Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3466
hei

Lurer på om noen av dere vet hva jeg må for noe retning i skolegangen for programmering? Har vurdert å skifte og begynne med programmering. Går nå 2VGS yrkesfaglig og har vurdert å ta påbygning til neste år.

Hvordan er det å få seg jobb her i Norge når det gjelder programmering?

Har tenkt å begynne å lære meg C# nå snart, så får se om det er noe som virkelig er noe for meg.

Lurer også på hva det krever for å programmere? Trenger man å være ekstremt god i matte? Har hørt at det krever en del matte når du skal programmere.

Tar gjerne i mot tips!
Sist endret av Amoods; 25. januar 2012 kl. 00:36.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Matten på informatikk f.eks. er hard ja. Linear matte og diskret matte særlig.
Å lære seg et programmeringsspråk krever ikke veldig mye matte, men å studere informatikk/programmering gjør.

Du burde prøve å få tatt 1T, R1 og R2. Det er ikke alle studier som krever R2, men det er uansett kjekt å kunne, siden du må lære det før eller siden. Sett i gang allerede nå med å gjøre matte på fritiden. Bøkene kan du nok få låne på skolebiblioteket.
ta forkurs på høyskolen istedet for påbygg? du får ikke generel studiekompetanse, men kan gå rett inn på forksjellige ingenør linjer etter forkurset
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Å lære seg et programmeringsspråk krever ikke veldig mye matte, men å studere informatikk/programmering gjør.

Du burde prøve å få tatt 1T, R1 og R2. Det er ikke alle studier som krever R2, men det er uansett kjekt å kunne, siden du må lære det før eller siden. Sett i gang allerede nå med å gjøre matte på fritiden. Bøkene kan du nok få låne på skolebiblioteket.
Vis hele sitatet...
Hvordan får man bruk for matte i programmering egentlig?

skal prøv å få lånt med meg matte bøker, men hvis jeg tar R1 og R2 matte trenger jeg da 1T? Har bare 1YP fra første året på VGS.

Sitat av b1gm4c Vis innlegg
ta forkurs på høyskolen istedet for påbygg? du får ikke generel studiekompetanse, men kan gå rett inn på forksjellige ingenør linjer etter forkurset
Vis hele sitatet...
Tror jeg tar påbygning, så har jeg det
Sitat av Amoods Vis innlegg
Hvordan får man bruk for matte i programmering egentlig?
Vis hele sitatet...
Programmering dreier seg om logikk, og logikk er matte. Greit nok, du roter ikke noe særlig med integrasjon og derivasjon og slikt i informatikk, men det er nok av andre ting. Logaritmer bl.a. er veldig mye brukt når det gjelder å forstå hvor raskt ting går og hvor mye minne som brukes av en algoritme.
Trådstarter
Sitat av ymgve Vis innlegg
Programmering dreier seg om logikk, og logikk er matte. Greit nok, du roter ikke noe særlig med integrasjon og derivasjon og slikt i informatikk, men det er nok av andre ting. Logaritmer bl.a. er veldig mye brukt når det gjelder å forstå hvor raskt ting går og hvor mye minne som brukes av en algoritme.
Vis hele sitatet...
Hørtes ganske innviklet ut og ser ut som jeg har mye å lære meg framover!
Går for øyeblikket på uit informatikk. her har det vært tidligere store problemer for studenter og matte. derfor har de revurdert planen og du kan nå velge mellom en enklere matte kurs eller det vanskelige (kalkulus). den enkle versjonen krever nesten ingen forkunskap. Ellers er det ingen andre matte fag som er verd å nevne, du ma ha stattestik (finnes også en vanskelig og enkel versjon) og diskre matte, men disse er langt på nær så vanskelig kalkulus en gang var

ps: opptakskrav er å ha hatt R1 eller S1 + S2

good luck
Trådstarter
Sitat av SegmentFault Vis innlegg
Går for øyeblikket på uit informatikk. her har det vært tidligere store problemer for studenter og matte. derfor har de revurdert planen og du kan nå velge mellom en enklere matte kurs eller det vanskelige (kalkulus). den enkle versjonen krever nesten ingen forkunskap. Ellers er det ingen andre matte fag som er verd å nevne, du ma ha stattestik (finnes også en vanskelig og enkel versjon) og diskre matte, men disse er langt på nær så vanskelig kalkulus en gang var

ps: opptakskrav er å ha hatt R1 eller S1 + S2

good luck
Vis hele sitatet...
Shønner godt at mange har hatt problemer med matten. Er du selv programmerer og hvilken matte tok du?

