Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 8152
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Jeg har tenkt på det i det siste, at er virkerlig norge ett dyrt land?

Greit nokk at ting koster mere her, PGA toll, frakt, moms osv... men er dette dyrt for oss i forhold til hvor dyrt det er for mennesker uten for norge, som fks USA.

I norge så har vi mye penger, og gjennomsnittslønn er jo høyere enn i mange andre land. Så hvis vi tjener gjennomsnitslønna her i norge, har vi da råd til og kjøpe flere varer enn en Amerikaner som tjener gjenomsnitt der nede?
I norge så har vi mye penger, og gjennomsnittslønn er jo høyere enn i mange andre land. Så hvis vi tjener gjennomsnitslønna her i norge, har vi da råd til og kjøpe flere varer enn en Amerikaner som tjener gjenomsnitt der nede?

Ja
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Trådstarter
Er det noen som kanskje har studert dette her, og kan komme opp med noen tall og statestikker?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Ikke nødvendigvis, Hvis en norsk familie bruker 10.000 Nkr på mat i måneden, vil en amerikansk familie bruke mindre penger, på samme matvarer. Fordi det er billigere der, samtidig som de tjener mindre? min teori ihvertfall.
I Norge tjener vi kanskje mer, men det er jo også mer skatt, 39% ?, vi betaler mye i avgifter og moms.
Men vi lever i en velferdsstat derfor må vi betale mer penger i skatt.

skal man ha samme velferd i USA må man betale det selv, siden alt er privat der i kapitalist landet. og ikke alle har nok midler til å skaffe seg det.

men mer på-topic så er Norge ganske dyrt mtp. klær, bensin og strøm.
Sammenlikner du PPP (Purchasing Power Parity) så er Norge et av de landene i verden hvor folk har best råd – altså at varene er billig i forhold til brutto nasjonalprodukt per innbygger.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/PPP2003.svg/800px-PPP2003.svg.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Purchasing_power_parity
Sist endret av Provo; 25. november 2010 kl. 11:46.
Norge et et billig land, et av de billigste i Europa - om man måler i kjøpekraft. (Stede for å direkte se på pris vs pris, så ser du heller på hvor mye må du jobbe for å få råd til forskjellige ting). Til og med bensinprisene er billige i Norge.

Kilder
[Bensin 1] [Bensin 2] [Bensin 3]
[BNP 1]
Sitat av fatboyjim Vis innlegg

men mer på-topic så er Norge ganske dyrt mtp. klær.
Vis hele sitatet...
Stemmer heller ikke.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at de nominelle prisene på klær økte med bare 30 prosent fra 1979 til 2007, mens gjennomsnittlig prisstigning på alle varer og tjenester var over 200 prosent i samme periode.

Bare siden 1998 er prisen på klær halvert i forhold til utviklingen i konsumprisindeksen.
Vis hele sitatet...
Kilde
For å si det sånn.
I forhold til direkte pris på en vare, så er det ganske dyrt. En BigMac meny i Norge koster sikkert over det dobbelte enn i f.eks Italia, men det er fortsatt billigere for en nordmann å kjøpe en BigMac i Norge enn for en italiener å kjøpe en i Italia.
Hvis du regner på det finner du ut at nordmenn kan kjøpe flest liter bensin for en gjennomsnittsinntekt. Mao. er vi rikere enn alle andre. Folk er bare grinete fordi vi har så mye oljepenger som ikke blir brukt.
Sist endret av connubialis; 25. november 2010 kl. 14:20.
Ja norge er et dyrt land. Oslo har vært på 1. plassen når det gjelder dyreste byen i verden blant annet, tror ikke den ligger på 1. plassen lengre, men hvertfall blant de 3 dyreste. Nei jeg har ikke sjekket opp fakta på dette, jeg har lest det på cnn oll. for en stund siden så det er sikkert forandret seg, så ingen behov for slike "i told you so" innlegg. Anyway, norge er dyrt, synes du det ikke er dyrt å betale over 200kr for en pizza, enkelte steder 500kr for en hårklipp eller så mye for besin som vi gjør? En appelsinjuice kan koste 45kroner. I tillegg er leie skyhøye de fleste steder. Selv om jeg har noe som kan anses som en relativt god inntekt synes jeg norge definitivt er dyrt å bo i hvis en ikke skal kjøpe firstprice, fly my ryanair, dra på de lokale små frisørene nede på grunerløkka oll.
Sist endret av exceed; 25. november 2010 kl. 14:42.
Ja, Norge er et dyrt land. Jeg kommer selv fra Nederland, og der er det MYE billigere. Jeg kjenner mange utlendinger som kommer til Norge for jobben sin, eller de har bare lyst å bo her, og så sliter de plutselig, når de skal handle osv.

En rar ting da... Klær er jo MYE billigere her enn i de fleste land, men hvorfor? Er jo bedre hvis mat er billig, og klær dyre, jeg mener man trenger mat, og ikke klær....
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Ja, Norge er et dyrt land. Jeg kommer selv fra Nederland, og der er det MYE billigere. Jeg kjenner mange utlendinger som kommer til Norge for jobben sin, eller de har bare lyst å bo her, og så sliter de plutselig, når de skal handle osv.

