Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6536
Hadde vært spennende og se to babyer som er helt like bli puttet i f.eks Asia og en i Amerika og så se hvordan de hadde blitt som voksen, hva er deres syn på dette?
En har blitt amerikansk, den andre har blitt asiatisk? Den ene feit, den andre tynn.
Deres syn? På et tankeeksperiment som aldri kan bli til noe? Det var vel senest i år at denne saken kom opp, hva er "ditt syn på dette"?
eller et amerikansk tvillingpar og et asiatisk tvillingpar hvor et av barnene i hvert famile blir flyttet til det andre
Sitat av KaffeKoppen Vis innlegg
eller et amerikansk tvillingpar og et asiatisk tvillingpar hvor et av barnene i hvert famile blir flyttet til det andre
Vis hele sitatet...
Dette tilfellet gikk det dokumentar om for ikke lenge siden på tv ett kinesik tvilling par hvor ene jenta kom til Norge og Andre til USA. Var veldig interessant å se hvor forskjellig de ble. Skal tru om det var dokument 2 på tv som viste det? Var vel i begynnelsen på desember det gikk på tv.
To eneggede tvillinger er helt genetisk like. Altså "kloner". Det eneste som gjør dem forskjellige når de vokser opp er påvirkning fra miljøet.
Selv har jeg siden tenårene lurt på hva som hadde skjedd hvis to mannlige eneggede tvillinger hadde bestemt seg tidlig om at den ene aldri skulle barbere seg (kun klippe skjegget på lik linje med hårklipp), imens den ene hver eneste dag skulle barbere ansiktet med høvel.
Og så sammenligne i pensjonsalderen og se om han stakkaren som har barbert seg hver dag har fucked up hud..
Kort og godt fordi min egen erfaring alltid har vært at å barbere seg hver dag er for ofte og må da føre til unødvendig stress/skade for huden..

Edit: For mitt vedkommende hadde det vært greit nok med to identiske tvillinger og ikke nødvendig med 100% DNA som to klonede personer ville hatt.. Identiske tvillinger er faktisk ikke helt genetisk like slik Likyhane feilaktig påstår..
Sist endret av bashfoo; 2. januar 2014 kl. 15:44.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Dette har jo skjedd allerede. Så ett program på tv for noen måneder siden om 2 søsken som ble skilt som baby. En vokste opp i vietnam(?) og en i amerika.

Eller, de var ikke helt like. Men tvillinger kan kalles veldig like.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@creavator:
http://www.tv2.no/nyheter/magasinet/...l#.UsWbirSoHZg

Verdt å sjekke ut.
Sist endret av Fleff; 2. januar 2014 kl. 18:03.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Fleff Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Thanks fleff! Det var den jeg tenkte på
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Hadde vært spennende og se to babyer som er helt like bli puttet i f.eks Asia og en i Amerika og så se hvordan de hadde blitt som voksen, hva er deres syn på dette?
Vis hele sitatet...
Jeg har en tro på at vi blir født med en del personlige egenskaper som gjør oss mer mottakelig for visse ting enn andre. Men i hovedsak så blir vårt bilde av oss selv og våre idèer av oss selv formet av våre omgivelser. Om det er å holde oss opptatt med oppgaver eller om det er å tenke over vår tilværelse, er helt opp til vårt miljø rundt oss og hva menneskene rundt oss, lærer oss. De vi ser opp til tar vi mer fra enn andre, og det som vi frykter minst tar vi lettest til oss.

Så de to barna er fullstendig overlatt til sine miljøer. Overlater du ett barn til en rik familie med sterke verdier så er sannsynligheten svært høy for at barnet klarer seg bra i framtiden. Plasserer du det andre i svært fattige kår hvor vold og rusmidler regjerer, er sannsynligheten høy for at barnet -ikke- klarer seg bra i fremtiden.

Ingenting er tilfeldig.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
To eneggede tvillinger er helt genetisk like. Altså "kloner". Det eneste som gjør dem forskjellige når de vokser opp er påvirkning fra miljøet.
Vis hele sitatet...
Så to eneggede tvillinger som vokser opp i samme miljø gjør at de har en helt lik tankegang? Neppe

Selv om utsende er bedragende lignende så er det forsatt to ulike individer som har to ulike personligheter.

