Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 12591
Har i noen uker nå slitt med at en katt har gått rundt på feltet her, og spist opp maten alle som har katter har. Den går inn igjennom luker og dører, og er ute før vi rekker og gjøre noe.

Nå har jeg også funnet ut at en her har satt opp piggtråd med strøm i katteluka, for og forhindre at den går inn. Vi vet at den har blitt skadet av dette, siden den kom blødende og haltende ut derfra.

Så, jeg trenger tips til hvordan jeg kan få fanget denne katten, uten at den tar skade av den, så jeg får levert til dyrebeskyttelsen.


Takker for alle svar
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kattemynte+Mat+fallbur?


Men prøv å finne den og lokke den inn med mat, så gir du den mat så den vet at der kan den alltid få mat, etter at den stoler på deg plukker du den opp og gir den til dyrebeskyttelsen.
Katteluke som kun åpner seg den ene veien? For eksempel ved å sette en sprre på yttersiden av katteluka slik at katta kommer seg inn men ikke ut igjen.

Dette pluss lukket dør ut til ganga = fanget katt.
Sist endret av Bombasa; 17. august 2013 kl. 18:13.
Vannpistol (billig eBay skit) var iallefall effektivt for meg når husvertens katt begynte å forsyne seg av min katt sitt matfat (vindu åpent så min kommer og går som han vil).
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kattemynte+Mat+fallbur?


Men prøv å finne den og lokke den inn med mat, så gir du den mat så den vet at der kan den alltid få mat, etter at den stoler på deg plukker du den opp og gir den til dyrebeskyttelsen.
Vis hele sitatet...
Har prøvd og mate den, men den venter til vi er langt unna før den tør nærme seg maten, når den vet vi venter på den. Så fort vi beveger på oss, stikker den.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Katteluke som kun åpner seg den ene veien? For eksempel ved å sette en sprre på yttersiden av katteluka slik at katta kommer seg inn men ikke ut igjen.

Dette pluss lukket dør ut til ganga = fanget katt.
Vis hele sitatet...
Har en katteluke nå, men den kan åpnes begge veier. Vet du hvordan jeg kan sperre den så den bare kommer inn?

Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Vannpistol (billig eBay skit) var iallefall effektivt for meg når husvertens katt begynte å forsyne seg av min katt sitt matfat (vindu åpent så min kommer og går som han vil).
Vis hele sitatet...
Maten bryr jeg meg fint lite om lengre, vil bare ikke at noen med vilje skal skade den. Vil heller at den kommer til folk som gir den riktig medisiner og mat, samt stell.
Et vennepar av meg har sånn katteluke med magnetisk lås, slik at kun deres katt som har magnet på halsbåndet kan komme seg inn, kan jo vurdere å kjøpe det.

Eventuelt for å gjøre slik at den kun kan åpnes en vei, spikre/skru/teip opp en liten kloss på utsiden over katteluken slik at den holder igjen luken når noen prøver å åpne den fra innsiden. Det ble forsåvidt nevnt av Bombasa tidligere her.
Sist endret av Dimergon; 17. august 2013 kl. 18:24.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Et vennepar av meg har sånn katteluke med magnetisk lås, slik at kun deres katt som har magnet på halsbåndet kan komme seg inn, kan jo vurdere å kjøpe det.

Eventuelt for å gjøre slik at den kun kan åpnes en vei, spikre/skru/teip opp en liten kloss på utsiden over katteluken slik at den holder igjen luken når noen prøver å åpne den fra innsiden.
Vis hele sitatet...
Vi skal kjøpe oss en elektronisk katteluke med chip snart, men vil ha katten fanget før da. Takker for forslaget, skal teste det ut
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Har en katteluke nå, men den kan åpnes begge veier. Vet du hvordan jeg kan sperre den så den bare kommer inn?
Vis hele sitatet...
Bare fest en skrue eller lignende, som dekker litt av innsiden på karmen.
Dra til mattilsynet og få bur til å fange katter med. Veldig enkel sak der du setter mat inni og den lukker seg når katten går inni.
Hva skjer egentlig med huskatten(e) til han som har montert piggtråd og strøm i luka si? Dette er jo helt på tryne, og du burde anmelde han til politiet!
Hva med å bare gi den et hagleskudd, før den formerer seg eller smitter andre katter med diverse sykdommer?
Villkatter er jævla vonde å temme. Hadde selv en som flytta inn i kattehuset mitt, stjal mat noen måneder, for så å yngle. Var sky som faen, og ordentlig krigersk om den ble konfrontert. Huskattene var redd den. Kan aldri se for meg at småjentene hos dyrebeskyttelsen kunne ha temmet et slikt villdyr.
Har akkurat samme problem, jeg fikk låne felle av dyrebeskyttelsen mot et lite depositum.
Jeg fanget absolutt alle katter i nabolaget untatt den jeg ville fange!