En rar ting da... Klær er jo MYE billigere her enn i de fleste land, men hvorfor? Er jo bedre hvis mat er billig, og klær dyre, jeg mener man trenger mat, og ikke klær....
Vis hele sitatet...
Det er nye beregninger fra Norsk Landbrukssamvirke som viser at utgifter til mat gjør et stadig mindre innhogg i lommebøkene våre. For de fleste andre innbyggere i Europa svir det vesentlig mer å oppsøke dagligvarebutikken.

I Romania går hele 29 prosent av husholdningenes forbruksutgifter til mat og alkoholfri drikke. I Litauen og Latvia bruker de henholdsvis drøyt 25 og 22 prosent av pengene til det samme.

En norsk husholdning slipper unna med 11 prosent. Bare fire land, Østerrike, Storbritannia, Luxembourg og Irland, kan vise til enda lavere utgifter.
Vis hele sitatet...
Nordmenn må jobbe i én time og 53 minutter for å tjene nok til mat for en uke. Synes du det er dyrt? Får dine nederlandske venner som jobber i Norge dårligere betalt enn nordmenn?

Kilde
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Ja, Norge er et dyrt land. Jeg kommer selv fra Nederland, og der er det MYE billigere. Jeg kjenner mange utlendinger som kommer til Norge for jobben sin, eller de har bare lyst å bo her, og så sliter de plutselig, når de skal handle osv.
Vis hele sitatet...
Norge er ikke spesielt dyrt for nordmenn. Norge er dyrt for nederlendere.

Det går ikke ann å si at noe har egenskapen innad "dyrt". Det må alltid stå i forhold til noe. Mange som ikke skjønner det.

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
En rar ting da... Klær er jo MYE billigere her enn i de fleste land, men hvorfor? Er jo bedre hvis mat er billig, og klær dyre, jeg mener man trenger mat, og ikke klær....
Vis hele sitatet...
Norge har en proteksjonistisk holdning ovenfor sitt eget landbruk. Det er politikk at billig mat utenfra ikke skal komme like lett frem til kunder som egenprodusert mat med statlig støtte. Norge har knapt egen klærproduksjon så import fra utlandet kommer lettere igjennom.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 15:10.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Norge er ikke spesielt dyrt for nordmenn. Norge er dyrt for nederlendere.

Det går ikke ann å si at noe har egenskapen innad "dyrt". Det må alltid stå i forhold til noe. Mange som ikke skjønner det.


Norge har en proteksjonistisk holdning ovenfor sitt eget landbruk. Det er politikk at billig mat utenfra ikke skal komme like lett frem til kunder som egenprodusert mat med statlig støtte. Norge har knapt egen klærproduksjon så import fra utlandet kommer lettere igjennom.
Vis hele sitatet...
Ikke bare for nederlendere, men for nesten alle utlendinger. Men, en bra ting er at spill er billigere da, hehe :P For meg gjør det egentlig ikke så mye, faren min er Norsk og har en god jobb

Sitat av luni Vis innlegg
Nordmenn må jobbe i én time og 53 minutter for å tjene nok til mat for en uke. Synes du det er dyrt? Får dine nederlandske venner som jobber i Norge dårligere betalt enn nordmenn?

Kilde
Vis hele sitatet...
For å si det sånnt, det er ikke "direkte" dyrt, jeg er jo vant til det selv, men når du sammeligner med andre land, eller når jeg reiser til f.eks. Nederland, så får jeg litt sjokk av å se på potetgull som koster 2 kroner littsom, som er på størrelse med en FirstPrice pose.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Ikke bare for nederlendere, men for nesten alle utlendinger. Men, en bra ting er at spill er billigere da, hehe :P For meg gjør det egentlig ikke så mye, faren min er Norsk og har en god jobb
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du skjønte innlegget mitt. Jeg foreslår du leser det igjen. Jeg forstår ikke helt hvorfor du svarer slik du gjør her.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg tror ikke du skjønte innlegget mitt. Jeg foreslår du leser det igjen. Jeg forstår ikke helt hvorfor du svarer slik du gjør her.
Vis hele sitatet...
Kommenterte egentlig bare det første avsnittet ditt.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Kommenterte egentlig bare det første avsnittet ditt.
Vis hele sitatet...
Poenget til Kinseek er at Norge er billigere for nordmenn enn hva Nederland er for nederlendere. Da spiller det ikke så mye om potetgullet i Nederland koster 1, 2 eller 100 kroner.
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget til Kinseek er at Norge er billigere for nordmenn enn hva Nederland er for nederlendere. Da spiller det ikke så mye om potetgullet i Nederland koster 1, 2 eller 100 kroner.
Vis hele sitatet...
Skjønner Hvis jeg skulle bodd i Nederland igjen, så synes jeg jo seff at det er "dyrt" der, jeg mener at det er dyrt her, når du sammeligner. Men ellers er det jo på en måte like dyrt her som der, hvis du tar med lønn osv.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Men ellers er det jo på en måte like dyrt her som der, hvis du tar med lønn osv.
Vis hele sitatet...
Nei, det er akkurat det det ikke er. Tar du med både lønn og utgifter så er Norge billigere. Faktisk ett av de aller billigste landene i hele verden.
Sitat av luni Vis innlegg
Nordmenn må jobbe i én time og 53 minutter for å tjene nok til mat for en uke. Synes du det er dyrt? Får dine nederlandske venner som jobber i Norge dårligere betalt enn nordmenn?

