne, bare for å poengtere det. Hun holdt kjeft da.

Mens vi plukka satt forresten flere av gutta og knuste opp amfetamin og sniffet det, rett ved siden av politiet. En av de tre som var dr hadde også en sykkeltralle med en svær "godtepose" full av piller og små poser med pulver, fullt synlig for oss og politiet. Beslaget der kunne vært flere år i fengsel. Men de ga det ikke mer enn et lite blikk og dro.

Beklager at dette ble altfor langt. Jeg sliter med å korte ned på ting. for de som gadd å lese gjennom hele greia håper jeg det ikke var altfor kjedelig.

For meg var det mest underholdende, men samtidig blir jeg naturlig nok litt frustrert over at politiet var villige til å bruke nesten halvannen time på oss, samtidig som de fullstendig ignorerte åpenbart og ekstensivt salg av dop rett foran ansiktene på dem. Småbeslag er én ting, men en pose på 1-1,5kg er noe helt annet.

Noen reaksjoner? Håper mine handlinger og holdninger ble godt nok forklart.
Det er to ting å si om denne saken:
Det dere gjorde var idiotisk.
Det dere gjorde er nøyaktig det samme som politiet i Oslo gjør for å "bli kvitt narkomane", eller som det heter på godt Norsk: relokalisere Plata til utenfor din arbeidsplass.
Sist endret av ulldott; 4. august 2011 kl. 11:54.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Prøvde dere noen gang å bare ta en prat med disse narkomane og høre om de kanskje kunne flyttet seg til et annet sted, eller bli flinkere til å holde det clean?
Shit, har du sendt denne historier til noen medier? syntes det hørtes helt drøyt ut..

har foresten selv vert borti politikvinner som oppfører seg heeeelt idiot.. feel your frustrations!
Håper du også nevnte for politidama at dere hadde prøvd å kontakte dem MANGE ganger, til og med via post? Kanskje hun bare hadde "den perioden i måneden"
Sist endret av knewt_; 4. august 2011 kl. 12:01.
Er grenser for hvor mye sympati man kan vise narkomane. Det dere gjorde er etisk forsvarlig. Dere bør klage på politidamene. Politidamene liker å booste egoet sitt ved å være grenseløst sympatiske, ha et morsinstinkt ovenfor de narkomane. Dette hjelper ingen. De narkomane får finne seg et nytt sted der de ikke plager folk.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Er grenser for hvor mye sympati man kan vise narkomane. Det dere gjorde er etisk forsvarlig. Dere bør klage på politidamene. Politidamene liker å booste egoet sitt ved å være grenseløst sympatiske, ha et morsinstinkt ovenfor de narkomane. Dette hjelper ingen. De narkomane får finne seg et nytt sted der de ikke plager folk.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at de stadig prøver å gjøre akkurat dette, men når du ikke har råd til å ruse deg i komforten av ditt eget hjem er det vrient å ligge strødd rundt uten å tråkke på tærne til noen. Det er jo forståelig og litt humoristisk å kaste vannballonger på de. Samtidig synes jeg det er veldig flott at politiet faktisk ser på rusmisbrukere som mennesker, og om man må være en grinete sympatiske politidame med hormonsvingninger fra helvete og blod i skrittet for at det skal gå an, så er det noe alvorlig galt i samfunnet.

Og det er det forsåvidt uansett. Problemet løses dog verken med vannslange eller vannballong. Det er jo strengt tatt plaging av folk det også.
Sist endret av ulldott; 4. august 2011 kl. 12:14.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av ulldott Vis innlegg
Det er to ting å si om denne saken:
Det dere gjorde var idiotisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Når de ikke flytter seg når vi ber dem om det, og politiet ikke gjør noe, ser jeg på dette som akseptabelt.

Men det er fint du sier fra.

Det dere gjorde er nøyaktig det samme som politiet i Oslo gjør for å "bli kvitt narkomane", eller som det heter på godt Norsk: relokalisere Plata til utenfor din arbeidsplass.
Vis hele sitatet...
Nei, dette stemmer ikke. Det politiet gjør gjør de fordi de vil bedre "utseendet" til byen, ved å gjemme bort problemet med rusmisbrukere. Det vi reagerer på er sprøytene, søpla og urensligheten de sprer. Og dette er et hensyn de ikke tar.
Skjønner forøvrig at det er kjipt for dere å ha et minimarked utafor inngangsdøra, men det var jævlig barnslig av dere å kaste vannballonger på dem. Det vitner om lite respekt.

Helt greit at politiet reagerer på det. Skjønner forøvrig at de narkomane ble pissed også, det hadde jeg også blitt. Dette er uansett en konsekvens av at politiet har kasta dem vekk fra plata, uten å gi dem et nytt sted å oppholde seg på. Regner med at du jobber rundt Oslo S et sted? Nedover mot Børsen kanskje?
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av daimeno Vis innlegg
Prøvde dere noen gang å bare ta en prat med disse narkomane og høre om de kanskje kunne flyttet seg til et annet sted, eller bli flinkere til å holde det clean?
Vis hele sitatet...
Jepp. Bare jeg selv, riktignok, men jeg har gått bort til dem flere ganger og spurt om de kan holde sprøytespissene borte, kaste dem i søpla, og bedt dem ikke pisse på døra vår.

Jeg har ingen problemer med narkomane, og de jeg snakka til var veldig høflige og greie, og sa ja. Likevel tok ikke problemet slutt. Aner ikke om de 6-7 folka jeg har snakka med har tatt det jeg sier til sitt bryst, men problemet fortsatte.

Alt i alt er jo narkomane ganske ydmyke folk, ikke menneskefiendtlige drittsekker.

