Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4494
Heihopp!

Nå som jeg har fått meg fibernett, og ruteren ligger nå over gangen ned trappen, som gjør at jeg må skaffe meg trådløs kort. Ruteren ligger rundt 5-10m fra meg, så jeg lurer på om det er bare til å kjøre en USB-nettverksadapter eller kjøpe trådløs nettverkskort.

Jeg har lest rundt i forumet om at USB er elendig, men ikke hvor stor avstand som blir beregnet som gjør at USB-signalet blir "elendig". Dersom det blir trådløs nettverkskort, så har jeg lite peiling rundt det og om alle nettverkskort er tilpasset til hovedkortet mitt. HK jeg har for øyeblikket er: https://www.komplett.no/gigabyte-ga-...243#!tab:extra. Hvis dere har anbefalinger rundt det, blir jeg glad. Takk!

Sorry hvis det er noe skriveleif!
Gjer da lett for deg sjølv, og skaff deg eit Kort du kan sette i usb kontakta

Trukje du vil merke noko forskjell mellom eit internt-kort med heftige antenner, kontra ein liten usb dongel ( D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter)

Vik ifrå dei minste typane ala D-Link DWA-171 Nano Wireless AC USB
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Er vel strengt tatt ikke noe galt med USB, jeg har ett innblikk av at mesteparten her bare hater trådløsnett.

Jeg kan anbefale ALFA AWUS036NHR, da den (ihvertfall for meg) fungerer som en drøm, og har kjempegod driverstøtte på alle operativsystemer jeg har prøvd. Ellers har jeg faktisk overraskende gode erfaringer med D-Link DWA-140, ihvertfall for prisen! God støtte, greie hastigheter, en helt grei enhet. Broren min har overtatt min og han sitter med 34/6 på ett sted i huset med værst tilkobling (rett bak pipa omtrent).

Men det jeg foretrekker mest er kablet nett, og jeg vil anbefale deg å legge nettverkskabel til maskina di, om du ikke kan gjøre det så ville jeg anbefalt powerline som en helt grei erstatning, det er iallefall litt mer solid enn trådløsnett (i min erfaring).

Liten "rettelse" på meg: ALFA AWUS036NHR-kortet er litt tregere enn de fleste nyere kort, men det er omtrent så solid som stål i min erfaring, jeg foretrekker ofte at noe er dønn solid fremfor det raskeste det kan være. Kanskje bare meg.
Sist endret av Freddy_fred5; 3. juli 2014 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
37 1
Hei, jeg gikk rundt i min lokale butikker for å kjøpe D-Link DWA-140 Wireless N USB adapter, men endte med at alle de butikkene jeg besøkte hadde ingen på lager. Jeg endte da med å kjøpe Jensen Air:Link 100AC.

Første dagen jeg begynte å bruke den var det stabilt. Dagen etter gikk internetten på pcen min opp til helvete. Jeg sjekket speedtesten og gikk fra 36/36Mb til 1/1Mb. Jeg lurer på om det er Jensen sin feil, og om dere har den typen USB-nettverksadapteren og fått slike problemer.
Mi erfaring er at skal du ha rimeleg nettverkskort som fungerar, kjøp eit Alfa networks kort frå ebay. Har prøvd det meste av billeg konsumer crap, INGEN er stabile. Alfa kortet er ein draum, i tillegg ganske billeg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jensen er kanskje ett av de værste merkene på nettverksutstyr, gå og bytt det nå mens du kan, si at det ikke fungerer i det hele tatt. Kjøp D-Link 140 fra komplett, d-link er ikke det beste, men det fungerer iallefall.
wifi suger, ikke alltid på fart, men når det kommer til stabilitet suger det alltid.
Sitat av nudo Vis innlegg
wifi suger, ikke alltid på fart, men når det kommer til stabilitet suger det alltid.
Vis hele sitatet...
Feil, Feil og feil...

Avhenger helt av forhold hjemme og alt.
Jeg sitter på 100/10 hjemme på trådløst og når jeg måler hastigheten min på trådløst så ligger jeg på 102/9 ca.

Dette er AKKURAT det samme som med kabel for meg. Jeg har heller ALDRI hatt ustabilt nett etter at jeg har skaffet meg ordentlig nettverkskort og router.

WiFi avhenger helt av utstyret ditt. Dårlig utstyr = dårlig hastighet og stabilitet.



