Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3713
Så nettopp denne filmen på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=XorKTwkFPDU

Her framstilles Gaddafi som en kjempegod leder, den sier at Libya hadde en statslig eid sentralbank (Noe nesten ingen vestlige land har), null rente på lån, godt helsesystem og et flertall av andre goder som høres for godt til å være sant ut.

Men sliter med å finne ut om dette faktisk stemmer. Noen som har nørt noe om dette eller er det bare løgn? Om det stemmer er det jo helt sinnsykt...
Sist endret av bamsegutt; 1. september 2011 kl. 17:51.
Om dette stemmer, er dette et godt eksempel på hvordan verden burde se ut i fremtiden, MED friheten vi nå har idag, så klart.

Men tross i om dette stemmer så er ikke alt dette mer verdt enn frihet og ytringsfrihet, noe dette landet ikke har/hadde.
Sist endret av KevinNice; 1. september 2011 kl. 17:58.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Om dette stemmer, er dette et godt eksempel på hvordan verden burde se ut i fremtiden, MED friheten vi nå har idag, så klart.

Men tross i om dette stemmer så er ikke alt dette mer verdt enn frihet og ytringsfrihet, noe å drepe sitt eget folk ikke er.
Vis hele sitatet...
Men så har vi kun media sine ord på at dette faktisk har skjedd da... Det er det jeg syns er litt skummelt, om korrupsjonen faktisk går SÅ dypt.
http://www.youtube.com/watch?v=oVurfhMw1UU

Og i følge denne videoen er Jøder et uting og Hitler var en god leder. Det får være måte på å sluke propaganda.
Videoen du lenker til er mer anti-Rothschild enn pro Gadaffi, og bør ta seg en runde for å sjekke fakta.
Gaddafi var av den snille diktatorsorten vil jeg påstå :P Har et par kamerater i fra Libya, og de forteller selv at det faktisk var ganske bra der under M.G regime. Ikke var det stort religionspress o.l. nå derimot så går kvinner i hijab av frykt og ikke av fri vilje som før.

TBH så ser jeg på opprørerne i Libya som jeg ser på meg selv og mange andre her på forumet. De er en gjeng gærninger, som fant sin perfekte mulighet og med vestens støtte så kunne de ta over makta.

Hvis jeg ikke tar feil, så var det de fattigste som står for hoved% av opprørerne.

Tror neppe dette landet vil fikse seg, det eneste som vil komme til å skje er vell at USA får senket gjelda si til resten av verden ved å selge Libysk olje. Og landet forlates i møkk hos for mange idioter.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Fant litt info på wikipedia:
Statlig eid bank: http://cbl.gov.ly/en/ og http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Bank_of_Libya
Health care: http://en.wikipedia.org/wiki/Health_in_Libya

Sitat av Marken Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=oVurfhMw1UU

Og i følge denne videoen er Jøder et uting og Hitler var en god leder. Det får være måte på å sluke propaganda.
Videoen du lenker til er mer anti-Rothschild enn pro Gadaffi, og bør ta seg en runde for å sjekke fakta.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp derfor jeg lagde denne posten. Har jeg sagt noe sted at jeg tror på det?

Dessuten var dette "sannheten" for hele Tyskland fordi de fikk det gjennom media og staten sa det var fakta. Hva hvis det er sånn for oss også?
Sist endret av bamsegutt; 1. september 2011 kl. 18:07.
Uten at jeg vet spesielt mye om Libya, så vil jeg jo si at det er ganske vanlig for oljestater å "kjøpe" rettighetene til befolkninga ved å gi dem tjenester og materielle goder.
Norge er vel unntaker når det gjelder land som plutselig har blitt rike ved at vi har en liberal lovgivning og et ordentlig demokrati.

At folk lever lenge i Libya er ikke det samme som at Gaddafi var en god leder eller at folk hadde det fint under hans regime.
Vel, nazi-Tyskland hadde det også en veldig bra infrastruktur.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Men når over en million mennesker demonstrerer mot bombingene, må vel det bety noe? Tror ikke man egentlig kan sammenlikne Libya med Nazi-Tyskland når det kommer til å slakte ned uskyldige mennesker. Jeg har ihvertfall aldri fått noe tall eller fakta på antall drepte i Libya av Gadaffi-supportere sammenliknet med drepte av NATO f. eks.
Tar jeg ikke feil, så startet Gaddafi massedrapene etter at opprørerne begynte sine demonstrasjoner. Så å sammenligne Gaddafi og Hitler blir feil.