Sitat av knewt_ Vis innlegg
Håper du også nevnte for politidama at dere hadde prøvd å kontakte dem MANGE ganger, til og med via post? Kanskje hun bare hadde "den perioden i måneden"
Vis hele sitatet...
Det nevnte jeg flere ganger, ho ignorerte det
TS kan du forklare meg forskjellen på det du kaller "sivile" og narkomane? Hadde jeg sette dere drive på slik hadde jeg ringt både sjefen din og politiet. Maken til idioti er det lenge siden jeg har lest.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av ulldott Vis innlegg
Problemet er vel at de stadig prøver å gjøre akkurat dette, men når du ikke har råd til å ruse deg i komforten av ditt eget hjem er det vrient å ligge strødd rundt uten å tråkke på tærne til noen. Det er jo forståelig og litt humoristisk å kaste vannballonger på de. Samtidig synes jeg det er veldig flott at politiet faktisk ser på rusmisbrukere som mennesker, og om man må være en grinete sympatiske politidame med hormonsvingninger fra helvete og blod i skrittet for at det skal gå an, så er det noe alvorlig galt i samfunnet.

Og det er det forsåvidt uansett. Problemet løses dog verken med vannslange eller vannballong. Det er jo strengt tatt plaging av folk det også.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes det er bra at ikke alle behandler dem som dritt, for det fortjener de ikke. I utgangspunktet er de greie folk, med et stort problem som nesten kan sammenlignes med en sykdom.

Og jeg er enig i at vannballonger ikke er noen optimal "standard" løsning. Men det er en ufarlig måte å "irritere" dem nok til at de ikke gidder å sitte der mer. Så mtp de stegene vi allerede hadde tatt, ble dette en legitim løsning i mine øyne.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg er uenig. Når de ikke flytter seg når vi ber dem om det, og politiet ikke gjør noe, ser jeg på dette som akseptabelt.

Men det er fint du sier fra.



Nei, dette stemmer ikke. Det politiet gjør gjør de fordi de vil bedre "utseendet" til byen, ved å gjemme bort problemet med rusmisbrukere. Det vi reagerer på er sprøytene, søpla og urensligheten de sprer. Og dette er et hensyn de ikke tar.
Vis hele sitatet...
Du misforsto meg rett. Jeg prøver ikke angripe deg ved å si at du er en idiot, og prøver ikke å undergrave argumentene dine på noen som helst måte. Heller motsatt .
Sist endret av ulldott; 4. august 2011 kl. 12:29.
Den historien der er en bekreftelse på det jeg har tenkt mange ganger. Dette er en helt fordømt UMULIG oppgave frem til vi forandrer lovverket.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av EoT Vis innlegg
Skjønner forøvrig at det er kjipt for dere å ha et minimarked utafor inngangsdøra, men det var jævlig barnslig av dere å kaste vannballonger på dem. Det vitner om lite respekt.
Vis hele sitatet...
Dette var IKKE et uttrykk for manglende respekt. De er medmennesker som alle andre og jeg har ingenting personlig mot narkomane.

At det var barnslig er egentlig vanskelig å benekte, men samtidig: vet du om noen annen måte vi kunne fått fjernet dem på uten å skade dem eller ringe politiet (dette var utelukket som løsning, som du sikkert skjønte)?

Helt greit at politiet reagerer på det. Skjønner forøvrig at de narkomane ble pissed også, det hadde jeg også blitt. Dette er uansett en konsekvens av at politiet har kasta dem vekk fra plata, uten å gi dem et nytt sted å oppholde seg på. Regner med at du jobber rundt Oslo S et sted? Nedover mot Børsen kanskje?
Vis hele sitatet...
Er ikke uenig med deg her. Skjønner både at politiet reagerer og at narkomane blir sure. Og det stemmer at det er en konsekvens av politiets "kosmetiske operasjon" på Oslo S.

Gjentar her: at de narkomane sitter der er for meg HELT GREIT. Og de må gjerne sette skudd der også, for all del, påvirker ikke meg, det. Men da MÅ de rydde opp etter seg og samtidig forholde seg til normene og reglene i samfunnet.

Regner med at du er enig i at det å kaste fra seg smittefarlige sprøytespisser og søppel og å pisse på inngangsdøra vår er uakseptabelt?
Jeg har egentlig forståelse for alle parter i historien, men at voksne folk driver på å kaste vannballonger(!) på tunge rusmisbrukere har jeg store problemer med å forstå.
Dette virker utrolig feigt, spesielt med tanke på at dere holder til i 5. etg.
Har du tenkt på hvor stor anslagskraft flere hundre gram med vann vil generere fra denne høyden?
Jeg tipper det vil føles som å få seg en skikkelig lusing midt i fleisen.

Det hele ble såpass latterlig at jeg sitter her og småflirer mens jeg lurer på om du er et utspekulert troll.
Sist endret av Knask; 4. august 2011 kl. 12:36.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
TS kan du forklare meg forskjellen på det du kaller "sivile" og narkomane? Hadde jeg sette dere drive på slik hadde jeg ringt både sjefen din og politiet. Maken til idioti er det lenge siden jeg har lest.
Vis hele sitatet...
Med "sivile" mener jeg i denne sammenheng alle som IKKE setter seg utafor døra for for å mekke dop. Hovedproblemet er sprøyter, om noen vil sniffe noe så etterlater ikke dette så mye farlig. Men problemet med søppel og urinering på bygningen er der fortsatt.

Så sivile er f eks alle på vei til jobb, joggere, hotellgjester, egentlig alle som bare går forbi uten å finne på noe faenskap.

Hva mener du vi skulle gjort isteden? Ballonger er utelukket nå pga politiet, så ethvert tips for å løse dette er velkomment...?
Jeg tror politiet må jobbe for at narkomane sprer seg rundt, og ikke samler seg rundt faste områder. Resultatet av slik det er i dag med oppsamlinger, er at verdien på leiligheter går ned, og helsefare med stor oppsamling av sprøyter.

Spre dem med makt:
- Uten store folkemengder av rusmisbrukere vil kanskje den enkelte rusmisbrukeren se at de må kaste sprøytene på skikkelig måte.
- Mindre frustrasjon for enkelte uskyldige beboere.
- Spre samfunnsproblemet, og gjør det synlig for alle, slik at folk stemmer på de politikerne de tror vil gjøre noe med dette. Forandring må komme.

