Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 10229
Hei!
Kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg lurer rett og slett på om det er lovlig å røyke frukt tobakk med Hookah i Norge?
Enkelt og greit, ja. Selger jo det i mange butikker i oslo. I tillegg så er det ikke så stor forskjell fra vanlig røyk heller, så ser ikke hvorfor det skulle vært ulovlig.
Det er forbudt å føre nikotinholdig frukttobakk inn i landet, det rammes av Forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter §2 "Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter. Det samme gjelder tobakks- og nikotinholdige produkter som forutsettes benyttet på andre måter enn de som er vanlige i Norge."
Såvidt jeg skjønner det er ikke selve vannpipa ulovlig men frukt tobakken.

§ 2. Forbud.
Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter. Det samme gjelder tobakks- og nikotinholdige produkter som forutsettes benyttet på andre måter enn de som er vanlige i Norge.
Vis hele sitatet...
Kilde

Edit: Zahremar er en ninja
Sist endret av DfenZ; 14. januar 2013 kl. 09:22.
Trådstarter
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Det er forbudt å føre nikotinholdig frukttobakk inn i landet, det rammes av Forskrift om forbud mot nye tobakks- og nikotinprodukter §2 "Det er forbudt å produsere, føre inn i Norge, omsette eller overlate til andre nye former for tobakks- og nikotinholdige produkter. Det samme gjelder tobakks- og nikotinholdige produkter som forutsettes benyttet på andre måter enn de som er vanlige i Norge."
Vis hele sitatet...
Vill det si at det er ulovlig å kjøpe denne å få den inn i Norge hjem til meg?

http://www.hookah-shisha.com/p-184-m...se-hookah.html
Sitat av Frktm Vis innlegg
Vill det si at det er ulovlig å kjøpe denne å få den inn i Norge hjem til meg?

http://www.hookah-shisha.com/p-184-m...se-hookah.html
Vis hele sitatet...
Nei. den skal du fint få igjennom tollen.
Som sagt, selve pipa er lov til å ha med, men tobakken du putter oppi er det værre med.
Men, jeg kan ærlig talt ikke tro det blir noe problem om du blir stoppet i tollen med epletobakk i bagasjen altså.
Nei. Så lenge det ikke er et nikotinholdig produkt skal det gå fint. Tobakken er det værre med
Trådstarter
Da skjønner jeg! Tusen takk for svar!
Jeg har selv bestilt nikotinholdig tobakk fra hookah-shisha.com. Det gikk fint for min del, tok ca. 2 uker før pakken kom, og har ikke i senere tid hørt noe om ulovlig innføring av tobakk.

Men man vet nå aldri, kanskje du er mindre heldig enn meg.
Trådstarter
Sitat av proffeloffen Vis innlegg
Jeg har selv bestilt nikotinholdig tobakk fra hookah-shisha.com. Det gikk fint for min del, tok ca. 2 uker før pakken kom, og har ikke i senere tid hørt noe om ulovlig innføring av tobakk.

Men man vet nå aldri, kanskje du er mindre heldig enn meg.
Vis hele sitatet...
Og pakken kom like fin og hel i posten? Måtte du betale toll?
Sitat av Frktm Vis innlegg
Og pakken kom like fin og hel i posten? Måtte du betale toll?
Vis hele sitatet...
Nei, de putter veriden som $49 sånn at du ikke må betale toll.

Jeg har kjøpt fra de 4 ganger og har ikke fått noe på det bare ett stempel fra tollen som sier "ikke toll-pliktig"
Trådstarter
Sitat av Elshop Vis innlegg
Nei, de putter veriden som $49 sånn at du ikke må betale toll.

Jeg har kjøpt fra de 4 ganger og har ikke fått noe på det bare ett stempel fra tollen som sier "ikke toll-pliktig"
Vis hele sitatet...
Så bra! Takk.
Er det egentlig forskjell helsemessig mellom å røykte tobakk og frukt tobakk?

