Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  171 12689
Jeg husker da broren min, da han var en 7-8 år, kom hjem fra RLE-timen og trodde på hinduguder, fordi de gjennom hele timen hadde snakket om disse gudene med setninger som "Krishnu er og Krishnu gjør". Jeg er med på at man bør gi barn/ungdom informasjon om de forskjellige verdensreligionene, men man skal være veldig forsiktig med å presentere ting som fakta til folk under ti år.
Sitat av colabox Vis innlegg
Så du vil altså ha påske og juleferie, men ikke gå i kirken? Hvorfor skal du ha ferie da? Sett deg ned på skolebenken i juleferien.

Regner med at du ikke feirer jul heller siden du nekter å gå i kirken?
Vis hele sitatet...
Barre at Jul og Christmas i bunn og grunn ikke er det samme!

"Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót) er den opprinnelige, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden, senere også av den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel.

I Norden har man drukket jol i uminnelige tider. I norrøn tid samlet man seg til en midtvinterfest som varte i omtrent tre dager. Her skulle man blote for gudene, drikke øl og leve godt. Det er uklart hva som nøyaktig ble feiret under juleblotet. Det kan ha vært en blot for god grøde, for de døde, eller en sol- eller lysfest som motsvar til den mørke vinteren.

Juletiden var preget av kontrasten mellom fest og uhygge. Mens man drakk jol og koste seg måtte man samtidig passe seg for de mørke kreftene som var løse. Oskoreia, eller bare Reia, var inntil nyere tid navnet på et skremmende følge av døde, trollpakk og ugjerningsmenn som dro rundt og skremte folk og fe. Det er uklart om denne skikken går tilbake til førkristen tid, eller om det er en omformet eller nyskapt skikk i tidlig kristen tid. I kristen tid var det særlig lussinatta den 13. desember man særlig skulle akte seg slike."

Men jeg regner da med at du ikke har med julenissen eller no slikt, for det hadde jo bare vært tull! Fysj! Her skal vi feire Jesu fødsel som ALLE andre gjør!
Sitat av seven_up Vis innlegg
ts: Praktisering av religion bør avskaffes i skolen, og da faller selvsagt helligdagene knyttet til dette under dette. Man praktiserer religion også i fridagene? Ville du ikke også synes det vært rart om du skulle ha fri islamske og hinduistiske helligdager.
Skal vi fjerne den norske kultur og religionsarven fra skolen skikkelig, og da tror jeg elever ville hatt bedre av å argumentere for å fjerne kristene ferier for å bli tatt mer seriøst, og at man da ser at de faktisk er opptatt av sin læringssituasjon. Men man faller somregel ned i å klage på nynorsk og en tilfeldig gudstjeneste når man snakker om å dele skole fra religion og kulturarv, som igjen ikke blir tatt veldig seriøst.

Jeg har ikke sett noen forskning som tyder på at barn og unge har godt av litt fritid, det meste jeg har sett heller mot lang ferie=dårligere karakterer. Men det er noe vanskelig å sammenligne ulike land, da feks usa har lang ferie, men her er det også veldig normalt å reise på sommerskole om sommeren osv.

Her er f.eks en kronikk fra ap: http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4143267.ece

"Åtte ukers sommerferie tilhører en fortid preget av jordbruk og hjemmeværende mødre; et samfunn vi ikke lenger har i dag. Den skaper unødvendige komplikasjoner for foreldre som ikke har mulighet til å ta ut to måneder ferie midt på sommeren. Men viktigst, dagens lange sommerferie hindrer elevenes læring og skaper ulikheter i samfunnet. Det er på tide å kutte ferien i to."

Hvorfor vi i norge skal være med å videreføre en slik kulturarv og religionsarv i samfunnet finner jeg merkelig da det ikke tilhører den virkeligheten vi i dag lever i. Og til eksempel Japan, som har vesentlig bedre resultater enn norge bare har omkring 30 dager ferie.
Vis hele sitatet...
Greier du virkelig ikke å fatte at barn og ungdom også vil ha et liv som ikke omhandler skole? Hadde det vært opp til deg hadde det vel vært skole 06.00-20.00 7 dager i uka. Nei, jeg elsker ferie og syntes det er noe av det beste med å leve.

Har aldri noen gang sagt at jeg vil avskaffe religionsundervisningen, men at den bør kraftig reduseres. Gi deg nå med denne relgionsarven og kulturhistorien...Du er vel ikke 100år?
Forferdelige greier egentlig. Så sitter mange og klager på alle de hjernevaskede muslimbarna... Lenge lever dobbeltmoral.

http://i.imgur.com/pok6K.jpg
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Greier du virkelig ikke å fatte at barn og ungdom også vil ha et liv som ikke omhandler skole? Hadde det vært opp til deg hadde det vel vært skole 06.00-20.00 7 dager i uka. Nei, jeg elsker ferie og syntes det er noe av det beste med å leve.

Har aldri noen gang sagt at jeg vil avskaffe religionsundervisningen, men at den bør kraftig reduseres. Gi deg nå med denne relgionsarven og kulturhistorien...Du er vel ikke 100år?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at folk mener du griper dette helt feil. Du oppfører deg som om det er så fryktelig ille om du må gå i kirken. Du er ikke et barn som må bæres med tvang inn i kirken. Bare si nei. Du har rett til å bestemme selv og du behøver ikke å reagere slik du gjør.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Var dere mye i buddhist templer og moskeer på skolen?
Neida tenkte ikke det, da burde de iallfall følge opp alle religionene så de ikke påvirker ditt syn på religon.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser fra mitt tidligere innlegg, jo:

Sitat av apocalypse Vis innlegg
...Vi gikk også i en moskè med klassen, samt en katolsk kirke i Oslo, hadde en slags religiøs sermoni med en bahai, besøkte humanetisk forbund og litt forskjellig annet. Gjennom disse besøkene lærte jeg mye om forskjellige religioner, skikker og kulturer som jeg ikke hadde fått gjennom å lese en bok eller blitt "informert om at mange mennesker er religiøse"...
Vis hele sitatet...
Å lage julekort? Kaller du det undervisning?

Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Jeg er enig i at folk mener du griper dette helt feil. Du oppfører deg som om det er så fryktelig ille om du må gå i kirken. Du er ikke et barn som må bæres med tvang inn i kirken. Bare si nei. Du har rett til å bestemme selv og du behøver ikke å reagere slik du gjør.
Vis hele sitatet...
Da har jeg formulert meg dårlig. Jeg mener ikke at det er fryktelig ille at jeg går i kirken. At små barn går i kirken mener jeg er skummelt. Ja, jeg sier nei. Jeg ble hjemme idag.
Du kan kreve undervisning du har KRAV på det, er enig i att å lage julekort ikke akkurat er oppløftende. stå på kravene
Will do. Men så lenge skolen følger loven er det lite jeg skulle sagt.
Jeg er absolutt ikke glad i å gå i kirka, men hvis jeg må, så sitter jeg bare og ser på kunsten.
Man må ingen ting, lærerne tauer deg ikke dit. Du kan nekte, og stå på ditt.
Hva jeg mener? Jeg mener at INGEN skal tvinges i kirken uansett alder.. 8åring.. 80 åring.. ingen skal tvinges.

Jeg husker selv tidene fra ungdomsskolen.. skolen tvang oss med i kirka, så mye uffing og klaging fra elevene kunne skolen spart seg for ved å sette opp frivillig deltakelse.