Takk!
Kom over denne saken i går og tenkte kanskje den ville være av interesse.

http://www.huffingtonpost.com/2012/0...usaolp00000003
Går selv PUA(programvareutvikling) på høgskolen i Gjøvik.
Vi hadde matematikk for informatikk som bygget veldig mye på forkunnskaper.
Du kan på HiG ta forkurs i matte (i likhet med mange andre steder nå til dags) og dette er da R1 og R2 i løpet av 7 uker i sommerferien.
Matten må du beregne å arbeide en god del timer med, men den er uoverkommelig
Du trenger ikke å være mester i programmering.

Anbefaler deg da å ta påbygg til neste år, og sjekk mulighetene du har for å ta R1 om mulig.
Etter fullført påbygg melder du deg på forkurs i matte(dersom du ikke fikk tatt R1) , og bruker deretter sommerferien din på å ta det kurset. Du er da kvalifisert til å begynne på informatikk/programmering.

Alle i årene før meg som har gått ut med bachelor har fått arbeid før de har blitt ferdig utdannet.

Mye av programmeringen er basert på logisk sans, og det er det du trenger for å programmere, kunnskapen får du etterhvert, og du lærer da å tenke mere logisk synes nå jeg.

C# kan være et fint begynnerspråk, men begynn heller med Java eller C++ som førstespråk, da flere av universitetene og høgskolene har dette som førstespråk.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Programmering dreier seg om logikk, og logikk er matte. Greit nok, du roter ikke noe særlig med integrasjon og derivasjon og slikt i informatikk, men det er nok av andre ting. Logaritmer bl.a. er veldig mye brukt når det gjelder å forstå hvor raskt ting går og hvor mye minne som brukes av en algoritme.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du skal drive med signalprosessering eller grafikk så kan fort deler av kalkulus også bli nødvendig.

Men, "programmering" er et bredt fagfelt - fra ytterkant som ikke inkluderer mye mer matteferdigheter enn du har etter grunnskolen til dyp forståelse av ganske så infløkt matematikk hvis du skal jobbe med algoritmeutvikling, eller andre ekstremiteter (ting som skal gå veldig raskt, jobbe enormt stort eller veldig smått osv.)
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Vel, hvis du skal drive med signalprosessering eller grafikk så kan fort deler av kalkulus også bli nødvendig.

Men, "programmering" er et bredt fagfelt - fra ytterkant som ikke inkluderer mye mer matteferdigheter enn du har etter grunnskolen til dyp forståelse av ganske så infløkt matematikk hvis du skal jobbe med algoritmeutvikling, eller andre ekstremiteter (ting som skal gå veldig raskt, jobbe enormt stort eller veldig smått osv.)
Vis hele sitatet...
Støtter dette! Generelt virker det som om fokuset på matte er litt for stort her. Programmering er på lavnivå matte i praksis, og kan være mye lettere å lære seg enn matte-teori. "De fleste" av oss programmerer derimot på et høyere abstraksjonsnivå til daglig, hvor matten er "mindre synlig".

Selv har jeg cand.mag. (tilsvarer batchelor) i Informatikk, men slapp unna med svært lite matte - og det er skjelden jeg savner mattekunnskaper i yrket mitt.

Sansynligvis vil et hode som egner seg for forståelse av matte også egne seg godt for forståelse av programmering. Det betyr derimot ikke at en som er god i matte nødvendigvis vil bli en god programmerer. Og på den andre siden tror jeg at mange kan bli gode programmerere selv om de sliter med matte.

Evner som er viktige for en utvikler:
  • Ydmykhet (villig til å lytte og lære)
  • Nysgjerrighet (ville vite hvordan ting virker)
  • Intellektuell ærlighet (akseptere, si fra og ta grep når man ikke forstår)
  • Kreativitet
  • Disiplin
  • Opplyst latskap
  • Evne til å tenke abstrakt, se for seg hvordan systemer virker

Ting som overraskende nok kan gjøre mer skade enn nytte når det kommer til programmering er:
  • Rå intelligens
  • Erfaring (lett for at man stagnerer)
  • Ståpåvilje
  • Mot

Litt mer om disse listene her.

Merk også at det finnes ulike roller hvor programmering trengs. F.eks. trenger vi testere med programmeringskunnskap (villige til å dytte og dra i systemer for å finne alle feilene), designere med programmeringskunnskap (med øye for det estetiske og for hvilke brukeropplevelser som funker i praksis), m.m. Behovet for matematisk forståelse kan være svært ulik for de ulike rollene.

Men når alt dette er sagt - god mattekunnskap er ikke negativt!
Trådstarter
Sitat av 3nity Vis innlegg
Går selv PUA(programvareutvikling) på høgskolen i Gjøvik.
Vi hadde matematikk for informatikk som bygget veldig mye på forkunnskaper.
Du kan på HiG ta forkurs i matte (i likhet med mange andre steder nå til dags) og dette er da R1 og R2 i løpet av 7 uker i sommerferien.
Matten må du beregne å arbeide en god del timer med, men den er uoverkommelig
Du trenger ikke å være mester i programmering.