OT: Tobakk var et veldig rart ord om du spiser litt på det.. hah!
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Er det egentlig forskjell helsemessig mellom å røykte tobakk og frukt tobakk?

OT: Tobakk var et veldig rart ord om du spiser litt på det.. hah!
Vis hele sitatet...
Vil faktisk tro at frukttobakk med nikotin er verre.
Det er jo rennene vått og klissete når du tar det fra pakken.
Sikkert ikke mer enn 20% av vekta som er tobakk.
Resten er tilsetningsstoffer som inneholder godknowswhat.

Ingen kilder. Bare lufter tankene mine..
Sist endret av Bombasa; 14. januar 2013 kl. 12:33.
Hvis du vil være sikker på at det ikke blir noe stress med tollen, så sørg for å velge frukttobakk som er nikotinfri, da går det bra
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Er det egentlig forskjell helsemessig mellom å røykte tobakk og frukt tobakk?

OT: Tobakk var et veldig rart ord om du spiser litt på det.. hah!
Vis hele sitatet...
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vil faktisk tro at frukttobakk med nikotin er verre.
Det er jo rennene vått og klissete når du tar det fra pakken.
Sikkert ikke mer enn 20% av vekta som er tobakk.
Resten er tilsetningsstoffer som inneholder godknowswhat.

Ingen kilder. Bare lufter tankene mine..
Vis hele sitatet...
Det er farligerere fordi du røyker mer. En Hookah session varer 30 min som regel. Tipper det tilsvarer godt over 10 cigaretter.
I tilleg holder du tobakken inne i lungene lengre. Tenk di svære draga du tar. Spørs bare på hvor mye du røyker, se på det som like skadelig som vanlig røyk i.h.t mengde.
Hookah tobakken er mer naturlig dog, er som regel bare tobakk frukt, smak og honning e.l.



OT:

Er vel egentlig markeringen det har noe å gjøre med etter hva jeg har forstått. Det att det skal stå "RØYKING SKADER" med store norske bokstaver. ikke "smoking kills" og ting vi ikke forstår.

Tror det er lovlig å importere intil 500g tobakk. Er jo litt urettferdig ettersom mesteparten av vekten i Shisha er vann.

Har aldri hatt problemer med det der, kjøpt på nett og tatt med.
Sitat av McMorky Vis innlegg
Det er farligerere fordi du røyker mer. En Hookah session varer 30 min som regel. Tipper det tilsvarer godt over 10 cigaretter.
I tilleg holder du tobakken inne i lungene lengre. Tenk di svære draga du tar. Spørs bare på hvor mye du røyker, se på det som like skadelig som vanlig røyk i.h.t mengde. .
Vis hele sitatet...
Feil, det er bare 0,05% nicotin i shisha, og det at det er som 10 cigaretter er bare volummessig, røyken er bare damp.

ta en serviet, røyk en røyk ta servieten mot munnen (leppene på) og blås, da vil det bli gult der, mens med hookah blir det ikke noe.

jeg blir kvalm hvis jeg røyker 10 cigaretter, i motsettning med en 2 timer lang hookah sesh.
Trådstarter
Har ett kjapt spørsmål føre jeg bestiller. Hvis den skulle bli stoppet i tollen, tar dem hele pakka eller bare tobakken?
Okei ALLE sammen, hør her:
Shisha / vannpipetobakk er IKKE lov å importere inn i landet, som en regel som ble innført i 2011. Det er lov hvis det er uten nikotin, men tror de fortsatt kan reagere på det. Om det er helseskadelig? Ja, det er det, men i LAV grad. Det er ingen direkte skadelige stoffer i tobakken som fremkaller helseskader. Nikotin som det er i noe av tobakken er ikke farlig, og fremkaller IKKE kreft. Det eneste som er farlig med vannpipe er den "varme" røyken man trekker ned i lungene, noe som ikke engang er farlig. Dessuten kan man ikke kalle det røyk, engang. Det er damp, derfor det er en vannpipe. Den som sier at vannpipe er nesten like skadelig eller verre enn røyk tar grundig feil. Røyk inneholder hundrevis av skadelige stoffer og kjemikalier som absolutt ikke befinner seg i vannpipe. Vannpipe blir man litt svimmel av (pga nikotin) og that's it, ingen problemer med pust, aldri hatt det. Det kan man si noe annet om når det kommer til røyk...