Ingen skal tvinges til å gå i kirken!
Alle har bare godt av å gå i kirka, kristne eller ei. Alt som er i kirka handler ikke _bare_ om religion, men om etikk og normer. Jeg er ikke religiøs, men at jeg gikk i kirka på barneskolen har ikke skadet meg som person. Det var bare inne rævkjedelig der å da, men er glad jeg deltok.
Hva fikk du ut av å gå i kirken som du er så glad for nå?
Du forklarer deg godt, Jonas, men jeg synes du bør ta det rolig. Fra jeg var født og til nå så har jeg gått gjennom mye som jeg ser på som idiotisk. Det å lære nynorsk, gjøre matte jeg ikke har bruk for og prøver som ikke har noe med framtiden min å gjøre. Alt dette er en del av det livet foreldrene dine ga deg, så da er det bedre å bli med strømmen.

Du ligger kanskje i sengen din nå med den dyre laptopen din på fanget mens du ser på tv'en foran deg samtidig som en unge i Uganda har en hals som kan sammenlignes med tørr sand. Det jeg mener er at det lille problemet du har er en del av de vanlige, menneskelige problemene som vi alle går igjennom. Jeg og kompiser satt som oftest og bare snakket med hverandre da vi måtte i kirken. Alt er over før du aner.
Min lillebror på syv år har vært i kirken noen ganger og fått denne "propagandaen", som noen kaller det, inn i ørene. Han er vokst opp i en vanlig norsk familie der alle er medlemmer statskirken og der vi konfirmerer oss kristelig. Han brånekter på at han tror på Gud eller Jesus. Etter han hadde vært i kirken og hørt at Jesus gikk på vannet, ble født i en stall og at det kom engler ned når han ble født syntes han var helt latterlig, så det trodde han ikke på. Skjønte heller ikke hvorfor vi måtte be til Gud, når Gud er glad i alle uansett.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Hva fikk du ut av å gå i kirken som du er så glad for nå?
Vis hele sitatet...
Som sagt, litt etikk og normer. Alt handler ikke om Gud og Jesus der. Alt kommer vel an på hvordan Presten legger fram budskapet sitt, men man får litt innsikt i hvordan normene i samfunnet vårt er og hvordan man burde oppføre seg. Det tror jeg er greit for en ung-ungdom i 10-15 årsalderen.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Du forklarer deg godt, Jonas, men jeg synes du bør ta det rolig. Fra jeg var født og til nå så har jeg gått gjennom mye som jeg ser på som idiotisk. Det å lære nynorsk, gjøre matte jeg ikke har bruk for og prøver som ikke har noe med framtiden min å gjøre. Alt dette er en del av det livet foreldrene dine ga deg, så da er det bedre å bli med strømmen.

Du ligger kanskje i sengen din nå med den dyre laptopen din på fanget mens du ser på tv'en foran deg samtidig som en unge i Uganda har en hals som kan sammenlignes med tørr sand. Det jeg mener er at det lille problemet du har er en del av de vanlige, menneskelige problemene som vi alle går igjennom. Jeg og kompiser satt som oftest og bare snakket med hverandre da vi måtte i kirken. Alt er over før du aner.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er klar over at det er mange som har det elendig her i verden. Men jeg føler at hvis man skal gå rundt å tenke på at mange har det verre enn meg, tror jeg ikke at man blir noe lykkelig. Jeg velger derfor å tilpasse meg det miljøet jeg lever i og kanskje være med å påvirke hvordan dette blir i fremtiden. Jeg er ikke interessert i å "bli med i strømmen" fordi jeg mener at ganske mange ting som politikerene bestemmer er oppspinn.

Ja, jeg vet at å gå i kirka ikke er noen fryktelig opplevelse. Men jeg drar ikke dit grunnet prinsipp. Tanken på den massive manipulasjonen gjør meg kvalm, jeg orker ikke ta del i noe sånt.

Hehe, jeg har lett for å bli veldig engasjert. Noen ganger litt overivrig. Skal prøve å bli bedre på dette.

Sitat av Prins Bæsj Vis innlegg
Min lillebror på syv år har vært i kirken noen ganger og fått denne "propagandaen", som noen kaller det, inn i ørene. Han er vokst opp i en vanlig norsk familie der alle er medlemmer statskirken og der vi konfirmerer oss kristelig. Han brånekter på at han tror på Gud eller Jesus. Etter han hadde vært i kirken og hørt at Jesus gikk på vannet, ble født i en stall og at det kom engler ned når han ble født syntes han var helt latterlig, så det trodde han ikke på. Skjønte heller ikke hvorfor vi måtte be til Gud, når Gud er glad i alle uansett.
Vis hele sitatet...
Er fullstendig klar over at ikke alle barn blir påvirket, men ganske så mange påstår jeg at blir det, eller har lett for å bli det.

Sitat av margido Vis innlegg
Som sagt, litt etikk og normer. Alt handler ikke om Gud og Jesus der. Alt kommer vel an på hvordan Presten legger fram budskapet sitt, men man får litt innsikt i hvordan normene i samfunnet vårt er og hvordan man burde oppføre seg. Det tror jeg er greit for en ung-ungdom i 10-15 årsalderen.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tilfelle i vår kirke. Vi går gjennom jesus liv til hans død, hvor 2-3 klassinger spiller de forskjellige "karakterene", videre forteller presten litt og vi synger salmer. Men hvordan bør man oppføre seg da?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
I utgangspunktet bør helligdager være for dem som ser seg selv som kristen, syns jeg. Skjærtorsdag, Langfredag, Andre påskedag, Kristi Himmelfartsdag og Andre pinsedag. Hvorfor skal ikke-kristne ha fri på de dagene?
Vis hele sitatet...
kan vi stoppe med det der? Hvis du vil ha det sånn, kan enhver person lage seg en egen religion, lage helligdager, og ta seg fri når man vil. Du fortjener ikke en fridag mer enn noen andre. De er fridager fordi de representerer en tid da Norge var et veldig kristent land, hvor de dagene faktisk ble brukt til forskjellige religiøse aktiviteter. Norge er ikke det lenger. De dagene har vi fri, fordi det er en del av tradisjonen vår, ikke enkeltes religion, ferdig med den saken.
Sist endret av Martinzky; 20. desember 2011 kl. 01:01.
Jeg er enig med det synet, men jeg har ikke mange eksempler å komme med hvor noen ble kristne i troen pga turer i kirken. De fleste religioner har noe å lære bort, men da burde man vell kanskje dra i alle de andre religiøse stedene. Jeg hatet alltid å dra til kirken på ungdomskolen og barneskolen. Jeg visste at alt var crap fra ende til annen, og hver gang jeg sa det fikk jeg høre at "Det er ikke bevist", men for helvetes skyld, åpne opp øynene tenkte jeg. Hadde jeg sagt det ville de vell ringt foreldrene mine og fått dem til å føle at dem måtte straffe meg i form av å ta bort ps3 eller andre "goder" jeg hadde som ungdomskoleelev. haha fucked up world man
Jeg har heller ikke mange eksempler på folk som ble kristne BARE pga kirken, men at det er en sterkt medvirkende årsak til at folk i tidlig alder blir religiøse er jeg ganske så sikker på.

