Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2327
Er nå ferdig med russetiden. Og begynner for alvor å bli edru og normal igjen, har nesten vært under konstant påvirkning av enten marihuana eller alkohol i hele russetiden. Har hatt et par fridager, men ikke nok til at jeg har blitt helt fin igjen. Jeg får selvfølgelig ikke sove nå, så istedenfor vil jeg rable ned litt om mine tanker rundt rus. Og kanskje få noen fine svar.

Det har plutselig godt opp for meg at de gangene jeg har det morsomst er under påvirkning av rus. Enten det er slappe av med film og litt hasj, eller ut på byen og drikke. Jeg føler nesten at den personen som de fleste kjenner meg som, er den som er godfull. Det er som om jeg har to personligheter, den normale og den under påvirkning av rus. Det er et tankekors at den under påvirkning av rus er mye mer populær enn den normale...

Ikke misforstå, jeg er ikke noen stor-røyker av marihuana. Jeg drikker ikke hver helg, men vil tro at jeg hver helg tar en eller annen form for rus, enten marihuana eller alkohol. Og dette er ukas høydepunkt, jeg har gode venner som jeg KUN ser når jeg skal drikke eller røyke. Hvis det er en jente jeg liker så må jeg vente til jeg møter henne ute før jeg kan "prøve" meg.

En annen ting jeg merker er humøret mitt, jeg er egentlig kjent som en veldig glad person. Det er få som har sett meg sur, jeg er som regel alltid glad og spøkete. Jeg blir alltid det når jeg drikker og røyker. Noen skal sloss, andre skal sove. Jeg skal tulle og tøyse. Men denne gleden jeg får når jeg drikker og røyker er jo kunstig. Det er ikke ekte glede, når jeg kommer til hektene igjen på søndags morgen så kommer plutselig alle de negative følelsene og blir 10x sterkere. Nå ligger jeg her og føler meg helt deprimert, som om alle de negative følelsene som alkohol og hasjen har fortrengt kommer tilbake samtidig. Egentlig vil jeg ta meg en joint, men det blir for dumt. Skal kutte tvert av med all rus til jeg har tatt eksamen. (2 uker til).

Jeg er forresten 19 år gammel, avslutter VG3 nå om en måned. Etter det flytter jeg for meg selv. Skal flytte til sørlandet, langt unna hjemme, jeg er egentlig litt nervøs. Jeg er redd for at jeg skal bli ensom der nede, jeg er redd for at jeg skal røyke for mye hasj, glemme å vaske klærene, glemme og rydde. Jeg er egentlig en sosial person, men nå skjønner jeg hvorfor. Jeg er sosial når det er rus inni bildet. Trist? Ja!

Jeg har alltid forsvart mitt hasjforbruk med at jeg ikke bruker det som et middel for å rømme fra virkligheten. Men jeg bruker det for å utforske, finne nye sider ved meg selv. Jeg vet ikke om dette stemmer lenger. Eller, hasj bruker jeg ikke for å rømme fra noe, hasj røyker jeg fordi jeg liker å måten jeg filosoferer på når jeg er beruset. Alkohol derimot er mye verre! Alkohol bruker jeg bevisst for å bli en annen person, en mer interessant person, en gladere person.

Har jeg et problem, eller er dette bare normalt? Ble litt rotete men..jaja.
Vil tro du er langt fra unormal.

Men husk på at det ikke alltid er selve rusen, men ofte settingen som gjør utslag.

Jeg må med jevne mellomrom holde meg edru i en uke i strekk pga jobb, og det er jo fint lite annet å gjøre i helgene hvis det er dårlig vær, enn å gå på byen.
Drikker da Clausthaler eller Erdinger(som i dag), og har det fett med de andre.
Mennesker er jo så lettpåvirkelige at de blir påvirket av andres sinnstemning, og dermed kan jeg "føle meg frisluppen, lystig og sosial" uten at jeg er påvirket av alkohol.
Og dagen derpå blir en del kjekkere.

