Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 17332
eg har 2 stk artnr. 17-039 vedkjøyver av type Biltema vedkløyver 6 ton.

Disse brenner opp kondensatoren , uten at det tilsynelatende er noe feil med selve motoren .

Den orginale kondensatoren er på 50uf . har prøvd en på 70uf og det funker for så vidt men motoren blir noe varm.

nå har jeg prøvd annen kondensator på 50uf son brenner umiddelbart.

Vet ikke om det er rett type .

Har dere noen formening om hvilken type og størrelse som må brukes her for at det skal virke ?

Dere er siste håp , da eg ikke føler at noen andre har noen "know how"
Jeg antar kondenstoren brenner i det motoren starter?
Trådstarter
15 0
Ja den brenner idet den starter. Men har følelsen av at den som sto der orginalt smeltet over tid under gange.

Spes. på motor: 230v 50hz 12A 2800 /min

2,9kw 3,8hk
Sist endret av jojojo; 27. august 2013 kl. 19:00.
Du kan prøve deg på en slik: http://no.rs-online.com/web/p/alumin...itors/7152142/
Den skal takle 150C. Du får de som takler mer varme også, men da må du ut med en del hundrelapper.
Når kjøpte du kløyverene? Reklamasjon?
Trådstarter
15 0
kløyverne ble kjøpt for flere år siden av en kjenning hos Biltema langt nede i Sverige. Som om det ikke er nok så flyttet denne kompisen til Thailand.
Kan noen regne ut om 50 uf er riktig størrelse. ?. ( Skulle jo tru det siden den størrelsen var på begge kløyverne.)
Er dette en start eller drift-kondensator , og er det forskjell på dem?
Alle svar mottas med takk

den går på 1fase
Hva slags ved er du klyver?
Har du skifta olje på denne i det senere å har du åpna lufteskruen på sylinder når du bruker den?
Trådstarter
15 0
Hei Nei har ikke gjort noe av dette . Kløyverne er nesten ikke brukt . Blir mest bjørkeved. Men rekker ikke å starte opp no for det ryker umiddelbart. Trur eg må få tak i en kondensator som er riktig. Her er tydeligvis en stor svakhet med disse kondensatorne. Kansje en annen størrelse hadde passet bedre? Men til hva?

Mens kondensatoren brenner så går motoren lett og hydraulikken virker som den skal
Sist endret av jojojo; 28. august 2013 kl. 00:03.
Det er en fase motor på denne eller?

siden kondensatoren ryker med en gang før du belaster motor så tror jeg motoren har problemer.
Ellers kan det være att oljetrykket blir for høyt pga feil i betjeningsventilen(spaken) eller overtrykssikring.

Detter turtall på motor når du starter den før kondensator ryker?
Trådstarter
15 0
Den er 1-fase ja . Har ikke følelsen av at turtallet går ned på noe tidspunkt. Tilsynelatende funker den som normalt mens det tydeligvis brenner i kondensatoren. På den ene kløyveren satte erstattet jeg den brendte kondensatoren med en jeg tilfeldig fann i garasjen , . Den synes jeg å huske var på kansje 70uf og den funket i heile sommer . Riktignok ble motoren veldig varm . Husker ikkke om den pleide å bli det . Nå tenkte eg at eg skulle få skikk på dette . Når de orginale brenner på begge så er det vel ikke hensiktsmessig å få tak i orginale..... ikke er vel det så mulig lengre heller. Dvs motoren går på 1-fase 220v ac . innvendig er det vel en trefase-motor sansynligvis. ?

Spes. på motor: 230v 50hz 12A 2800 /min

2,9kw 3,8hk
Sist endret av jojojo; 28. august 2013 kl. 00:30.
Blir den veldig varm slik att du brenner deg når du tar på den?
Noen motorer kan fint gå med høy temp etter det jeg har blitt fortalt,men da gjalt det tre fas motor av nyere dato

Har selv en Alko(tror det er navnet) 4t og denne har funger perfekt selv på fjellbjørk i flere år nå.
bytta olje en gang å da brukte jeg restene jeg hadde til overs til automatkassa til en volvo 940
Trådstarter
15 0
Den blir så varm at det er veldig ubehagelig å holde handa på den. Det lukter liksom varmt av de også. Men funker ellers helt normalt.
Volvo 940 ...... den har nesten pint livet av meg . den kan helt plutselig være helt uten strøm. Skiftet starter ,dynamo ,tenningslås, og batteri , men den har samme nykket . Tilsynelatende i orden , men så plusselig strømløs. hm.
Sitat av jojojo Vis innlegg
Den er 1-fase ja . Har ikke følelsen av at turtallet går ned på noe tidspunkt. Tilsynelatende funker den som normalt mens det tydeligvis brenner i kondensatoren. På den ene kløyveren satte erstattet jeg den brendte kondensatoren med en jeg tilfeldig fann i garasjen , . Den synes jeg å huske var på kansje 70uf og den funket i heile sommer . Riktignok ble motoren veldig varm . Husker ikkke om den pleide å bli det . Nå tenkte eg at eg skulle få skikk på dette . Når de orginale brenner på begge så er det vel ikke hensiktsmessig å få tak i orginale..... ikke er vel det så mulig lengre heller. Dvs motoren går på 1-fase 220v ac . innvendig er det vel en trefase-motor sansynligvis. ?