Med makt mener jeg: Små arrestasjoner hvor politiet forteller om en praksis der de sier de vil slå ned på store ansamlinger av salg og bruk av rusmidler. Faktisk ser jeg ikke et etisk problem eller andre problem med at politiet gir "fritak" i enkelte situasjoner, og favoriserer mindre synlig omsetning. I dag er de jo som vi kan lese fra denne historien helt uinteressert i å gjøre arrestasjoner. Likevel vet vi at arrestasjoner skjer ofte. Hva hvis vi konsentrerer de arrestasjonene til store grupper?
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har egentlig forståelse for alle parter i historien, men at voksne folk driver på å kaste vannballonger(!) på tunge rusmisbrukere har jeg store problemer med å forstå.
Dette virker utrolig feigt, spesielt med tanke på at dere holder til i 5. etg.
Har du tenkt på hvor stor anslagskraft flere hundre gram med vann vil generere fra denne høyden?
Jeg tipper det vil føles som å få seg en skikkelig lusing midt i fleisen.

Det hele ble såpass latterlig at jeg sitter her og småflirer mens jeg lurer på om du er et utspekulert troll.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke anklage deg for noe her, for du tar ikke feil. Å kaste vannballonger er ikke noen "god" løsning som jeg vil anbefale folk å bruke. Men for oss var dette et av de "ufarlige" alternativene.

Og jeg synes ikke det er spesielt feigt, når vi har prøvd å prate med dem og politiet, uten noen form for resultater.

Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke er noe troll. Dette skjedde for to dager siden.
Det jeg syntes er respektløst er mangelen av interesse og respekt for omgivelsene ved å kaste sprøytespisser, søppel og andre potensielt skadelige ting for omgivelsene. Fordi man er narkoman er det ikke greit å drite i miljøet eller kaste sprøytespisser som kan skade andre.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Hva mener du vi skulle gjort isteden?
Vis hele sitatet...
For det første så er det er ikke din oppgave å straffe folk for lovbrudd eller sørge for at byen er ren, pen og "sivilisert" som du så fint kaller det.
Har du problemer med narkomane så kontakt politiet, kommunen eller huseier. Huseier er sikkert ikke interessert i at bedriften deres sier opp lokalene pga. naboene.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av alphamale Vis innlegg
Det jeg syntes er respektløst er mangelen av interesse og respekt for omgivelsene ved å kaste sprøytespisser, søppel og andre potensielt skadelige ting for omgivelsene. Fordi man er narkoman er det ikke greit å drite i miljøet eller kaste sprøytespisser som kan skade andre.
Vis hele sitatet...
Takk, det er dette jeg vil frem til. Jeg har ingen interesse i å slippe å se narkomane, de plager meg ikke. Hadde de kastet sprøytene, kastet søpla si og gått på do i et toalett/en bøtte, så ville alt vært helt greit.

Men samtidig skal man selvsagt huske ast dette er folk som sliter og som møter mye forakt. Likevel dog...
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg kan ikke anklage deg for noe her, for du tar ikke feil. Å kaste vannballonger er ikke noen "god" løsning som jeg vil anbefale folk å bruke. Men for oss var dette et av de "ufarlige" alternativene.

Og jeg synes ikke det er spesielt feigt, når vi har prøvd å prate med dem og politiet, uten noen form for resultater.

Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke er noe troll. Dette skjedde for to dager siden.
Vis hele sitatet...
Jeg vil også påpeke at jeg ikke angriper deg personlig, jeg syns bare at valget du/dere tok var såpass umodent at hele situasjonen fremstår som en absurd scene hentet rett ut fra South Park eller lignende.

Grunnen til at jeg syns det virker som en feig løsning er følgende årsaker:

- Fra 5. etg. er man tøff på avstand

- Man kan gjemme seg rett etter at man har kastet ballongen og dermed slipper mann faren for å bli identifisert

- I og med det er minst 5. etasjer i bygningen er det nærliggende å tro at andre bedrifter eller personer holder til på bakkenivå, da er det naturlig å tro at disse personene også kunne blitt kontaktet for å finne en bedre løsning enn kasting av vannballonger.

- Kollegaene dine var ihvertfall feige! De konfronterte ikke motparten en gang, men ble selvfølgelig med å kaste vannballonger fra "festningen" sin i 5. etg ved første anledning.
Og i tillegg lot de deg ta skylden for idiotien.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
For det første så er det er ikke din oppgave å straffe folk for lovbrudd eller sørge for at byen er ren, pen og "sivilisert" som du så fint kaller det.
Har du problemer med narkomane så kontakt politiet, kommunen eller huseier. Huseier er sikkert ikke interessert i at bedriften deres sier opp lokalene pga. naboene.
Vis hele sitatet...
Okei, først til det jeg kaller løgn: såvidt jeg husker har jeg ALDRI brukt ordet "sivilisert". Dette er løgn. Du prøver bevisst å fremstille meg som en elitist, og det stemmer ikke. Jeg bryr meg ikke om at byen er verken pen eller "sivilisert", og Oslo er ikke møkkete bare pga narkomane.

At du prøver å fremstille meg på den måten gjør meg kvalm, spesielt når du tillegger meg utsagn som kommer fra ditt eget hode. Skjerp deg, vær så snill.

Og jeg HAR kontaktet politiet. Problemet er at de ikke gjør noe (noe jeg har en viss forståelse for), og gården skal rives om to måneder uansett, så gårdeier bryr seg lite om bedriftene her.

Så vær så snill, les gjennom det jeg har skrevet på nytt, så ser du at jeg flere steder skriver nettopp det at jeg verken hater eller ser ned på narkomane. det er handlingene deres jeg reagerer på.

Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg vil også påpeke at jeg ikke angriper deg personlig, jeg syns bare at valget du/dere tok var såpass umodent at hele situasjonen fremstår som en absurd scene hentet rett ut fra South Park eller lignende.
Vis hele sitatet...
Jeg setter stor pris på måten du formulerer deg på. Det er saklig og velskrevet, selv om du er uenig med meg. Dette er den beste typen diskusjon. Og jeg tar ingenting av det du sier personlig, bare så det er sagt. fortsett å argumentere som du gjør, så har du min fulle respekt for det!