Anbefaler deg da å ta påbygg til neste år, og sjekk mulighetene du har for å ta R1 om mulig.
Etter fullført påbygg melder du deg på forkurs i matte(dersom du ikke fikk tatt R1) , og bruker deretter sommerferien din på å ta det kurset. Du er da kvalifisert til å begynne på informatikk/programmering.

Alle i årene før meg som har gått ut med bachelor har fått arbeid før de har blitt ferdig utdannet.

Mye av programmeringen er basert på logisk sans, og det er det du trenger for å programmere, kunnskapen får du etterhvert, og du lærer da å tenke mere logisk synes nå jeg.

C# kan være et fint begynnerspråk, men begynn heller med Java eller C++ som førstespråk, da flere av universitetene og høgskolene har dette som førstespråk.
Vis hele sitatet...
Skal se om jeg kommer inn på påbygg virker veldig spennende og har lyst til å sette meg mer i det!

Skal høre på bibloteket om jeg får lånt noen matte bøker i morgen, så får jeg bare begynne å pugge. Det jeg sliter med er kanskje matten, og glemmer ting veldig fort når det gjelder fag. Så jeg får håpe det blir endret etter hvert

Sitat av tormaroe Vis innlegg
Støtter dette! Generelt virker det som om fokuset på matte er litt for stort her. Programmering er på lavnivå matte i praksis, og kan være mye lettere å lære seg enn matte-teori. "De fleste" av oss programmerer derimot på et høyere abstraksjonsnivå til daglig, hvor matten er "mindre synlig".

Selv har jeg cand.mag. (tilsvarer batchelor) i Informatikk, men slapp unna med svært lite matte - og det er skjelden jeg savner mattekunnskaper i yrket mitt.

Sansynligvis vil et hode som egner seg for forståelse av matte også egne seg godt for forståelse av programmering. Det betyr derimot ikke at en som er god i matte nødvendigvis vil bli en god programmerer. Og på den andre siden tror jeg at mange kan bli gode programmerere selv om de sliter med matte.

Evner som er viktige for en utvikler:
  • Ydmykhet (villig til å lytte og lære)
  • Nysgjerrighet (ville vite hvordan ting virker)
  • Intellektuell ærlighet (akseptere, si fra og ta grep når man ikke forstår)
  • Kreativitet
  • Disiplin
  • Opplyst latskap
  • Evne til å tenke abstrakt, se for seg hvordan systemer virker

Ting som overraskende nok kan gjøre mer skade enn nytte når det kommer til programmering er:
  • Rå intelligens
  • Erfaring (lett for at man stagnerer)
  • Ståpåvilje
  • Mot

Litt mer om disse listene her.

Merk også at det finnes ulike roller hvor programmering trengs. F.eks. trenger vi testere med programmeringskunnskap (villige til å dytte og dra i systemer for å finne alle feilene), designere med programmeringskunnskap (med øye for det estetiske og for hvilke brukeropplevelser som funker i praksis), m.m. Behovet for matematisk forståelse kan være svært ulik for de ulike rollene.

Men når alt dette er sagt - god mattekunnskap er ikke negativt!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for info, skal sjekke linken litt senere
Helt urelatert, men om sliter med å huske ting kan jeg anbefale Anki, som er SRS. Det er akkurat som flashkort, bare på PC. Og PC-en velger hvilke kort du skal gå gjennom hver dag.

Men det viktigste er selvfølgelig å forstå ting. Da slipper du å huske dem.
Hvis du skal få deg en JOBB som programmerer så bør du enten være høgskoleingeniør eller sivilingeniør.
Jeg skal ihvertfall gå Informatikk og IT på NTNU senere. Man trenger vel R1-matte eller S1+S2 for å komme inn. Også 45 studiepoeng ellers sånn.
Tror det skal være en del programmering innen det studiet.
jeg personelig tok den vanskelige versjonen av matten, men har venner som tok den enkle versjonen og vi studerer hele gjengen tredje året informatikk ^^ så alt ender bra så lenge insats viljen er der og det er en god venne gjeng i studene som kan hjelpe hverandre gjennom de tøffere tidene ^^
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Helt urelatert, men om sliter med å huske ting kan jeg anbefale Anki, som er SRS. Det er akkurat som flashkort, bare på PC. Og PC-en velger hvilke kort du skal gå gjennom hver dag.

Men det viktigste er selvfølgelig å forstå ting. Da slipper du å huske dem.
Vis hele sitatet...
Nice, skal prøve d
Det man ikke forstår er man ofte redd for. Derfor er det en god vane å lære seg det man ikke forstår, så man slipper å være redd for matten. (Jeg er livredd for matte - derfor studerer jeg det!)