Men ellers, et godt innlegg føler det samme som deg.
Virkelig på tide at dette blir slutt på.
Sitat av jonastheman
Joda, jeg er klar over at det er mange som har det elendig her i verden. Men jeg føler at hvis man skal gå rundt å tenke på at mange har det verre enn meg, tror jeg ikke at man blir noe lykkelig. Jeg velger derfor å tilpasse meg det miljøet jeg lever i og kanskje være med å påvirke hvordan dette blir i fremtiden. Jeg er ikke interessert i å "bli med i strømmen" fordi jeg mener at ganske mange ting som politikerene bestemmer er oppspinn.

Ja, jeg vet at å gå i kirka ikke er noen fryktelig opplevelse. Men jeg drar ikke dit grunnet prinsipp. Tanken på den massive manipulasjonen gjør meg kvalm, jeg orker ikke ta del i noe sånt.

Hehe, jeg har lett for å bli veldig engasjert. Noen ganger litt overivrig. Skal prøve å bli bedre på dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mye å hisse seg opp over, men jeg må innrømme at jeg har gjort det selv. Virker som du virkelig er imot dette, så da støtter jeg deg på det valget. Religion er, etter min mening, roten til alt vondt.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Hei

Det har seg sånn at de fleste grunnskoler går i kirken. Dette gjelder også på ungdomsskolen jeg går på. Jeg stiller meg litt kritisk til at dette er med i "undervisningen". Skolene fremstiller jo nesten dette som fakta. Gud finnes! 7-8 åringer har jo enda ikke fått evnen til å bedømme om dette er rett eller galt. Derfor vil jo mange barn i underbevisstheten begynne å tro på dette.

Jeg mener det er feil av skolene å ha et slikt opplegg. Hvis du bestemmer deg for å tro på gud, kan man jo gå i kirka. Men at små barn uten evne til å tolke og danne seg egne meninger skal bli så sterkt motivert til å tro på denne kristendommen er jeg i mot.

At det finnes tilbud for folk som ikke går i kirken er jeg fullt klar over. Men hvem sine foreldre fyller da ut et sånt skjema? (uten om muslimene da så klart.)

For meg som er langt ifra kristen er det enda verre å tenke på at staten (staskirken) manipulerer, og skaper vrangforestillinger i små barns hoder. Dette mener jeg er direkte skummelt. Jeg for min del mener at kristendommen er et grunnlag og en teori for mangelfull forståelse av verden for 2011 år siden. Selvfølgelig var ikke menneskene som levde den gangen like intelligente som oss. Ja, de ville finne svar, det er lett og forstå. Men det faktum at folk nå 2011, snart 2012 år etter kristendommens opprinnelse, fortsatt tror på dette, og ikke minst lærer opp småbarn til at dette er riktig, er fra mitt synspunkt helt forkastelig.

Hva mener du om dette?
Vis hele sitatet...
Først: Jeg er ikke religiøs, tvert i mot så er jeg usedvanlig i mot organisert religion da jeg mener det er på linje med organisert kriminalitet. Når jeg var 8 år ( man har katolisisme på den Polske skolen ) ropte jeg til nonnen at jeg tror hvis gud finnes så er han hverken i dette klasserommet eller i kirken du tror på.

(Med katolisisme så mener jeg Katolsk Tro. Vi lærte oss type 5-10 bønner i løpet av et år som 8 åringer, DET er manipulasjon.)

Sitat av jonastheman Vis innlegg
Skolene fremstiller jo nesten dette som fakta. '' ''vrangforestillinger i små barns hoder.''
Vis hele sitatet...
Det er noen tragiske didaktiske lærere du har fått erfare.

Sitat av jonastheman Vis innlegg
''For meg som er langt ifra kristen er det enda verre å tenke på at staten (staskirken) manipulerer, og skaper vrangforestillinger i små barns hoder.''
Vis hele sitatet...
Du er sikkert ikke klar over det men dem som manipulerer deg til å være kristen er foreldrene dine som skaper etiske og moralske regler likedans med kristendom. Men jeg forstår at du liker å være fiende av staten/ kirken /whatever. Det er generasjonkamp som er sunn for sinnet ditt.

Sitat av jonastheman Vis innlegg
At det finnes tilbud for folk som ikke går i kirken er jeg fullt klar over. Men hvem sine foreldre fyller da ut et sånt skjema? (uten om muslimene da så klart.) ''
Vis hele sitatet...
vell hvis du er prinsipielt i mot kirken så koster det ikke mye av tiden din å be faren din å skrive på et ark '' min sønn/datter skal ikke dra i kirken''

Sitat av jonastheman Vis innlegg
Jeg for min del mener at kristendommen er et grunnlag og en teori for mangelfull forståelse av verden for 2011 år siden. ''
Vis hele sitatet...
Kristendom er mye mer enn det hvis du leser om religions dimensjoner.
http://no.wikipedia.org/wiki/Religio...ns_dimensjoner

Det er ikke forkastelig det er helt forståelig at religion finnes hvis du ser på de syv dimensjonene. Du tar feil når du setter deg opp i mot religion uten større gjennomtanke.

I bunn og grunn: foreldre kan tenke kritisk for barna og la dem slippe religiøse sammenkomster, hvis du mener skolen manipulerer så bør du skille deg fra foreldrene dine og se deg litt rundt i verden. Du er relativt kristen enten du vil det eller ikke

PS: les de første to linjene av teksten min.
Sist endret av Kommunisten; 20. desember 2011 kl. 14:37.
Sitat av margido Vis innlegg
Som sagt, litt etikk og normer. Alt handler ikke om Gud og Jesus der. Alt kommer vel an på hvordan Presten legger fram budskapet sitt, men man får litt innsikt i hvordan normene i samfunnet vårt er og hvordan man burde oppføre seg. Det tror jeg er greit for en ung-ungdom i 10-15 årsalderen.
Vis hele sitatet...
Hva tror du hadde skjedd dersom kirken ikke fantes? Hadde mennesker gått rundt å vært jævlig mot hverandre bare fordi de ikke har fått høre noen latterlige skrøner fra en prest?
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Først: Jeg er ikke religiøs, tvert i mot så er jeg usedvanlig i mot organisert religion da jeg mener det er på linje med organisert kriminalitet. Når jeg var 8 år ( man har katolisisme på den Polske skolen ) ropte jeg til nonnen at jeg tror hvis gud finnes så er han hverken i dette klasserommet eller i kirken du tror på.

(Med katolisisme så mener jeg Katolsk Tro. Vi lærte oss type 5-10 bønner i løpet av et år som 8 åringer, DET er manipulasjon.)



Det er noen tragiske didaktiske lærere du har fått erfare.



Du er sikkert ikke klar over det men dem som manipulerer deg til å være kristen er foreldrene dine som skaper etiske og moralske regler likedans med kristendom. Men jeg forstår at du liker å være fiende av staten/ kirken /whatever. Det er generasjonkamp som er sunn for sinnet ditt.



vell hvis du er prinsipielt i mot kirken så koster det ikke mye av tiden din å be faren din å skrive på et ark '' min sønn/datter skal ikke dra i kirken''



Kristendom er mye mer enn det hvis du leser om religions dimensjoner.
http://no.wikipedia.org/wiki/Religio...ns_dimensjoner

Det er ikke forkastelig det er helt forståelig at religion finnes hvis du ser på de syv dimensjonene. Du tar feil når du setter deg opp i mot religion uten større gjennomtanke.

