Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1250
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har en Acer 5610z.

Viften blåser hver gang jeg skrur på pcen, i noen sekunder før den skrur seg av og forblir av til pcen overoppheter og går i bluescreen eller blacker ut.

Har googlet, men ingen hjelp og finne.

Er det noen manuelle inntillinger som kan ha blitt knotet med? eller er pcen rett og slett bare litt idiot av seg?


Pcen blir kastet på søpla om noen uker uansett pga pckjøp, men må vente på lønning først. Greit å ha en surfelaptop frem til da.
kanskje viften en feil vei?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Tror ikke viften i en laptop kan pluttselig ha snudd vei

Tror heller den er utslitt, og kjører kun når du starter pc'n siden den får mer volt/blir styrt på høyere turtall, og når den skal bli stillere, så går den så lavt at den ikke klarer å spinne.

Rens den for støv, evt bytte vifte om du gidder
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Tror ikke viften i en laptop kan pluttselig ha snudd vei
Vis hele sitatet...
Viften henger faktisk løst fra pcen kun ifra en ledning

Den fungerer, men sviver ikke. Dette vet jeg med at jeg ikke får vondt i fingeren da jeg tar på vifta. (med unntak av noen sekunder rett etter oppstart. Da sviver den som bare pokker.)

Sitat av Fleff Vis innlegg
Tror heller den er utslitt, og kjører kun når du starter pc'n siden den får mer volt/blir styrt på høyere turtall, og når den skal bli stillere, så går den så lavt at den ikke klarer å spinne.

Rens den for støv, evt bytte vifte om du gidder
Vis hele sitatet...
Den sviver btw i safemodus med normal hastighet. Men ikke under normal oppstart (normal modus). Fant dette ut for kun noen minutter siden
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2010 kl. 20:44.
Det er ofte to vifter, mulig at den ene fungerer og den andre har tatt kvelden... åpne opp og se etter og bytt ut vifta hvis den er kaputt!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av bb001984 Vis innlegg
Det er ofte to vifter, mulig at den ene fungerer og den andre har tatt kvelden... åpne opp og se etter og bytt ut vifta hvis den er kaputt!
Vis hele sitatet...
En vifte. Har åpnet opp pcen og sjekket etter

Pcen er foresten enda åpen. Kan poke hovedkortet om jeg føler for det.
Eller som jeg prøvde før idag, og kjøle den ned med å vifte som en gal med et donald blad
Det fungerte, men jeg fikk ikke sittet forran pcen.
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2010 kl. 20:49.
Det er en laptop? Vifta henger løst? Og du lurer på hvorfor den overopphetes?

Wow.

Les gjennom det du selv har skrevet, og se om du finner feilen ...

Og hva mener du med "den fungerer, men den sviver ikke?" Er "sviver" i det hele tatt et ord? Mener du at den ikke går rundt? Ser du viftebladene bevege seg?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Det er en laptop? Vifta henger løst? Og du lurer på hvorfor den overopphetes?

Wow.

Les gjennom det du selv har skrevet, og se om du finner feilen ...

Og hva mener du med "den fungerer, men den sviver ikke?" Er "sviver" i det hele tatt et ord? Mener du at den ikke går rundt? Ser du viftebladene bevege seg?
Vis hele sitatet...
Den snurrer ikke/beveger seg/kjøler ned/gjør hva den er bygd for.
Men den gjør det rett etter oppstart. Og i safe modus. Altså bladene beveger seg, den kjøler ned pcen. Gjør hva den er bygd for å gjøre.

Pcen hadde også gått varm selv med deksel når vifta ikke fungerer.. Eller?
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2010 kl. 21:41.
Okei, kjøling 101:
  • Laptoper har et relativt lukket kjølesystem, med en vifte som blåser direkte inn i en bunke kjøleribber, som får tilført varme gjennom varmerør som leder denne fra komponenter rundt om i maskina.
  • Det å fjerne dekselet vil på de fleste laptoper føre til en forverret luftflyt over komponenter i maskina, og kan da forverre kjøleeffekten.
  • Dersom kjøleribbene ikke får direkte luftgjennomstrømning vil de bli glovarme og miste all sin kjøleeffekt.
  • En vifte i en laptop som henger løst vil ikke blåse direkte inn i kjøleribbene.
Ser du hvor dette leder?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Okei, kjøling 101:
  • Laptoper har et relativt lukket kjølesystem, med en vifte som blåser direkte inn i en bunke kjøleribber, som får tilført varme gjennom varmerør som leder denne fra komponenter rundt om i maskina.
  • Det å fjerne dekselet vil på de fleste laptoper føre til en forverret luftflyt over komponenter i maskina, og kan da forverre kjøleeffekten.
  • Dersom kjøleribbene ikke får direkte luftgjennomstrømning vil de bli glovarme og miste all sin kjøleeffekt.
  • En vifte i en laptop som henger løst vil ikke blåse direkte inn i kjøleribbene.
Ser du hvor dette leder?
Vis hele sitatet...
Viften er satt inn i pcen at den blåser på enden av en 'V' formet stang som er til for å lede vekk varmen fra pcens indre. Viften er løs, men den blåser der den skal blåse selv om jeg har mulighetene til å ta den ut uten å fjerne noen skruer eller ta av deksler.

Sitter nå i safe modus, uten deksler, med løs vifte (som blåser ned på varmestangen og kjøler den ned). Viften gjør jobben sin med andre ord.

Problemet er at viften kun gjør jobben sin i safe modus. I normal modus sviver den ikke i det hele tatt. Det er vel det problemet som jeg håper å få løst her.


Og pcen skal kastes. Ingen krise om den blir ødelagt .
Eller for å si det slik:
Skulle pcen min ta fyr så er det stuebordet den står på jeg er redd for å ødelegge. Ikke pcen^_^
Sist endret av Bombasa; 19. juli 2010 kl. 21:57.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Skulle pcen min ta fyr så er det stuebordet den står på jeg er redd for å ødelegge. Ikke pcen^_^
Vis hele sitatet...
der har du en metode på å bli kvitt pc'en
det er vell ikke muligens noe form viftestyrings program på den maskina (som da sansynlig ikke funker slik det skal)? siden den funker bare i Safe mode og ikke i "norman mode" er det første jeg tenker på er muligens software problem.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av s4ndm4n Vis innlegg
det er vell ikke muligens noe form viftestyrings program på den maskina (som da sansynlig ikke funker slik det skal)? siden den funker bare i Safe mode og ikke i "norman mode" er det første jeg tenker på er muligens software problem.
Vis hele sitatet...
I sikkermodus kjøres viftene på 100%.

Når pc'n skal starte OS'et, så setter faktisk OS'et selv ned hastigheten, mulig du kan endre noe i biosen.

Jeg tror deter mye motstand i vifta, sikkert en hel katt i lo-biter.
Sitat av Fleff Vis innlegg
I sikkermodus kjøres viftene på 100%.

Når pc'n skal starte OS'et, så setter faktisk OS'et selv ned hastigheten, mulig du kan endre noe i biosen.

Jeg tror deter mye motstand i vifta, sikkert en hel katt i lo-biter.
Vis hele sitatet...
Det høres helt riktig ut. Evt. bare at en shabby plassert vifte + viftestyring som kun slår på vifta ved behov = kjøling som ikke fungerer.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du sier ikke noe om os og software. Helt orgnalt? Kjører du windows vista? og kjører acers epower (eller hva det nå heter) ting som den skal?
Jeg tror ikke disse acer laptopene har noen hw styring, og er avhengig av acers software for å fungere som det skal.