Ja hitler bygde bra infrastruktur, hvertfall bort til gasskamrene.
Som en av topp kommentarene sier på videoen "Sounds like we need to clone Gaddafi and have one put in every country on the planet & get rid of the money grabbing parasites were all being ripped off by".
Det er min mening
Som jeg skrev på kommentar på videoen, så skjønner jeg ikke at hvis dette er sant, hvorfor Libyas befolkning hatet Gadaffi så mye. Det var jo faktisk de som startet opprørene, ikke NATO.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Han var jo ikke noe god leder når hele landet gikk mot han omtrent?
På 3.06 påstår videoen at libya hadde statseid sentralbank i motsetning til ALLE vestlige land.
Norge har statseid sentralbank og regnes så vidt jeg vet for å være vestlig.
Og strengt tatt så var vel Libyas sentralbank eid av arafat.

Tror nok dette er nok en muslimsk furtevideo.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Han var jo ikke noe god leder når hele landet gikk mot han omtrent?
Vis hele sitatet...
Hele landet var overhodet ikke for landsomfattende bombing og våpensmugling til opprørerne fra Frankrike (via Quatar). Det er veldig farlig å tro at misnøye med Gadaffi medfører at et NATO-ledet kupp er rettferdiggjort.

For eksempel var det ulovlig og umoralsk for USA å invadere og okkupere Irak, selv om Saddam var en undertrykkende statsleder.
Sist endret av Emancipation; 1. september 2011 kl. 19:14.
Sitat av Marken Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=oVurfhMw1UU

Og i følge denne videoen er Jøder et uting og Hitler var en god leder. Det får være måte på å sluke propaganda.
Videoen du lenker til er mer anti-Rothschild enn pro Gadaffi, og bør ta seg en runde for å sjekke fakta.
Vis hele sitatet...
Hitler var en god leder. Han fikk Tyskland fra å være det fattigste landet i Europa til å bli det mest moderne landet på 10 år.
Han var også flink krigfører. Kriget mot hele verden og klarte seg ganske bra. Hadde han ikke blitt gal og slaktet hele 9. skvadron (eller hva det heter) i stalingrad så hadde krigen fått en helt annen vending.

Hitler og Stalin var ikke de eneste som drev med massemord. Amerikanerne var like ille, men blir sett på som helter fordi de vant.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Så nettopp denne filmen på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=XorKTwkFPDU

Her framstilles Gaddafi som en kjempegod leder, den sier at Libya hadde en statslig eid sentralbank (Noe nesten ingen vestlige land har), null rente på lån, godt helsesystem og et flertall av andre goder som høres for godt til å være sant ut.

Men sliter med å finne ut om dette faktisk stemmer. Noen som har nørt noe om dette eller er det bare løgn? Om det stemmer er det jo helt sinnsykt...
Vis hele sitatet...
De fleste land har vel en sentralbank i offentlig eie (som f.eks. Norges Bank for å ta et lokalt eksempel)

Veldig få muslimske land har renter på lån (da det i prinsippet er i strid med Islamsk lov).

Internettet forteller meg også at Libya har hatt barnedødelighet i størrelsesorden 20 per 1'000. Det er absolutt ikke noe som regnes som akseptabelt på vestlig nivå. Barnedødelighet brukes veldig ofte som mål på hvor godt en stat fungerer (for hvis du ikke kan ta vare på dine nyfødte, hva kan du da?). De beste i vesten ligger på noe over 2 per 1'000.

Ellers, har du noe annet enn propaganda å komme med?
Sist endret av MrBlaine; 1. september 2011 kl. 19:36.
Kan noen enten slette denne tråden, eller ta seg tid til å skrive en gjennomtenkt og intelligent post?

Værsåsnill?
Det ENESTE jeg vil vite er hvordan man staver navnet hans. DB, VG og NRK har forskjellige navn, og det er sykt plagsomt.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kan noen enten slette denne tråden, eller ta seg tid til å skrive en gjennomtenkt og intelligent post?

Værsåsnill?
Vis hele sitatet...
Hva i all verden skal det bety? Jeg gir dere påstander jeg lurer på om stemmer, og finner beviser på at mange av dem stemmer, og lurer på hva dere har av innspill. Hva er galt med det?

