Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 907
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591381

Skal kjøpe meg skjerm til bruk av ps3 og pc. Er denne et godt kjøp?

Går ikke over 2k og siden denne er satt ned fra 2k til 1,5 tenkte jeg det er et godt kjøp. Eller, burde jeg bevege meg over 2k?

Og en annen ting, Dealextreme selger veldig billige HDMI kabler ned i 30kr. Er dette et godt kjøp contra en på komplett til 300 kroner?

Takker og bukker for svar
Sist endret av Oransje; 19. juli 2010 kl. 18:16.
HDMI er digitalt, så det spiller ingen rolle om du kjøper en til 30kr eller en til 2500kr. Får du bilde, så får du bilde, er ikke forskjell på kablene, selv om mange skal ha deg til å tro det.

Når det kommer til skjerm, anbefaler jeg denne, en av de beste skjermene på markedet (i den prisklassen).
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sk33to, den har 5 ms responstid, den jeg linket har 2ms. Har dette mye å si, musa mi har 8ms og det er treigt som faen
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591381

Skal kjøpe meg skjerm til bruk av ps3 og pc. Er denne et godt kjøp?

Går ikke over 2k og siden denne er satt ned fra 2k til 1,5 tenkte jeg det er et godt kjøp. Eller, burde jeg bevege meg over 2k?

Og en annen ting, Dealextreme selger veldig billige HDMI kabler ned i 30kr. Er dette et godt kjøp contra en på komplett til 300 kroner?

Takker og bukker for svar
Vis hele sitatet...
HAHAHAHA Det er akkurat den skjermen jeg har sitti og skulle til å bestille den siste uka:P har tenkt mye på om den var et bra kjøp eller ikke
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
HAHAHAHA Det er akkurat den skjermen jeg har sitti og skulle til å bestille den siste uka:P har tenkt mye på om den var et bra kjøp eller ikke
Vis hele sitatet...
Greit å kunne hjelpe
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Sk33to, den har 5 ms responstid, den jeg linket har 2ms. Har dette mye å si, musa mi har 8ms og det er treigt som faen
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke til å merke forskjell når det er snakk om 3 ms.
Hvem av dem egner seg best til spilling og film og surfing da?
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Den ser jævlig grei ut Sk33to, tror jeg går for den

Med dynamic contrast ratio på 40000:1 gir deg deg sylskarpe detaljer og fantastisk klarhet i mørke og komplekse bevegelige bilder: alt blir mer levende! 40000:1 DCR Justerer automatisk lysnivået for hver enkelt sene. Dette gjør filmer og spill enda mer underholdende.

bra for filmer altså
Sist endret av Oransje; 19. juli 2010 kl. 18:32.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Den ser jævlig grei ut Sk33to, tror jeg går for den
Vis hele sitatet...
Klarer du å overtale meg også? Hva er mer greit med den enn lg'en?:P
responstid vil si, tiden det tar før du gjør noe til det vises på sjermen, viss data musa di har 8ms og sjermen har 5 ms så blir det til sammen 10 mikro sekund fra du beveger på musa til den beveger seg på sjermen. siden et mikro sekund er så sinsykt lite, så merker du ikke dette at all. Beveger den seg treigt over sjermen er det mest sansynlig instillingene dine som er stilt inn på lav hastighet
Gikk for BenQ'en jeg også gitt:P
Sist endret av Ruudi; 19. juli 2010 kl. 18:40.
Er kanskje en vanesak, men selv foretrekker jeg 1920x1200.
Ellers er jeg ikke så kresen på skjermer. Virker som en god skjerm.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29345 contra http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331640 skal ikke være noe forskjell

mange sier at den HDMI kabelen som følger med Slim pakken er dårlig så det må jo være en viss forskjell?

Må bare være helt sikker
Har nesten samme skjerm, bare LED versjonen. Ikke noe å klage på foreløpig. Fabelaktiv skjerm !
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29345 contra http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331640 skal ikke være noe forskjell

mange sier at den HDMI kabelen som følger med Slim pakken er dårlig så det må jo være en viss forskjell?

