Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1071
God kveld freaker!
Jeg har et lite prosjekt: Jeg prøver for tiden å lage pizza á la Napoli i en hjemmeovn (elektrisk) og det er vanskelig å få den riktige kontrasten mellom "svidd" (svartstekt) og ikke-svidd. Jeg har lest på internett at stål leder varme bedre enn alternativene + at det er et ganske godt varmebatteri hvis det har en viss tykkelse.
Derfor er jeg på jakt etter å få kappa en ca. 1 cm tykk stålplate til min ovns bredde og lengde. Hvor kan jeg gjøre dette? Jeg bor i Oslo.

Tusen takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.norskstaal.no/no/om_norsk..._ansatte/oslo/ eller eit mekanisk verksted e.l.

Hugs at ei stålplate på 10mm*40cm*30cm til klokke inn på tett oppunder 10kg...
Er det ikke lettere med en pizzastein? Koster ikke mange hundrelappene på Jernia, eller blir det ikke samme effekten som du er ute etter?
Tusen takk for svar! Er fullt klar over vekta. En bakestein fungerer nok kjempebra, men leder ikke varme like bra som stål og man vil jo ha det beste. Dessuten så skal bakestein være litt oppskrytt i vanlige, europeiske elektriske ovner på 250-300 grader. I USA og England hvor kraftigere ovner er vanligere så har det en mer betydelig effekt.
Hvis noen er interessert så er det mye å lese på denne sida her, og her har noen gjort en test med sammenlingning stein vs. stål.
Sikkerhetsklarert
Kjøpte en slik stein til gassgrillen, der fulgte det med en plate. Denne er bare en snau millimeter tykk. Sikker på at du trenger en på 10mm?
Ja, jeg er sikker på det. Ganske kresent og tungvint, men det er det jeg ønsker meg. Skal først varme opp stålet i ovnen til ca. 280 grader før jeg legger plata øverst og setter på grilleffekt før jeg legger på pizzaen. På denne måten kan pizzaen stekes på rundt 2 min, som gir det beste resultatet. Dette vil man ikke klare på samme måte med en stein.