Makan til trangsynthet.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det ENESTE jeg vil vite er hvordan man staver navnet hans. DB, VG og NRK har forskjellige navn, og det er sykt plagsomt.
Vis hele sitatet...
Tror det er slik at navnet hans er vanskelig å oversette direkte, så det er valgfritt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Muammar_Gaddafi
Muammar Muhammad al-Gaddafi[1] (Arabic: مُعَمَّر القَذَّافِي‎ Muʿammar al-Qaḏḏāfī About this sound audio (help·info);[variations] born 7 June 1942), commonly known as Muammar Gaddafi play /ˈmoʊ.əmɑr ɡəˈdɑːfi/ or Colonel Gaddafi

Khadafi o.l. er en form for norsk oversettelse. Utenom مُعَمَّر القَذَّافِي‎ Muʿammar al-Qaḏḏāfī så er Gaddafi det eneste korrekte.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hitler var en god leder. Han fikk Tyskland fra å være det fattigste landet i Europa til å bli det mest moderne landet på 10 år.
Han var også flink krigfører. Kriget mot hele verden og klarte seg ganske bra. Hadde han ikke blitt gal og slaktet hele 9. skvadron (eller hva det heter) i stalingrad så hadde krigen fått en helt annen vending.
Vis hele sitatet...
Hitler var nok ingen flink krigfører. Han gjorde mange feil, det var de tyske offiserene og soldatene som i stor grad reddet seg selv ut av situasjonene Hitler satte dem i. Soldatene og offiserene var svært dyktige og det var lagt stor vekt på personlig initiativ hos dem. Selv ned til den menige soldat, det var nemlig bedre å ha valgt feil framgangsmetode enn å ha forholdt seg passiv. Tror vi kan pisse på at han var en flink krigfører med et eksempel: Angripe Russland uten engang å ha tenkt på å utstyre troppene sine med vinterutstyr. Invasjonen startet i Juni, han trodde han ville på noen uker. Herrefred, mannen ble referert til av MANGE som Gröfaz. Den største feltherren i historien (ironisk).
Man kan forsåvidt peke på at han okkuperte så og si Vest-Europa på måneder. Men senere i krigen tok han selv over som øverste militær leder, det var vel etter Barbarossa.. Stalin lot etterhvert generalene sine bli de som styrte den sovjetiske hæren. De var eksperter på utnyttelse av terrenget på slagmarken, Hitler visste lite om det. Han hadde deltatt i første verdenskrig og ble korporal. Men krigføringen i neste krig ville bli mye mer mobil enn tidligere.

Denne 9.Skvadron du snakker om er den 6. Arme.

Beklager for offtopic.
Sist endret av St.Vitus; 1. september 2011 kl. 23:05.
Null rente høres fint ut så lenge man ikke tenker over det, men tenk litt mer gjennom det - det vil si at det lønner seg å låne så mye som mulig, og aldri betale det tilbake. Høres det ut som noe som er smart for samfunnet?
Sitat av Ivar Vis innlegg
Tar jeg ikke feil, så startet Gaddafi massedrapene etter at opprørerne begynte sine demonstrasjoner. Så å sammenligne Gaddafi og Hitler blir feil.

Ja hitler bygde bra infrastruktur, hvertfall bort til gasskamrene.
Vis hele sitatet...
Han bygde fabrikker og ga jobber til hundretusener av tyskere også.

Store deler av det Europeiske veinettet skal han ha cred for også.
Ifølge flere programmer på Discovery & history channel, så ligger det bevis for at Hitler var en "heavy speedfreak" og hadde Parkinsons (som det ikke fantes effektiv behandliing for på den tiden) Kombinasjonen av mange år med amfetamininjeksjoner og de psykiske påkjenningene av Parkinsons kan forklare hvordan en person kan kollapse såppas psykisk iløpet av kun noen få år!
HA HA
Jeg har alltid ment at Hitler var makkafriker.
Se når han taler foran store menneskmengder, svarte øyne og fråden står. Utover i krigen ble han mer og mer stormannsgal og helt på slutten var han det skjelvende vraket.

Rettsoppgjøret i Nürnberg måtte utsettes for å avruse Göring, han hadde selvmordsampuller som han fortynnet til et rusmiddel. Notorisk kriminelle var dem også, plyndra okkuperte områder til egen vinning. Vi snakker da om å besøke nasjonalmuseer på jakt etter malerier til slottene de hadde beslaglagt.
Var Gaddafi en leder som tenkte på sitt folk? I den forstand at helsevesen og velferdsgoder var viktig for han så er svaret ja. Det libyske folk hadde mange goder under hans styre som det norske folket kan se lenge etter.

Var han en brutal diktator på linje med Pol Pot, Idi Amin, Pinochet, Suharto m.fl som på en organisert måte slaktet sitt eget folk? Definitivt ikke.

Var han en diktator for et land der elementære folkerettigheter som ytringsfrihet var innskjerpet? Ja.
Avslutningsdialogen i Supernatural passer utmerket bra i dette scenarioet.
"You can have freedom or peace, but you can not have both"
- Var noe i den duren.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Han bygde fabrikker og ga jobber til hundretusener av tyskere også.

Store deler av det Europeiske veinettet skal han ha cred for også.
Vis hele sitatet...
Og mange norske flyplasser + planene han hadde for Norges infrastruktur. I Bytte mot hva? At skolebarn i dag skulle lære seg "Mein Kampf".