Lån bur, fang den og be dyrlegen om en gratis sjekk.
Om den er litt "syk/stygg" så avlivet de den på Mattilsynets regning.
Hvis den ikke er syk, kan anten dyrebeskyttelsen eller Mattilsynet gjøre noe.
Slik er det i hvertfall i Kristiansand.

Prøv først å ta bilde av den og heng opp flyers i nabolaget.
Du må være 100% sikker på at du ikke tar noens kjæledyr.
Om det viser seg at noe eier den og de ikke tar skikkelig vare på stakkaren, så kan dyrebeskyttelsen gjøre noe.
Men om det er villkatt så må du avgjøre dens skjebne selv dessverre.

BTW, det med piggtråd bør du advare at de fjerner det ellers ringer du dyrebeskyttelsen.
Dyreplageri må tas mer tak i!
Det er absolutt det værste jeg vet, og jeg sett mye forferdelig rundt omkring, jeg blir så jævlig forbanna når jeg ser det!

Husk at dyr ikke forstår så stort av hvorfor vi mennesker gjør det vi gjør med dem, de er primitive skapning med null ondsinnede hensikter, kun overlevelse instinkt.
Burde funke å fange den sånn her. Skal forestille baksiden og framsiden av en katteluke


http://s17.postimg.org/bswuq3adr/asd.png
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Burde funke å fange den sånn her. Skal forestille baksiden og framsiden av en katteluke
Vis hele sitatet...
Bakdelen er at man har fanget et vilt og livredd dyr inne i huset sitt. Av den erfaring jeg har med katter vil jeg si at det da er enklere å fange en fyrverkerirakett enn en redd katt.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Bakdelen er at man har fanget et vilt og livredd dyr inne i huset sitt. Av den erfaring jeg har med katter vil jeg si at det da er enklere å fange en fyrverkerirakett enn en redd katt.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvor store rom du har i huset.
I mitt tilfelle så lukket jeg hver dør dem sprang igjennom til dem gjemte seg på toalettet.
Jeg er ikke redd for at dem skal bite meg så jeg fanget dem lett med å holde dem i i bakken og bære dem i nakkeskinnet.
Om du er redd, bruke et håndkle for å unngå evnt. skader den kan påføre deg.
Om du må bære den et sted, dekk til øynene til du er fremme, dette holder dem rolige.

Deres forferdelige triste skrik er av redsel, men vær hard og tenk at det ikke er smerte.
Slipper du den fordi du tror du gjør den fysisk vondt, må du fange den på nytt og det vil bare forlenge dens intense redsel.
Putt den i et "bur" og legg et håndkle over og slå av lyset i rommet til den skal fraktes videre.
Gi den gjerne bittelitt tørrfór i buret mens den er der.
Sist endret av TylerDurden; 17. august 2013 kl. 21:58.
Takker for alle svar Skal absolutt prøve og få stengt den inne i kjeller'n her, siden jeg kan lukke alle rom, så det bare blir en smal gang.

Skal henge opp plakat, men ettersom den har gått i nabolaget her hver dag noen mnd nå, tviler jeg på at den har fast tilholdssted. Den ser i tillegg veldig ustelt ut, og "hinker" ofte bortover, siden ene foten er skadet.

Når det gjelder mannen med piggtråden, så er det en god venn av familien, så sa ifra til han personlig. Han forsto det, og fjernet de med en gang.

Har også tatt vare på katten så godt jeg kan mens den har vært ute, satt ut mat og drikke til den hver dag, og lagd et sted han kan sove. Ser hver gang at han spiser maten, og legger seg, men er fremdeles livredd.