Kilde
Vis hele sitatet...
hvor har du den idiotiske informasjonen der fra? hvis du tar det fra media så glem det, media er feil sikkert 50% av gangene. selv om jeg har en relativt god inntekt bruker jeg da mer på mat enn det jeg tjener på 1 time og 53 minutter. Ærlig talt, hvordan går det ann å i hele tatt nevne noe sånt for å ikke nevne at en må betale skatt av det en tjener.

utledninger som kommer til norge får da norsk lønn, hva slags kommentarer er det når folk sier at utledninger får det vanskeligere i norge når de også får norske kroner. norge er og forblir et dyrt land. Kommentèr på det jeg skrev lengre opp og spør deg selv det samme. Med så vanvittige svar tror jeg ikke at jeg kommer til å lese mange fler innlegg her i denne tråden. Se på realiteten, ikke hva gjør med landbruk eller hva det skal være.

Det er typiske politiske svar fra de som alltid skal snakke seg vekk fra det de må svare på, sånne folk er noen av verdens mest irriterende folk.
Sist endret av exceed; 25. november 2010 kl. 16:04.
Sitat av exceed Vis innlegg
utledninger som kommer til norge får da norsk lønn, hva slags kommentarer er det når folk sier at utledninger får det vanskeligere i norge når de også får norske kroner.
Vis hele sitatet...
Det er typisk at utlendinger får mindre enn nordmenn i lønn i norge.

Sitat av exceed Vis innlegg
norge er og forblir et dyrt land.
Vis hele sitatet...
Nei. Nordmenn er blant de mennesker i verden med aller best tilgang på alt fra mat, klær og biler. Tror du virkelig f.eks. at den jevne Russer har råd til like mye mat som en nordmann iløpet av et år? Selv om man trekker fra skatter og avgifter så har nordmenn mye bedre kjøpekraft enn sågodt som alle andre i verden.

Jeg gjentar at "dyrt" må stor i forhold til noe. En nordmann med typisk norsk lønn har midler til å kjøpe mer enn sågodt som alle andre.

Sitat av exceed Vis innlegg
Se på realiteten, ikke hva gjør med landbruk eller hva det skal være.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel egentlig bare lyst til å gjøre /facepalm.

Du har vel bestemt deg for hva du ser du, og ingenting kan forandre det?
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 16:14.
Sitat av exceed Vis innlegg
utledninger som kommer til norge får da norsk lønn, hva slags kommentarer er det når folk sier at utledninger får det vanskeligere i norge når de også får norske kroner.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt fattet hva det her dreier seg om? Det du sier gir ikke en gang mening. Hva har valuta med utlendingenes levekår i Norge å gjøre, og når begynte dette å dreie seg om utlendinger? Mener du turister, innvandrere eller hva?

Sitat av exceed
norge er og forblir et dyrt land.
Vis hele sitatet...
NEI! Hvis du tar deg bryet med å lese hva folk skriver og ser at mesteparten er hentet fra steder som SSB, så vil du også se at Norge er et av verdens billigste land å leve i.

Sitat av exceed
Det er typiske politiske svar fra de som alltid skal snakke seg vekk fra det de må svare på, sånne folk er noen av verdens mest irriterende folk.
Vis hele sitatet...
Politiske svar? Herregud, det er snakk om at du kommer med ubegrunnede påstander om at "det er så dyrt å være norsk", og får de motsagt med solide tall og kildereferanser. På hvilken måte er det å sno seg unna?

EDIT: Kinseek slo meg med god margin.
Sist endret av Provo; 25. november 2010 kl. 16:22.
Sitat av exceed Vis innlegg
hvor har du den idiotiske informasjonen der fra? hvis du tar det fra media så glem det, media er feil sikkert 50% av gangene.
Vis hele sitatet...
Sa mannen uten å legge ved kilder.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er typisk at utlendinger får mindre enn nordmenn i lønn i norge.


Nei. Nordmenn er blant de mennesker i verden med aller best tilgang på alt fra mat, klær og biler. Tror du virkelig f.eks. at den jevne Russer har råd til like mye mat som en nordmann iløpet av et år? Selv om man trekker fra skatter og avgifter så har nordmenn mye bedre kjøpekraft enn sågodt som alle andre i verden.

Jeg gjentar at "dyrt" må stor i forhold til noe. En nordmann med typisk norsk lønn har midler til å kjøpe mer enn sågodt som alle andre.


Jeg har vel egentlig bare lyst til å gjøre /facepalm.

Du har vel bestemt deg for hva du ser du, og ingenting kan forandre det?
Vis hele sitatet...
Hva har det å ha best tilgang på mat å gjøre med at ting er dyrt? Eh, russland er jo mye vits å sammenligne norge med, selvfølgelige har de mindre å rutte med der enn oss, ta heller et annet land som england, sverige, tyskland ell., noen som er likeverdige Jeg har bestemt meg for hva jeg ser ? Jeg ser priser som er relativt dyre, hvordan kan noen forandre på det andre enn butikkene. Folk som deg blir man aldri ferdig å diskutere med fordi du står så dønn fast på ditt og ser på politikk oll. istedet for å se hvor mye du har igjen etter du har kjøpt mat/betalt regninger oll., det er faktisk ikke så mye som er igjen da alltid, spesielt ikke hvis en ikke har en så god jobb. Men som sagt, hva er vitsen med å diskutere med deg når du snakker rundt alt hele tiden, påstar du at prisene i butikkene er lave i norge?

