Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4417
Hvilket av utrykkene er mest riktig? Ikke nødvendigvis gramatisk.
PC-en er vel det eneste som er grammatisk korrekt. Når det gjelder "hva som er mest riktig" ikke-grammatisk, er vel dette noe som vil være forskjellig fra person til person, og vil resultere i en listetråd hvor man slenger ut det man selv sier.
Sitat av Thedeeq
Hvilket av utrykkene er mest riktig? Ikke nødvendigvis gramatisk.
Vis hele sitatet...
tha Puter

nei det er vel PCen jeg skriver,men seie som regel e på dataen eg da
Jeg uttaler de fleste av de likt når jeg ser de nå på PC'en. Når jeg skal skrive på PC-en som foreksempel på Msn og lignende skriver jeg vell PCen. Pesen min bryr seg ikke!
PC-en skrives når ting skal skrives riktig. Ellers bruker jeg pc'n
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
jeg pleier noen ganger å skrive pc-n for å være rask men jeg bruker da PC-en
Selv bruker jeg 'en bak *noen* engelske ord som skal ha 'en bak.
PC'en
RAM'en
osv.
Det *ser* rett og slett bedre ut spør du meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
PD. Personlig datamaskin. IBM sitt ord om fenomenet.
Jeg pleier også å bruke PC-en, både fordi det er grammatisk korrekt(tror jeg) og fordi det ser best ut. Kan eventuelt finne på å skrive PC'en, da dette heller ikke ser så gale ut. Prøver for det meste å holde meg til det grammatisk korrekte når jeg først er i gang, siden det er greit å få det inn i fingrene.
Jeg har en mening om at det skal skrives PC-en eller PCen. Hva jeg skriver varierer veldig, men for meg er begge like riktige. Jeg har i forbindelse med orddelingsfeil vært en del inne på sidene til Astronomer mot Orddeling. Selv om orddelingsfeil er veldig aktuelt på dette forumet, skal jeg ikke legge meg opp i det nå. Derimot kom jeg samtidig over noe om bindestrek. Håper det er til hjelp.
Selv bruker jeg nok PCen fordi det er enklest. Skal jeg skrive det riktig er det PC-en eller Datamaskinen.
Jeg bruker PC-en til vanlig skrivemåte, og det er vel det som er gramatisk riktig også skal jeg tro på de forrige postene?
Tror jeg skriver pcen, men jeg sier mer "pesn", antageligvis grunnet bergensk dialekt

edit: og ja, ang. om det er gramatisk riktig, det driter jeg i