Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 853
Hei på dere alle!


En jeg kjenner, en snart tretten år gammel gutt har nettopp fått denne diagnosen, og i den sammenheng siden dette enda er så nytt, så føler jeg behov for å høre litt fra andre om deres erfaring med AD/HD, og behandling.
Legene, eller de behandlende, vil tilrå å bruke en medisin som heter Rhitalin!
Jeg selv mener at gutten enda er så ung, at han heller kan prøve andre behandlingsformer, om det da finnes. Har lest om en spesiell type mat-kur, dette itilfelle at gutten har en proteinintoleranse. Synes bare at de er litt raskt ute med å foreslå en slik type medisinering på en så ung gutt.
Synes ifra utgangspunktet at han kan vente med en slik type behandling eventuellt til han selv er voksen nok til å avgjøre dette.
Gutten har vanskeligheter med å konsentrere seg, og sliter derved på skolen med lesing og skriving, og selvfølgelig også i andre fag, siden lesingen og skrivingen ikke er så god.
Tenker også på det sosiale, at han har litt problemer med å følge med i svingene sammen med andre, venner bl.a ! Jeg kan tenke meg at han nok også vil oppleve endel angst i visse situasjoner.
Det virker på meg som medisinering, i dette tilfelle Rhitalin, er den eneste behandlingsformen legene eller psykiaterne kan se som virksom på AD/HD. Er det ikke andre former for behandling som hjelper, lurer jeg som kjenner vedkommende godt, på?
Er Rhitalin å tilrå?
Skal selvfølgelig forhøre meg litt rundt omkring andre plasser også, men jeg tenkte at noen her inne kanskje kunne ha noen erfaring, og følgelig noen innspill, med enten seg selv eller noen man kjenner.
Denne diagnosen begynner jo å bli veldig vanlig etterhvertr både blant voksne og barn. Noen får diagnosen tidlig, mens andre får den i godt voksen alder. Jeg trenger noen innspill fra folk med erfaring, eller som har endel kunnskap om emnet. Dette for å gjøre mitt for at gutten best mulig blir ivaretatt på best mulig måte, og får den oppbakningen han trenger.
Det ligger jo endel litt vanskelige avveininger her; på den ene siden kan denne medisinen hjelpe ham til å gjøre det bedre på skolen,og at han fungerer bedre sammen med andre, på den annen siden er jeg bekymret for om dette stoffet, eller denne medisinen, er godt for ham på lang sikt.
Har også lest meg til at mennesker som har denne diagnosen, har lettere, eller er mer sårbare for å ty til rusmidler enn andre igjen. Så også utifra dette er jeg litt bekymret.
Og det viktigste; vil han få det bedre med seg selv på denne medisinen. Det er det vel bare han som eventuellt kan svare på, men han har jo også litt vanskelig for å gi uttrykk for hvordan han har det, hvordan det går osv, sånn ellers.

Han vil nok også komme til å spørre seg etterhvert; hvorfor fikk jeg denne diagnosen, hva kan årsaken være?

Jeg vil være takknemlig for innspill, spesiellt ifra folk med egen erfaring.


Hilsen Vaar!
Sist endret av Vaar; 13. januar 2007 kl. 14:00.
Det var synd for gutten at det ble oppdaget så sent, det hadde vært mye enklere å "behandle" hvis diagnosen hadde blitt stillt da han var 6-7 år.
Han bør få rhitalin fortest mulig. Rhitalin er en form for amfetamin. Mange er derfor mot medisinen. Men uten denne behandlingen går det verre enn med. De aller fleste narkomane har adhd. De reagerer annerledes på dop enn andre.
Sitat av DrBiatch
Han bør få rhitalin fortest mulig. Rhitalin er en form for amfetamin. Mange er derfor mot medisinen. Men uten denne behandlingen går det verre enn med. De aller fleste narkomane har adhd. De reagerer annerledes på dop enn andre.
Vis hele sitatet...
Hva FAEN? Kan du støtte opp det utrolig ondsinnede utsagnet?

Jeg vil gjerne høre hvorfor han bør få rhitalin fortest mulig også. Jeg sier ikke at han ikke burde, men mener heller at du ikke har noen rett til å komme med et slikt utsagn, akkurat som det forrige. Er du lege kanskje?
Sist endret av hedningen; 13. januar 2007 kl. 14:18.
Sitat av hedning*
Hva FAEN? Kan du støtte opp det utrolig ondsinnede utsagnet?