Sitat av minigolf Vis innlegg
Sa mannen uten å legge ved kilder.
Vis hele sitatet...
Det var da jeg som spurte om kilder til det han skrev.

Sitat av Provo Vis innlegg
Har du i det hele tatt fattet hva det her dreier seg om? Det du sier gir ikke en gang mening. Hva har valuta med utlendingenes levekår i Norge å gjøre, og når begynte dette å dreie seg om utlendinger? Mener du turister, innvandrere eller hva?


NEI! Hvis du tar deg bryet med å lese hva folk skriver og ser at mesteparten er hentet fra steder som SSB, så vil du også se at Norge er et av verdens billigste land å leve i.


Politiske svar? Herregud, det er snakk om at du kommer med ubegrunnede påstander om at "det er så dyrt å være norsk", og får de motsagt med solide tall og kildereferanser. På hvilken måte er det å sno seg unna?

EDIT: Kinseek slo meg med god margin.
Vis hele sitatet...
Hvem faen bryr seg om hva som er innhetet av SSB?? Tittelen på tråden sier "Er norge egentlig ett dyrt land" og hvis du bruke øya og ser rundt seg, se på prisene oll. ikke en jævla statistikk så, hvis du ikke er rik ser du vel også er det er dyrt her? Er 10 000 kr i husleie billig? Mulig jeg har misforstått emnet i tråden, men jeg går etter hva tittelen sier og hva som er sagt.

Ufattelig at folk synes ting i norge er billig, jeg kjenner et hav av folk som ikke synes det. Tror det var det siste innlegg mitt i denne tråden, folk blir for objektive istedet for å tenke på om den enkelte normann synes ting er dyrt.
Sist endret av exceed; 25. november 2010 kl. 16:48.
Sitat av exceed Vis innlegg
hvor har du den idiotiske informasjonen der fra? hvis du tar det fra media så glem det, media er feil sikkert 50% av gangene. selv om jeg har en relativt god inntekt bruker jeg da mer på mat enn det jeg tjener på 1 time og 53 minutter.
Vis hele sitatet...
Skjerp deg, og tenk deg litt om før du svarer. Det er sannsynligvis ikke snakk om at 2 timer lønn for en gjennomsnittlig nordmann er lik det en gjennomsnittlig nordman bruker på mat. Men selvfølgelig er 2 timer lønn nok for mat til en uke, hvis du ikke spiser ute og ikke spiser bare fjordland.

Gjennomsnittlig lønn for en nordman i alderen 25-30 (lønn øker med alder, så dette er konservativt eksempel) er 30'000 i mnd. Altså 187kr timen. 2 timer er 374kr. Det er klart minder enn folk bruker på mat på en uke, men det er nok til 11 grandiser f.eks., som er nok mat for en uke (ikke at du blir veldig mett, men det er ikke poenget). Hvis du lager mat fra råvarer, får du mye mer mat for pengene. Hvis du kjøper ris eller bønner for pengene har du sikkert nok til å fø en familie i ett år (riktignok en sulten og feilernært familie, men det er mange i verden som lever på mindre).
Sitat av exceed Vis innlegg
Hva har det å ha best tilgang på mat å gjøre med at ting er dyrt? Eh, russland er jo mye vits å sammenligne norge med, selvfølgelige har de mindre å rutte med der enn oss, ta heller et annet land som england, sverige, tyskland ell., noen som er likeverdige Jeg har bestemt meg for hva jeg ser ? Jeg ser priser som er relativt dyre, hvordan kan noen forandre på det andre enn butikkene. Folk som deg blir man aldri ferdig å diskutere med fordi du står så dønn fast på ditt og ser på politikk oll. istedet for å se hvor mye du har igjen etter du har kjøpt mat/betalt regninger oll., det er faktisk ikke så mye som er igjen da alltid, spesielt ikke hvis en ikke har en så god jobb. Men som sagt, hva er vitsen med å diskutere med deg når du snakker rundt alt hele tiden, påstar du at prisene i butikkene er lave i norge?



Det var da jeg som spurte om kilder til det han skrev.
Vis hele sitatet...
prisen i butikken er ikke lave, internasjonalt sett. Men lønningene våre er heller ikke lave. Poenget er, som du ser kilder til flere plasser (se f.eks. de fra SSB) er at selv om vi har blandt de høyeste prisene på ting i Norge, så har vi og de høyeste lønningene. Dermed har vi råd til mere.

Hva noe koster i en butikk her i forhold til i andre land er ikke noen god indikator på om noe er dyrt eller billig. Det må sees i forhold til lønningene i andre land. Det er f.eks. billigere i sverige, men lønningene der er også relativt mye lavere. (Er en grunn til at mange ønsker seg til Norge for å få jobb)
Sitat av exceed Vis innlegg
Hva har det å ha best tilgang på mat å gjøre med at ting er dyrt?
Vis hele sitatet...
Med tilgang mente jeg reel mulighet til å kjøpe noe.