Grunnen til at jeg syns det virker som en feig løsning er følgende årsaker:

- Fra 5. etg. er man tøff på avstand
Vis hele sitatet...
Sant. Men dette er noe vi egentlig ikke tenkte over, ettersom alternativet var å gå rett opp i ansiktet på dem. Hadde vi gjort det ville de naturlig nok blitt sinte og kanskje angrepet oss, og det hadde ført til vold. Det blir så veldig mye mer aggressivt å faktisk løpe etter dem med vannballonger. DET synes jeg ikke er akseptabelt. I mine øyne er det bedre å kaste et par ballonger, se om de går sin vei, og evt fortsette om de ikke gjør det.

- Man kan gjemme seg rett etter at man har kastet ballongen og dermed slipper mann faren for å bli identifisert
Vis hele sitatet...
Forsåvidt riktig, men vi gjemte oss ikke. Vi stod i vinduene og gestikulerte at vi ville de skulle gå.

- I og med det er minst 5. etasjer i bygningen er det nærliggende å tro at andre bedrifter eller personer holder til på bakkenivå, da er det naturlig å tro at disse personene også kunne blitt kontaktet for å finne en bedre løsning enn kasting av vannballonger.
Vis hele sitatet...
Du har rett, vi kunne gjort dette. Og jeg skal være helt ærlig: dette hadde vi ikke tålmodigheten til. Rett og slett. Ikke noen legitim grunn, men det er grenser for hvilke steg vi er villige til å ta for å få en fredelig løsning. Dialog med folka det gjelder burde jo vært nok. Men du har rett.

- Kollegaene dine var ihvertfall feige! De konfronterte ikke motparten en gang, men ble selvfølgelig med å kaste vannballonger fra "festningen" sin i 5. etg ved første anledning.
Og i tillegg lot de deg ta skylden for idiotien.
Vis hele sitatet...
Ja, at spesielt én av de andre her var triggerhappy er ingen hemmelighet. De ble vel oppgitte da jeg ikke hadde noe hell selv, og da gadd de ikke.

Men de "lot" meg ikke ta skylda, det var det jeg som prøvde på. Han ene innrømte alt da politidama spurte ham. Først trodde jeg nemlig at de ikke skulle legge merke til ham.
Sett en høytaller i vinduet med en politisirene på, så slår du på dem hver gang de dealer / sitter utenfor, da løper deg vel? =)
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Sett en høytaller i vinduet med en politisirene på, så slår du på dem hver gang de dealer / sitter utenfor, da løper deg vel? =)
Vis hele sitatet...
Men dette er til irritasjon for absolutt ALLE som er i nærheten - inkludert oss selv og naboene våre.

Så tror ikke det ville vært noen god løsning
Hva er egentlig greia med at alle som ikke respekterer de narkomane er drittsekker fordi de narkomane egentlig er noen skikkelig reale folk som blir behahandlet dårlig?
Hvorfor fortjener de respekt?
Forsvarerne av de narkomane her dikter jo til og med opp ting OP skal ha sagt for å svartmale han fordi han har vært slem mot de narkomane.
Jeg har ingen respekt for de narkomane.
Jeg respekterer enkeltpersoner ikke store grupperinger med folk jeg ikke kjenner.
Selvfølgelig er det barnslig å kaste vannballonger på dem, men jeg tror å det må ha vært ufattelig morsomt
Hva slags bedrift jobber du i?
Dersom dere har muligheten til det kan dere kanskje lage en oppsamlingsboks til sprøytespissene?

Feks. å sveise et stativ som man kan montere enkle hjemmelagde beholdere på slik at man lett kan bytte beholderen når den er full.
Feks. lage en av 6" stålrør som dere tetter igjen i begge endene og deretter borer hull i til sprøytespissene.
Når den er full kan den bare leveres til nærmeste sykehus eller legekontor så sender de spissene til destruering.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Hva er egentlig greia med at alle som ikke respekterer de narkomane er drittsekker fordi de narkomane egentlig er noen skikkelig reale folk som blir behahandlet dårlig?
Hvorfor fortjener de respekt?
Forsvarerne av de narkomane her dikter jo til og med opp ting OP skal ha sagt for å svartmale han fordi han har vært slem mot de narkomane.
Jeg har ingen respekt for de narkomane.
Jeg respekterer enkeltpersoner ikke store grupperinger med folk jeg ikke kjenner.
Selvfølgelig er det barnslig å kaste vannballonger på dem, men jeg tror å det må ha vært ufattelig morsomt
Vis hele sitatet...
Takk, jeg er enig i at noen kan ha en tendens til å automatisk gjøre narkomane til offer, der jeg heller ser nøytralt på dem.

Samtidig er det ingen grunn til å anta at de IKKE er reale folk Selv har jeg kun hatt én negativ opplevelse med narkomane som jeg kan huske, hvor jeg ble sparka ned bakfra fordi jeg ikke ga ham penger til "en cola". Men alt i alt er mitt inntrykk at narkomane for det meste er ganske ydmyke og ikke ute etter å bråke, men at samfunnsnormer blir ignorert veldig mye.

Jeg vet ikke helt om det var det du mente, men jeg håper du har en "standard" respekt for de narkomane som gjelder alle fremmede du aldri har hatt opplevelser med...? Altså, at du ikke automatisk seter de en rang under andre folk...?

Uansett, takk for støttende ord!

Sitat av Knask Vis innlegg
Hva slags bedrift jobber du i?
Dersom dere har muligheten til det kan dere kanskje lage en oppsamlingsboks til sprøytespissene?

Feks. å sveise et stativ som man kan montere enkle hjemmelagde beholdere på slik at man lett kan bytte beholderen når den er full.
Feks. lage en av 6" stålrør som dere tetter igjen i begge endene og deretter borer hull i til sprøytespissene.
Når den er full kan den bare leveres til nærmeste sykehus eller legekontor så sender de spissene til destruering.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk planen min! Tenkte å finne en søppelbøtte eller noe i den duren og henge opp en lapp som oppfordrer til å kaste spissene der Nå som vannballonger ikke er noe alternativ lenger får jeg bare prøve å tilpasse situasjonen så mye som mulig, for tror ikke de kommer til å fjerne seg med det første.