Import inn i landet:
Jeg har bestilt fra Hookah-shisha mange ganger, og jeg har kommet igjennom tollen hver gang uten problemer. Dersom dere skal bestille noe, bestill ALLTID fra den nettsiden, toppers side. Og hvis dere skulle bli stoppet i tollen vil de mest sannsynligvis ta tobakken, og du må betale avgift eller hva det nå er. Men dere vil mest sannsynligvis ikke bli tatt!

Var vel ikke noe mer, da?
Sitat av Frktm Vis innlegg
Har ett kjapt spørsmål føre jeg bestiller. Hvis den skulle bli stoppet i tollen, tar dem hele pakka eller bare tobakken?
Vis hele sitatet...
Pakkene mine har aldri blitt stoppet, men regner med at de tar bare tobakken da det er det som er forbudt.
Sitat av Amundfoss Vis innlegg
Okei ALLE sammen, hør her:
Shisha / vannpipetobakk er IKKE lov å importere inn i landet, som en regel som ble innført i 2011. Det er lov hvis det er uten nikotin, men tror de fortsatt kan reagere på det. Om det er helseskadelig? Ja, det er det, men i LAV grad. Det er ingen direkte skadelige stoffer i tobakken som fremkaller helseskader. Nikotin som det er i noe av tobakken er ikke farlig, og fremkaller IKKE kreft. Det eneste som er farlig med vannpipe er den "varme" røyken man trekker ned i lungene, noe som ikke engang er farlig. Dessuten kan man ikke kalle det røyk, engang. Det er damp, derfor det er en vannpipe. Den som sier at vannpipe er nesten like skadelig eller verre enn røyk tar grundig feil. Røyk inneholder hundrevis av skadelige stoffer og kjemikalier som absolutt ikke befinner seg i vannpipe. Vannpipe blir man litt svimmel av (pga nikotin) og that's it, ingen problemer med pust, aldri hatt det. Det kan man si noe annet om når det kommer til røyk...

Import inn i landet:
Jeg har bestilt fra Hookah-shisha mange ganger, og jeg har kommet igjennom tollen hver gang uten problemer. Dersom dere skal bestille noe, bestill ALLTID fra den nettsiden, toppers side. Og hvis dere skulle bli stoppet i tollen vil de mest sannsynligvis ta tobakken, og du må betale avgift eller hva det nå er. Men dere vil mest sannsynligvis ikke bli tatt!

Var vel ikke noe mer, da?
Vis hele sitatet...

Sorry det her er ganske feil. Vannpipetobakk er ikke bare damp, ja det er litt fordi tobakken er våt, men det er helt vanlig tobakk røyk full av tjære som skader lungene dine, grunnen til att den kjennes så mild er pga vannet som kjøler ned røyken, alt det gjør er å beskytte lungene og hårene i halsen mot varme skade.... tjære problemet er der fortsatt. Det er mindre skadelig enn cigaretter ja, men du røyker jo MYE mer i en vannpipe session.
Kan hende det ikke er ikke er lov å importere vannpipe tobakk lengre, men den skal bli regna som vanlig tobakk, og der går grensen på 500g. Kjørte vertfall noen pakker gjennom tollen på danskebåten uten problemer vår 2011.
Sitat av McMorky Vis innlegg
Sorry det her er ganske feil. Vannpipetobakk er ikke bare damp, ja det er litt fordi tobakken er våt, men det er helt vanlig tobakk røyk full av tjære som skader lungene dine, grunnen til att den kjennes så mild er pga vannet som kjøler ned røyken, alt det gjør er å beskytte lungene og hårene i halsen mot varme skade.... tjære problemet er der fortsatt. Det er mindre skadelig enn cigaretter ja, men du røyker jo MYE mer i en vannpipe session.
Kan hende det ikke er ikke er lov å importere vannpipe tobakk lengre, men den skal bli regna som vanlig tobakk, og der går grensen på 500g. Kjørte vertfall noen pakker gjennom tollen på danskebåten uten problemer vår 2011.
Vis hele sitatet...
Feil feil feil igjen

