Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1877
pengejeger
Natz's Avatar
Heisann. i Mai i fjor etter komfirmasjonen bestemmte jeg meg for og investere i en ekstern hardisk det ble en WD på 1tb. Men for en time siden på bussen hjem fra skolen var det en fyr som fortalte meg at om jeg løfter op hardisken mens den går og kjenner en slags kraft om jeg vrir litt på den. Så er noen magneter av no slag inni ødelagt. Og om jeg sender den tilbake vill jeg få en ny. Er dette virkelig sant ? etter som jeg alltid har trodd skal vell alle hardisker være slik ? Ettersom om denne harddisken betyr alt for meg og jeg har tusen'er av uerstatelige filer på den. Håper virkelig ikke den er ødelagt
Fyren vet ikke helt hva han snakker om.
Du bør forresten ALDRI bevege på en harddisk som spinner.
pengejeger
Natz's Avatar
Trådstarter
det jeg tenkte. Takk for svaret.
Nei, ikke magneter. Roterende disker... Du skal ADLRI bevege på en roterende hd. Da er det stor sansynelighet for at du mister de dyrebare filene dine
WD er flik på eksterne harddisker, min hdd som stod over en sub, datt i bakken når den var på, den fungerer like bra no.
uansett som sagt i tråden, har ikke fyren peiling på hva han snakker om, den kraften du kjenner, kommer fra at diskene roterer med høy fart (mener jeg). Uansett det er ikke anbefalt at du mister Harddisken i verken gulvet, eller vrir på den under bruk, da det er stor sjanse for at den blir ødelagt.
Det man kjenner når man løfter en harddisk som er i gang er gyroeffekt.

Sitat av m0f0 Vis innlegg
Nei, ikke magneter. Roterende disker... Du skal ADLRI bevege på en roterende hd. Da er det stor sansynelighet for at du mister de dyrebare filene dine
Vis hele sitatet...
Bullshit, man skal ikke kunne ødelegge en disk ved å løfte den opp, snu på den eller på annen måte flytte en harddisk når den er i gang. Miste den i gulvet derimot er en god mulighet for å skade den rett og slett fordi lesehodene kan treffe diskoverflaten, og hvis disken da spinner blir det som regel en heftig skade. Magneter skal også være jævla kraftige for å klare å ødelegge en harddisk, for noen av de heftigste magnetene som vi omgir oss med står nemlig inni harddisker og styrer lesehodene.
http://no.wikipedia.org/wiki/Gyroeffekt

Er forresten kraften du kjenner.
Sist endret av Frende; 25. mars 2009 kl. 13:56. Grunn: meitemark var før meg:/
Om du har tusenvis av uerstattelige filer på disken håper jeg virkelig at du har dem på en disk nummer to også, med mindre du ønsker å få et bedre forhold til IBAS en gang i fremtiden.

Harddisker dør de også.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Goophy Vis innlegg
Du bør forresten ALDRI bevege på en harddisk som spinner.
Vis hele sitatet...
Pfffft, ingenting er like morro som å rive ut en hot-swap disk under rev-up!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Pfffft, ingenting er like morro som å rive ut en hot-swap disk under rev-up!
Vis hele sitatet...
Koble den hardt fra under bruk er heller ikke særlig sunt for disken, men det kan egentlig mest sammenliknes med et strømbrudd.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Det er sikkert ikke sunt, men var sånn jeg fikk moddet den gode gamle xboxen min:P
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det man kjenner når man løfter en harddisk som er i gang er gyroeffekt.

Bullshit, man skal ikke kunne ødelegge en disk ved å løfte den opp, snu på den eller på annen måte flytte en harddisk når den er i gang. .....
Vis hele sitatet...
Det er overhodet ikke bullshit. Det er fakta.

For å si det sånn - Det er ikke steintavler vi snakker om her, men et ørlite lesehode som svever på en slags luftpute med bare noen få atomers avstand fra en diskflate som spinner rundt med over 7000 rpm.

Det å flytte en ekstern 3,5 toms harddisk med rpm >= 7200 KAN med STOR sansynlighet påføre varige skader på overflaten til disken. Dette igjen avhenger av hvordan disken blir flyttet på. Rotasjon rundt en annen akse enn den skiven spinner om er det verste for disken. Rent translatoriske bevegelser kan den derimot tåle så lenge man er forsiktig.
Så lenge du ikke rister på den eller kaster den i veggen skal det gå greit.
Dreiv alltid å flytta rundt på den eksterne disken før, men det du ikke bør gjøre er å la den stå innenfor rekkevidde til lillebroren din...

