Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1359
Hei!
Fikk igjen en harddisk med en kompis i går, og tenkte at jeg skulle formatere den og slenge inn ubuntu idag. Problemet er at jeg ikke finner harddisken?
Den vises verken i enhetsbehandling eller disk management.
Litt snodig om harddisken er gåen, siden kompisen min ikke hadde brukt for den likevel, og den derfor kun har ligget i en skuff.

Harddisken det er snakk om er en Seagate Barracuda 750gb.

Noen som vet hva som kan være årsaken?
Noen ganger må inngangen skrues på i bios. (Måtte det på min Dell maskin.)
Sist endret av Rindal; 2. april 2012 kl. 19:04.
Jeg fant ikke min harddisk en gang, og da måtte jeg angi en bokstav til den. husker ikke hvordan man gjorde det, men kan være det som er problemet?
Det er mulig det er noe slikt som må til, ja. Skal se hva som går an i bios! Synes likevel det er litt rart, siden jeg har brukt harddisken på et tidspunkt.

EDIT: dårlig suksess. Skal prøve å flashe til nyeste bios i løpet av kvelden og prøve på nytt, før jeg gir opp dritten.
Noe kult man kan gjøre med en harddisk?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Spinner den opp? Den skal vel uansett komme opp i diskbehandling, mulig kretskortet er defekt, du kan jo også prøve en annen pc.

Hvis alt håp er ute kan du lage klokke av den:http://www.ian.org/HD-Clock/

Evt spanderer du på den et par kroner og kjøper nytt kretskort om du finner, har selv gjort dette, men det må være HELT likt, ikke like lett å finne slikt.
Er det noen måte å finne ut om den spinner opp, annet enn å kjenne på den?
Jeg er usikker på om det er vibrasjoner fra den jeg kjenner, eller om det er vibrasjoner i kabinettet.
Ridder av 1. klasse
Som nevnt over Diskbehandling er en fin plass å ta en titt. Finner du harddisken der?

Start -> Kjør -> compmgmt.msc -> enter
Du skal klare å kjenne om harddisken spinner eller ikke, når du tar fingrene dine oppå den. Enkel måte å finne ut på er å holde fingrene på harddisken, og slå PC'en på, for å kjenne om den spinner opp.
Sist endret av Dimergon; 2. april 2012 kl. 21:47.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Som nevnt over Diskbehandling er en fin plass å ta en titt. Finner du harddisken der?

Start -> Kjør -> compmgmt.msc -> enter
Vis hele sitatet...
Står i førstepost at jeg ikke finner den der. Synes det her er jævlig snodig.


Sitat av Dimergon Vis innlegg
Du skal klare å kjenne om harddisken spinner eller ikke, når du tar fingrene dine oppå den. Enkel måte å finne ut på er å holde fingrene på harddisken, og slå PC'en på, for å kjenne om den spinner opp.
Vis hele sitatet...
Det kjennes ikke ut som den spinner, da det er mye mer vibrasjoner i harddisken som er i brønnen under.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du skrur den løs fra kabinettet og holder den i hånden er det haugevis enklere å kjenne om den spinner opp eller ikke, du kan prøve å bytte PCBen også hvis du finner den rimelig på nett.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis du skrur den løs fra kabinettet og holder den i hånden er det haugevis enklere å kjenne om den spinner opp eller ikke, du kan prøve å bytte PCBen også hvis du finner den rimelig på nett.
Vis hele sitatet...
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan vet jeg hvilken PCB som passer? Ser ut som jeg finner to forskjellige på ebay
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Start med å lese av modellnummeret på PCBen, så har du et godt utgangspunkt.
boot ubunt-CD. se om ubuntu finner den. du trenger ikke formatere på forhånd. dette gjør ubuntu for deg med fdisk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
boot ubunt-CD. se om ubuntu finner den. du trenger ikke formatere på forhånd. dette gjør ubuntu for deg med fdisk.
Vis hele sitatet...
Finner han den ikke i BIOS finner han den ikke i noen OS.
ohhh. leste feil. sent på kvelden, hehe. men ja, da er nok neste steg å finne ut om disken faktisk starter eller ikke.
Sist endret av Anonym57965; 3. april 2012 kl. 00:59.
De 2 gangene jeg har hatt det problemet så er det fordi jeg netttop mista den i gulvet. Da spinner den,lyser og det hele men pc'n klarer ikke finne den. Spør kompisen din om han har hatt noen uhell e.l.