Kan også legge til at om ingen kontakter meg etter at plakaten er oppe, og eneste valg jeg får fra dyrlege/dyrebeskyttelsen/mattilsynet er og avlive den, vil jeg (med mindre den er syk) ta vare på den selv. Har hatt katter så lenge jeg har levd, og jeg tror at om jeg holder katten inne, mater den og gir den stell, vil den etter hvert bli tam.
Sist endret av PopeSweetJesus; 17. august 2013 kl. 22:29.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Burde funke å fange den sånn her. Skal forestille baksiden og framsiden av en katteluke


http://s17.postimg.org/bswuq3adr/asd.png
Vis hele sitatet...
Vil tro du mener omvendt? Ingen dum ide da.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sett ut litt mat så spiser den ikke inne så slipper katten din å bli sulten.
Du får legge ut bilder av skapningen her

Bra du tar tak i dyremishandling. Det er IKKE greit. Hadde jeg sett noen bevisst og med onde hensikter skade kattene våre så hadde ikke de klart å gå på en stund!
Kan legge ut et bilde jeg tok av den rett etter at den hadde fått mat og drikke. Her ser den ikke veldig dårlig ut, men den hadde skadet ben, du kan se hvor hoven den er ved siden av hodet.

Skal prøve og bare fortsette og mate den ute, og se om den får mer tillit til meg etter hvert.

[IMG]http://i.imgur.com/TBi3tkl.jpg?1[/IMG]
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Vil tro du mener omvendt? Ingen dum ide da.
Vis hele sitatet...
Nei, tenker da at gjenstanden er festet i kattedøra. Men din måte kan å funke at den er festet i veggen på utsiden
Det er på tide at du får høre den bitre sannheten om hva du bør gjøre. Det blir fort veldig mange katter rundt og veldig mange er ikke ønsket. Det er ikke mangel på katter. Det du bør gjøre er å gi den et ordentlig nakkeskudd og så begrave den. Er ikke noe å levere til dyrebeskytelsen.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Det er på tide at du får høre den bitre sannheten om hva du bør gjøre. Det blir fort veldig mange katter rundt og veldig mange er ikke ønsket. Det er ikke mangel på katter. Det du bør gjøre er å gi den et ordentlig nakkeskudd og så begrave den. Er ikke noe å levere til dyrebeskytelsen.
Vis hele sitatet...
Hva om den kan bli gitt over til dyrebeskyttelsen, få seg en tur til veterinæren og få den fikset opp. Og kanskje noen ønsker den etterhvert, sånn at den også får seg et verdig liv og et godt hjem?

Dyrebeskyttelsen har "fosterhjem" også, blant annet så er kjerringa mi med i det (noe som tydeligvis tilsier at jeg også er det ), så vi har tatt imot katter i nød og i over lengre tid. Da får vi gratis veterinær og kan bidra til en litt bedre dyrevelferd.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Hva om den kan bli gitt over til dyrebeskyttelsen, få seg en tur til veterinæren og få den fikset opp. Og kanskje noen ønsker den etterhvert, sånn at den også får seg et verdig liv og et godt hjem?

Dyrebeskyttelsen har "fosterhjem" også, blant annet så er kjerringa mi med i det (noe som tydeligvis tilsier at jeg også er det ), så vi har tatt imot katter i nød og i over lengre tid. Da får vi gratis veterinær og kan bidra til en litt bedre dyrevelferd.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at dyrebeskyttelsen har tilbyr fosterhjem til kjæledyr. Men greia er at dyrebeskyttelsen har henvendelser om omplassering opp til ørene... De har rett og slett ikke kapasitet til å ta inn alt. Derfor er de beklageligvis selektive på hvilke dyr de tar inn.

Basert på at katten er en villkatt, noe som er veldig vanskelig å temme, vil den mest sannsynlig bli avlivet av veterinær om du leverer den inn på dyreklinikk.

Det var en episode da en lokal dude leverte inn 3 av sine egne katter til avliving fordi han ikke ville ha de mer. Hardt.. Men sant.

