Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1132
Hei, innser at trådtittel er noe diffus, men pyttsann - vi får heller endre den.

Jeg skal, som alle andre, kjøpe stasjonær PC (min er til gaming).
Jeg har lest i noen dager nå, og skal lese i noen dager til, men jeg lurer på et par grunnleggende ting.

1 - Hva er forskjellen i praksis mellom AMD og Intel, eller mer spesifikt;
hvor mye ytelse er det i forskjell mellom for eksempel:
AMD Phenom II X4 965 Black Edition til kr 1395,- (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692) og en
Intel i7 Hexa-core ? (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604510)

Jeg innser at Intel sin har 2 kjerner mer, og 8MB cache der Intel sin har 12mb - men hva vil dette bety for meg som gamer? Vil jeg merke forskjell? Vil det ha noe å si på FPS når jeg nerder meg med World of Warcraft og mest av alt i hele verden vil ha 99 FPS når jeg står i Dalaran?

Kort fortalt; hva er viktig å tenke på når man kjøper prosessor til gaming? Er det 'om å gjøre å ha mange kjerner', eller er det omvendt?

2 - Minne. Har sett noen si at 8 GB minne er overkill uansett, og noen som sier at triple-channel er som sex bare billigere. Hva er 'fasiten' her, når man tenker Gaming? Om valget står mellom;
6 GB 2000 mhz eller 8gb 1333 mhz, er det et OPPLAGT rett valg?

3 - SLI. Er dette faktisk lurt? Jeg ser på kortet XFX Radeon 6870 1GB (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614349), og lurer litt på om det er hensiktsmessig å ha TO i SLI. Vil det være bedre å kjøpe 1 som er BEDRE, eller er det best å ha TO slike? Hva er fordelen/ufordelen med SLI?

Jeg innser at i grunn har desse spørsmålene blitt 'besvart' i ymse threads, men jeg tenkte det kunne vært fint å fått de samlet, og eventuelt fått en diskusjon på de punktene det måtte være uenigheter. Ser at om jeg hadde laget en thread og sagt "skal jeg ha i7 eller amd?" så hadde 1 person sagt "i7 så klart!" - og det var det, uten noe videre diskusjon eller flere synspunkt. Det er derfor jeg gjør dette.

Kan nevnes at om dere vil gi meg konkrete tips ang mengde minne/skjermkort osv, så satser jeg på å bruke i overkant av 10.000,- på en stasjonær PC som skal brukes til.. WoW. Og Black ops. Og ymse annet. Min eneste målestokk er "Jeg vil ha høy fps når jeg raider". Det triste er at jeg kødder ikke.

Noen som har litt input til meg her, og eventuelt andre ting som er lurt å tenke på når man kjøper stasjonær PC til gaming? (Stor strømforsyning, check.)
AMD og Intel diskusjonen har holdt på gud vet kor lenge, en fellesnevner som folk flest er enige i er at AMD er super for dubsjet prosjekter siden dem er billigere og har tillnermet lik ytelse som de mindre Intel I7
Itel er litt dyrere en AMD den mest brukte I7 er i7 920,930 og den nyere 950 de andre er fasa ut.
jeg har ikke sett en sammenligning mellom intel sin i7 serie og AMD sine CPU`er så kan ikke gå så dypt inne der

De fleste spillene og programmene i dag bruker ikke mere en max 2 kjerner så en 4kjerner vill holde lenge enda, er og et billigere alternativ en de nyere 6kjernerene som er dyrere
Størelsen på Cache`n har ikke så mye å si for vanelig bruk, er mest for Benchmarks Folding overclocking etc
FPS messig å vill du nok ikke merke forskjell på AMD sine billigere eller Intel sine litt dyrere CPU`er men du vill merke forskjell avhengi av va slags skjermkort du bruker

Minne
En vanelig spille pc trenger ikke mere en 4gig ram, da har du og mulighet till å oppgradere senere etter behov, "MHz" den nye standaren for minne er 1600MHz noe høyere en det så blir de fort dyre. En anen ting noen noterer seg er timingene på minne "CL" det vaneligste er CL9, en normal pc bruker trenger ikke å bry seg så mye om det uansett

SLI er en veldig fin måte å få bedre ytelse ut grafik messig men blir fort dyrt avhengi av whilke kort du bruker, er viktig å notere seg at for å få mest ut av kortene så trenger du et hovedkort som har 2 PCI-E 16x lanes som du bruker till skjermkort
en ting som du kan gjøre er å gå i gjennom pc sider og se på tester gjort med det skjermkortet du har lyst på å se om de har noen tester med 2 i SLI"Nvida" eller Crossfire"AMD" for å se hvor de ligger an ytelses messig på 2 kort i forhold till 1
hust at hvis du velger 2 kort så trenger du en større strømforsyning "PSU" en va du ville trengt med 1kort

en ting jeg glømte å nevne er at AMD er duel channel og intel er Tripple channel memory
for AMD trenger du 2 eller 4 minne pinner
for Intel trenger du 3 eller 6 minne pinner
Sist endret av Beezie; 23. november 2010 kl. 11:42.
http://www.hardware.no/artikler/phen..._edition/71307
Noen tester hvor du kan sammenligne litt i forhold til andre prosessorer.

