Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2459
Jeg har skrevet under en kontrakt der det står:

Punkt 1:
( B ). og opphører uten oppsigelse den 01.08/ 2016
Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 mnd frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper.

Men så leste jeg et punkt på nettet:

Punkt 2:
NB: Leier du et rom i utleiers bolig, er oppsigelsesfristen én måned fra dato til dato.

Så spørsmålet mitt er da at siden jeg har skrevet under første punkt , vil punkt nr 2 var den som gjelder mest?

Jeg leier et rom i utleierens hus.
Sitat av budwaiza Vis innlegg
Jeg har skrevet under en kontrakt der det står:

Punkt 1:
( B ). og opphører uten oppsigelse den 01.08/ 2016
Leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 mnd frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen utløper.

Men så leste jeg et punkt på nettet:

Punkt 2:
NB: Leier du et rom i utleiers bolig, er oppsigelsesfristen én måned fra dato til dato.

Så spørsmålet mitt er da at siden jeg har skrevet under første punkt , vil punkt nr 2 var den som gjelder mest?

Jeg leier et rom i utleierens hus.
Vis hele sitatet...
Har du skrevet under på kontrakten og punkt 1 står spesifisert der, så har du godtatt hans regler og må følge de som står der. Altså, punkt 1 fremfor 2.
Trådstarter
84 1
Okay,fillern.
Sitat av budwaiza Vis innlegg
Okay,fillern.
Vis hele sitatet...
Hvis du sjekker loven står det ordrett der.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-6
Sist endret av Screwdriver; 10. oktober 2013 kl. 14:21.
Trådstarter
84 1
Okay, så det er 1 mnd helt sikkert?
Har du en leilighet eller ETT rom, du disponerer alene?
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. oktober 2013 kl. 14:26.
Av ditt bilde ser det ut som om du leier en bolig, stemmer dette? Isåfall er oppsigelsestiden 3 mnd.
Nei, du har en tidsbestemt avtale/kontrakt. Og det også ut som at de følger normen på en varighet av 3 år, og de kunne strengt bare skrevet at avtalen ikke kan sies opp iløpet av leieperioden, men de valgte heller å gjøre det sånn at du nå har muligheten (gjensidig selvfølgelig).
Trådstarter
84 1
Jeg leier et rom i et hus, men vi deler bad,kjøkken og annet felles områder.
Jeg ville forøvrig fjernet det personnummeret ASAP fra bildet..
Trådstarter
84 1
Hvordan fjerner jeg bildet?
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Jeg ville forøvrig fjernet det personnummeret ASAP fra bildet..
Vis hele sitatet...
E-posten også? Ikke sant Kari?
Sitat av budwaiza Vis innlegg
Hvordan fjerner jeg bildet?
Vis hele sitatet...
Trykk på "endre" (med en saks som ikon) nede til høyre i vinduet/posten. Men vet ikke om Freak har en tidsbegrensing på redigering av innlegg, så jeg tok meg den friheten og rapporterte innlegget for sikkerhetsskyld, sånn at en administrator kan få gjort noe med.
Sist endret av smokeeye; 10. oktober 2013 kl. 14:48.
Trådstarter
84 1
Takker jeg gjordet det samme
Jeg ville ha fjernet bildet fra http://www.postimage.org , for å bli kvitt det en gang for alle!
Såvidt jeg har forstått er det 1 måneds oppsigelse på hybel. Og inntil 3 måneder for leilighet. Når det gjelder leilighet mener jeg at utleier kan bestemme mellom 1-3 måneder, men er ikke helt sikker.
Så vidt jeg kan se er oppsigelsestiden din 3 måneder.

Reglene om 1 måneds oppsigelse og mulighet til 1 års tidsbegrenset avtale er to av veldig få punkter i husleieloven som anses å være til gunst for utleier, og hovedsaklig begrunnet i at de skal kunne råde over sin egen bolig.

Som lovteksten sier kan punktene i §9.6 fravikes i avtale - men dette gjelder i hovedsak ved at oppsigelsestiden økes.

Likevel, du kan ofte få redusert oppsigelsestiden hvis huseier får en ny leieboer. I så fall må du vanligvis forplikte deg til å betale husleien frem til en ny leieboer er på plass.

Sitat av Nekran Vis innlegg
Såvidt jeg har forstått er det 1 måneds oppsigelse på hybel. Og inntil 3 måneder for leilighet. Når det gjelder leilighet mener jeg at utleier kan bestemme mellom 1-3 måneder, men er ikke helt sikker.
Vis hele sitatet...
Oppsigelsestiden kan settes kortere i avtalen, og således overstyre loven, men som hovedregel kan ikke loven fravikes til gunst for utleier. I mange tilfeller medfører dette at man som leietaker kan kreve å bli boende i 3 måneder etter at huseier har sagt opp kontrakten.