Så fra nå av må vi bare satse på små grep som forhåpentligvis gjør at de kaster greiene sine der. For de fleste av dem er jo ikke "kranglete", de bare gir litt for mye faen midt oppi rusen og slitet der.
Sist endret av Wolfe707; 4. august 2011 kl. 13:28.
Haha, litt av en historie dette her.
Jeg skjønner din frustrasjon veldig godt, men jeg tror ikke at i situasjoner som dette så løses vondt med verre, dessverre.

Før hadde de tunge narkomane plata å være på, men ble jaget av politiet, og har deretter måtte se etter nye steder å være, og da har de tydeligvis campet i nærheten av arbeidsplassen deres...

Knask kommer med et godt forslag om å lage en slags "innsamlingspost", noe som også gjør at politiet ser (hvis de kommer igjen) at dere prøver å være samarbeidsvillige, og ikke barn som kaster vannballonger. Og før du kommer med unnskyldningen om at dette var en løsning, dette er en utrolig dårlig løsning.


Men for all del, jeg skjønner dere også, og har stor forståelse for at dere prøver å gjøre noe med problemet. Ikke la fantasien ta overhånd neste gang dere prøver å finne en løsning da!
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
For øvrig jobber jeg i et filmselskap!
Som vekter i oslo har jeg ganske ofte slitt med at narkomane har slått seg ned utenfor eller på plasser jeg jobber.
Jeg har derimot gått bort til dem og slått av en prat med dem og forklart at jeg ikke har til hensikt og jage dem eller noe men vil gjerne at de forsøker og holde området nogenlunde greit og sørger for å ta med seg sprøytespissene sine.
Så lenge man prater ordentlig med dem og håndterer de med respekt kan de være helt greie folk og ha med å gjøre.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av rW. Vis innlegg
Haha, litt av en historie dette her.
Jeg skjønner din frustrasjon veldig godt, men jeg tror ikke at i situasjoner som dette så løses vondt med verre, dessverre.

Før hadde de tunge narkomane plata å være på, men ble jaget av politiet, og har deretter måtte se etter nye steder å være, og da har de tydeligvis campet i nærheten av arbeidsplassen deres...

Knask kommer med et godt forslag om å lage en slags "innsamlingspost", noe som også gjør at politiet ser (hvis de kommer igjen) at dere prøver å være samarbeidsvillige, og ikke barn som kaster vannballonger. Og før du kommer med unnskyldningen om at dette var en løsning, dette er en utrolig dårlig løsning.


Men for all del, jeg skjønner dere også, og har stor forståelse for at dere prøver å gjøre noe med problemet. Ikke la fantasien ta overhånd neste gang dere prøver å finne en løsning da!
Vis hele sitatet...
Sjefen ville kaste klinkekuler på de Da måtte jeg bare stoppe ham og si at det kunne være livsfarlig!

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Som vekter i oslo har jeg ganske ofte slitt med at narkomane har slått seg ned utenfor eller på plasser jeg jobber.
Jeg har derimot gått bort til dem og slått av en prat med dem og forklart at jeg ikke har til hensikt og jage dem eller noe men vil gjerne at de forsøker og holde området nogenlunde greit og sørger for å ta med seg sprøytespissene sine.
Så lenge man prater ordentlig med dem og håndterer de med respekt kan de være helt greie folk og ha med å gjøre.
Vis hele sitatet...
Absolutt, helt enig. Og jeg har prata med de flere ganger. Problemet består av to ting:

1. Mange av de som sier "jaja, klart det, kamerat!" gjør det ikke likevel.

2. De få som faktisk rydder opp etter seg er i håpløst mindretall Er altfor mange som gir blaffen...

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Som vekter i oslo har jeg ganske ofte slitt med at narkomane har slått seg ned utenfor eller på plasser jeg jobber.
Jeg har derimot gått bort til dem og slått av en prat med dem og forklart at jeg ikke har til hensikt og jage dem eller noe men vil gjerne at de forsøker og holde området nogenlunde greit og sørger for å ta med seg sprøytespissene sine.
Så lenge man prater ordentlig med dem og håndterer de med respekt kan de være helt greie folk og ha med å gjøre.
Vis hele sitatet...
Absolutt, helt enig. Og jeg har prata med de flere ganger. Problemet består av to ting:

1. Mange av de som sier "jaja, klart det, kamerat!" gjør det ikke likevel.

2. De få som faktisk rydder opp etter seg er i håpløst mindretall Er altfor mange som gir blaffen...
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Sjefen ville kaste klinkekuler på de Da måtte jeg bare stoppe ham og si at det kunne være livsfarlig!
Vis hele sitatet...
Haha, godt å høre.

Og hvis du ikke er tilstede og sjefen din gjør det allikevel, blir det sikkert et artig innslag på dagsrevyen der et flertall av narkomane går rundt med en svær kul i hode, hoho
Har funnet at at flere av dem faktisk rydder opp om du har hatt en liten prat med dem og leker litt kamerat en om jeg ikke gjør det. Jeg har forsåvidt bikkje og kunne brukte den til å jage dem men ser ikke helt vitsen med å hisse opp en ellers rolig situasjon når man har muligheten til å gjøre det på andre måter.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Okei, først til det jeg kaller løgn: såvidt jeg husker har jeg ALDRI brukt ordet "sivilisert". Dette er løgn. Du prøver bevisst å fremstille meg som en elitist, og det stemmer ikke. Jeg bryr meg ikke om at byen er verken pen eller "sivilisert", og Oslo er ikke møkkete bare pga narkomane.
Vis hele sitatet...
Du har da hvertfall definert hva du mener er akseptabel oppførsel hvis man skal kunne kalle seg en sivil borger. Det er også tydelig at du mener det er greit å kaste vannballonger på de som ikke går under den definisjonen.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
At du prøver å fremstille meg på den måten gjør meg kvalm, spesielt når du tillegger meg utsagn som kommer fra ditt eget hode. Skjerp deg, vær så snill.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke framstille deg som noe som helst, jeg bare reagerer på at du mener du har rettigheter ovenfor folk du ikke anser som "sivile."
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Og jeg HAR kontaktet politiet. Problemet er at de ikke gjør noe (noe jeg har en viss forståelse for), og gården skal rives om to måneder uansett, så gårdeier bryr seg lite om bedriftene her.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt gårdeiers problem, det finnes sikkert klausuler i leiekontrakten dere kan bruke.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Så vær så snill, les gjennom det jeg har skrevet på nytt, så ser du at jeg flere steder skriver nettopp det at jeg verken hater eller ser ned på narkomane. det er handlingene deres jeg reagerer på.
Vis hele sitatet...
Det er jo åpenbart at du ikke respekterer folk når du kaster vannballonger på dem. Hvis det er sprøyter og rot som er problemet så får du rydde selv eller be de du leier av gjøre det.
Sist endret av Mith; 4. august 2011 kl. 13:37.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av rW. Vis innlegg
Haha, godt å høre.