I bunn og grunn: foreldre kan tenke kritisk for barna og la dem slippe religiøse sammenkomster, hvis du mener skolen manipulerer så bør du skille deg fra foreldrene dine og se deg litt rundt i verden. Du er relativt kristen enten du vil det eller ikke

PS: les de første to linjene av teksten min.
Vis hele sitatet...


Det er noen tragiske didaktiske lærere du har fått erfare.
Vis hele sitatet...
Har egentlig ikke så mye imot lærerne mine. Tror ikke de er så veldig mye mer annerledes en alle andre sine. De snakker om kristendom som det står i relgionsboka...

Du er sikkert ikke klar over det men dem som manipulerer deg til å være kristen er foreldrene dine som skaper etiske og moralske regler likedans med kristendom. Men jeg forstår at du liker å være fiende av staten/ kirken /whatever. Det er generasjonkamp som er sunn for sinnet ditt.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg forstår at det er vanskelig for deg å diskutere med en 15 åring. Foreldrene mine har aldri laget etiske og moralske regler som er bygget opp av kristendommen. I familien vår har vi helt normale regler. Ja, kanskje de stemmer over rens med kristendommen, men det betyr ikke at kristendommen er grunnen til at vi har de reglene vi har. At jeg er imot statskirken betyr ikke at jeg er imot hele staten. Alle er vel uenige i enkelte av staten sine vedtak?

vell hvis du er prinsipielt i mot kirken så koster det ikke mye av tiden din å be faren din å skrive på et ark '' min sønn/datter skal ikke dra i kirken''
Vis hele sitatet...
Jo, selvfølgelig kan jeg be pappa skrive under på et ark som gjør at jeg skal sitte på skolen med 5 stykker jeg aldri har snakket med å lage julekort, mens vi koser oss med en pepperkake hver. Nei, noe så dumt gidder jeg ikke være med på.

Kristendom er mye mer enn det hvis du leser om religions dimensjoner.
http://no.wikipedia.org/wiki/Religio...ns_dimensjoner

Det er ikke forkastelig det er helt forståelig at religion finnes hvis du ser på de syv dimensjonene. Du tar feil når du setter deg opp i mot religion uten større gjennomtanke.

I bunn og grunn: foreldre kan tenke kritisk for barna og la dem slippe religiøse sammenkomster, hvis du mener skolen manipulerer så bør du skille deg fra foreldrene dine og se deg litt rundt i verden. Du er relativt kristen enten du vil det eller ikke
Vis hele sitatet...
Er jo klar over at kristendom inneholde mer en det jeg skrev. Hvis jeg skal ramse opp alt blir man jo sittende å skrive resten av natta.

Jeg sier jo selv at det er forståelig at religion finnes, men at folk enda tror på det nå til dags syntes jeg er ganske så spesielt. Tar jo ikke feil da grunnprinsippene i de fleste religioner er troen på en gud eller overnaturlige vesener. Sitat fra wikipedia:

"Religion er troen på overnaturlige makter og/eller overnaturlige vesener, som en føler seg avhengig av og som fyller en med vissheten om at noen eller noe er hellig. Dette viser seg i bestemte religiøse handlinger, for eksempel bønn, offer, sang, dans, en bestemt livsførsel og moral, myter, dogmer og lære."

Selv om jeg mener at kirken manipulerer er det jo ikke grunn nok til å skille meg fra mine foreldre? Jeg er ikke kristen.
Vet ikke om det er nevnt allerede men hvis du er over 15 så har du rett til å nekte uten å måtte skaffe tillatelse fra foreldre (sikkert for sent nå da uansett )
Sist endret av BaconWeed; 20. desember 2011 kl. 16:22.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
''Har egentlig ikke så mye imot lærerne mine. Tror ikke de er så veldig mye mer annerledes en alle andre sine. De snakker om kristendom som det står i relgionsboka...''
Vis hele sitatet...
Vell så det er galt å lære religion generelt da ikke bare kristendom kanskje?

Sitat av jonastheman Vis innlegg
Joda, jeg forstår at det er vanskelig for deg å diskutere med en 15 åring. Foreldrene mine har aldri laget etiske og moralske regler som er bygget opp av kristendommen. I familien vår har vi helt normale regler. Ja, kanskje de stemmer over rens med kristendommen, men det betyr ikke at kristendommen er grunnen til at vi har de reglene vi har. At jeg er imot statskirken betyr ikke at jeg er imot hele staten. Alle er vel uenige i enkelte av staten sine vedtak?
Vis hele sitatet...
Kristendommen ER en av grunnene til verdier vi verdsetter i dag. Neida du er ikke mot staten.

Sitat av jonastheman Vis innlegg
Jo, selvfølgelig kan jeg be pappa skrive under på et ark som gjør at jeg skal sitte på skolen med 5 stykker jeg aldri har snakket med å lage julekort, mens vi koser oss med en pepperkake hver. Nei, noe så dumt gidder jeg ikke være med på.
Vis hele sitatet...
Hva er godt nok for deg da? Hvis du har en annen julekultur enn det du blir TVUNGET til å være med på, hvorfor ikke starte din egen?

Sitat av jonastheman Vis innlegg
''Er jo klar over at kristendom inneholde mer en det jeg skrev. Hvis jeg skal ramse opp alt blir man jo sittende å skrive resten av natta.

Jeg sier jo selv at det er forståelig at religion finnes, men at folk enda tror på det nå til dags syntes jeg er ganske så spesielt. Tar jo ikke feil da grunnprinsippene i de fleste religioner er troen på en gud eller overnaturlige vesener. Sitat fra wikipedia:

"Religion er troen på overnaturlige makter og/eller overnaturlige vesener, som en føler seg avhengig av og som fyller en med vissheten om at noen eller noe er hellig. Dette viser seg i bestemte religiøse handlinger, for eksempel bønn, offer, sang, dans, en bestemt livsførsel og moral, myter, dogmer og lære."

Selv om jeg mener at kirken manipulerer er det jo ikke grunn nok til å skille meg fra mine foreldre? Jeg er ikke kristen.''
Vis hele sitatet...
Du er i mot kristendommen men samtidig lever du med kristne verdier, de verdiene som foreldrene dine har lært deg. Kirken driver ikke med lære av noe som ikke er allment akseptabelt, måten de fremstiller kristne tradisjoner forstår jeg at du kan oppfatte som støttende. Du kan ikke ta kristne fortellinger så bokstavelig, du tar vell ikke alt bokstavelig?

Tror du har et litt for stort fokus på gud innen kristendom. Eller for den saks skyld misforstår hva gud er. Den artikkelen sier også.

''Det finnes ingen enighet blant forskere om hvordan begrepet religion skal defineres. De fleste definisjoner er enten for snevre, slik at noen religioner faller utenfor definisjonen (for eksempel: «at religion er kommunikasjon med overnaturlige vesener.»)[2] – eller definisjonene er for brede slik at forhold som ikke naturlig regnes som religion blir inkludert. De fleste definisjoner av religion faller i to hovedgrupper: Substansielle definisjoner og funksjonelle definisjoner.''

Men jeg skjønner hva saken er nå og vi trenger ikke diskutere hva gud er for det blir vi ikke klokkere av.

Men du skal ha kp for at du er i mot organisering av religion for det er jeg helt enig i, mange religiøse er litt for påtrengende på andre mennesker med religionen sin. Det skulle vært mye mindre fordommer på hva enkeltindivider tror og ikke tror på. Problemet er at du henger ut kristendom det syntes jeg blir feil.
Det som plager meg mest, er de som sier "Barna bør få gå i kirken og selv gjøre opp sin mening om de er kristen eller ikke" når jeg forteller dem at jeg kommer til å gå så langt som å saksøke skolen om de noen gang tvinger mine fremtidige barn til å gå i kirken, synge sanger om at Jesus er god eller i det hele tatt tvinget til religiøs handling.