Vannpipe tobakken i seg selv inneholder 0 tjære, det er først når du brenner den at det kommer tjære. og i vannpipe brenner du ikke tobakken du baker den, brenner du den har du tatt for mye inni og for nærme sølvpapiret.

Tror du har blitt litt hjernevasket av propagandaen som ligger på nettet laget av Tobakkskjedene. Du røyker mere i en vannpipe sesh men det er mindre nicotin i vannpipe tobakk en i røyk, også på en røykpakke så står det tjære: **% mens på vannpipe tobakken står det 0%.

Forresten, røyk en røyk ta en serviett på munnen pust, den blir gul.
Gjør det samme med vannpipe og det skjer ingenting fordi det blir gult på grunn av tjæra.

Takk for meg
dette burde gå i den store vannpipetråden, men ok:

http://helsedirektoratet.no/Om/nyhet...ipetobakk.aspx
http://www.ung.no/oss/rusmidler/62879.html (vet ikke helt om det kan stemme det siste de skriver der...?)
Det er ikke sunt å inhalere røyk ned i lungene, det er et faktum de fleste kjenner til. Om shisha er sunnere enn sigaretter skal ikke jeg ta en stilling til, men jeg vil påpeke at det finnes mange produkter som er totalt frie for nikotin og tjære som man kan røyke med vannpipen (http://www.hookah-shisha.com/c-1043-...or-Stones.html blant annet). Å røyke vannpipe er en nytelse, det er få ting jeg liker bedre enn å slenge meg i sofaen med pipa og musikk på øra, da synes jeg det er greit å kunne ha et produkt som det jeg har linka til, siden den er nikotinfri, tjærefri, og røykfri (med det produktet, og lignende, inhalerer man damp). Samtidig er det deilig å fyre opp en pakke med Tangiers som river greit i halsen.

tl;dr - det finnes nikotin- og tjærefrie produkter til vannpipen som man kan kjøpe og røyke med god samvittighet.
Sist endret av Zahremar; 18. januar 2013 kl. 20:21.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Det er ikke sunt å inhalere røyk ned i lungene, det er et faktum de fleste kjenner til. Om shisha er sunnere enn sigaretter skal ikke jeg ta en stilling til, men jeg vil påpeke at det finnes mange produkter som er totalt frie for nikotin og tjære som man kan røyke med vannpipen (http://www.hookah-shisha.com/c-1043-...or-Stones.html blant annet). Å røyke vannpipe er en nytelse, det er få ting jeg liker bedre enn å slenge meg i sofaen med pipa og musikk på øra, da synes jeg det er greit å kunne ha et produkt som det jeg har linka til, siden den er nikotinfri, tjærefri, og røykfri (med det produktet, og lignende, inhalerer man damp). Samtidig er det deilig å fyre opp en pakke med Tangiers som river greit i halsen.

tl;dr - det finnes nikotin- og tjærefrie produkter til vannpipen som man kan kjøpe og røyke med god samvittighet.
Vis hele sitatet...

All shisha er tjærefrie så den uttalelsen kan du spare deg for

men ja, grei med informasjon du gir jeg har prøvd Shiazo Steam Stones med smaken: dragonfruit og de var ikke gode.


finnes mye bra der, kjøpte en 200g al fakher herbal og den smakte bark ikke bra.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Feil feil feil igjen

Vannpipe tobakken i seg selv inneholder 0 tjære, det er først når du brenner den at det kommer tjære. og i vannpipe brenner du ikke tobakken du baker den, brenner du den har du tatt for mye inni og for nærme sølvpapiret.

