Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 848
I går oppdaterte jeg Ubuntu 6.06 til 6.10 med en guide jeg fant på ubuntu.com Problemene oppstår da jeg skal starte opp. Splashen loader, men når den når 100% stopper det helt opp, og det kommer en grønn stripe over skjermen.

Kjører en Dell Dimension 8400 (2004 modell) med 3.06 P4-HT, 1GB Ram og standardkomponenter. Ubuntu har fungert feilfritt før...

Har saumfart etter løsninger, men blir ikke noe klokere...

Jeg kommer inn i "Recovery Mode" men veit ikke helt hva jeg skal gjøre. Kan det ha noe med at X er oppgradert i den nye versjonen?
Kan være ca. 1000 ting.
Hva er siste linjen før det stopper? (Trykk escape eller noe for å få vekk splash).

Du kan jo også prøve 'pci=noacpi noapic' og 'vga=775' på samme linje som laster kjernen i bootloaderen.
Dersom du hadde lest litt mer på forumet så hadde du dessverre oppdaget at mange har hatt store problemer etter oppgradering. Dersom Goophy sitt forslag ikke fungerer, kan du sjekke xconf filen din, om den kanskje har fått noe rusk i seg, det beste er nok å søke igjennom ubuntu forumet for å finne en god løsning. Det er nok som tidligere nevnt flere som har lidd samme skjebne som deg.

Håper du tok en backup av /home før du oppgraderte ...
Sitat av |fatman|
Dersom du hadde lest litt mer på forumet så hadde du dessverre oppdaget at mange har hatt store problemer etter oppgradering. Dersom Goophy sitt forslag ikke fungerer, kan du sjekke xconf filen din, om den kanskje har fått noe rusk i seg, det beste er nok å søke igjennom ubuntu forumet for å finne en god løsning. Det er nok som tidligere nevnt flere som har lidd samme skjebne som deg.

Håper du tok en backup av /home før du oppgraderte ...
Vis hele sitatet...
Nei gjorde ikke det, men hadde igrunn ikke noe viktig der.

Fant ut at det enkelste var en reinstallasjon, hele GRUB var på bærtur også - så da var minste motstands vei, som vanlig, den beste. :P
Hmm, det var jo dumt. Gikk som en drøm når jeg oppdaterte fra 6.06 til 6.10. Alt ble gjort med kun en reboot <3
Sitat av wetwilly
Hmm, det var jo dumt. Gikk som en drøm når jeg oppdaterte fra 6.06 til 6.10. Alt ble gjort med kun en reboot <3
Vis hele sitatet...
Dessverre er opplevelsen med en oppgradering fra 6.06 til 6.10, som tidligere nevnt, veldig forskjellig. Noe som forøvrig er veldig synd. Det er slike ting som bør være fikset og ikke minst bugtestet før release.

Men mange forutser slike problemer og tar en backup av /home, og satser heller på en reinstall. Noe forøvrig jeg gjorde. Har dessverre vært med på å oppgradere Windows i gamle dager via slike CD'er og jeg husker dessverre utfallet.
hehe, sånn går det Hvorfor ødelegge et fungerende system? eneste man trenger igrunn er sikkerhetsoppdateringer og kjerneoppdateringer.

Og det kan være lurt å dra nytte av monteringsmulighetene som linux tilbyr. Så slipper man å miste ting. :-)

tux out, yeh.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atom
hehe, sånn går det Hvorfor ødelegge et fungerende system? eneste man trenger igrunn er sikkerhetsoppdateringer og kjerneoppdateringer.

Og det kan være lurt å dra nytte av monteringsmulighetene som linux tilbyr. Så slipper man å miste ting. :-)

tux out, yeh.
Vis hele sitatet...
Nye features er jo alltid kjekt Og kvifor treng du kjerneoppgraderinger? Det vil eg hevde er det du treng minst av alt om du har eit fungerande system... 2.4-serien er fortsatt heilt kurant og veldig stabil
Sitat av vidarlo
Nye features er jo alltid kjekt Og kvifor treng du kjerneoppgraderinger? Det vil eg hevde er det du treng minst av alt om du har eit fungerande system... 2.4-serien er fortsatt heilt kurant og veldig stabil
Vis hele sitatet...
joda joda, sant nok det, men tenkte mer på om det var flaws og lignende :-) Nye features ja, kanskje det. :-) Godt at smaken er som baken, og den er delt ;-)

Men grunnpoenget mitt var igrunn, monter home partisjonen manuelt, så slipper man å miste alle brukerdefinerte innstillinger og annet knask som man føler man har behov for å ta vare på.

Men nu skal jeg på jobb, we snakes.
Sitat av |fatman|
Dessverre er opplevelsen med en oppgradering fra 6.06 til 6.10, som tidligere nevnt, veldig forskjellig. Noe som forøvrig er veldig synd. Det er slike ting som bør være fikset og ikke minst bugtestet før release.
Vis hele sitatet...
Jo, du har nå forsåvidt rett i at oppgraderingen fra 6.06 til 6.10 er noe varierende. Og klart det er synd, og jeg kan vel være enig i at de burde ha testet slikt før releaset. Men noen glipper kan forekomme, og jeg tror de lærer litt for hvert release de kommer med
Det systemet jeg kjører nå er mest for gøy. Har jo to-tre Windowsinstallasjoner på samme maskin, så det er ganske trangt for nye partisjoner.

Om jeg skulle sette opp et egen maskin med kun linux, ville jeg nok ha satt av en egen partisjon for systemet og en for /home. Men jeg hadde ikke noen tunge arbeider el. der inne.

Det som fucka opp min var nok X og noe tull der. Installerte på nytt via CD, og nå glir det som en drøm.