@OP

Har generelt dårlig erfaring med USB dongler for WiFi, men det finnes sikkert de som er stabile der ute på det åpne markedet. Bare hold deg unna jensen merket så er du good to go.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Feil, Feil og feil...

Avhenger helt av forhold hjemme og alt.
Vis hele sitatet...
Krangla med mamma?
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Jeg sitter på 100/10 hjemme på trådløst og når jeg måler hastigheten min på trådløst så ligger jeg på 102/9 ca.

Dette er AKKURAT det samme som med kabel for meg. Jeg har heller ALDRI hatt ustabilt nett etter at jeg har skaffet meg ordentlig nettverkskort og router.

WiFi avhenger helt av utstyret ditt. Dårlig utstyr = dårlig hastighet og stabilitet.
Vis hele sitatet...
Du nevner kapasitet, hastighet måles i lysets hastighet minus ms.

Ingen av de nevnte benyttes for å måle stabilitet.

Jeg bruker stort sett Mac på kabel, med Wi-fi er det merkbart mer ustabilt, litt træigere og omtrent samme kapasitet.

Har Mac dårlig Wi-fi kort?

Og om man har wifi og ethernett samtidig blir det ihvertfall mye jalling.

For å ta et eksempel: Dersom du har ei kjapp linje; med en ping på 2-7 ms mot nix på 1mbit, hjelper det lite om du må koble opp 2 ganger i minuttet pga av lav stabilitet.
Sist endret av nudo; 7. juli 2014 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Nudo: nja, WiFi kan faktisk bli ganske stabilt, om alt er satt opp riktig. I storbyer/supertette tettsteder er det litt værre å få til, men feks. her i Drøbak hvor jeg bor er det så få WiFi nett som krangler med hverandre at det kan fint bli 99% stabilt. Det er fortsatt ikke like stabilt som ethernett, men det fungerer fint for folk som kun gjør dagligdagse ting.
99% av hva?

Jeg forstår at stabilitet trolig aldri vil gjelde for enkle kall som nettsider, men at det kanskje vil kunne by på noen problemer med ajax eller socket.io dersom nettet er veldig ustabilt.
Sist endret av nudo; 7. juli 2014 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av nudo Vis innlegg
99% av hva?

Jeg forstår at stabilitet trolig aldri vil gjelde for enkle kall som nettsider, men at det kanskje vil kunne by på noen problemer med ajax eller socket.io dersom nettet er veldig ustabilt.
Vis hele sitatet...
99% av ethernett sin stabilitet.

Som sagt: for hverdagsbruk. Jeg har forresten aldri opplevd noen nevneverdige problemer med WiFi, bortsett fra at den gamle ruteren min ikke kunne streame store filer uten noen sekunder buffering, men det har ikke noe med stabilitet å gjøre.

Pek gjerne på noe spesifikt en hverdagsbruker kan få problemer med, som sagt, her hvor jeg bor er WiFi drøyt stabilt og jeg har aldri opplevd problemer med ting som bruker AJAX og Socket.io, som du sier må nettet være veldig ustabilt for at det skal ha noe å si.
Sist endret av Freddy_fred5; 7. juli 2014 kl. 17:41.
For tjenester som avsluttes for hvert kall, vil man ikke merke om nettet er ustabilt, men hva med klient/tjener applikasjoner? som SMB/AFP/NFS/HLTP/wired/Citrix/VNC/RDP, o l
Sist endret av nudo; 7. juli 2014 kl. 19:23.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Og hvor mange av disse opplever en i en helt ordinær hverdag?

Citrix Xen fungerer forresten helt fint over WiFi, så langt jeg oppfattet det iallefall. (tilbake når jeg brukte det og ikke fikk lov til å ha serveren min stående ved siden av ruteren).
Sist endret av Freddy_fred5; 7. juli 2014 kl. 20:05.
Trådstarter
37 1
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Jensen er kanskje ett av de værste merkene på nettverksutstyr, gå og bytt det nå mens du kan, si at det ikke fungerer i det hele tatt. Kjøp D-Link 140 fra komplett, d-link er ikke det beste, men det fungerer iallefall.
Vis hele sitatet...
Vet du om D-Link 140 er bra for gaming?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av heihopp79 Vis innlegg
Vet du om D-Link 140 er bra for gaming?
Vis hele sitatet...
Broderen bruker det daglig og får ca. 60 i latency på det stedet i huset som har dårligst dekning, på samme spill og lobby får jeg 45 på ethernett.

Som sagt, ikke det beste, men fortsatt en dullion ganger bedre enn Jensen.