Sitat av exceed Vis innlegg
Jeg ser priser som er relativt dyre,
Vis hele sitatet...
Du kan ikke "se" det. Du må sammenligne. Det er aldri aldri en iboende egenskap av en pris at den er dyr eller billig. Det er bare mulig å fastslå ved å sammenligning med hva man bytter mot (deler av lønnen sin i dette tilfellet)

Sitat av exceed Vis innlegg
Folk som deg blir man aldri ferdig å diskutere med fordi du står så dønn fast på ditt og ser på politikk oll. istedet for å se hvor mye du har igjen etter du har kjøpt mat/betalt regninger oll.,
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller du bør gå i deg selv. Det er åpenbart at du her røper deg som en veldig rigid person.

Sitat av exceed Vis innlegg
det er faktisk ikke så mye som er igjen da alltid, spesielt ikke hvis en ikke har en så god jobb.
Vis hele sitatet...
Og poenget er at gjennomsnittsnordmannen har en god jobb med god lønn og derfor har mye igjen. Derfor har vi råd til å kjøpe massevis av hus, biler, sydenferier, datamaskiner, telefoner osv.

Sitat av exceed Vis innlegg
påstar du at prisene i butikkene er lave i norge?
Vis hele sitatet...
I forhold til gjennomsnittlig inntekt er det det.

Det virker ikke som om du helt forstår hva relative priser er. "dyrt" og 'billig" er relative begreper. Kan vi ikke i det minste få med oss det og hva slags metode vi bruker for å avgjøre om noe er billig eller ikke? Jeg kan ikke spankulere inn i Sudan og ikke skjønne hvorfor de har problemer - matprisene er jo så latterlige lave!
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 16:57.
Sitat av exceed Vis innlegg
Ufattelig at folk synes ting i norge er billig, jeg kjenner et hav av folk som ikke synes det. Tror det var det siste innlegg mitt i denne tråden, folk blir for objektive istedet for å tenke på om den enkelte normann synes ting er dyrt.
Vis hele sitatet...
Heh, det er jo noe av poenget med tråden. Ja, nordmenn SYNES ting er dyrt. Men fakta er at vi er noen av de i verden som har best råd. Norge er ikke dyrt for nordmenn, punktum. De som synes det er dyrt her, eier ikke perspektiv. "Oh noes! Jeg har ikke råd til å kjøpe en 50" flatskjerm. Faen ting er dyrt ass." Hvis folk hadde hatt råd til å kjøpe hvert sitt fly, hadde folk klaget over at de ikke hadde hatt råd til romskip.

"Er 10 000 kr i husleie billig?" Ja, det er det. Bolig er noe av det du må forvente å bruke mesteparten av lønnen din på, slik er det bare.

Uten å ha regnet på det er jeg ganske sikker på at en gjennomsnittlig nordmann som bruker 10'000kr i mnd. på husleie fortsatt har bedre råd en 80% av verdens befolkning. Og de vil bo i en leilightet/hus som er mye større enn det de samme 80% bor i.
Sitat av etse Vis innlegg
prisen i butikken er ikke lave, internasjonalt sett. Men lønningene våre er heller ikke lave. Poenget er, som du ser kilder til flere plasser (se f.eks. de fra SSB) er at selv om vi har blandt de høyeste prisene på ting i Norge, så har vi og de høyeste lønningene. Dermed har vi råd til mere.

Hva noe koster i en butikk her i forhold til i andre land er ikke noen god indikator på om noe er dyrt eller billig. Det må sees i forhold til lønningene i andre land. Det er f.eks. billigere i sverige, men lønningene der er også relativt mye lavere. (Er en grunn til at mange ønsker seg til Norge for å få jobb)
Vis hele sitatet...
Ok, da antar jeg at det bare er jeg og alle de jeg kjenner som synes at norge er et dyrt land å leve i. Hva folk tjener i andre land har jeg ikke oversikt over, men jeg vet at den typen jobb jeg har kan en feks. i USA ha en høyere lønn på enn den jeg har her og det er også billigere mat der borte etter det jeg vet.

Hadde trådstartet hatt tittelen "er norge et billigere land å bo i enn andre med tanke på lønn" så hadde ting satt seg i annet lys for min del. Saken er at jeg og andre synes det er dyrt og vi vet at ting er mye billigere i andre land, men hvordan lønnen er da har jeg ikke tenkt på, tenkte kun på at jeg som normann synes det var dyrt her i landet, når det står "er norge ett dyrt land" så svarte jeg bare ihht. til mine egne meninger og hva jeg har hørt andre si, jeg begynner ikke å tenke på lønna og hvordan alle andre land har det, men jeg skjønner hva dere mener.
Nei, det er ikke direkte dyrt å bo og leve i Norge, i forhold til det man tjener. Det som koster er vel det å være sosial, en kveld på byen kan fort bli noen høvdinger.