Edit: Du får samme effekt av å holde i f.eks. et sykkelhjul (som du har tatt av) og holder det i akslingen og snurrer det rundt, da blir det en gyroeffekt som meitemark sa så fint.
Sist endret av drittunge; 25. mars 2009 kl. 23:56.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Det er overhodet ikke bullshit. Det er fakta.

For å si det sånn - Det er ikke steintavler vi snakker om her, men et ørlite lesehode som svever på en slags luftpute med bare noen få atomers avstand fra en diskflate som spinner rundt med over 7000 rpm.

Det å flytte en ekstern 3,5 toms harddisk med rpm >= 7200 KAN med STOR sansynlighet påføre varige skader på overflaten til disken. Dette igjen avhenger av hvordan disken blir flyttet på. Rotasjon rundt en annen akse enn den skiven spinner om er det verste for disken. Rent translatoriske bevegelser kan den derimot tåle så lenge man er forsiktig.
Vis hele sitatet...
Nå lurer jeg jo sterkt på hva folk mener med å flytte på en disk, men hvis man flytter rundt på den i omtrent samme hastighet som om det skulle være en kaffekopp fylt til randen med varm kaffe, dvs forsiktig, så blir det ingen skader. Den luftputen er faktisk ganske "kraftig", hvordan skulle det ellers gått med harddisker som er i bærbare maskiner som blir flyttet rundt på, brukt i biler, busser og fly? Jeg har flyttet rundt på stasjonære maskiner som har vært igang, jeg har tilogmed mistet en stasjonær maskin i bakken fra 1 meter, og den kom fra det uten skader, og den maskinen var i gang (og klarte en oppetid på ~365 dager).

Jeg lurer på hvor stor sannsynlighet det egentlig er, siden jeg aldri har opplevd det, og heller aldri hørt om at det å flytte på harddisker når de er i bruk kan skade de, i løpet av mine (om 10 dager) 20 års bruk og reparasjon av datamaskiner. Jeg har "mistet" 4 harddisker so far, 1 fordi jeg mistet den i et steingulv fra 1,5m og 2 på ukjent vis, mest sannsynlig feilende elektronikk. Den siste døde etter å ha vært portabel harddisk og ligget i bil litt for lenge.

Miste den i gulvet? Da vil jeg være faen så overrasket om den ikke får skader. Flytte den fra A til B under bruk? Skal ikke eksistere problemer.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Det er overhodet ikke bullshit. Det er fakta.

For å si det sånn - Det er ikke steintavler vi snakker om her, men et ørlite lesehode som svever på en slags luftpute med bare noen få atomers avstand fra en diskflate som spinner rundt med over 7000 rpm.

Det å flytte en ekstern 3,5 toms harddisk med rpm >= 7200 KAN med STOR sansynlighet påføre varige skader på overflaten til disken. Dette igjen avhenger av hvordan disken blir flyttet på. Rotasjon rundt en annen akse enn den skiven spinner om er det verste for disken. Rent translatoriske bevegelser kan den derimot tåle så lenge man er forsiktig.
Vis hele sitatet...
Bør jeg da la min iPod Classic ligge i absolutt ro når jeg bruker den? (Er dog 'bare' 5400rpm)
Sitat av meitemark Vis innlegg
...
hvordan skulle det ellers gått med harddisker som er i bærbare maskiner som blir flyttet rundt på, brukt i biler, busser og fly?
...
Vis hele sitatet...
På bærbare PCer kan det være mekanismer som prøver å beskytte disken så godt som mulig ved bevegelse. Det brukes akselerometer som sensor. Ved støt, plutselige endringer av gravitasjon, eller fritt fall, osv - så parkeres hodet på disken automatisk.

Se illustrasjon her:

http://www.fujitsu.com/sg/services/c...ck-sensor.html

En annen sak er at disker har hatt mulighet auto-park lenge. Det betyr at lesehodet er i "trygg" posisjon så ofte som mulig, når det ikke aktivt leses og skrives. Dette kan også ha reddet en disk eller to opp gjennom tidene.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av capidog Vis innlegg
På bærbare PCer kan det være mekanismer som prøver å beskytte disken så godt som mulig ved bevegelse. Det brukes akselerometer som sensor. Ved støt, plutselige endringer av gravitasjon, eller fritt fall, osv - så parkeres hodet på disken automatisk.