Dyreklinikken hadde da sin egen facebook-side hvor de annonserte dette, og hvis ingen ville ta de inn til fosterhjem ville de ble avlivet. Bare fordi dyrebeskyttelsen OG dyreklinikken ikke hadde kapasitet til å ta vare på de.

Reaksjoner ble det.. Folk begynte å anklage veterinærene for å være umenneskelig etc., og det ble en stor sak i lokale avisen. For å faktisk HJELPE kattene. Heldigvis ble alle 3 kattene omplassert i et nytt hjem. Men det er fremdeles massevis av dyr som blir avlivet hver dag.
Hvorfor skal de avlive en VILLkatt? Hvorfor ikke bare la den være vill isteden for at de skal drepe den fordi den ikke kan temmes? Merker jeg blir litt irritert
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hvorfor skal de avlive en VILLkatt? Hvorfor ikke bare la den være vill isteden for at de skal drepe den fordi den ikke kan temmes? Merker jeg blir litt irritert
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er en villkatt, men en hjemløs katt, som ikke har noe sted å bo grunnet menneskelig svikt. Vi har ikke villkatt i Norge.
Denne katten vil formere seg som faen, sloss og spre sykdom, for så å til slutt dø på en vond og uverdig måte. Avkommet vil antakeligvis leve og dø på samme brutale måte. Det anslås at det hvert år dør 20000 hjemløse katter av sult, sykdom og norsk vinter.

Folk må vaksinere, kastrere og chippe kattene sine, så vi slipper et slikt overskudd av katter som ingen vil ha, og vi slipper at det oppstår kattepest og katteaids. Ved kastrering blir også katten roligere, slipper bøse slagsmål og vandrer ikke så langt bort fra hjemmet at den ikke finner tilbake.
Vi har alt for mange katter i Norge, og det blir årlig avlivet over 40000 friske katter fordi det ikke finnes hjem til dem. Tenk på det før du, en sen lørdagskveld, setter barn på katten din!

edit:
For all del, om TS fanger, temmer og tar vare på katten er selvsagt dette veldig koselig, og mye bedre enn å avlive den!
Sist endret av ormebol; 18. august 2013 kl. 13:45. Grunn: legge til txt
Kasterering skulle vært påbudt og betalt av staten, skjønner ikke hvorfor det ikke er sånn.
I et så rikt land som Norge og med ryktet for være et av verdens beste land å bo i, burde dyr også kunne være inkludert og prioritert.
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Skal prøve og bare fortsette og mate den ute, og se om den får mer tillit til meg etter hvert.
Vis hele sitatet...
Prøv å ha på deg omtrent de samme fargene av klær hele tiden, lage en liten plystrelyd du bruker når du gir den mat (katter forstår plystrenavn MYE bedre enn de teite navnene vi gir de) og lage et lite hus/boks den kan være i når det er dårlig vær. Det gjør det mye enklere.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Kasterering skulle vært påbudt og betalt av staten, skjønner ikke hvorfor det ikke er sånn.
I et så rikt land som Norge og med ryktet for være et av verdens beste land å bo i, burde dyr også kunne være inkludert og prioritert.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan jo eiereren få litt vett inn i hodet?

Har de ikke råd til å ha dyr, hvorfor skal de kjøpe et da?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Eventuelt kan jo eiereren få litt vett inn i hodet?

Har de ikke råd til å ha dyr, hvorfor skal de kjøpe et da?
Vis hele sitatet...
Sant nok. Hvordan skal et menneske som ikke har 1000-1500 kr. til disse inngrepene egentlig ha råd til mat og dyrlege?

Katter er gratis, siden uansvarlige eiere bare vil bli kvitt kattungene, og slippe å avlive dem. Siden de er gratis er det veldig lett for uansvarlige folk å skaffe seg en, og tenke at dette bare er en lek.
Skal man adoptere en katt fra dyerbeskyttelsen koster dette noen kroner, dette fordi katten er ferdig sterilisert/kastrert, vaksinert og chippet. Man betaler uansett mye mindre for en ferdig fikset katt fra dyrebeskyttelsen enn om man skaffer seg katt andre steder, for så å betale for nevnte prosedyre hos en dyrlege.
Dyrebeskyttelsen samarbeider ofte med omtenksomme dyrleger, som fikser katter uten fortjeneste.