Om de skal bli tvunget til å gå i kirke, skal de også bli tvunget til å høre meg fortelle om hvorfor kristendom ikke er sant. Da skal dette fremstilles som fakta. Det er veldig vanlig å mene at man ikke skal fremstille "Gud finnes ikke" som fakta, men når kontrasten står mellom jeg som sier "Jeg tror ikke på Gud, men du er fri til å tro det du vil" og kirken som sier "Gud finnes om du tror, han er i oss alle og elsker oss alle som barn!". Hadde kirken fremstilt Gud på et slikt nivå som jeg vil gjøre hadde det ikke eksistert noe problem (for meg i alle fall).
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Kristendommen ER en av grunnene til verdier vi verdsetter i dag. (...) Du er i mot kristendommen men samtidig lever du med kristne verdier, de verdiene som foreldrene dine har lært deg.
Vis hele sitatet...
Dette er bare sprøyt. Vi har den moralen og de verdiene vi har i dag på tross av kristendommen, og ikke på grunn av den. Dessverre er det en del som tror det du sier, fordi det de får høre av de religiøse allerede er ferdig filtrert gjennom en intens cherry-picking-prosess til å gå overens med de verdier som er utbredt i samfunnet i dag. Hvis du leser bibeltekstene selv, så vil du raskt se at et samfunn basert på disse verdiene ville vært et grusomt samfunn. Det gamle testamentet er proppet med forferdeligheter og umoral av groveste sort. Selv Jesus oppfordret til å slå slavene sine hvis de gjorde noe galt – til og med når de ikke visste at de hadde gjort noe galt (Luk 12:47-48). Jesus var også soleklar på at Det gamle testamentet ikke var opphevet, men skulle fortsette å gjelde akkurat som før, noe som innebærer at vi skulle steinet til døde de aller fleste i dagens samfunn. I tillegg impliserer kristendommens dogmer mye stygg umoral, som for eksempel at barn sendes til helvete fordi de ble født på feil side av jorden, at syndebukkmentalitet er positivt, og at vi er skapt syke og kommandert til å bli friske. Jesus sa i følge Bibelen også en mengde positive ting, men veldig mye av dette kan spores opp til mye eldre tekster, og disse verdiene er ikke eksklusivt kristne.

Videre blir det uansett tullete å påstå at man er kristen fordi man har en moral som sammenfaller med moralen de gamle kristne forfektet, om det så skulle vært slik. Da er man også buddhist, muslim, hindu, sikh, mormoner, jehovas vitne og tilhenger av omtrent alle andre religioner i tillegg, siden man har innehar moral som også sammenfaller med disse.

Å være kristen betyr at man tror på de sentrale overnaturlige elementene i kristendommen – som et minimum, at den kristne personlige Gud skapte verden, og at Jesus eksisterte i kroppslig form og var Guds sønn. Å leve etter den gyldne regel er ikke tilstrekkelig.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Hei

Det har seg sånn at de fleste grunnskoler går i kirken. Dette gjelder også på ungdomsskolen jeg går på. Jeg stiller meg litt kritisk til at dette er med i "undervisningen". Skolene fremstiller jo nesten dette som fakta. Gud finnes! 7-8 åringer har jo enda ikke fått evnen til å bedømme om dette er rett eller galt. Derfor vil jo mange barn i underbevisstheten begynne å tro på dette.

Jeg mener det er feil av skolene å ha et slikt opplegg. Hvis du bestemmer deg for å tro på gud, kan man jo gå i kirka. Men at små barn uten evne til å tolke og danne seg egne meninger skal bli så sterkt motivert til å tro på denne kristendommen er jeg i mot.

At det finnes tilbud for folk som ikke går i kirken er jeg fullt klar over. Men hvem sine foreldre fyller da ut et sånt skjema? (uten om muslimene da så klart.)

For meg som er langt ifra kristen er det enda verre å tenke på at staten (staskirken) manipulerer, og skaper vrangforestillinger i små barns hoder. Dette mener jeg er direkte skummelt. Jeg for min del mener at kristendommen er et grunnlag og en teori for mangelfull forståelse av verden for 2011 år siden. Selvfølgelig var ikke menneskene som levde den gangen like intelligente som oss. Ja, de ville finne svar, det er lett og forstå. Men det faktum at folk nå 2011, snart 2012 år etter kristendommens opprinnelse, fortsatt tror på dette, og ikke minst lærer opp småbarn til at dette er riktig, er fra mitt synspunkt helt forkastelig.

Hva mener du om dette?
Vis hele sitatet...
Sjelden har jeg sett en tråd der så mange mener så mye, og det meste er på kanten av temaet.

Den norske skolen er forpliktet til å praktisere full relgionsfrihet. Det er faktisk forbudt med forkynning. Det er ikke lenger lov å ha julegudstjeneste som skoleavslutning. Dessverre fortsetter likevel praksisen mange steder med at skolen tar det for gitt at elevene skal delta i gudstjeneste ved juletider, og fritak krever aktiv avmelding fra foreldre. Alternativet er ofte sitte å se på tegnefilm, lage julekort eller andre lite attraktive aktiviter.

Dette er uten tvil diskriminering av elever som ikke bekjenner seg til den lutherske kristendommen.

De skolene som praktiserer full relgionsfrihet tilfredsstiller praktiserer det slik:

1. Tilbyr likeverdig og ikke diskriminerende alternativ til julegudstjeneste. D.v.s. Tilbud om fullverdige eog attraktive alternative aktiviteter utenfor skolens område. Besøk på Norsk Folkemuseum med omvisning og undervisning "slik feiret de jul i gamle dager" er en av mange muligheter.

2. Nøytrale påmeldingsskjemaer der både julegudstjeneste og andre aktiviteter krever aktiv påmelding.

3. En tydeliggjøring at Kirken og andre er et tilbud, der skolen ikke har annen oppgave enn formidle kontakt og sørge for transport og støtte for elevene denne dagen på de alternative aktivitetene.


Rektorene på mange skoler ønsker å gjøre som de alltid har gjort, av latskap og mangel på ressurser og penger.

Derfor blir det elevene og foreldrenes oppgave gjennom FAU å skape modernisering og endring.

http://www.human.no/Skolesider/Jul/j...nger-i-skolen/
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er bare sprøyt. Vi har den moralen og de verdiene vi har i dag på tross av kristendommen, og ikke på grunn av den. Dessverre er det en del som tror det du sier, fordi det de får høre av de religiøse allerede er ferdig filtrert gjennom en intens cherry-picking-prosess til å gå overens med de verdier som er utbredt i samfunnet i dag. Hvis du leser bibeltekstene selv, så vil du raskt se at et samfunn basert på disse verdiene ville vært et grusomt samfunn. Det gamle testamentet er proppet med forferdeligheter og umoral av groveste sort. Selv Jesus oppfordret til å slå slavene sine hvis de gjorde noe galt – til og med når de ikke visste at de hadde gjort noe galt (Luk 12:47-48). Jesus var også soleklar på at Det gamle testamentet ikke var opphevet, men skulle fortsette å gjelde akkurat som før, noe som innebærer at vi skulle steinet til døde de aller fleste i dagens samfunn. I tillegg impliserer kristendommens dogmer mye stygg umoral, som for eksempel at barn sendes til helvete fordi de ble født på feil side av jorden, at syndebukkmentalitet er positivt, og at vi er skapt syke og kommandert til å bli friske. Jesus sa i følge Bibelen også en mengde positive ting, men veldig mye av dette kan spores opp til mye eldre tekster, og disse verdiene er ikke eksklusivt kristne.

