Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1185
Hallo!
Kjøpte et neon-lys fra gadgets som var usb på.
Vet jeg kan få lysene på tastaturet mitt tiol å lyse i takt med musikken osv. men er det noen som har peil på et program som kan styre en usb-utgang..fade inn og ut lyset på en måte?
Takker for svar.
USB går på seriell dataoverføring, så det er ikke ja/nei-svar på det du spør om. Jeg tipper lysene dine bare benytter seg av 5 voltspinnen i USB-pluggen. En USB-kontakt har nemlig 4 pinner, hvor en er konstant 5V, en er jord, og de siste to til bitoverføring. Med mindre lysene dine er laget for å kunne styres fra PC-en vil det ikke fungere, og hvis de er laget for det, ville jeg tro styringsprogrammet skulle fulgt med.
Har du en link til produktet, så kanskje vi finner ut noe?
(Forresten, det er neppe neon, ettersom neonlys krever veldig høy spenning, men kanskje "kald katode"-rør, som det kalles?)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom dette skal utføres må du lage en enhet som du kan hente inn 5V på og styre utspenningen\strømmen til enheter.

Jeg ville tippe at USB'en henter kun 5V styrestrøm for å drive lysene.
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Trådstarter
aha, så konklusjonen er at dette er umulig?
Kjøpte den på en gadgets butikk i Berlin, jo det er neon, ikke kald katode, den er passe liten da..
Selv små neonlamper krever 90-110V.. En slik spenningsbooster vil kreve ganske stor plass, pluss at total forbrukt effekt etter all sannsynlighet vil bli for mye for selv en "powered" usb-kontakt med 500mA tilgjengelig strøm.. Man skal aldri si aldri, men jeg må si jeg tviler litt på at det faktisk er neon.. Har du et bilde av den, kanskje?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tipper på LED jeg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Neon? Så saken generer altså 15kV utifra 5V, uten å dra meir enn 100mA eller deromkring? Dæven, dyktig!

Og joda, det er mulig, men du må ha en kontroller som styrer det. Eg veit Velleman har slike, og du finner det sikkert på elfa om du leiter litt.