Selv synes jeg at røyk og snus skal gå ned i pris!
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av exceed Vis innlegg
Ufattelig at folk synes ting i norge er billig, jeg kjenner et hav av folk som ikke synes det. Tror det var det siste innlegg mitt i denne tråden, folk blir for objektive istedet for å tenke på om den enkelte normann synes ting er dyrt.
Vis hele sitatet...
For en nordmann vil norge fremstå som dyrt når en ser hva tjenster og gjennstander koster i andre land rundt i verden.

For f.eks en spanjol vil norge fremstå som et meget dyrt land.

Men hvis en ser på prisnivå i forhold til hvor mye en tjener er norge et billig land. Si at en engelsk snekker og en norsk snekker velger å bruke hele lønnen sin på koteletter. Den norske snekkeren vil ende opp med å kjøpe 20% mer kjøtt enn sin engelske kolega. Hvordan kan dette ikke tilsi at norge er et billig land utfra inntektsnivå? (Tall grovbergnet fra disse tallene.

Jeg siterer førstetråden
I norge så har vi mye penger, og gjennomsnittslønn er jo høyere enn i mange andre land. Så hvis vi tjener gjennomsnitslønna her i norge, har vi da råd til og kjøpe flere varer enn en Amerikaner som tjener gjenomsnitt der nede?
Vis hele sitatet...
Hvordan spørr ikke trådstarter om pris i forhold til inntekt. Det blir ikke spurt om subjektive meninger men tall og statestikk. Noe som har blitt gitt en rekke ganger i denne tråden.
Sist endret av tep0sen; 25. november 2010 kl. 17:05. Grunn: Siterte feil
Sitat av exceed Vis innlegg

Det var da jeg som spurte om kilder til det han skrev.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Hvorfor la ikke du da ved kilder til påstanden din om at media tar feil i 50% av sakene sine? Det er vel helt i grenseland å kreve kilder fra en annen debattant, mens du i neste setning spyr ut påstander som ikke henger på greip noen sted?
Sitat av exceed Vis innlegg
Saken er at jeg og andre synes det er dyrt og vi vet at ting er mye billigere i andre land, men hvordan lønnen er da har jeg ikke tenkt på, tenkte kun på at jeg som normann synes det var dyrt her i landet, når det står "er norge ett dyrt land" så svarte jeg bare ihht. til mine egne meninger og hva jeg har hørt andre si, jeg begynner ikke å tenke på lønna og hvordan alle andre land har det, men jeg skjønner hva dere mener.
Vis hele sitatet...
Jeg må spørre igjen for å se om du har skjønt det:

Er du enig at absolutt ingenting er "dyrt" eller "billig" i seg selv, men alltid er en sammenligning med hva man har/ønsker å gi?


Hvis du er enig det så må man se på inntekt (etter skatt), det som stort sett bestemmer hva man har/ønsker å gi , og da er enda nordmenn på toppen. Det nytter ikke å se på prislapper i seg selv.

Trådtittelen er sånn sett et uferdig spørsmål som det er meningsløst å svare på uten å trekke inn det jeg har prøvd forklare.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 17:12.
Lønnsindexen øker mer enn hva den gjennomsnittlige prisindexen, vi har de siste 20-30 årene fått bedre og bedre råd, gjennom at lønningene øker mer enn hva prisene gjør... Grunnen til at mange kanskje sier at Norge er så dyrt, ligger på de avgiftene staten legger på visse forbruksvarer som tobakk, bensin og alkohol... Mye er psykologisk, men statistikk og tall kan vise til det motsatte! Ser man på andre land hvor en øl koster 15-20 NOK, så er dette latterlig billig sett fra vårt standpunkt, men hvis man ser på gj. snittslønningene i et slikt land: Da er dette "norske priser" i det landet, for den som har denne lønnen. Se bare på Ungarn; en lege tjener i snitt 7000 pr mnd (netto pr år 84) , mens i Norge ligger privatpraktiserende leger på mellom brutto pr år (700000-1500000).

Om vi sammenligner med Sverige: Lønningene er noe lavere, men de har også en høyere marginalskatt enn hva vi har i Norge... Gjennomsnittlig marginalskatt i Norge ligger på 38% mens i sverige 57%. (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...Marginalskatt/) til gjengjeld har sverige lavere moms på mat, mindre avgifter på alkohol, biler osv. Derav svenskehandel.
Uten å kunne vise til noe statestikk, tror jeg nok enkelte luksusvarer er ganske dyrt i Norge. Regner du ut hvor mange timer du må jobbe for å få en liter vodka eller et tårn med snus, tror jeg Norge kommer dårlig ut i forhold til naboene våre. Dette er helt greit, og jeg har inntrykk av at det meste av nødvendige varer er ganske billig i Norge. Jeg har tidligere påstått at det kanskje hadde vært fordelaktig med billigere biler, men det er et vanskelig tema.

Det eneste jeg er skikkelig usikker på, er bolig og husleie.
Sitat av exceed Vis innlegg
Ok, da antar jeg at det bare er jeg og alle de jeg kjenner som synes at norge er et dyrt land å leve i. Hva folk tjener i andre land har jeg ikke oversikt over, men jeg vet at den typen jobb jeg har kan en feks. i USA ha en høyere lønn på enn den jeg har her og det er også billigere mat der borte etter det jeg vet.