Siden ett menneske aldri har blitt klonet så vet vi ikke om samme sak intreffer her. Vi må først finne ut om basis personligheten på to kloner er identisk før de blir utsatt for noe som helst av intrykk fra andre. Før vi kan gjøre dette eksprimentet :/
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 19:53.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Så to eneggede tvillinger som vokser opp i samme miljø gjør at de har en helt lik tankegang? Neppe

Selv om utsende er bedragende lignende så er det forsatt to ulike individer som har to ulike personligheter.

Siden ett menneske aldri har blitt klonet så vet vi ikke om samme sak intreffer her. Vi må først finne ut om basis personligheten på to kloner er identisk før de blir utsatt for noe som helst av intrykk fra andre. Før vi kan gjøre dette eksprimentet :/
Vis hele sitatet...
Jo, det vet vi! For årsaken til eneggede tvillinger er en celledelingsfeil. Så en av de første celledelingene, blir de delt i to celleklumper. Men det riktige skal være én celleklump. Disse to celleklumpene vokser til hvert individ. Akkurat det samme som kloning! Og der ser en, at personligheten er veldig mye mere enn gener!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jo, det vet vi! For årsaken til eneggede tvillinger er en celledelingsfeil. Så en av de første celledelingene, blir de delt i to celleklumper. Men det riktige skal være én celleklump. Disse to celleklumpene vokser til hvert individ. Akkurat det samme som kloning! Og der ser en, at personligheten er veldig mye mere enn gener!
Vis hele sitatet...
Nå hoppet du rett fra celledelingen til et ferdigutviklet foster.
Basis personligheten er ikke der før barnet har pasert ett stadie der den er utviklet til ett nivå som barnet er klar for og forlate vommen til moren og inta oxigen og føde.

Nå vil jeg si med en gang at jeg ikke har lest meg opp og studert temaet nok til å bekrefte at vi ikke vet at to clonede individer ikke har den samme basis personligheten. Men at en bekreftelse er pga. det kommer fra samme celle gir ikke beviser for at hjernen fungerer 100% på samme måte mellom individene.
Hoppet mellom en celle og en ferdig utviklet hjerne er helt enkelt for stort.
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 20:53.
Har dessverre ikke tilgang på Kilde nå siden jeg har lånt bort boken til en venn.
Men i denne boka er det referert til en empirisk studie på eneggede tvillinger som har vokst opp separert fra hverandre. Den viser likhetstrekk i vaner(Hvis jeg husker riktig var dette ganske trivielle ting men poenget forblir), selvfølgelig kan det være tilfeldigheter, men syns å huske jeg ble ganske overbevist av at det lå noe mer i det.
Sist endret av Lonelycrab; 6. januar 2014 kl. 20:57.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Dette har jo skjedd allerede. Så ett program på tv for noen måneder siden om 2 søsken som ble skilt som baby. En vokste opp i vietnam(?) og en i amerika.

Eller, de var ikke helt like. Men tvillinger kan kalles veldig like.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, eg husker eg såg den eg og. Ganske interessant. Her er forøvrig ein link til ein artikkel og et filmklipp om den dokumentaren
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Nå hoppet du rett fra celledelingen til et ferdigutviklet foster.
Basis personligheten er ikke der før barnet har pasert ett stadie der den er utviklet til ett nivå som barnet er klar for og forlate vommen til moren og inta oxigen og føde.