Videre blir det uansett tullete å påstå at man er kristen fordi man har en moral som sammenfaller med moralen de gamle kristne forfektet, om det så skulle vært slik. Da er man også buddhist, muslim, hindu, sikh, mormoner, jehovas vitne og tilhenger av omtrent alle andre religioner i tillegg, siden man har innehar moral som også sammenfaller med disse.

Å være kristen betyr at man tror på de sentrale overnaturlige elementene i kristendommen – som et minimum, at den kristne personlige Gud skapte verden, og at Jesus eksisterte i kroppslig form og var Guds sønn. Å leve etter den gyldne regel er ikke tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
Så poenget ditt blir at religion har etikk og moral som er tildels lik den mange ikke religiøse og antireligiøse har ? Det er også interessant at du fremstår deg selv som en slags biblistisk person, er du inspirert av bibelen?

men
Poenget er at han blir lært kristne tradisjoner fordi det er kristne tradisjoner som regjerer i Norge, både på gaten og på skolen.

Sitat av 001 Vis innlegg
Sjelden har jeg sett en tråd der så mange mener så mye, og det meste er på kanten av temaet.

Den norske skolen er forpliktet til å praktisere full relgionsfrihet. Det er faktisk forbudt med forkynning. Det er ikke lenger lov å ha julegudstjeneste som skoleavslutning. Dessverre fortsetter likevel praksisen mange steder med at skolen tar det for gitt at elevene skal delta i gudstjeneste ved juletider, og fritak krever aktiv avmelding fra foreldre. Alternativet er ofte sitte å se på tegnefilm, lage julekort eller andre lite attraktive aktiviter.

Dette er uten tvil diskriminering av elever som ikke bekjenner seg til den lutherske kristendommen.

De skolene som praktiserer full relgionsfrihet tilfredsstiller praktiserer det slik:

1. Tilbyr likeverdig og ikke diskriminerende alternativ til julegudstjeneste. D.v.s. Tilbud om fullverdige eog attraktive alternative aktiviteter utenfor skolens område. Besøk på Norsk Folkemuseum med omvisning og undervisning "slik feiret de jul i gamle dager" er en av mange muligheter.

2. Nøytrale påmeldingsskjemaer der både julegudstjeneste og andre aktiviteter krever aktiv påmelding.

3. En tydeliggjøring at Kirken og andre er et tilbud, der skolen ikke har annen oppgave enn formidle kontakt og sørge for transport og støtte for elevene denne dagen på de alternative aktivitetene.


Rektorene på mange skoler ønsker å gjøre som de alltid har gjort, av latskap og mangel på ressurser og penger.

Derfor blir det elevene og foreldrenes oppgave gjennom FAU å skape modernisering og endring.

http://www.human.no/Skolesider/Jul/j...nger-i-skolen/
Vis hele sitatet...
http://www.udir.no/Lareplaner/Genere...areplanen/?p=3

Skolen fremmer kristne og humanistiske verdier.

1 enig
2 enig
3 enig
Sist endret av Kommunisten; 20. desember 2011 kl. 18:13.
En liten digresjon her.

Syns dagens ateister i dag er blitt veldig fundamentalistiske.
Før (og forsatt) har det vært mye irritasjon rundt kristne: Hvordan kan folk i fullt alvor tro på de greine der?

Men i det siste har ateister og humanetikere kjørt seg opp på siden og sust forbi på irritasjonsbarometeret. De er blitt mye mer irriterende enn de kristne. Og nå som vi er i adventstiden og det er skolegudstjenester er det i hvert fall ekstra mye mas fra ateister.

Ateister i disse dager klarer ikke å gå én dag uten å måtte forklare for Gud og hvermann hva de mener om livet, døden, universet, evigheten og ettertiden. Uansett hva temaet er, så klarer ateisten å smelle til med en kommentar der han ubeskjedent bretter ut om sitt livssyn. Alltid et anti-budskap, med rot i det noen andre gjør eller sier, som såklart er ikke er fullstendig riktig.

Å snakke om eksistensielle og moralske spørsmål med en ateist er meningsløst. Det gir en følelse av å ha en annen person inni min personlige intimsfære, som trykker hardt med fingeren sin på brystet mitt. - Med en betryggende tone: Dere havner nok på riktig side til slutt, dere også. De tror faktisk at alle egentlig, dypt inne, er enig med han. "Vitenskapen har jo bevist at alt er løgn siden 1800-tallet(!!!!)".

En annen ting som er irriterende er det at ateistene tror de er de eneste som klarer å tenke frie og liberale tanker. Religiøse er låst fast av en eller annen flere hundre år gammel tradisjon, som aldri har hatt noen annen effekt enn å holde sine følgesvenner tankebaner inngjerdet, nedlåst, knuget og undertrykt. Og hvis en person som kaller seg religiøs sier noe om noen, ja da sier han det med utgangspunkt i hva boken og den religiøse makten tvinger han til å si. Selv er ateisten selvfølgelig helt fri..

Det som muligens er mest irriterende er at ateister tror de bedriver kulturradikal maktkritikk bare fordi de kritiserer religiøs tro. Problemet er at ateistenes verdensbilde er en saus, der religion er kjernen i alle problemer, mens alle mulige nyanser og retningslinjer er borte.

Ateisten tror han retter kirurgiske nålestikkangrep mot den respektive religions maktepisenter, men skyter egentlig med vannpistol ladet med bomull. Det han ender opp med er å ta plassen til noe som kunne vært brukt mer konstruktivt.

Ser folk litt hvor jeg vil?
Kunne ikke vært mere enig.


Vi smiler og ser mot himmelen mens vi snakker om hvor fri vi er, og hvordan alle kan velge sin egen religion. Mens faktumet er det at barn lærer fra de er små at jesus eksisterer, de lærer det til og med på skolen.

Blir kvalm, veldig kynisk av meg og si dette men en vær representant av religion er en representant av ignoranse og idioti i mine øyne.


Man skulle fått lære om religion når man ble 18, først da skulle man kunne ta det opp på fritiden. Akkurat som åndenes makt, få velger og tro på det, fordi de hører om det i en mye eldre alder, et barn har lite mot ingen form for kritisk syn.
Religion burde jo vært ulovlig for faen, de prøver jo å selge deg løgner og fucker opp din egen frihet til å fundere hva dette universet er. Utallige kriger har vært kjempet i religionens navn, det har ikke gitt menneskeheten noen form for bedre verden her på jorda, det er bare nok en ting som blir brukt for å skille oss mennesker fra hverandre.

Begynn å sjekk ut vitenskap, kvantefysikk, verdensrommet osv, det er slags religion i seg selv... og mye bedre for ditt personlige intellekt enn en røverhistorie om hvordan alt ble til
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Så poenget ditt blir at religion har etikk og moral som er tildels lik den mange ikke religiøse og antireligiøse har ? Det er også interessant at du fremstår deg selv som en slags biblistisk person, er du inspirert av bibelen?
Vis hele sitatet...
Biblistisk? Det ordet er jeg rimelig sikker på at du fant opp akkurat når du skrev, og jeg skjønner ikke hva du mener med det.