Hadde trådstartet hatt tittelen "er norge et billigere land å bo i enn andre med tanke på lønn" så hadde ting satt seg i annet lys for min del. Saken er at jeg og andre synes det er dyrt og vi vet at ting er mye billigere i andre land, men hvordan lønnen er da har jeg ikke tenkt på, tenkte kun på at jeg som normann synes det var dyrt her i landet, når det står "er norge ett dyrt land" så svarte jeg bare ihht. til mine egne meninger og hva jeg har hørt andre si, jeg begynner ikke å tenke på lønna og hvordan alle andre land har det, men jeg skjønner hva dere mener.
Vis hele sitatet...
om noe er dyrt eller ikke er jo helt selvfølgelig noe som står relativt til lønn. Så om jeg reduserte lønna de slik at du tjente 10% av hva du tjente i dag, men tingene i butikken kostet 30% av hva de gjør i dag. Så hadde det vært billig?

Og angående USA:
http://www.ssb.no/emner/05/01/sa_iso...sa77/kap.5.pdf

se denne. Du vil se at intekten i USA er mye lavere inn i Norge. Denne er fra 2005, men kan ikke akkurat si ting i USA har blitt så betydelig mye bedre. Hvis du søker rundt ser du og at kjøpekraften i Norge er den som har økt fortest.

At du og dine venner føler ting er dyrt i Norge kommer jo av at når folk reiser til utlandet eller bestiller via internett så finner man ting så mye billigere enn i butikken her.


Sitat av bobbo Vis innlegg
Uten å kunne vise til noe statestikk, tror jeg nok enkelte luksusvarer er ganske dyrt i Norge. Regner du ut hvor mange timer du må jobbe for å få en liter vodka eller et tårn med snus, tror jeg Norge kommer dårlig ut i forhold til naboene våre. Dette er helt greit, og jeg har inntrykk av at det meste av nødvendige varer er ganske billig i Norge. Jeg har tidligere påstått at det kanskje hadde vært fordelaktig med billigere biler, men det er et vanskelig tema.

Det eneste jeg er skikkelig usikker på, er bolig og husleie.
Vis hele sitatet...
alkohol og tobakk er vel det eneste punktet hvor vi er dyre. Dette kommer ikke av en generell høyt pris i landet, men at disse produktene er kraftig avgiftsbelagt i henhold til politikken.
Sist endret av etse; 25. november 2010 kl. 17:11.
Sitat av exceed Vis innlegg
Hva folk tjener i andre land har jeg ikke oversikt over, men jeg vet at den typen jobb jeg har kan en feks. i USA ha en høyere lønn på enn den jeg har her og det er også billigere mat der borte etter det jeg vet.
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittslønna til amerikanerne er 265000 kroner i året, i Norge er den på nesten 400000 og da sier det seg selv at maten i USA må koste mindre enn i Norge. Jeg skulle likt å vite hvilken jobb du har hvis du tror amerikanerne får bedre betalt for den.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg skulle likt å vite hvilken jobb du har hvis du tror amerikanerne får bedre betalt for den.
Vis hele sitatet...
Med høyere utdanning innenfor privat sektor er gjennomsnittslønn såvidt jeg vet like gode, om ikke bedre for amerikanere, enda både levekostnader og skatt er langt lavere.

EDIT: "Lønn. Gjennomsnittlig månedslønn for arkitekter er i følge SSB 45 607 kroner"

"2008 architects in the USA earned between $41,320 and $119,220 a year. The mean annual wage was $76,750 per year,"

Målt i PPP er det ingen tvil.
Sist endret av Tøffetom; 25. november 2010 kl. 17:33.
Joa. Men jeg mener også tro at i gjennomsnitt så tar flere nordmenn høyere utdanning enn amerikanere også.

Man kan alltids kvalifisere seg slikt også - men man kommer før eller senere til et punkt der man ser på rikinger og ikke folk flest. Det er ikke så veldig interessant å se på hva den rikeste 1% kan få av varer.

(jeg motsier deg ikke, bare poengterer det)
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 17:37.
...Men noen må vel betale for at gjennomsnittslønnen til arbeidsledige er i verdenstoppen i dette flotte landet vårt

Den skulle egentlig henge seg på forrige innlegg, ikke komme som et svar til deg*
Sist endret av Tøffetom; 25. november 2010 kl. 17:37.
Gjennomsnittlig månedslønn for arkitekter er i følge SSB 45 607 kroner"

"2008 architects in the USA earned between $41,320 and $119,220 a year. The mean annual wage was $76,750 per year,"
Vis hele sitatet...
Du må jo regne om og sammenligne korrekt.

45 607 kroner i måneden er 547 284 på 12 måneder. Det er $89 668 i året. Altså vesentlig høyere enn medianinntekten som du gir i USA. Om tallene du gir er før eller etter skatt for begge tilfeller vet ikke jeg.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 17:42.
Sitat av exceed Vis innlegg
Er 10 000 kr i husleie billig?
Vis hele sitatet...
Er en ball stor?
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Joa. Men jeg mener også tro at i gjennomsnitt så tar flere nordmenn høyere utdanning enn amerikanere også.

Man kan alltids kvalifisere seg slikt også - men man kommer før eller senere til et punkt der man ser på rikinger og ikke folk flest. Det er ikke så veldig interessant å se på hva den rikeste 1% kan få av varer.