Nå vil jeg si med en gang at jeg ikke har lest meg opp og studert temaet nok til å bekrefte at vi ikke vet at to clonede individer ikke har den samme basis personligheten. Men at en bekreftelse er pga. det kommer fra samme celle gir ikke beviser for at hjernen fungerer 100% på samme måte mellom individene.
Hoppet mellom en celle og en ferdig utviklet hjerne er helt enkelt for stort.
Vis hele sitatet...
Men du har tydeligvis ikke skjønt basis i biologi!
Et klon av et menneske, er en annen person med de samme gener. Eneggede tvillinger har også samme gener. Ergo begge er kloner!
Personlighet er for det meste lærte egenskaper, og det vil ikke bli med, uansett hvordan du kloner! Les og sammenlign Jean-Baptiste Lamarck sin hypotese om lamarkisme med Charles Darwin sin evolusjonsteori. Så får vi håpe, at du får inn i ditt hode, at tillærte egenskaper går ikke i arv!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men du har tydeligvis ikke skjønt basis i biologi!
Et klon av et menneske, er en annen person med de samme gener. Eneggede tvillinger har også samme gener. Ergo begge er kloner!
Personlighet er for det meste lærte egenskaper, og det vil ikke bli med, uansett hvordan du kloner! Les og sammenlign Jean-Baptiste Lamarck sin hypotese om lamarkisme med Charles Darwin sin evolusjonsteori. Så får vi håpe, at du får inn i ditt hode, at tillærte egenskaper går ikke i arv!
Vis hele sitatet...
Auch! Det at jeg får inn nye ting i hodet mitt er jeg helt åpen for, det er derfor jeg skrev at jeg ikke har lest eller studert nok til å si dette med en sterk mening. Det er det som var mest logisk for meg.

Men det jeg forsatt har ett problem med er utviklingen barnet har til organene, blant annet hjenernen er utviklet til en fungerende tilstand. Det er greit når en celle blir splittet så kommer dette fra den samme cellen så de 2 halve cellene er identiske. Men etter cellene utvikler seg, får i seg føde osv kan den ene få f.eks mer føde en den andre så den utvikler seg anderledes før den er så stor at den er ferdig utviklet til ett ferdig fungerende produkt. (igjen blant annet hjernen)

2 eneggede tvilinger kan bli født med små avik i utsende eller en av individene kan bli født med en vannskapning mens den andre er helt normal.

Går ikke dette imot det du sier at siden den kommer fra samme celle så må disse utvikle seg HELT 100% på samme måte hele livet, det eneste som forandrer individet er skader og påvirkning fra en tredje part?

Jeg skal gå inn å lese linken du posten og sammenligne teoriene. Takk for info!
Sist endret av Noxaran86; 6. januar 2014 kl. 22:25.
Da har vi også et bevis på at utsende og div. andre ting ikke er 100% genetisk styrt. Så enkelt er det å forklare det! Men selvsagt er utsende aller aller mest styrt av genene. Men det som skjer under og etter svangerskapet, består av så utrolig mange tusenvis av faktorer, at det er umulig å peke ut noen avgjørende.

Ellers kan en nevne at en rekke planter er også kloner. F.eks. så er nesten alle individer innen en potetsort kloner. Da en bruker kun settepoteter av disse. Gran formerer seg med kloner i høyfjellet, tannrot og åkersvinerot formerer seg med yngleknopper og underjordiske knoller.
"Men det som skjer under og etter svangerskapet, består av så utrolig mange tusenvis av faktorer, at det er umulig å peke ut noen avgjørende."

Det er det jeg også mener!

Men vi må kunne finne ut hva som gjør det avgørende før vi kan si at det er sånn.
Så før vi har klart å peke ut den eller eventuelt de forskjellige avgjørende faktorene så kan vi ikke forske på hvordan 2 individer utvikler seg om vi ikke er 100% sikker på at individene kom med helt like forutsettninger. Når de kommer ut av vommen.

Er du med på hvordan jeg tenker nå? eller er jeg fortsatt helt ute å kjører? :/

Btw. Jeg leste gjennom teorien til Jean-Babtiste og Darwins teori var jeg greit inneforstått med fra før.
Darwins teori om evolusjon går nermest inn på dette temaet med de 3 pungtene under det han kaller for Neutral selection. Men det er forsatt ganske lang fra denne topicen.

Jean-Babtiste går inn på det med soft inheritance.
"Lamarckian inheritance is the idea that an organism can pass on characteristics that it acquired during its lifetime to its offspring also known as heritability of acquired characteristics or soft inheritance."

Men om du går inn å leser på Soft inhertence teorien og ser alle andre store viteskaps men gjennom historen som har motbevist denne med en Hard inhertence theori så vet jeg ikke hva jeg skal ta ut av dette.

Alle skildene som går inn på dette temaet er kun teorier, det er ingenting som er bevist per dags dato.

Alle teorien har deler i seg som er bevist men ingen ingenting som går inn på denne topicen.