Sitat av Ozma Vis innlegg
Helt urelatert, men om sliter med å huske ting kan jeg anbefale Anki, som er SRS. Det er akkurat som flashkort, bare på PC. Og PC-en velger hvilke kort du skal gå gjennom hver dag.

Men det viktigste er selvfølgelig å forstå ting. Da slipper du å huske dem.
Vis hele sitatet...
Veldig godt funn!
Dette blir nok veldig hjelpsom når man prøver å huske og forstå! Bare leit at det ikke var noe C++ flashcards tilgjengelig. Får vel lage egene
Sitat av Akimoto873 Vis innlegg
Veldig godt funn!
Dette blir nok veldig hjelpsom når man prøver å huske og forstå! Bare leit at det ikke var noe C++ flashcards tilgjengelig. Får vel lage egene
Vis hele sitatet...
Ikke glem at programmering også er en ferdighet. Du kan ikke lese eller pugge deg til å sykle, spille gitar eller til et svart belte i karate. Du må altså programmere, programmere, programmere - helt nødvendig for å bli en god utvikler!
Trådstarter
Kom over denne lenken:http://www.studentum.no/Programmerin...elor_46673.htm

Veldig nyttig

Hva vil du egentlig tjene når du er ferdig med skolen? Er det direkte til jobb og ingen lærlingertid?
Sitat av Amoods Vis innlegg
Kom over denne lenken:http://www.studentum.no/Programmerin...elor_46673.htm

Veldig nyttig

Hva vil du egentlig tjene når du er ferdig med skolen? Er det direkte til jobb og ingen lærlingertid?
Vis hele sitatet...
Akademiske grader har med få unntak ingen lærlingetid. Du har en bachelorgrad når du er ferdig og kan jobbe alle steder som vil ansette en "ingeniør" og andre stillinger med samme kvalifikasjon.

Neste skritt opp er vel en mastergrad (da typisk fra et universitet) som utløser omlag 2 år ekstra med utdanning. Som f.eks. sivilingeniør (som i praksis er en mastergrad i teknologi). Gjennomsnittlig begynnerlønn for en sivilingeniør er vel i dag rett under 400', noe over 400' hvis du jobber i petrofag. Startlønn 20-30' mindre for bachelorgrad (men et noe trangere arbeidsmarked).
Om matematikk ved informatikk og datateknikk ved NTNU:

Datateknikkstudiet har en del matte og selv om du ikke får bruk for absolutt alt i en fremtidig jobb er du borti mye som er lignende eller bruker verktøyer som bruker mye av denne matten. I tillegg utvikler du evnen å lære å tenke matematisk og løse oppgaver på en analytisk måte.

På informatikkstudiet lærer du mindre matematikk og i utgangspunktet lettere matematikk enn på datateknikkstudiet. Allikevel kan du velge inn matematikkfag som er nyttig for det andre du jobber med på studiet.

Mens datateknikk er en femårig sivilingeniørgrad er informatikkstudiet et 3+2-løp hvor du får en bachelor etter tre år og da kan søke videre på masterstudiet på to år. Informatikk har ofte litt lavere karaktersnitt og kun krav om bestått R1 (eller S1+S2) som krav, Datateknikk har karakter fire eller bedre i R2 og bestått R1 pluss Fysikk 1.


Om startlønn:

Jeg blir ferdig på datateknikk ved NTNU til sommeren og i likhet med de fleste vennene mine på studiet har jeg signert fast jobb fom. august. Jeg kjenner ingen som har en startlønn på under 400.000 og nesten alle ligger mellom 420k og 460k et sted. Noen har ganske mye høyere startlønn, men de forventer også å jobbe 20 timer mer per uke, se BCG f eks. Vet at flere bedrifter økte startlønnen med 10-20k sammenlignet med '11.
Sitat av Studentkontakt Vis innlegg

Om startlønn:

Jeg blir ferdig på datateknikk ved NTNU til sommeren og i likhet med de fleste vennene mine på studiet har jeg signert fast jobb fom. august. Jeg kjenner ingen som har en startlønn på under 400.000 og nesten alle ligger mellom 420k og 460k et sted. Noen har ganske mye høyere startlønn, men de forventer også å jobbe 20 timer mer per uke, se BCG f eks. Vet at flere bedrifter økte startlønnen med 10-20k sammenlignet med '11.
Vis hele sitatet...
Tekna sier vel gjennomsnittslønn for uteksaminert 2011: 400'/410'/450' (stat/kom./privat). Nå er vel gjennomsnittslønna for datateknikk ikke i toppen av siv.ing (olje&finans er vel fortsatt vinnere).

Nedre kvartil for både stat og kommune ligger under 400' - så det er nok et par som ikke starter med over 400' i normert lønn.