Man kan også melde seg som fosterhjem for katt (og andre dyr) hos den lokale dyrebeskyttelsen, og da får man ofte sponset både mat, sand og dass.
Noen lokale dyrebeskyttelser har eget skjema på sin hjemmeside, hvor man skriver seg opp, og krysser av for hva man kunne tenke seg å bidra med, og hva slags dyr man kan ta inn.
Å ha katt i fosterhjem er selvsagt gratis, men man risikerer jo at katten blir solgt videre, om noen synes den ser kul ut. Mange ender opp med å ville kjøpe katter de har i fosterhjem, siden de blir glad i den.
Og skyte katten blir ikke aktuelt, katter fortjener et verdig liv de å!

Skal lage til et lite sted den kan sove og mat og vann.
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Og skyte katten blir ikke aktuelt, katter fortjener et verdig liv de å!

Skal lage til et lite sted den kan sove og mat og vann.
Vis hele sitatet...
Er veldig glad i katter selv, men når det er snakk om en villkatt som plager et nabolag helt til de skader den er det vel egentlig best å la den slippe.

Det er hvertfall verdt et forsøk å gi den mat/drikke + soveplass. Det er ofte ganske greit å komme innpå en vill katt om du gir den mat. Det kan være en fin metode å la den spise alene de første gangene og gradvis prøve å nærme deg under senere måltid til du kommer helt innpå.
Sitat av tgod Vis innlegg
Er veldig glad i katter selv, men når det er snakk om en villkatt som plager et nabolag helt til de skader den er det vel egentlig best å la den slippe.

Det er hvertfall verdt et forsøk å gi den mat/drikke + soveplass. Det er ofte ganske greit å komme innpå en vill katt om du gir den mat. Det kan være en fin metode å la den spise alene de første gangene og gradvis prøve å nærme deg under senere måltid til du kommer helt innpå.
Vis hele sitatet...
Altså, som noen andre sa her, så er det ikke en villkatt. Det er en katt som ikke har noe fast tilholdssted, de den bodde hos har sluttet og ta vare på den. Så den er ikke sånn kjempe "vill"
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Altså, som noen andre sa her, så er det ikke en villkatt. Det er en katt som ikke har noe fast tilholdssted, de den bodde hos har sluttet og ta vare på den. Så den er ikke sånn kjempe "vill"
Vis hele sitatet...
hvordan vet du at den ikke har noe sted å være ? . du har ikke lov til å fly rundt å fange katter.. hvis den ser frisk og fin ut. er den pjuskete og ser syk ut så kan du ringe matilsynet.

og villkatter oppsøker ikke mennesker !
Ta kontakt med dyrebeskyttelsen. Enten så henter de katten selv, eller så låner de deg et bur som du kan fange den med på en ordentlig måte. Dyrebeskyttelsen eller du leverer den hos veterinær, der den blir undersøkt. Hvis den ikke er alvorlig syk eller alvorlig skadet blir den chippet, kastrert/sterilisert og plassert i fosterhjem til den får et permanent hjem.
Og den løsningen er gratis for deg, og for naboene dine, og mye bedre for katten.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvordan vet du at den ikke har noe sted å være ? . du har ikke lov til å fly rundt å fange katter.. hvis den ser frisk og fin ut. er den pjuskete og ser syk ut så kan du ringe matilsynet.

og villkatter oppsøker ikke mennesker !
Vis hele sitatet...
Han vet det fordi katten har en betenelse i armen.

Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Kan legge ut et bilde jeg tok av den rett etter at den hadde fått mat og drikke. Her ser den ikke veldig dårlig ut, men den hadde skadet ben, du kan se hvor hoven den er ved siden av hodet.

Skal prøve og bare fortsette og mate den ute, og se om den får mer tillit til meg etter hvert.

[IMG]http://i.imgur.com/TBi3tkl.jpg?1[/IMG]
Vis hele sitatet...
Sitat av toxicity Vis innlegg
Han vet det fordi katten har en betenelse i armen.
Vis hele sitatet...
Katt med arm? Smth liek dis?

http://i12.photobucket.com/albums/a202/trrrracey/RobotArmsCat.jpg