Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5557
Noen som har noen kilder til hva mistelønn for 18 åringer er, helst så ny som 2011, men eldre går også

mvh
Neutral Good
Mith's Avatar
Det er ikke minstelønn i Norge.
Norge har aldri hatt noe minstelønn, dem kan gi akkurat hva dem føler for og hva folk gidder å slave for...
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Norge har aldri hatt noe minstelønn, dem kan gi akkurat hva dem føler for og hva folk gidder å slave for...
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt. Vi har tross alt ganske mange andre instanser enn akkurat lovverket som sørger for at det ikke er helt texas.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det stemmer ikke helt. Vi har tross alt ganske mange andre instanser enn akkurat lovverket som sørger for at det ikke er helt texas.
Vis hele sitatet...
ja som regel følger firmaene gjeldene tariff, men det finnes noen snuskete firmaer der også, man trenger ikke følge noen ting så lenge ingen er fagorganiserte, slik man slavet med polakker osv..

Selv trur jeg lønningene hadde blitt dårligere hvis norge hadde innført minstelønn, og dem rike tjent enda mere
seff er det minste lønn i norge. minste lønn er 105 kr timen. men hvor tenker du å jobbe da?. vis det er aftenposten er det bare å glemme:P:P
Sitat av the-mazter Vis innlegg
seff er det minste lønn i norge. minste lønn er 105 kr timen. men hvor tenker du å jobbe da?. vis det er aftenposten er det bare å glemme:P:P
Vis hele sitatet...
ta et enkelt søk på minstelønn Norge på google..
105 pr time? Har du en kilde på det?

Akkordløsninger kan sikkert gi lavere lønn enn 105 pr time.
Sist endret av fxxked; 24. mars 2011 kl. 10:11.
Trådstarter
Spør for en kompis som jobber på 7/11.
Neutral Good
Mith's Avatar
Er han over 18år skal han ha minst 120,- timen i følge tariff for butikkmedarbeidere fra 2009.
Trådstarter
KILDER FFS!
Sitat av Mith Vis innlegg
Er han over 18år skal han ha minst 120,- timen i følge tariff for butikkmedarbeidere fra 2009.
Vis hele sitatet...
Har du link/kilde til denne "tariff for butikkmedarbeidere"? Greit å ha når jeg skal stå på mitt når jeg blir 18..
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
http://www.lo.no/s/lonntariff1/Lonn-...-hjemmesider1/

Minstelønnen din avhenger av hvilken, og om du er tilknyttet noen fagforening. Er du ikke det har du ikke krav på mer enn det du klarer å forhandle deg til i kontrakten på det aktuelle arbeidsstedet!
Sitat av the-mazter Vis innlegg
seff er det minste lønn i norge. minste lønn er 105 kr timen. men hvor tenker du å jobbe da?. vis det er aftenposten er det bare å glemme:P:P
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ''minstelønn'' i norge, de fleste følger tariff. Og der varierer det endel på alder, er du 15 skal du minimum ha 53.- tror jeg, er du 16 er det 75.- om jeg ikke husker feil og 17 igjen en del høyere.

Til en del av dere; Sere dere har fått kildeinfluensa igjen? Utrolig irriterende og lese når alt dere gjør er og diskutere i 2 minutter, for så og rope om kilder i 73 innlegg
Sist endret av ghettokid; 24. mars 2011 kl. 11:31.
følger de tariff er det bare å ringe LO å spørre.. Følger de ikke tariff å den det gjelder ikke er organisert så har man ikke mye man skulle ha sagt.

Å ja. 7/11 betaler latterlig lite i lønn.. 115 kroner timen eller noe? Hadde ei veninne som jobba der som 22 år gammel å fikk noe sånnt..
På butikker drevet av Norgesgruppen(Kiwi, Meny, Joker, etc) er det 128 kr i timen tror jeg
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Nei, det er ikke ''minstelønn'' i norge, de fleste følger tariff. Og der varierer det endel på alder, er du 15 skal du minimum ha 53.- tror jeg, er du 16 er det 75.- om jeg ikke husker feil og 17 igjen en del høyere.

Til en del av dere; Sere dere har fått kildeinfluensa igjen? Utrolig irriterende og lese når alt dere gjør er og diskutere i 2 minutter, for så og rope om kilder i 73 innlegg
Vis hele sitatet...
Selvsagt vil en ha kilder på slike opplysninger som dette. Skal du ta for god fisk at jeg er helt uenig med deg og sier at er du 15 år skal du minimum ha 53kr, 16 er det 58kr blababla.

En vil jo ha korrekte svar her og ikke tipping slik som du driver med (om jeg ikke husker feil setningen din). Hvis du sitter med opplysninger som stemmer så kan du linke til dette, så alt blir mer troverdig og vi kan sette oss mer inn i relevante opplysninger derfra.

Tror alle skjønner og forstår dette.

Ikke nok med det. Trådstarteren spør faktisk i startinnlegget etter kilder.
Sist endret av Liverbird; 24. mars 2011 kl. 15:50.
Jobber selv i butikk, er 18 - og tariff er 130 kr ifølge min sjef.
Det er ikke lovfestet minstelønn i Norge. For en arbeidstaker betyr dette at dersom han eller hun ikke er medlem av noen arbeidstakerorganisasjon er det ingen regler som regulerer lønnsnivået.

Kilde: wikipedia.

Men, når det er sagt; en ansatt kan alltids spørre om høyere lønn. Lønna pleier å gjenspeile ansvarsmengde, bosted, relevant utdannelse/arbeidserfaring, ansennitet og alder.

Kilde: My brain...
Jeg har hatt to jobber innen ufaglært arbeid de siste 3 mnd. Min lønn var da 131 kr i begge jobbene. Så utifra dette og hva en del andre sier kan man nok si at 130 +/- et par kroner er normen. Ingen av de jeg jobbet for hadde organiserte ansatte, så bedriften fulgte bare tariff for og være konkurransedyktig på lønn.
jeg sitter med 121 kr timen baselønn når jeg jobber natta på en bensin stasjon. Dog med tilleggene kommer jeg opp i nesten 160 kr timen.