Nå er ikke jeg helt inne i hardware verdenen, men AMD vs Intel er ikke så mye du behøver å tenke på om du bare skal spille wow og blackops. Tror ikke du merker noe vesentlig forskjell m.m du har litt peiling og liker sånt.
AMD vs Intel:

Gå for AMD hvis du er gniten på penger, gå for Intel hvis du vil ha ytelse.

SLI:
Bra med noen kort dårlig med andre...

Minne:
4gig er rimelig lite i dag, ville anbefalt minst 6gb

Edit:
@Nath Den testen er for gammel for i dag...
Sist endret av xShadyx; 23. november 2010 kl. 13:05.
Hoi, takk for kjappe svar.

Når dere sier at "Gå for AMD hvis du er gniten på penger, gå for Intel hvis du vil ha ytelse.", er jeg noe forvirret.

Hele greia her er jo at jeg vil vite hvordan jeg skal distribuere pengene mine - jeg antar at det er lite hensiktsmessig å kjøpe prosessor til 8k, og minne/skjermkort/kabinett/psu til 3k. Om jeg sier jeg har 11k, hvordan vil en 'fornuftig' fordeling av de se ut?

La oss si at jeg kan få hovedkort, kabinett, psu, 4gb minne for ca 4500,- .
Av de 11.000,- jeg har tenkt å bruke har jeg da igjen 6500.
Skjermkort til 2000,- , har da 4500,- igjen. Går jeg for AMd prosessoren til ~1500,- har jeg 3000,- igjen.

hva kan jeg gjøre for å få best ytelse for de resterendes 3000,- ? burde jeg bytte ut prosessoren med en bedre intel prosessor? Mer minne? Enda et skjermkort? (Kan faktisk få 6/8 gb minne + enda et skjermkort for 3k. )

Kan for øvrig illustrere litt;

På Amentio fant jeg denne pakken ; http://www.dustinhome.no/pd_5010470154.aspx
Oppsummert; i7 950, 6GB minne, 2x geforce gtx 460. For rett over 10.000,-

Når jeg prøver å sette sammen en "amd-versjon" kommer jeg med noe slikt, via komplett;
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-8CE9F723F110
Kort oppsummert; AMD phenom II 965, 8GB minne, 1x radaeon 6870 1GB.

Begge løsningene har en SSD-disk samt 1 TB ekstra lagring. Jeg føler at AMDløsningen burde vært billigere, har jeg gjort noen grunnleggende feil, eller bare valgt idiotiske komponenter?

- Har sett litt mer rundt, ser en forumbruker sier at Asus Rampage Extreme hovedkort er bra - er dette fordi det støtter ssddisk(noe jeg ikke vet om det JEG valgte gjør) og høy minnefrekvens?
Er det bedre å heller ha 6gb minne i 1600mhz?
for at du skall få mest mulig ut av dine 11.000 ville jeg valgt AMD

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-87B32613B892

jeg kann sette op en liste for intel og hvis du vill

det hovedkortet som er valgt støtter SATA 6Gb/s som begge hardiskene bruker som er valgt
Asus rampage 3 extreeme er bare for Intel
minne frekvens er grei på 1600MHz
Sist endret av Beezie; 23. november 2010 kl. 16:02.
Beezie;

i det du har satt opp der har du valgt minne som det står: "For core i3/i5/i7".. dette er feil, eller?
Og, er 4GB minne nok? Hadde det vært fornuftig å investere i 8gb?

Ellers virker oppsettet kjempe. Her har jeg jo mulighet til å sette i enda et grafikkort og kjøre i Crossfire om jeg skulle ønske det. Eneste jeg lurer på er hvorfor lista har CPU vifte, det følger jo med prosessoren? er den mye bedre den som er lagt til, og betyr det i så fall at jeg burde overklokke litt for å få mer ytelse uten at det er noen risiko?

Kan også nevnes at jeg er litt i stuss; hvor mye vil det faktisk si å ha den SSD-disken? Igjen ; jeg bruker maskina til WoW og litt random spill (Starcraft 2, CoD: Black ops, osv) - om forskjellen er "2 sekund raskere loading når jeg skifter zones i WoW" så sparer jeg meg heller tusenlappen.

