Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3239
Jeg kan tenke meg at freak.no er av veldig stor interesse for politiet, med så mange som åpent innrømmer ting de har gjort som ikke nødvendigvis er på riktig side av loven.. men hvis dere skulle lese akkurat dette, kan dere svare meg da? Jeg lover å ikke fortelle noen at dere er her

Jeg bare lurer på noe etter en liten ubuden overraskelse i dag morgen. Eller heller to veldig ubudne overraskelser.

Hvis politiet har en ordre om å hente én spesifikk ting i hjemmet ditt (fordi du slipper ut av varetekt den dagen og fordi politiet generelt sett er veldig dårlige på jobben sin og ikke klarer å finne ett eneste bevis på noe), men de finner noe annet 'av interesse', kan de der og da bestemme seg for å 'utvide etterforskningen' og begynne å lete i skap og ta bilder av klær? Selv om ordren kun var på å HENTE noe (de ikke fant).

Jeg sa nemlig til dem at de hadde veldig lite lov til å gjøre det de drev med, som var å legge ut ting 'av interesse' for så å ta bilder av det, noe som fikk dem til å slutte.. men betyr det da at de ikke har lov til det, og at de visste at de ikke hadde lov til det? For politiet ville vel aldri brutt loven, ville de?
Skal ikke skryte på meg videre kunnskap innen feltet, men mener å huske at det var noe med "Skjelig grunn". Var noe slikt som at om de ser noe som kan være kriminelt har de lov til å gjøre et eller annet, men som sagt, ingen ekspert her.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Hvis politiet har en ordre om å hente én spesifikk ting i hjemmet ditt (fordi du slipper ut av varetekt den dagen og fordi politiet generelt sett er veldig dårlige på jobben sin og ikke klarer å finne ett eneste bevis på noe), men de finner noe annet 'av interesse', kan de der og da bestemme seg for å 'utvide etterforskningen' og begynne å lete i skap og ta bilder av klær? Selv om ordren kun var på å HENTE noe (de ikke fant).
Vis hele sitatet...

Kort svart (fordi du gir lite detaljer): Ja. Det er ikke sånn at politiet skal gå med øynene igjen fordi de skal hente en sprettert all den tid det ligger en avsagd hagle på bordet ved siden av.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Kort svart (fordi du gir lite detaljer): Ja. Det er ikke sånn at politiet skal gå med øynene igjen fordi de skal hente en sprettert all den tid det ligger en avsagd hagle på bordet ved siden av.
Vis hele sitatet...
Haha, syns jeg ser det
Det var egentlig et lurespørsmål! Svaret er nei, jeg spurte advokaten. De må ha en rettsordre hvis de plutselig skal se på andre ting. De har tidligere hatt ransaksordrer for hele huset, men fikk en begrenset en i dag fordi de er fucktards.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Siden politiet regelmessig er hos deg for både ransaking og hente ting, så anser jeg det ikke som umulig at de faktisk har en grunn til det. Ref din fucktard-kommentar.
Ja, det håper jeg da at de har! Ellers har de kastet bort både sin egen tid og ikke minst min, selvom det ikke var om de har grunn til det som var spørsmålet i akkurat denne tråden. Men så flink du er som forsvarer det forsvarsløse politiet her i landet! Stå på.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Ja, det håper jeg da at de har! Ellers har de kastet bort både sin egen tid og ikke minst min, selvom det ikke var om de har grunn til det som var spørsmålet i akkurat denne tråden. Men så flink du er som forsvarer det forsvarsløse politiet her i landet! Stå på.
Vis hele sitatet...
Ja, så vi skal sette de kriminelle på en pidestall og feire deres eksistens i stedet?

De fleste av oss bryter loven nå og da; kjøre for fort etc, men når snuten kommer på døra di, da har de stort sett en grunn til det.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Det var egentlig et lurespørsmål! Svaret er nei, jeg spurte advokaten. De må ha en rettsordre hvis de plutselig skal se på andre ting. De har tidligere hatt ransaksordrer for hele huset, men fikk en begrenset en i dag fordi de er fucktards.
Vis hele sitatet...
Hvis de skal se etter andre ting må de ha en rettsordre, men det er fortsatt slik at hvis du kommer over et lovbrudd (eller kan avverge et) på ferske spor eller fersk gjerning så er det tilstrekkelig.

Skal du hente 4 gram hasj men finner våpen og planer over velvet i Norges bank så trenger du ikke en rettsordre for å ta med deg våpnene. Med mindre du legger premissene som advokaten svarte utifra klart frem så står svaret mitt fortsatt.
Sist endret av MrBlaine; 21. januar 2012 kl. 12:56.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Ja, det håper jeg da at de har! Ellers har de kastet bort både sin egen tid og ikke minst min, selvom det ikke var om de har grunn til det som var spørsmålet i akkurat denne tråden. Men så flink du er som forsvarer det forsvarsløse politiet her i landet! Stå på.
Vis hele sitatet...
Forsvare og forsvare, men det blir litt banalt og kalle politiet for fucktards når det er tydeligvis du som har gjort jobben din for dårlig
Politiet trenger da ikke følge loven, de gjør som de vil.
Sitat av Negr Vis innlegg
Politiet trenger da ikke følge loven, de gjør som de vil.
Vis hele sitatet...
Garantert. ACAB!! FUCK DA POLICE, eh?

Finn kilder på at politiet ikke er underlagt norsk lov, så skal jeg spandere en båt-is på deg.
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Ja, det håper jeg da at de har! Ellers har de kastet bort både sin egen tid og ikke minst min, selvom det ikke var om de har grunn til det som var spørsmålet i akkurat denne tråden. Men så flink du er som forsvarer det forsvarsløse politiet her i landet! Stå på.
Vis hele sitatet...
Jeg må bifalle mrblaine her. En rettsordre for å hente én spesifikk ting fritar ikke for andre kriminelle ting som dukker opp underveis.

Ransaking er regulert av strpl § 192 og sier i korte trekk at det kan ransakes hos den som med skjellig grunn mistenkes for en handling som kan medføre frihettsstraff.

- Både tyveri og heleri av klær er handlinger som kvalifiserer (hvis jeg forstår deg rett, er det dette det dreier seg om).

I utgangspunktet skal det innhentes ordre fra retten, men så lenge det er snakk om friske spor kan politiet selv sette igang ransakingen uten videre seremoni, jf strpl § 198.

Kort sagt spiller det ingen trille hva som var grunnen til at politiet fikk mistanke. Jeg ville skaffet meg en bedre forsvarer om jeg var deg..
Sist endret av juster; 24. januar 2012 kl. 20:11.
Sitat av juster Vis innlegg

I utgangspunktet skal det innhentes ordre fra retten, men så lenge det er snakk om friske spor kan politiet selv sette igang ransakingen uten videre seremoni, jf strpl § 198.

Kort sagt spiller det ingen trille hva som var grunnen til at politiet fikk mistanke. Jeg ville skaffet meg en bedre forsvarer om jeg var deg..
Vis hele sitatet...
Bare et tillegg til det juster henviste til i Strpl § 198 nr 3

3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

Det står indirekte at hvis politiet finner noe i leiligheten din som kan muligens ha en strafferamme på mer enn 6 mnd så kan politiet med lovlig hjemmel ransake og ta beslag i gjenstander som vil fungere som bevis.

Så ja, politiet hadde loven på sin side.