Hva sier du Emdb73?
Selv om de to eneggede tvillingene har det samme utgangspunktet, så kommer de ikke til å være helt like. Det er to faktorer som påvirker det: miljø som dere har nevnt og mutasjon. Jeg har tenkt å dra det siste inn i diskusjonen.

Mutasjon er ikke som kanskje mange tror at du blir til et monster. Mutasjon er heller grunnen til at evolusjonen har oppstått i det hele. Det er celledelinger som har skjedd med en feil eller forandring. Altså blir den genetiske oppbyggingen til de cellene som følger denne celledelingen litt forandret. Dette er grunnlaget for at arter forandrer seg over lang tid. F.eks giraffer med mutasjoner som gav lenger hals, førte til at det var de sterkeste som fikk føre videre genene sine. Kreft er for eksempel en konsekvens av en dårlig mutasjon.

Så til tross for at de er eneggede tvillinger, så er de ikke genetisk like livet ut. De er så like som vi får det, men ikke helt like. Det samme hadde vært tilfelle med kloner.
Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Selv om de to eneggede tvillingene har det samme utgangspunktet, så kommer de ikke til å være helt like. Det er to faktorer som påvirker det: miljø som dere har nevnt og mutasjon. Jeg har tenkt å dra det siste inn i diskusjonen.

Mutasjon er ikke som kanskje mange tror at du blir til et monster. Mutasjon er heller grunnen til at evolusjonen har oppstått i det hele. Det er celledelinger som har skjedd med en feil eller forandring. Altså blir den genetiske oppbyggingen til de cellene som følger denne celledelingen litt forandret. Dette er grunnlaget for at arter forandrer seg over lang tid. F.eks giraffer med mutasjoner som gav lenger hals, førte til at det var de sterkeste som fikk føre videre genene sine. Kreft er for eksempel en konsekvens av en dårlig mutasjon.

Så til tross for at de er eneggede tvillinger, så er de ikke genetisk like livet ut. De er så like som vi får det, men ikke helt like. Det samme hadde vært tilfelle med kloner.
Vis hele sitatet...
Det er uhyre sjeldent at det er en mutasjon. For da må denne mutasjone bli lik på begge kromosomparene, hvis den skal dukke opp slik. For det er når cellene er kjønnsceller, de er mest sårbare for mutasjoner. Da det er bare ett enkelt gen av hvert gen i hver celle, altså monoploiditet. Og vanlige celler er diploide, altså de har minst to gener (eller et genpar) av hvert gen.
hehe jeg tipper jeg forsatt var lagt unna med siste posten min siden du ikke bruker tid på å svare en gang.
Jeg må lese mer rundt dette da jeg forsatt kan lite om biologi på dette nivået.

Gn =)
Jeg var litt rask på avtrekkeren der. Det er sant det du sier. Trodde bare jeg hadde husket noe som alle hadde glemt..

Men det er fremdeles sant at tvillinger blir mer og mer ulike etterhvert som de vokser. Hvilke gener som kommer til uttrykk varierer over tid, og i kilde 1 er det snakk om et studie som viser at eneggede tvillinger blir mer og mer ulike gjennom livet. Dette skyldes jo ikke forandring i genene, som var det første jeg tenkte på, men heller om hvilke som kommer til uttrykk. Hvilke som kommer til uttrykk er veldig avhengig av miljø som kan leses om i kilde 2.

Kilde 1: http://tidsskriftet.no/article/1255935/
Kilde 2: http://www.bion.no/2010/09/epigeneti...ikke-i-genene/

Skulle gjerne satt meg skikkelig inn i temaet og skrevet et bedre innlegg. Men har ikke tid og vilje til å gjøre dette akkurat nå. Håper på å plukke opp tråden senere, det er et spennende tema!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er uhyre sjeldent at det er en mutasjon. For da må denne mutasjone bli lik på begge kromosomparene, hvis den skal dukke opp slik. For det er når cellene er kjønnsceller, de er mest sårbare for mutasjoner. Da det er bare ett enkelt gen av hvert gen i hver celle, altså monoploiditet. Og vanlige celler er diploide, altså de har minst to gener (eller et genpar) av hvert gen.
Vis hele sitatet...
Mutasjoner oppstår ofte nok til at eneggede tvillinger har hundrevis av genetiske forskjeller allerede ved fødsel. Og mutasjonen trenger vel ikke å bli lik på begge kromosomparene for å få fenotypisk utslag? Det skulle vel holde at det muterte genet er (eller blir) dominant eller kodominant. Hva slags effekter mutasjonen har i det store bildet vil jo også selvsagt avhenge av i hvilke celler og når mutasjonen oppstår.