Må bare være helt sikker
Vis hele sitatet...
Når det gjelder HDMI kabel, så er det 2 tilstander, Signal, eller ikke signal, så bildet blir like bra med den billigste HDMI kabelen du finner VS den dyreste.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Når det gjelder HDMI kabel, så er det 2 tilstander, Signal, eller ikke signal, så bildet blir like bra med den billigste HDMI kabelen du finner VS den dyreste.
Vis hele sitatet...
Men finnes vel noen som ikke har høy nok båndbredde til 1080p? Har hvertfall hørt dette. Da vil man ikke få bilde ved full HD.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Med dynamic contrast ratio på 40000:1 gir deg deg sylskarpe detaljer og fantastisk klarhet i mørke og komplekse bevegelige bilder: alt blir mer levende! 40000:1 DCR Justerer automatisk lysnivået for hver enkelt sene. Dette gjør filmer og spill enda mer underholdende.
Vis hele sitatet...
Ikke sitér PR-bullshit, vær så snill. Dynamisk kontrast er den mest oppskrytte og latterlige funksjonen en skjerm har. Min Samsung-skjerm har det, og etter å ha prøvd det et par ganger har jeg konkludert med at det gjør film og alt annet så godt som ubrukelig. Det er ubehagelig å se på, da justeringene i lysstyrke skjer såpass tregt at man alltid legger merke til det, og plutselig blir mer bevisst på hvordan bildet ser ut, enn hva du ser på. Dette er også noe alle tester jeg noen sinne har lest istemmer. Det er en funksjon som de fleste skjermer og TVer har, men som ingen jeg noen sinne har møtt faktisk har aktivert. Og med god grunn.

Når det gjelder responstid er det ingen merkbar forskjell på 5ms og 2ms. Eller for den saks skyld 8ms. Det menneskelige øye er ikke så raskt.

Når det gjelder spesifikasjoner på skjermer bør dog alt tas med en solid klype salt, da det meste som spiller noen rolle på en skjerm er lite kvantifiserbart, men heller må måles og testes for å kunne sammenlignes.

Skjermer til rundt 2000 kroner er stort sett veldig like. Går man opp en tusenlapp får man gjerne bedre farger og f.eks. bedre fysiske justeringsmuligheter i foten til skjermen, men skal man ha noe virkelig godt må man over på noe basert på PVA- eller IPS-paneler (billige skjermer er alle basert på TN-paneler), da disse er overlegne på fargegjengivelse og innsynsvinkler - mot at de har en anelse tregere responstid. Men de koster også betydelig mer.
Sitat av Straga Vis innlegg
responstid vil si, tiden det tar før du gjør noe til det vises på sjermen, viss data musa di har 8ms og sjermen har 5 ms så blir det til sammen 10 mikro sekund fra du beveger på musa til den beveger seg på sjermen. siden et mikro sekund er så sinsykt lite, så merker du ikke dette at all. Beveger den seg treigt over sjermen er det mest sansynlig instillingene dine som er stilt inn på lav hastighet
Vis hele sitatet...
hvor får du mikro ut fra dette? mikrosek er 1/1000 av millisek igjen
Uansett sant det du sier om at du ikke vil merke noe treghet.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Ikke sitér PR-bullshit, vær så snill. Dynamisk kontrast er den mest oppskrytte og latterlige funksjonen en skjerm har. Min Samsung-skjerm har det, og etter å ha prøvd det et par ganger har jeg konkludert med at det gjør film og alt annet så godt som ubrukelig. Det er ubehagelig å se på, da justeringene i lysstyrke skjer såpass tregt at man alltid legger merke til det, og plutselig blir mer bevisst på hvordan bildet ser ut, enn hva du ser på. Dette er også noe alle tester jeg noen sinne har lest istemmer. Det er en funksjon som de fleste skjermer og TVer har, men som ingen jeg noen sinne har møtt faktisk har aktivert. Og med god grunn.

Når det gjelder responstid er det ingen merkbar forskjell på 5ms og 2ms. Eller for den saks skyld 8ms. Det menneskelige øye er ikke så raskt.

Når det gjelder spesifikasjoner på skjermer bør dog alt tas med en solid klype salt, da det meste som spiller noen rolle på en skjerm er lite kvantifiserbart, men heller må måles og testes for å kunne sammenlignes.

Skjermer til rundt 2000 kroner er stort sett veldig like. Går man opp en tusenlapp får man gjerne bedre farger og f.eks. bedre fysiske justeringsmuligheter i foten til skjermen, men skal man ha noe virkelig godt må man over på noe basert på PVA- eller IPS-paneler (billige skjermer er alle basert på TN-paneler), da disse er overlegne på fargegjengivelse og innsynsvinkler - mot at de har en anelse tregere responstid. Men de koster også betydelig mer.
Vis hele sitatet...
Kråketær -> Så hva mener du om den BenQ'en da??
BenQen er en helt OK skjerm i sin klasse (jeg har solgt disse en god stund, så jeg har sett dem i action en del). For en billig, TN-basert LCD-skjerm er den helt grei. Jeg ville ikke kjøpt den, men jeg er pirkete på skjermer. De største minusett for min del ville dog være det at BenQs billige skjermer ikke har andre ergonomiske justeringsmuligheter enn tilt - noe som betyr at skrivebordet ditt bør være veldig godt tilpasset hvordan du sitter og hvor høy du er, for å unngå slitasje i nakken og ryggen.