Se illustrasjon her:

http://www.fujitsu.com/sg/services/c...ck-sensor.html

En annen sak er at disker har hatt mulighet auto-park lenge. Det betyr at lesehodet er i "trygg" posisjon så ofte som mulig, når det ikke aktivt leses og skrives. Dette kan også ha reddet en disk eller to opp gjennom tidene.
Vis hele sitatet...
Dette er en relativ ny tekologi dog, første gang jeg så den var for rundt 5 år siden.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette er en relativ ny tekologi dog, første gang jeg så den var for rundt 5 år siden.
Vis hele sitatet...
Ja - men for å presisere poenget mitt - slike mekanismer er laget fordi harddisker ikke liker å bli beveget. Så jeg støtter den siden av diskusjonen. Ikke rist på harddisker som er i bruk.
Sitat av capidog Vis innlegg
Ikke rist på harddisker som er i bruk.
Vis hele sitatet...
Det er vel vesentlig forskjell på å riste og flytte på en HDD som er i bruk.
Sitat av capidog Vis innlegg
Ja - men for å presisere poenget mitt - slike mekanismer er laget fordi harddisker ikke liker å bli beveget. Så jeg støtter den siden av diskusjonen. Ikke rist på harddisker som er i bruk.
Vis hele sitatet...
Risting er som dosky påpeker noe vesentlig annet enn å flytte på en disk, og det var heller ikke det trådstarter spurte om. Det gjaldt flytting av portabel disk under bruk, og det vil en helt standard, "ikke-bærbar" disk klare helt fint, ellers ville vi sett adskillig flere slike skader. Det som er mest vanlig at ryker på en portabel disk i dag er usb<->sata/ide elektronikken som er inni, for harddisker i dag tåler mye mer enn man skulle tro, men hvis noen går inn for det er det selvfølgelig mulig å lage skader ved å riste på ting, slippe de i bakken eller slå på de med en hammer.
Sitat av dosky Vis innlegg
Det er vel vesentlig forskjell på å riste og flytte på en HDD som er i bruk.
Vis hele sitatet...
Metoden som ble beskrevet for å angivelig sjekke om en disk var defekt (første post i tråden) ligger vel i grenseleiet til hva jeg vil kalle å riste en harddisk.

Uansett, vi har vel konstatert mange ganger nå at en harddisk i utgangspunktet er intolerant mot brå bevegelser (støt, slag, vibrasjon) mens den er i bruk. Samtidig har vi konstatert at diskene får bedre og bedre beskyttelsesmekanismer, både aktive og passive, som gjør at de tåler portabel bruk bedre.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Det er overhodet ikke bullshit. Det er fakta.

For å si det sånn - Det er ikke steintavler vi snakker om her, men et ørlite lesehode som svever på en slags luftpute med bare noen få atomers avstand fra en diskflate som spinner rundt med over 7000 rpm.

Det å flytte en ekstern 3,5 toms harddisk med rpm >= 7200 KAN med STOR sansynlighet påføre varige skader på overflaten til disken. Dette igjen avhenger av hvordan disken blir flyttet på. Rotasjon rundt en annen akse enn den skiven spinner om er det verste for disken. Rent translatoriske bevegelser kan den derimot tåle så lenge man er forsiktig.
Vis hele sitatet...
I call bullshit. Har ved sikkert fler anledninger enn de fleste her inne røsket ut 15k rpm-disker under rev-up uten at de har tatt nevneverdig skade av det. Faktisk har jeg aldri vært borti en disk som har dødd av at jeg har røsket den ut under rev-up, som også er den mest kritiske fasen for en disk.

Teori og praksis er som alltid to helt forskjellige ting.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
I call bullshit. Har ved sikkert fler anledninger enn de fleste her inne røsket ut 15k rpm-disker under rev-up uten at de har tatt nevneverdig skade av det. Faktisk har jeg aldri vært borti en disk som har dødd av at jeg har røsket den ut under rev-up, som også er den mest kritiske fasen for en disk.

Teori og praksis er som alltid to helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Enig med denne, men jeg venter alltid med å ta disken ut av hyller til den er ferdig med å snurre, mao drar jeg den bare ut av kontakten først.