Og hvis du ikke er tilstede og sjefen din gjør det allikevel, blir det sikkert et artig innslag på dagsrevyen der et flertall av narkomane går rundt med en svær kul i hode, hoho
Vis hele sitatet...
Det ville jo vært vold, og da hadde jeg ikke dekket for ham, for å si det sånn.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Jeg vet ikke helt om det var det du mente, men jeg håper du har en "standard" respekt for de narkomane som gjelder alle fremmede du aldri har hatt opplevelser med...? Altså, at du ikke automatisk seter de en rang under andre folk...?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner flere narkomane jeg har respekt for, så narkomane jeg ikke kjenner går under det samme som nyktre folk jeg ikke kjenner.

I dette tilfelle var det narkomane dere gjorde dette med, da er det fyfy.
Hadde det vært en gjeng blottere så hadde alle her jublet og sagt bra gjort.
Selv om det kan sammenlignes med at det er visst noe de føler seg nødt til å gjøre :P De narkomane bryter flere lover med ervervelse distribusjon og bruk som har en mye strengere strafferamme en blotting og sprøyte spissene er livsfarlige.
Synes det var genialt jeg da.
Bare fordi de driver med selvforskyldt rus så skal de liksom få lov til og søpple ned byen og bare drive med faenskap?
Er dere helt på tryne eller?

Ja det gjør sikkert kjempevondt og bli truffet av en ballong fylt med vann.
Å mange dere driver og roper ut at det er politiets jobb osv...
Men når politiet ikke velger og prioritere slike saker så man faktisk ta saken i sine egne hender.
Å bruken av vann ballonger er jo temmlig uskyldig.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har da hvertfall definert hva du mener er akseptabel oppførsel hvis man skal kunne kalle seg en sivil borger. Det er også tydelig at du mener det er greit å kaste vannballonger på de som ikke går under den definisjonen.
Vis hele sitatet...
Helt feil. Jeg skrev hva ALLE bør forholde seg til. Alle har som ansvar ikke å forsøple, det er faktisk et lovbrudd å gjøre det. Om du eller noen andre hadde sittet der og kasta fra deg søppel og f eks blodige knivblader eller noe i den duren, så ville jeg kasta på deg også. Det går ikke på at de er narkomane, det går på at de kontinuerlig utgjør en helserisiko for andre - for meg selv også - og når politiet ikke gjør noe med det så anser jeg det ikke som "galt" å prøve å "irritere" de vekk med noe ufarlig som vannballonger. Det er ikke noen god standardløsning på noe sånt, men hva annet foreslår du når alle de rette instansene nekter å gjøre noe med det?

Jeg prøver ikke framstille deg som noe som helst, jeg bare reagerer på at du mener du har rettigheter ovenfor folk du ikke anser som "sivile."
Det er fortsatt gårdeiers problem, det finnes sikkert klausuler i leiekontrakten dere kan bruke.
Vis hele sitatet...
Her mener jeg også at du tillegger meg meninger. Jeg har aldri sagt at narkomane ikke er for sivile å regne. Men i situasjonen vi var med vannballongene så var de narkomane motparten, og da er det alle andre som regnes for sivile. Håper du skjønner hva jeg mener med det...?

Det er jo åpenbart at du ikke respekterer folk når du kaster vannballonger på dem. Hvis det er sprøyter og rot som er problemet så får du rydde selv eller be de du leier av gjøre det.
Vis hele sitatet...
Her vil jeg si du har delvis rett. Jeg har ikke respekt for folk som kaster helsefarlige objekter der andre ferdes. Å gjøre det er en form for respektløshet. På samme måte kan man si at jeg ikke respekterer dem, men med dette som grunnlag.

Likevel respekterer jeg dem fullt ut som medmennesker. Går jeg forbi en tilfeldig narkoman på vei hjem fra jobb så sparker jeg ikke til ham fordi han er narkoman.

For å snu litt på dette: om en gjeng med unger kaster egg på huset ditt, respekterer du dem likevel tross dette? Svaret der vil nok være NEI, fordi de gjør noe respektløst mot deg. Men betyr dette at du mister respekten for ungdommer generelt, både som personer og som medmennesker? Her håper jeg svaret er nei. Dette er forskjellen jeg vil frem til.
Når disse voksne menneskene pisser på inngangspartiet til TS, er det dem som er barnslige.

Syns det var fin løsning fra deres side ettersom politiet ikke gjorde noe.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Jeg kjenner flere narkomane jeg har respekt for, så narkomane jeg ikke kjenner går under det samme som nyktre folk jeg ikke kjenner.