Jeg vil gjerne høre hvorfor han bør få rhitalin fortest mulig også. Jeg sier ikke at han ikke burde, men mener heller at du ikke har noen rett til å komme med et slikt utsagn, akkurat som det forrige. Er du lege kanskje?
Vis hele sitatet...
Mange, om ikke alle, med ADHD blir ikke "hyper" av amf, men rolige. Derfor føler de seg nok bedre "ruset" enn uten noe stoff, var sikkert dette han ville fram til, at de havnet i dopmiljøet pga de ble rolige av noen tabletter de prøvde engang. MAnge jeg kjenner som sier dette osv, så jeg VET at det stemmer at de blir roligere av amf. Det er ikke ondsinnet, om du har adhd selv om føler deg sett på som narkis nå, var det neppe det han ville si. Men at mange føler seg hjulpet av dop.

Og jo fortere han får roen i kroppen og kan følge med på skolen, jo bedre får han det. Hvorfor skal han vente til det som heter vennskap og skolearbeid har gått til helvete fordi han ikke får konsentrert seg om noe? 'Såklart kan de prøve andre alternativ, men det beste er jo å "redde" oppveksten hans så han faktisk får noe ut av skolen også. Mange voksne med adhd skulle jo ønske at de fikk ritalin før, slik at de slapp så mye problemer...
Sitat av Lille My
Mange, om ikke alle, med ADHD blir ikke "hyper" av amf, men rolige. Derfor føler de seg nok bedre "ruset" enn uten noe stoff, var sikkert dette han ville fram til, at de havnet i dopmiljøet pga de ble rolige av noen tabletter de prøvde engang. MAnge jeg kjenner som sier dette osv, så jeg VET at det stemmer at de blir roligere av amf. Det er ikke ondsinnet, om du har adhd selv om føler deg sett på som narkis nå, var det neppe det han ville si. Men at mange føler seg hjulpet av dop.

Og jo fortere han får roen i kroppen og kan følge med på skolen, jo bedre får han det. Hvorfor skal han vente til det som heter vennskap og skolearbeid har gått til helvete fordi han ikke får konsentrert seg om noe? 'Såklart kan de prøve andre alternativ, men det beste er jo å "redde" oppveksten hans så han faktisk får noe ut av skolen også. Mange voksne med adhd skulle jo ønske at de fikk ritalin før, slik at de slapp så mye problemer...
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over alt det! Har flere kamerater som har ADHD. Hvis du la merke til hva han skrev, så står det "De aller fleste narkomane har adhd. De reagerer annerledes på dop enn andre.". Om du ikke reagerer på at han kaller nesten alle mennesker med ADHD narkomane, vet jeg ikke hva som går av deg.

Og om en gutt skal få rhitalin eller ikke er ikke noe man kan diskutere på et forum. Det må man la leger ta seg av. Er man ikke fornøyd med en lege går man videre til neste, man spør ikke uerfarne mennesker på et forum.

Jeg er ikke imot rhitalin, og det har jeg heller aldri sagt.
Sitat av DrBiatch
Han bør få rhitalin fortest mulig. Rhitalin er en form for amfetamin. Mange er derfor mot medisinen. Men uten denne behandlingen går det verre enn med. De aller fleste narkomane har adhd. De reagerer annerledes på dop enn andre.
Vis hele sitatet...
Jeg har ADHD og er IKKE narkoman, greit nok røyker hasj men er ikke narkoman.
Inlegget ditt kan virke krenkende mot folk med ADHD, men jeg tar meg ikke nær av det, er forsåvit enig om at han børde få Ritalin/Concerta fortest mulig, det hjelper!
Vaar's Avatar
Trådstarter
55 0
Hei Arkanoid!

Takk for svar til alle!

Det er det jeg er ute etter her i mitt innlegg, mennesker med erfaring, og om dem kan fortelle litt om fordeler og ulemper med Rhitalin medisinering, og om det finnes alternative behandlingsformer.
Er det f. eks meningen at denne medisinen skal brukes gjennom hele livet?


Takk, hilsen Vaar!