Dette funker selvsagt bare hvis man har noen forholdsvis oppegående venner som klarer å ikke bli ufyselig drita på byen, slik at det er en plage å være rundt dem, da ville jeg heller nappet loffen eller noe lignende.
Du har hvertfall veldig bra selvinnsikt.
Kan det kanskje hende at du har anlegg for psykoser som kan bli utløst av cannabis?
Ellers så kjenner jeg meg ikke så veldig igjen i det du skriver. Røyker du grønt eller brunt? Personlig blir jeg (hvertfall føler jeg meg) veldig smart, kreativ osv. etter jeg har røyket grønt. Brunt holder jeg meg unna, da jeg ikke finner noe nytelse på det, bare blir lat og gjør ingenting dagen etterpå osv. Av grønt får jeg en bra følelse dagen etterpå, og har ofte mye energi til å gjøre ting.
Håper ikke jeg sporte helt OT nå.
Lykke til.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Du har hvertfall veldig bra selvinnsikt.
Kan det kanskje hende at du har anlegg for psykoser som kan bli utløst av cannabis?
Vis hele sitatet...
Det håper jeg for Guds skyld ikke!


Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Ellers så kjenner jeg meg ikke så veldig igjen i det du skriver. Røyker du grønt eller brunt? Personlig blir jeg (hvertfall føler jeg meg) veldig smart, kreativ osv. etter jeg har røyket grønt. Brunt holder jeg meg unna, da jeg ikke finner noe nytelse på det, bare blir lat og gjør ingenting dagen etterpå osv. Av grønt får jeg en bra følelse dagen etterpå, og har ofte mye energi til å gjøre ting.
Håper ikke jeg sporte helt OT nå.
Lykke til.
Vis hele sitatet...
Jeg røyker for det meste bare grønt ja, kan ikke si at jeg blir direkte smart av det. Men jeg får en annen slags persepsjon kanskje? Filosoferer hvertfall veldig mye hvis jeg får riktig stæsh :P
Hva i alle dager skal dette ha med latente psykoser å gjøre?

Uansett, jeg kan kjenne meg igjen i det du sier. Jeg fremstår ofte som en glad og hyggelig person, men jeg gjør det på en sånn måte at jeg ikke trenger å gi mye av meg selv, skjønner?
Men det er først når jeg er små-brisen eller fjern jeg greier å åpne meg skikkelig. Vet ikke om du kan relatere deg til det, men det er hvertfall sånn jeg har det.

Tror neppe det er veldig unormalt at man som regel møter kompiser når man skal røyke eller drikke, selvom det for min del ikke trenger å være rus inne i bildet for at jeg skal henge med kamerater. Men det er klart det ofte blir sånn.
I bunn og grunn tror jeg du kan ta det med stor ro.
Se heller på de 2 forestående ukene til en sjanse til å få med kompisene dine på noe der rus ikke er nødvending, kanskje mest bare for å bevise det for deg selv egentlig.

Når du skal flytte til sørlandet er vel det beste rådet jeg har å gi deg; kast deg ut i det!
Skaff deg nye venner, det er ikke så vanskelig som du skulle tro, du må bare klare å gjøre det.
Og på akkurat det punktet kan du stole på det jeg sier, been there done that.

LYKKE TIL
Jeg tror nok de fleste føler seg slik enkelte ganger, som regel hjelper det med en lengere pause slik at kroppen tilpasser seg en nyktern sinnstemning.

Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Du har hvertfall veldig bra selvinnsikt.
Kan det kanskje hende at du har anlegg for psykoser som kan bli utløst av cannabis?
Ellers så kjenner jeg meg ikke så veldig igjen i det du skriver. Røyker du grønt eller brunt? Personlig blir jeg (hvertfall føler jeg meg) veldig smart, kreativ osv. etter jeg har røyket grønt. Brunt holder jeg meg unna, da jeg ikke finner noe nytelse på det, bare blir lat og gjør ingenting dagen etterpå osv. Av grønt får jeg en bra følelse dagen etterpå, og har ofte mye energi til å gjøre ting.
Håper ikke jeg sporte helt OT nå.
Lykke til.
Vis hele sitatet...
Hva er sammenhengen mellom selvinnsikt og psykoser?
Sist endret av Jaso; 18. mai 2011 kl. 00:59.
kompis, kjørt på med cola 12 dager på rad nå, før jobb, på jobb,etter jobb, på kvelden mens jeg tar meg en dram eller to, det har tatt helt av. Dagen derpå er ikke så fet lenger, sug på en "mornings" liner, en "mornings"drink og alt mulig helvete. Tro meg , la det gå 1 uke cold turkey og alt blir bedre, det er rett og slett sånn det er. Skal gå cold turkey fra og med imorgen, vet det blir hardt men sånn får det faen meg være.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Har jeg et problem, eller er dette bare normalt? Ble litt rotete men..jaja.
Vis hele sitatet...
Kort: Ja dette er helt normalt mener jeg.

Langt: Helt normalt å føle seg forvirra 10 minutter før alt skal forandre seg i livet ditt, eksistensen du har skapt deg selv i 3 av de første årene som en ''voksen'' person holder på å bli borte, tro meg mange folk blir nervøse og uselvsikre når det kommer til avslutningen av vgs.

Sosial kun under påvirkning av rus?

Kort: ja det er et problem mener jeg.

Langt: Ta det rolig og vær deg selv og du vil alltid finne folk som du kommer til å like i livet ditt, bruk tid på deg selv, utforsk ting du liker å gjøre andre enn rus. Det er gjennom aktivitet (tenker på å gjøre forskjellige ting, ikke kun fysisk aktivitet) at man forresten finner venner lettest.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Sosial kun under påvirkning av rus?

Kort: ja det er et problem mener jeg.

Langt: Ta det rolig og vær deg selv og du vil alltid finne folk som du kommer til å like i livet ditt, bruk tid på deg selv, utforsk ting du liker å gjøre andre enn rus. Det er gjennom aktivitet (tenker på å gjøre forskjellige ting, ikke kun fysisk aktivitet) at man forresten finner venner lettest.
Vis hele sitatet...
Jeg overdrev det kanskje litt, jeg er jo sosial uten rus også. Jeg har jo mange venner, og finner på ting med dem uten at rus er involvert. Men jeg bare føler at jeg er enda mer likt når jeg er drita/fjern. Det er rart, det burde jo ikke være slik, kan nesten virke som om jeg bruker alkohol som middel for å bli en person jeg ønsker å være, men som jeg ikke tørr/klarer å være edru. Kanskje jeg bare må slippe meg litt mer løs til vanlig. H
Russetida er jo helt fucka, det er klart at en vil risikere å havne i et begynnende rusmisbruk når en har vært under "konstant" påvirkning i over 2 uker. Spesielt med et såpass avhengighetsskapende og ødeleggende rusmiddel som alkohol. Og i kombinasjon med cannabis.... Angsten du føler er helt naturlig når de angstdempende virkningene av disse to rusmidlene - som sentralnervesystemet ditt har tilpasset seg - avtar..
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg overdrev det kanskje litt, jeg er jo sosial uten rus også. Jeg har jo mange venner, og finner på ting med dem uten at rus er involvert. Men jeg bare føler at jeg er enda mer likt når jeg er drita/fjern. Det er rart, det burde jo ikke være slik, kan nesten virke som om jeg bruker alkohol som middel for å bli en person jeg ønsker å være, men som jeg ikke tørr/klarer å være edru. Kanskje jeg bare må slippe meg litt mer løs til vanlig. H
Vis hele sitatet...
Se på filmen Jekyll and Hyde som handler litt om dette her faktisk, meget anbefalt.

Igjen så tror jeg det der egentlig er en vokse opp greie, enten så er du den personen eller ikke man kan ikke tvinge på seg selv personligheter uten at det i bunn og grunn vil bli feil.