I dette tilfelle var det narkomane dere gjorde dette med, da er det fyfy.
Hadde det vært en gjeng blottere så hadde alle her jublet og sagt bra gjort.
Selv om det kan sammenlignes med at det er visst noe de føler seg nødt til å gjøre :P De narkomane bryter flere lover med ervervelse distribusjon og bruk som har en mye strengere strafferamme en blotting og sprøyte spissene er livsfarlige.
Vis hele sitatet...
Bra innlegg!
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har da hvertfall definert hva du mener er akseptabel oppførsel hvis man skal kunne kalle seg en sivil borger. Det er også tydelig at du mener det er greit å kaste vannballonger på de som ikke går under den definisjonen.
Jeg prøver ikke framstille deg som noe som helst, jeg bare reagerer på at du mener du har rettigheter ovenfor folk du ikke anser som "sivile."
Det er fortsatt gårdeiers problem, det finnes sikkert klausuler i leiekontrakten dere kan bruke.

Det er jo åpenbart at du ikke respekterer folk når du kaster vannballonger på dem. Hvis det er sprøyter og rot som er problemet så får du rydde selv eller be de du leier av gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg tør påstå at å pisse på dørene der folk jobber som de ansatte tross alt må ta i for å åpne er uakseptabel oppførsel, det er kanskje meg det er noe galt med, men jeg synes det er rett og slett ufyselig.

For meg virker det som TS brukte ordet sivile som en betegnelse på folk som ikke hadde noe med konflikten å gjøre, ikke fordi han mente de narkomane var usiviliserte.

Åpenbart at han ikke respekterte dem når han kastet vannballonger på dem?
Hvorfor skal han respektere de som står utenfor døra å slenger sprøyter rundt seg å pisser på døra der han jobber?
Ha sympati for dem er vel greit nok, men hvorfor skal han respektere dem?
I mine øyne gjør man seg fortjent til respekt.

Forstår tankegangen din litt, istedet for vannballonger skulle han satt seg en smell kasta ned sprøyta og pissa på dem fra femte etasje, da kunne vi iallefall hatt respekt for han å...
Poenget er at TS ikke har noen som helst rett til å kaste vannballonger på folk fordi han ikke liker oppførselen deres. Det er politiet som håndhever lovene her i landet og så enkelt er det.
Sist endret av Mith; 4. august 2011 kl. 14:26.
De håndhevet jo virkelig ikke loven i dette tilfellet.
De narkomane hadde heller ingen rett til å drive på med det de gjorde, noe som var mye mer alvorlig en det TS gjorde.
Politidamene utførte en ulovlig handling da de så mengden narkotika og ikke gjorde noe med det og burde annmeldes.
Ser virkelig ikke noe galt i det TS gjorde.
Dere skulle kanskje ikke ha kastet vannballonger, men skjønner frustrasjonen. Merker jeg også blir irritert når jeg ser tiggere og narkomane som sitter midt på gata og skyter heroin for så å kaste sprøyta på gata.
Hvis dette er et stort firma regner jeg med at dere har noe form for sikkerhetsvakter, dere kunne jo ha spurt disse? (hvis dere har da).

Politikvinner er forresten noen skikkelige bitches, har aldri truffet ei grei politikvinne!
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
De håndhevet jo virkelig ikke loven i dette tilfellet.
De narkomane hadde heller ingen rett til å drive på med det de gjorde, noe som var mye mer alvorlig en det TS gjorde.
Politidamene utførte en ulovlig handling da de så mengden narkotika og ikke gjorde noe med det og burde annmeldes.
Ser virkelig ikke noe galt i det TS gjorde.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet ikke håndhever loven så går det an å anmelde det.
At noen gjør noe galt betyr ikke at andre også kan gjøre noe galt.
Hvis man mener politiet bryter loven så kan man anmelde det også.
At du ikke ser noe galt i å jage folk med vannballonger kan jeg ikke fatte.
Sist endret av Mith; 4. august 2011 kl. 14:38.
Mange tullekommentarer her altså. Ja, vi er alle inneforstått med at mange (de fleste også kanskje) tunge missbrukere er ålreite, vanlige mennesker som det fint går ann å prate med, spørre om ting eller be rydde opp etter seg. Som er helt random "fremmede mennesker på gata". Et rasshøl er et rasshøl om han er ruset eller ei. Hvem har ikke hatt dusten av en nabo som kaster alt avfallet etter gressklipping og busktrimming på verandaen din, slik at det blir ditt problem og ikke hans?

Jeg er imponert over mengden freaks som forsvarer narkomane bare fordi de er narkomane (Det er faktisk slik det ofte virker; At et hvert negativ ord om rusmisbrukeres oppførsel, blir tatt som en respektløs ytring og den som sier det blir automatisk en kald elitist. Er det ikke lov å si at en handling er dum selvom den som begår den er "et offer av samfunnet"?).

Jeg har liknende problem som TS, bare det gjelder mennesker som er ruset på alkohol i stedet. Som hver dag etter solnedgang finner veien til inngangsdøra mi og tisser/har seg der. Nei, det er ikke min jobb å rydde opp, det er mange andre som bor der, men å komme hjem til en tissende, dritings vestkantgutt er strengt tatt kvalmende. Spesielt når han snur seg og tisser på skoene dine og prøver å sjekke deg opp. Hadde de lagt igjen ting som lett går gjennom tøyskoen min og kan potensielt smitte meg med en sykdom, hadde jeg sett alvorligere på saken. Etter å ha prøvd å si ifra, til alle berørte parter i saken, og alle gav faen, tok jeg saken i egne hender og plantet meg foran inngangsdøra med liten vannpistol. Alle som kom for å tisse, ble pent bedt om å gå 5m lenger bort, til et buskeområde hvor ingen ferdes. Noen ble flaue og gikk, andre stilte seg opp foran meg og tisset. De fikk en sprut iskaldt vann på steder det ikke er så godt.

Poenget er uansett, at når en blir møtt med dårlig oppførsel, bør man kunne - etter å ha prøvd vanlige metoder som kompisprat, tilsnakk, tilkalling av vaktsmester, tilkalling av politi, tilkalling av huseier - ta saken i egne hender. Og bruke så harmløse metoder som mulig. Jeg ser på vannpistol (ikke supersoaker3000, men en sånn liten shitty nille-vannpistol) og små vannballonger som en type sanksjon som er ok.
Waff
Wolfe707's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Poenget er at TS ikke har noen som helst rett til å kaste vannballonger på folk fordi han ikke liker oppførselen deres. Det er politiet som håndhever lovene her i landet og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Så det du vil frem til er enten at det vi gjorde var etisk uriktig, eller bare ikke i henhold til norsk lov? For det første scenarioet er opptil hver enkelt å dømme, mens det andre kan jeg svare på med: du har rett. I henhold til norsk lov var det ikke.