Poenget mitt er for øvrig at etikken og moralen som er rådende i samfunnet vårt i dag er et resultat av sekulær utvikling på tross av tradisjonelle moralske overbevisninger fra religiøst hold. De gjeldende moralske overbevisningene som de kristne mener støttes av, eller kommer fra, sin tro er ikke eksklusivt kristne, og forestillingen krever ubegripelige mengder cherry picking.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
men
Poenget er at han blir lært kristne tradisjoner fordi det er kristne tradisjoner som regjerer i Norge, både på gaten og på skolen.
Vis hele sitatet...
Kristne tradisjoner regjerer på skolen fordi kristne tradisjoner regjerer på skolen? Det er en lite hjelpsom tautologi, og adresserer ikke hvorvidt kristne tradisjoner burde regjere på skolen. Poenget er enkelt og greit at religionsutøvelse ikke hører hjemme på skolen. Man kan og bør lære om den, men det er ikke et sted for å praktisere den.

Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Syns dagens ateister i dag er blitt veldig fundamentalistiske.
Vis hele sitatet...
Ateistisk fundamentalisme er et meningsløst begrep i seg selv, og dessuten er alle ateister jeg kjenner for religionsfrihet, noe som gjør det til en enda større skivebom.

Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
(...)

Ser folk litt hvor jeg vil?
Vis hele sitatet...
Nei. Du har rett i at religionskritikk er i ferd med å bli mer utbredt, mye fordi det er i ferd med å skli totalt ut i land som USA, man har store problemer med islamistisk fundamentalisme i deler av verden, og man jevnt over er drittlei av at religiøse skal få spre sin irrasjonelle propaganda uten å måtte møte særlig kritikk. De såkalte "four horsemen of atheism" – Sam Harris, Richard Dawkins, Daniel Dennett og nylig avdøde Christopher Hitchens – bør få mye av æren for dette økte fokuset. De påpeker den intellektuelle uærligheten, feigheten, misforståtte respekten og de feilanvendte filosofiske betraktningene som ligger til grunn for forsvaret av at religiøse skal få dure frem på denne måten. Religiøse overbevisninger bør underlegges samme mengde kritikk som politiske overbevisninger, og religiøse hypoteser bør vurderes med den samme skepsis og brutale ærlighet som andre hypoteser. Utover det høres ut som du generaliserer fra én irriterende kamerat over på hele verdens ateister, og jeg er sterkt uenig i hvordan du fremstiller saken. Kanskje du burde høre på argumentene i stedet for å lukke ørene, slåss med stråmenn og påstå at det er den samme typen arrogante og innholdsløse propaganda som religiøse alltid har servert sine medborgere?
Sist endret av Provo; 20. desember 2011 kl. 19:28.
Sitat av jonastheman
Jo, selvfølgelig kan jeg be pappa skrive under på et ark som gjør at jeg skal sitte på skolen med 5 stykker jeg aldri har snakket med å lage julekort, mens vi koser oss med en pepperkake hver. Nei, noe så dumt gidder jeg ikke være med på.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du egentlig bare har lyst på litt fri. Om du ikke vil lage julekort, så spør om å få gjøre litt matte eller naturfag.
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Det virker som om du egentlig bare har lyst på litt fri. Om du ikke vil lage julekort, så spør om å få gjøre litt matte eller naturfag.
Vis hele sitatet...
Du tror virkelig at lærerne syntes det er greit at jeg gjør noe helt annet en opplegget de har laget? Nei, slik er det ikke hos oss.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Du tror virkelig at lærerne syntes det er greit at jeg gjør noe helt annet en opplegget de har laget? Nei, slik er det ikke hos oss.
Vis hele sitatet...

Har du spurt?
Nei. Jeg har ikke spurt, men tar det som en selvfølge. Kunne jo selvfølgelig prøvd på det, men er jo ikke interessert i å være "han fyren som heller vil gjøre matte en å lage julekort." Jeg er da en ungdom, og har et sosialt liv å ta vare på. Dessuten tror jeg ikke det hadde fungert.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Jeg mener det er feil av skolene å ha et slikt opplegg. Hvis du bestemmer deg for å tro på gud, kan man jo gå i kirka. Men at små barn uten evne til å tolke og danne seg egne meninger skal bli så sterkt motivert til å tro på denne kristendommen er jeg i mot.
Hva mener du om dette?
Vis hele sitatet...
Man begynner som oftest ikke å faktisk tro på gud før man er minst 13-14 år. Innen den tid har man har fått 2 sider av saken uansett. Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt, barn nå til dags har mange muligheter og kan velge helt fritt.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Man begynner som oftest ikke å faktisk tro på gud før man er minst 13-14 år. Innen den tid har man har fått 2 sider av saken uansett. Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt, barn nå til dags har mange muligheter og kan velge helt fritt.
Vis hele sitatet...
Joda, men at du kan bli påvirket og ekstra motivert til å tro på kristendommen. Det er hva jeg reagerer på.

Barn kan da ikke velge om de vil i kirka eller ikke? Det bestemmer foreldrene.
Skulle gjerne ha skrevet et langt og flott innlegg der jeg faktisk kunne ha poengtert hvor dum og trangsynt du er, men det behøves vel ikke. I Norge er kristendommen en statsreligion så å gå i kirken rundt juletider og andre høytider i regi av skolen er ikke uvanlig og heller ikke rart at blir arrangert. Og hva andre barn tror på er vel heller ikke ditt problem, er kirken så kvalm og uspiselig som du får den til å virke kan du jo bare skulke som du har sagt tidligere, for du får i hvert fall ikke medhold i "kirken manipulerer småbarn, så jeg vil ha fri".
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Joda, men at du kan bli påvirket og ekstra motivert til å tro på kristendommen. Det er hva jeg reagerer på.

Barn kan da ikke velge om de vil i kirka eller ikke? Det bestemmer foreldrene.
Vis hele sitatet...
Ja, men det har ingenting å si. Barn blir ikke påvirket så mye at det har noe særlig / noe å si for valg de tar senere i livet når det gjelder den saken. (Mener iallefall jeg)
Føler du bommer litt når du sier at barn i 7-8års alderen blir påvirket av å gå i kirken. Du får det til å høres ut som om de kommer til å være kristne resten av livet og gå i kirken hver søndag. Dette stemmer ikke for 99%. De 1% som gjør dette, gjør det somregel av helt andre grunner en et kirkebesøk i barneskolen.
Dessuten for å sette det hele på spissen, så bør vi vell avskaffe påskeferien og juleferien også? For dette bygger jo også på kristne verdier. Så folk kan jo bli lurt til å bli kristne...
Hadde du gått på skolen for noen år siden så hadde RLE-faget vært helt annerledes. Da var det hovedsaklig kristendommen det dreide seg om, og resten var bare nevnt litt inni mellom.