Fenotypiske forskjeller oppstår også blant jentetvillinger dersom forskjellig X-kromosom deaktiveres, noe som er en tilfeldig prosess. Epigenetiske forskjeller vil også gjerne oppstå om de utsettes for forskjellig miljø.

Kommentaren om at personlighetstrekk for det meste er lærte egenskaper er nok litt mer kontroversiell enn at man enkelt kan fastslå det. Omfattende tvilling- og adopsjonsstudier viser at våre grunnleggende personlighetstrekk og hvordan vi reagerer på forskjellige situasjoner i stor grad er arvet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nature_...onality_traits
Tvillingstudier på akkurat dette har vel kommet frem til at selv om to tvillinger har vært adskilt siden fødselen, så kan de fortsatt fullføre hverandres setninger og lignende når de møtes igjen flere tiår senere. Det forteller meg at tankeprosessen deres er ganske den samme (derav genetisk betinget i ganske stor grad)
Har selvfølgelig ikke en lenke til dokumentaren der jeg så dette, så dere får ta meg på ordet
Sist endret av Detectable; 10. januar 2014 kl. 10:51.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Tvillingstudier på akkurat dette har vel kommet frem til at selv om to tvillinger har vært adskilt siden fødselen, så kan de fortsatt fullføre hverandres setninger og lignende når de møtes igjen flere tiår senere. Det forteller meg at tankeprosessen deres er ganske den samme (derav genetisk betinget i ganske stor grad)
Har selvfølgelig ikke en lenke til dokumentaren der jeg så dette, så dere får ta meg på ordet
Vis hele sitatet...
Hvem hadde produsert denne dokumentaren? Jeg synes dette virker vel fantastisk.
Du kan se denne her. Fant ikke det originale klippet, men dette er i samme gate. http://www.youtube.com/watch?v=1gwnzW4jOMI
Sitat av Provo Vis innlegg
Mutasjoner oppstår ofte nok til at eneggede tvillinger har hundrevis av genetiske forskjeller allerede ved fødsel. Og mutasjonen trenger vel ikke å bli lik på begge kromosomparene for å få fenotypisk utslag? Det skulle vel holde at det muterte genet er (eller blir) dominant eller kodominant. Hva slags effekter mutasjonen har i det store bildet vil jo også selvsagt avhenge av i hvilke celler og når mutasjonen oppstår.

Fenotypiske forskjeller oppstår også blant jentetvillinger dersom forskjellig X-kromosom deaktiveres, noe som er en tilfeldig prosess. Epigenetiske forskjeller vil også gjerne oppstå om de utsettes for forskjellig miljø.

Kommentaren om at personlighetstrekk for det meste er lærte egenskaper er nok litt mer kontroversiell enn at man enkelt kan fastslå det. Omfattende tvilling- og adopsjonsstudier viser at våre grunnleggende personlighetstrekk og hvordan vi reagerer på forskjellige situasjoner i stor grad er arvet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nature_...onality_traits
Vis hele sitatet...
Dette er svaret som kom fra "Spør en biolog!". Og "hotr" er en meget flink biolog der, uten at jeg sier at noen av de andre er dårlige!

Det var også noe lignende "hotr"s svar jeg hadde i hode (en liten stund), men ikke fikk skrevet ned.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er svaret som kom fra "Spør en biolog!". Og "hotr" er en meget flink biolog der, uten at jeg sier at noen av de andre er dårlige!

Det var også noe lignende "hotr"s svar jeg hadde i hode (en liten stund), men ikke fikk skrevet ned.
Vis hele sitatet...
Gode og utfyllende svar det. Men jeg ser ikke at det bryter med noe jeg har sagt? Jeg spør fordi jeg i så fall må ha uttalt meg uklart.