Sånn. Om det var dette du ville frem til så kunne du bare sagt det, istedenfor å - mener jeg - tillegge meg meninger og ord.

Vi har helt klart diskutert to forskjellige ting. For å gi et eksempel:

En freaker havner i slåsskamp på byen. Motparten har snakka dritt til dama hans, kalt henne masse stygt osv.


Om man går utifra det du skriver ovenfor kan det antas at du her ville ment at freakeren brøt loven og derfor er den "skyldige" i saken, rett og slett fordi det er imot norsk lov å slå ned et annet menneske om ikke det er i selvforsvar. Personlig ville jeg ha gått god for slaget ettersom det var en provokasjon bak, til tross for at denne provokasjonen ikke var av en voldelig natur. Jeg ville sagt "han ba om det."

Jeg sier ikke at din måte å se det på, eller din "holdning", til problemstillingen, er feil. Men den overlater svært lite til diskusjon fordi den er SVART/HVIT. De fleste av oss ser ting i gråsoner.

Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Mange tullekommentarer her altså. Ja, vi er alle inneforstått med at mange (de fleste også kanskje) tunge missbrukere er ålreite, vanlige mennesker som det fint går ann å prate med, spørre om ting eller be rydde opp etter seg. Som er helt random "fremmede mennesker på gata". Et rasshøl er et rasshøl om han er ruset eller ei. Hvem har ikke hatt dusten av en nabo som kaster alt avfallet etter gressklipping og busktrimming på verandaen din, slik at det blir ditt problem og ikke hans?

Jeg er imponert over mengden freaks som forsvarer narkomane bare fordi de er narkomane (Det er faktisk slik det ofte virker; At et hvert negativ ord om rusmisbrukeres oppførsel, blir tatt som en respektløs ytring og den som sier det blir automatisk en kald elitist. Er det ikke lov å si at en handling er dum selvom den som begår den er "et offer av samfunnet"?).

Jeg har liknende problem som TS, bare det gjelder mennesker som er ruset på alkohol i stedet. Som hver dag etter solnedgang finner veien til inngangsdøra mi og tisser/har seg der. Nei, det er ikke min jobb å rydde opp, det er mange andre som bor der, men å komme hjem til en tissende, dritings vestkantgutt er strengt tatt kvalmende. Spesielt når han snur seg og tisser på skoene dine og prøver å sjekke deg opp. Hadde de lagt igjen ting som lett går gjennom tøyskoen min og kan potensielt smitte meg med en sykdom, hadde jeg sett alvorligere på saken. Etter å ha prøvd å si ifra, til alle berørte parter i saken, og alle gav faen, tok jeg saken i egne hender og plantet meg foran inngangsdøra med liten vannpistol. Alle som kom for å tisse, ble pent bedt om å gå 5m lenger bort, til et buskeområde hvor ingen ferdes. Noen ble flaue og gikk, andre stilte seg opp foran meg og tisset. De fikk en sprut iskaldt vann på steder det ikke er så godt.

Poenget er uansett, at når en blir møtt med dårlig oppførsel, bør man kunne - etter å ha prøvd vanlige metoder som kompisprat, tilsnakk, tilkalling av vaktsmester, tilkalling av politi, tilkalling av huseier - ta saken i egne hender. Og bruke så harmløse metoder som mulig. Jeg ser på vannpistol (ikke supersoaker3000, men en sånn liten shitty nille-vannpistol) og små vannballonger som en type sanksjon som er ok.
Vis hele sitatet...
Synes du var veldig flink og tålmodig med de. Om du vil ha en samfunnsgruppe jeg er nærmere å ha en generell forakt for som helhet så er klysete vestkantfjortiser det beste eksempelet

Men som du sier: et sted går grensen. Jeg kan ikke ta fri fra jobben for å møte opp på rådhuset så de kan kaste min klage i søpla fordi det "bare er noen narkiser".

Da synes jeg en harmløs løsning som vannsprut er greit. Alle er selvsagt ikke enige i dette, men det får bare være. Alle må få mene.
Unlicensed Surgeon
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis politiet ikke håndhever loven så går det an å anmelde det.
At noen gjør noe galt betyr ikke at andre også kan gjøre noe galt.
Hvis man mener politiet bryter loven så kan man anmelde det også.
At du ikke ser noe galt i å jage folk med vannballonger kan jeg ikke fatte.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker å snu litt på situvasjonen. La oss si det har samlet seg en del rusmissbrukere som urinerer overalt, og kaster sprøytespisser på bakken utenfor din arbeidsplass. Du forsøker da:
  • Be de gå sin vei - de blir
  • Be de rydde opp etter seg - sprøytespisser blir liggende
  • Be de slutte å urinere "overalt" - de fortsetter som før
  • Ringer Politiet - de kommer ikke
  • Sender brev til Politiet - motar aldri noe svar
  • Anmelder situvasjonen - Den blir hennlagt
  • Anmelder Politiet - den blir henlangt

Hva skal man da gjøre? I TS tilfelle var det å kaste vannballonger, var dette riktig løsning? Nei det synes jeg egentlig ikke. Derimot hva løsningen eventuelt skulle vært det kan jeg ikke svare på. Jeg kan fullt ut forstå frustrasjonen til både trådstarter, og hvorfor han gjorde det han gjorde.

Rusmisbrukere er selvsagt mennesker, og fortjener samme rettigheter som alle andre! Dermot syne jeg faktisk at de også fortjener samme plikter! Dette innebærer selvsagt å rydde opp etter seg, og urinere på toaletter.

Selv ville jeg forsøkt og hengt opp egene sprøytebøtter og spurt pent om de kunne bruke de. Når det gjelder urinering har jeg ingen løsning.
Sist endret av dafog; 4. august 2011 kl. 14:59.