Grunnen til at vi har RLE på skolen, er ikke for at folk skal bli hjernevasket. Men for at folk skal lære seg å respektere andre religioner og livsyn. For vi lever i en veldig globalisert verden, hvor naboen din kan være en tyrker elle inder. Og vennene dine på facebook kan like gjerne bo i Australia som i nabohuset. Så derfor er det viktig å lære om andre religioner. Og som noen nevnte tidligere, så har religionsfaget veldig mye med historie å gjøre. Dette merker du mer av på videregående.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Skulle gjerne ha skrevet et langt og flott innlegg der jeg faktisk kunne ha poengtert hvor dum og trangsynt du er, men det behøves vel ikke. I Norge er kristendommen en statsreligion så å gå i kirken rundt juletider og andre høytider i regi av skolen er ikke uvanlig og heller ikke rart at blir arrangert. Og hva andre barn tror på er vel heller ikke ditt problem, er kirken så kvalm og uspiselig som du får den til å virke kan du jo bare skulke som du har sagt tidligere, for du får i hvert fall ikke medhold i "kirken manipulerer småbarn, så jeg vil ha fri".
Vis hele sitatet...
Kan du hver så snill å lese tråden før du kommer med sånt?

Du er jo forferdelig konservativ hvis du mener at å dra i kirken og be til en eller annen fjott, noen smartinger for 2012 år siden fant ut av at de skulle kalle gud, er god bruk av skole tid så har du et lite problem. Selvfølgelig er det mitt problem at småbarn går rundt å har hodene sine fulle av svært tvilsomme teorier. Jeg vill jo ikke leve i et slikt "dumt og trangsynt" samfunn. Så plizz...

Sitat av QwertyC Vis innlegg
Føler du bommer litt når du sier at barn i 7-8års alderen blir påvirket av å gå i kirken. Du får det til å høres ut som om de kommer til å være kristne resten av livet og gå i kirken hver søndag. Dette stemmer ikke for 99%. De 1% som gjør dette, gjør det somregel av helt andre grunner en et kirkebesøk i barneskolen.
Dessuten for å sette det hele på spissen, så bør vi vell avskaffe påskeferien og juleferien også? For dette bygger jo også på kristne verdier. Så folk kan jo bli lurt til å bli kristne...
Hadde du gått på skolen for noen år siden så hadde RLE-faget vært helt annerledes. Da var det hovedsaklig kristendommen det dreide seg om, og resten var bare nevnt litt inni mellom.

Grunnen til at vi har RLE på skolen, er ikke for at folk skal bli hjernevasket. Men for at folk skal lære seg å respektere andre religioner og livsyn. For vi lever i en veldig globalisert verden, hvor naboen din kan være en tyrker elle inder. Og vennene dine på facebook kan like gjerne bo i Australia som i nabohuset. Så derfor er det viktig å lære om andre religioner. Og som noen nevnte tidligere, så har religionsfaget veldig mye med historie å gjøre. Dette merker du mer av på videregående.
Vis hele sitatet...
Ikke si at du hadde en spesielt god vurderingsevne når det gjaldt hva du trodde å mente i 7-8 års alderen. Selvfølgelig spiller det de voksne sier en stor rolle, og i dette tilfelle: Presten.

Hvis du hadde lest tråden før du setter i gang med argumentene dine hadde du visst hva jeg mente om feriene, at man har fritid har jeg ingen ting imot. Alle er vel glad i ferie? Påsken for meg handler ikke om kristendom. Jeg tar det som en ferie, og feirer ingen ting som har med religion å gjøre. Julen ser jeg på en høytid som vikingene startet. Nemlig at det er på vei mot lysere tider. Dessuten er det en koselig tradisjon, som jeg ikke forbinder med kristendommen.

Jeg lærte nok til å forstå hva de forskjellige religionene handlet om i 5.klasse. Noe mer behøver jeg ikke vite. Dessuten har jeg flere ganger sagt hvordan RLE faget etter min mening burde vært:

Når det gjelder religionsundervisningen syntes jeg den kunne vært drastisk kuttet ned på. Sy den inn i samfunnsfag og informer om at enkelte mennesker tror på gud.
Vis hele sitatet...
Ja, religionsfaget burde vært kraftig redusert som nevnt tidligere. Jeg ser absolutt at en bitte liten kompetanse er på sin plass for å forstå hva enkelte av en eller annen grunn tror på.
Vis hele sitatet...
gå i kirka det er bare en skole time ingen tvinger deg til å tro på noe som helst allt som blir krevd er at du viser respekt for andres relgion å alle har vell god av litt kunskap innen nasjonal relgionen vår

å lage noe oppstyr over dette er bare barnselig å teit

skal jeg da skulke alle gymtimer fordi jeg ikke har troa på fysisk aktivitet?
eller droppe musikk timene fordi vi ikke spiller min musikk? eller skal jeg bare godta det at det er en del av skolen å gjøre det beste ut av det
Sist endret av dildo-jonny; 21. desember 2011 kl. 00:46.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
gå i kirka det er bare en skole time ingen tvinger deg til å tro på noe som helst allt som blir krevd er at du viser respekt for andres relgion å alle har vell god av litt kunskap innen nasjonal relgionen vår

å lage noe oppstyr over dette er bare barnselig å teit

skal jeg da skulke alle gymtimer fordi jeg ikke har troa på fysisk aktivitet?
eller droppe musikk timene fordi vi ikke spiller min musikk? eller skal jeg bare godta det at det er en del av skolen å gjøre det beste ut av det
Vis hele sitatet...
Kan ikke du lese tråden før du kommer med slike tåpelige usaklige innlegg.
Jeg har null respekt for religion, absolutt null. Jeg mener at dette er eventyr, dratt ut av den virkelige verden, og at 7-8 åringer skal til kirka, og lære om dette som om det var fakta er for meg sykt. Hva du gjør i gym timene får være ditt problem. Religion er mye større en gym og musikk, tåpelig sammenligning. Men til neste gang, hver så snill å les tråden først da.
[quote=jonastheman;2386429]Kan du hver så snill å lese tråden før du kommer med sånt?

Du er jo forferdelig konservativ hvis du mener at å dra i kirken og be til en eller annen fjott, noen smartinger for 2012 år siden fant ut av at de skulle kalle gud, er god bruk av skole tid så har du et lite problem. Selvfølgelig er det mitt problem at småbarn går rundt å har hodene sine fulle av svært tvilsomme teorier. Jeg vill jo ikke leve i et slikt "dumt og trangsynt" samfunn. Så plizz...


nå har det seg sån at det handler om mere en relgion det er historie
å historie er ingen dum ting å vite litt om vet selv svært lite historie men
det å ha litt kunskap om historien å opphavet til dagens samfun å få en forståelse av hvorfer ting fungerer som de gjør
[quote=dildo-jonny;2386454]
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Kan du hver så snill å lese tråden før du kommer med sånt?

Du er jo forferdelig konservativ hvis du mener at å dra i kirken og be til en eller annen fjott, noen smartinger for 2012 år siden fant ut av at de skulle kalle gud, er god bruk av skole tid så har du et lite problem. Selvfølgelig er det mitt problem at småbarn går rundt å har hodene sine fulle av svært tvilsomme teorier. Jeg vill jo ikke leve i et slikt "dumt og trangsynt" samfunn. Så plizz...


nå har det seg sån at det handler om mere en relgion det er historie
å historie er ingen dum ting å vite litt om vet selv svært lite historie men
det å ha litt kunskap om historien å opphavet til dagens samfun å få en forståelse av hvorfer ting fungerer som de gjør
Vis hele sitatet...

Jo, putt gjerne religion inn i historie og samfunnsfag. Er nå ikke helt enig i at kristendom gir en spesielt stor forståelse av dagens samfunn, og hvorfor ting fungerer som det gjør. Kan du gi noen eksempler?