Spes. på motor: 230v 50hz 12A 2800 /min

2,9kw 3,8hk
Vis hele sitatet...
Hvis så, kan du ikke bare fjerne hele kondensatoren og koble på en trefaseledning? Spør av nysgjerrighet her; ville det funke?
Trådstarter
15 0
Har ikke sett så nøye på de elektriske omgivelsene . I såfall ville det nok funket. Bare et handicap ..... har ikke innlagt 3-faset strøm.
Sitat av jojojo Vis innlegg
Har ikke sett så nøye på de elektriske omgivelsene . I såfall ville det nok funket. Bare et handicap ..... har ikke innlagt 3-faset strøm.
Vis hele sitatet...
Du har vedklyver, men ikke trefase-uttak? Da bør du seriøst ringe en elektriker å få gjort noe med det fort som fy, for det er slikt som hører til i et møbelert hjem!
Det er forresten ikke så mye pes å fikse heller, du har jo tre faser inn i kåken din, så alt du trenger er en ekstra kurs i sikringsskapet og en ledning frem til dit hvor du vil ha uttaket. Husk bare å få minst 25A (eller 32A for den saks skyld); det blir ikke mye dyrere.
Trådstarter
15 0
etter skjema å dømme så ser det etter min forstand ikke ut som en 3-fase-motor

http://www.biltema.no/BiltemaDocumen...17-039_man.pdf

Fig.6 viser motorens oppkobling
Hvorfor ikke la en kvalifisert elektriker se på den?
Trådstarter
15 0
jo det er vel et alternativ . Når dette skjer med begge mine, så tror jeg det er mange i samme situasjon. I og med at den ene kløyveren går utmerket på en kondis som er noe høyere verdi, så trur eg at problemet hadde løst seg med rett kondensator. En tur til elektriker hadde fort gjort rep. ulønnsom.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det høres ut som en smal sak, kjenner du noen "småelektrikere" som kan gjøre det en vennetjeneste er det evig nok. Enlinjeskjemaet er en god del mindre komplekst enn det vi gjorde på vg1 elektro.
Trådstarter
15 0
Mottok en mail med følgende tekst...... "Hvis en kalkulerer denne kondensatoren på normal måte, blir kondensatoren på 217,5 uF.
Virker veldig stor. "

Dette blir langt fra den orginale på 50uf, så noe rart er det her.
Sitat av jojojo Vis innlegg
Volvo 940 ...... den har nesten pint livet av meg . den kan helt plutselig være helt uten strøm. Skiftet starter ,dynamo ,tenningslås, og batteri , men den har samme nykket . Tilsynelatende i orden , men så plusselig strømløs. hm.
Vis hele sitatet...

Periodisk feil.
Let etter kontaktfeil.
Dårlig sikringsholder.
Kabler med filamenter som det er brudd i.
Sjekk jordingskabler - de kan se fine ut men hvis du røsker litt hardt så går de av.
Du risikerer å bli stående i sprengkulde.
Trådstarter
15 0
takker alle vennlige venner for gode tips og tanker som kan spore vidre i mine problemer.
Kobler du kondensatoren på riktig vikling? Er vel en hjelpevikling i disse enfase motorene, tror ikke de kan konverteres til 3fas. Påstemplet spenning på kondensatoren bør/må være over 450VAC. Den som ble linka til fra elfa tidligere i tråden er bare 200V. Man har også to typer kondensatoren. Start-kondensator og run-kondensator. Om det er en sentrifugalbryter inne i motoren skal du ha start-kondensator, om denne er gåen vil kondensatoren muligens brenne opp. Samme vil antakeligvis skje om du skal ha run-kondensatoren, men bruker en start-kondensator.

En tommelfingerregel er rundt ~40µF per kW motorytelse.
Sist endret av BigJackW; 31. august 2013 kl. 01:37.
Trådstarter
15 0
Takk til deg BigJackW. Det kommer to ledninger ut av motoren som det har vært kondensator påkoblet.Ser ut til å være en 1-fasemotor ja med hjelpevikling hvor kondensatoren står på hjelpeviklingen. Kjøpte to nye 50uf 450v kond. di begynte det å frese , og ryke av umiddelbart. Men før det kom til full fyr så virket det som motoren startet og gikk lett og hydlaulikken funket greit. Det var muligens startkondensatorer som ble prøvd. Fikk en unyttig mail fra Biltema hvor dem sier at motoren er tillpasset 50uf kond. Blir noe rart når ikke teori og praksis henger i hop.

Dette var egentlig et nyttig svar fra BigJacjW. Vil eg kunne demontere i siste fortvilelse før kassering , og kunne finne en slik bryter om den er der ? Den er vel montert i bakkant kansje. ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
15 0
Å hildrande du hvor livet er hærlig dere. Fikk tak i to Driftkondensatorer på 50uf 450vac . Nå er disse prøvd på begge maskinene og disse går som en kule og kan ikke kjenne noe varme etter 5 min. Takk for alle tips . Nå Er det vel Volvo 940 som er neste prosjekt.
Så fint det ordnet seg for deg!
Trådstarter
15 0
Det er helt tydelig at disse motorene absolutt ikke går med startkondensator , Men det må være av typen drift(RUN)-Kondensator. Må jo være stor forskjell selv om dem er merket mwed samme styrke uf og volt