(jeg motsier deg ikke, bare poengterer det)
Vis hele sitatet...
Elever ved høyere utdanning USA: 16 000 000
Norge: 212000

Med 300 mill innbyggere i USA og 4,5 i norge får vi 21 vs 18%, så vi utdanner ca 15% flere relativt sett.
Hvor kommer de tallene fra? Jeg ble litt usikker på om de både stemmer og om de sammenligner det samme.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du må jo regne om og sammenligne korrekt.

45 607 kroner i måneden er 547 284 på 12 måneder. Det er $89 668 i året. Altså vesentlig høyere enn medianinntekten som du gir i USA. Om tallene du gir er før eller etter skatt for begge tilfeller vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Det var bare et eksempel, prøvde å rekke "edit" deadlinen. Skal finne noen bedre eksempler:


USA 2004:

"Medical and dental specialists top the list of the highest paid professions, as they hold numbers one through eight of the 25 highest earning jobs as well as five other rankings on the 2004 list. Anesthesiologists are number one, internists number two and obstetricians and gynecologists number three of the top professional earners in the United States. Oral surgeons take the fourth spot, orthodontists the fifth and prosthodontists the sixth. Psychiatrists are listed as the seventh of the highest paid professions, while surgeons are ranked as the eighth. The average 2004 income for these eight professions is more than $145,600 US dollars (USD)."

http://www.wisegeek.com/what-are-the...ted-states.htm


Fra norge 2004:

EDIT: Ser jeg ikke tok de med høyest inntekt fra linken fra Norge, de finner du litt lengre nede, beklager det.

Privat sektor:
Stipendiat: 317.000.-
Forsker: 452.000.-
Forskningssjef: 516.000.-
Konsulent: 330.000.-
Rådgiver: 381.000.-
Seniorrådgiver: 467.000.-
Bibliotekar: 330.000.-
Konservator: 348.000.-
Museumsdirektør 424.000.-
Ingeniør 345.000.-
Avdelingsleder 457.000.-

http://www.xxxxxxxxxxxxxxxxx/index.ph...rtikkelid=2300

Tar man så høyde for levekostnader og skatt er det ingen tvil om at Norge i langt mindre grad belønner deg for å ta en skikkelig utdanning.

Om man derimot vil sitte bak kassa eller leve på trygd er det vel det beste stedet å bo.
Sist endret av Tøffetom; 25. november 2010 kl. 17:51.
Merk at det jo er gjennomsnittslønn du bruker. Det betyr at ekstremt rike innad i et yrke kan trekke opp gjennomsnittet uforholdsmessig mye. At USA har mange flere ekstreme rike enn Norge er vel en rimelig grei påstand.

Ja, rike mennesker har gjerne muligheten til å være enda mer rike i USA enn i Norge, men det sier vell litt lite om landet som helhet.

Det gir forresten ikke helt mening de norske yrkene du trekker frem som sammenligning. Det blir litt epler og appelsiner. Du sammenligner jo de yrkene med best inntekt opp mot andre helt vilkårlige yrker i Norge en kan studere.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 17:55.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Merk at det jo er gjennomsnittslønn du bruker. Det betyr at ekstremt rike innad i et yrke kan trekke opp gjennomsnittet uforholdsmessig mye. At USA har mange flere ekstreme rike enn Norge er vel en rimelig grei påstand.

Ja, rike mennesker har gjerne muligheten til å være enda mer rike i USA enn i Norge, men det sier vell litt lite om landet som helhet.

Det gir forresten ikke helt mening de norske yrkene du trekker frem som sammenligning. Det blir litt epler og appelsiner. Du sammenligner jo de yrkene med best inntekt opp mot andre helt vilkårlige yrker i Norge en kan studere.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg kan bruke median i stedet og fortsatt trekke samme konklusjon:

"The median income for full-time salaried civil engineers in 2009 was $85,000 a year"

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det gir forresten ikke helt mening de norske yrkene du trekker frem som sammenligning. Det blir litt epler og appelsiner. Du sammenligner jo de yrkene med best inntekt opp mot andre helt vilkårlige yrker i Norge en kan studere.
Vis hele sitatet...
Ja det var en glipp av meg, men hvis du ser på resten av yrkene nedover på listen er det liten tvil om at ingen av dem kan måle seg med amerikanske topplønninger, og ihvertfall ikke om man tar høyde for skatt og kjøpekraft.
Sist endret av Tøffetom; 25. november 2010 kl. 18:02.
...ikke uten å sammenligne med medianlønnen til norske fulltids sivilingeniører i Norge i 2009. De tallene kan jeg ikke se du gir.

Og igjen så blir ikke det landet som helhet, men for de med best utdanning. Man kan jo diskutere politikken om ikke vi "belønner" de høyt utdannede i Norge godt nok, men det blir litt på siden av tråden. Man bør vel også ha helseforsikring i USA som vi egentlig kan trekke fra inntekten (i Norge har vi jo sågodt som gratis helsevesen gjennom skatt) - med mindre du mener det er absolutt greit å ikke ha helseforsikring. Poenget er at tallene skjuler jo den mer eller mindre obligatoriske utgiften.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 18:04.