Beezie, hadde en Intel sett slik ut? ; http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-9CB36D402FF8
hei Night
ikke la deg lure av i3/i5/i7 er ikke noe som heter amd / intel ram er bare at dem navngir dem anerledes
AMD bruker Dual Channel som betyr at du trenger enten 2 eller 4 ram brikker den tar ikke alle 6 slottene
det eneste forskjellen på den jeg har tatt og den andre som såt AMD phentom II er at den er CL8 i stedet for CL9 som gjør den 120kr dyrere, du kan ta den hvis du vill
jeg satte op 4gig fordi du kan opgradere senere når du får litt mere penger eventuelt. 4gig funker greit, har du lyst på 8gig så kan du ta det

lista har en mindre CPU vifte fordi de viftene som følger med amd cpu`ene er crapp, det gir deg mindre temperaturer med Nocua sin som i gjen kan gi lengre levetid på cou`en vis du bor i et varmdt rom, og du kan overclocke den litt mere hvis du er ute etter det.
overclocking er blitt veldig poppulert og kan gi deg en del mere ytelse av cpu`en.
men starter du og overclocke så har du ikke noe garanti på cpu`en mere og du kan ødelegge den hvis du ikke er litt forsiktig (les litt emre om overclocking eventuelt så du vet va du trenger å forandre på etc)

SSD disker disker uten en spinnende plate, dem har lagrings chipper så det er ikke noen bevegelige deler som er bedre på lengre sikt, dem er og veldig mye raskere en en vanelig disk den crucial du har der har 355 mb/s read og 70mb/s write, du vill kunne boote op windows en del raskere og loadingtime på spill vet jeg ikke men kan være en del mere en 2sec lit avhengi av va du er vant med og vilket spill det er
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vel, i morgen tenker jeg å bestille: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...B-9CB36D402FF8

Noen som har noen innvendinger til dette oppsettet? I ettertid vil jeg kjøpe en SSDdisk, men det ble ikke med i denne omgang da budsjettet ikke helt strekker til. Jeg TROR jeg har valgt minne/hovedkort/cpu/grafikkort som spiller bra i lag. Har lyst å klokke prosessoren opp mot 4ghz da "alle" sier at dette går fint å gjøre med software fra hovedkortet.

Det eneste jeg sikkert kommer til å bytte ut fra handlelista, er kabinettet, da jeg ikke har studert kabinett så nøye. Skal finne et med god kjøling til rundt samme pris eller mindre - er ikke interessert i å ha en diskoball stående, og bryr meg heller ikke om lyd.

Igjen, litt feedback på oppsettet før jeg bestiller tas i mot med STOR takk
oppsettet ser bra ut bare en ting, dvd rom? eller bruker du en du har

4GHz på prossessoren skall gå men du må være klar over at alle "batch" partier med prossessorer er litt forskjellig, du kan få en prossessor som ikke vill gå stabilt på 4GHz men kanskje 3.6-3.8 så ta det med en liten klype salt

opgradere med en ssd senere vill gjøre deg veldig glad i den pc`n vill jeg tru
DVD-rom ja, nnnggh. Jo, jeg får vel kjøpe en.
Ja, er klar over det, så jeg går ikke i fosterstilling og griner om jeg ender opp med å bare klare 3,6.

Høres bra ut
▼ ... over en uke senere ... ▼
Måtte utsette kjøp noen dager, men er nå endelig klar.

Noen som har siste input på denne?

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...0-F460D52A43BF

I hovedsak har jeg valgt 6950-kort og endret minnet. Har også valgt nytt kabinett, og litt annet HK. Modulær strømforsyning ser jeg ikke poenget i å betale ekstra for; jeg bryr meg ikke om hvordan det ser ut i PCen min og dette kabinettet er svært, skal heller stripse kablene pent og pyntelig.

Setter utrolig stor pris på en siste input før kjøp!
Det eneste inputet mitt er at en modulær strømforsyning vil tjene deg så mye bedre, med tanke på luftgjennomstrømming og slikt. En standard strømforsyning med masse kabler i et midi-tower kan vel være litt "uggent", men jeg tror ikke det blir så stor forskjell fra en modulær om du ikke bryr deg.

Menmen, ellers er det vel bare å bestille. Et knallbra oppsett som du vil bli veldig glad i, om ikke jeg tar helt feil.
Kos deg!
Sitat av Empathy Vis innlegg
Det eneste inputet mitt er at en modulær strømforsyning vil tjene deg så mye bedre, med tanke på luftgjennomstrømming og slikt. En standard strømforsyning med masse kabler i et midi-tower kan vel være litt "uggent", men jeg tror ikke det blir så stor forskjell fra en modulær om du ikke bryr deg.

Menmen, ellers er det vel bare å bestille. Et knallbra oppsett som du vil bli veldig glad i, om ikke jeg tar helt feil.
Kos deg!
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt, velger still å ikke kjøre modulær. Bruker heller pengene jeg har spart inn på ymse komponenter på en X25ssd-disk med en gang.
Skiftet for øvrig skjermkort til GTX 570
kan ikke se noen feil eller ting å sette fingren på med det første, vill bli en grei pc for deg det