Tror du har blitt litt hjernevasket av propagandaen som ligger på nettet laget av Tobakkskjedene. Du røyker mere i en vannpipe sesh men det er mindre nicotin i vannpipe tobakk en i røyk, også på en røykpakke så står det tjære: **% mens på vannpipe tobakken står det 0%.

Forresten, røyk en røyk ta en serviett på munnen pust, den blir gul.
Gjør det samme med vannpipe og det skjer ingenting fordi det blir gult på grunn av tjæra.

Takk for meg
Vis hele sitatet...

Fair nuff. Var som deg før helt frelst av vannpipetobakk helt til eg las en lana artikkel om at det var jo faktisk skadelig røyk. Kan hende den er feil.

Men er sant det med att du kan ha ett luftlag mellom sølvpapiret og tobakken for en mildere røyk. Men tror ikke den blir Steama.. den brenner nok fortsatt.
Sitat av McMorky Vis innlegg
Fair nuff. Var som deg før helt frelst av vannpipetobakk helt til eg las en lana artikkel om at det var jo faktisk skadelig røyk. Kan hende den er feil.

Men er sant det med att du kan ha ett luftlag mellom sølvpapiret og tobakken for en mildere røyk. Men tror ikke den blir Steama.. den brenner nok fortsatt.
Vis hele sitatet...

Gjør du det riktig skal shishaen bli bakt.

Er veldig mange artikkler der du skal være skeptisk til med tanke på at mange av de er betalt av tobakken fordi de taper penger på at folk går over til vannpipe.
Sitat av McMorky Vis innlegg
Sorry det her er ganske feil. Vannpipetobakk er ikke bare damp, ja det er litt fordi tobakken er våt, men det er helt vanlig tobakk røyk full av tjære som skader lungene dine, grunnen til att den kjennes så mild er pga vannet som kjøler ned røyken, alt det gjør er å beskytte lungene og hårene i halsen mot varme skade.... tjære problemet er der fortsatt. Det er mindre skadelig enn cigaretter ja, men du røyker jo MYE mer i en vannpipe session.
Kan hende det ikke er ikke er lov å importere vannpipe tobakk lengre, men den skal bli regna som vanlig tobakk, og der går grensen på 500g. Kjørte vertfall noen pakker gjennom tollen på danskebåten uten problemer vår 2011.
Vis hele sitatet...
Ingen tjære som befinner seg i shisha, ser du. Det som er så fint med det

Sitat av McMorky Vis innlegg
Fair nuff. Var som deg før helt frelst av vannpipetobakk helt til eg las en lana artikkel om at det var jo faktisk skadelig røyk. Kan hende den er feil.

Men er sant det med att du kan ha ett luftlag mellom sølvpapiret og tobakken for en mildere røyk. Men tror ikke den blir Steama.. den brenner nok fortsatt.
Vis hele sitatet...
Ikke hør på hva "media" sier, seriøst. De kan skrive alt mulig useriøs fakta om hvor dårlig shisha er, uten om at det er sant i det hele tatt. Leger kan f.eks ta seg betalt fra røyk-selskaper for å stille fram å si at shisha er mye verre enn røyk, for alle tror jo på hva leger sier. Og Shishaen KAN bli brent, ja. Men det skal den ikke, så unødvendig å si.. Ingen som røyker med brent shisha vel Tobakken blir lett varmet, som gjør at ikke røyken produseres i bollen, men i beholderen hvor vannet er, der dampen / "røyken" dannes. Takk
Det jeg lurer mest på i denne tråden er: hvordan kan man si at frukttobakk er nytt?
Har dem ikke røyka det i Tyrkia siden før tidenes morgen?