Planene Hitler hadde i hode sitt, får meg til å miste all respekt og mulighet til å annerkjenne forandringene han gjorde med Europa. Hitler er en større utgave av Breivik.

Men ja, Hitler utviklet Europa revolusjonært.
Flyplasser i land som aldri har hatt det før, infrastrukturen, mye høyere sysselsetting i Tyskland (og andre land).

Men husk også når du nevner "DET positive" med Hitler, at det er VELDIG LITE positivt med denne karen. Han var veldig i stand til å gjøre ting mindre dramatisk når det trengtest, og overdramatisk når det var dramatisk. Fyren var ustabil, han var aldri i stand til å gjøre noe som helst. Alt er følger av det sterke støtteapparatet han hadde rundt seg.

Ammo-fabrikker som skulle produsere ammo for kapringen av Europa. Slike fabrikker er det da faen meg ikke noe å skryte over, Jens kan også åpne 100 ammofabrikker og starte krig med resten av verden, men hvor vil det føre Norge? hehe

Men ja On-Topic.

Gaddafi og Hitler er to helt forskjellige klasser.

6 millioner mennesker + en verdenskrig, kan ikke sammenlignes med en krig mellom to parter. Gaddafiene vs. ikke-Gaddafiene.
Sist endret av Ivar; 2. september 2011 kl. 01:06.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Ifølge flere programmer på Discovery & history channel, så ligger det bevis for at Hitler var en "heavy speedfreak" og hadde Parkinsons (som det ikke fantes effektiv behandliing for på den tiden) Kombinasjonen av mange år med amfetamininjeksjoner og de psykiske påkjenningene av Parkinsons kan forklare hvordan en person kan kollapse såppas psykisk iløpet av kun noen få år!
Vis hele sitatet...
John F Kennedy også hadde ei stygg speed uvane.
Var ett program på Nat Geo der en av legene hans fortalte inngående om sprøytene han satte på JFK.

Kanskje mennesker i sånne posisjoner trenger selvtilliten og aggressiviteten speed kan gi.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Og mange norske flyplasser + planene han hadde for Norges infrastruktur. I Bytte mot hva? At skolebarn i dag skulle lære seg "Mein Kampf".

Planene Hitler hadde i hode sitt, får meg til å miste all respekt og mulighet til å annerkjenne forandringene han gjorde med Europa. Hitler er en større utgave av Breivik.

Men ja, Hitler utviklet Europa revolusjonært.
Flyplasser i land som aldri har hatt det før, infrastrukturen, mye høyere sysselsetting i Tyskland (og andre land).

Men husk også når du nevner "DET positive" med Hitler, at det er VELDIG LITE positivt med denne karen. Han var veldig i stand til å gjøre ting mindre dramatisk når det trengtest, og overdramatisk når det var dramatisk. Fyren var ustabil, han var aldri i stand til å gjøre noe som helst. Alt er følger av det sterke støtteapparatet han hadde rundt seg.

Ammo-fabrikker som skulle produsere ammo for kapringen av Europa. Slike fabrikker er det da faen meg ikke noe å skryte over, Jens kan også åpne 100 ammofabrikker og starte krig med resten av verden, men hvor vil det føre Norge? hehe

Men ja On-Topic.

Gaddafi og Hitler er to helt forskjellige klasser.

6 millioner mennesker + en verdenskrig, kan ikke sammenlignes med en krig mellom to parter. Gaddafiene vs. ikke-Gaddafiene.
Vis hele sitatet...
Jens aleine har ikke ett fnugg av makt. Han er nok avhengig av en god del lobbyisme om han skulle prøvd no sånt.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Hitler var nok ingen flink krigfører. Han gjorde mange feil, det var de tyske offiserene og soldatene som i stor grad reddet seg selv ut av situasjonene Hitler satte dem i. Soldatene og offiserene var svært dyktige og det var lagt stor vekt på personlig initiativ hos dem. Selv ned til den menige soldat, det var nemlig bedre å ha valgt feil framgangsmetode enn å ha forholdt seg passiv. Tror vi kan pisse på at han var en flink krigfører med et eksempel: Angripe Russland uten engang å ha tenkt på å utstyre troppene sine med vinterutstyr. Invasjonen startet i Juni, han trodde han ville på noen uker. Herrefred, mannen ble referert til av MANGE som Gröfaz. Den største feltherren i historien (ironisk).
Man kan forsåvidt peke på at han okkuperte så og si Vest-Europa på måneder. Men senere i krigen tok han selv over som øverste militær leder, det var vel etter Barbarossa.. Stalin lot etterhvert generalene sine bli de som styrte den sovjetiske hæren. De var eksperter på utnyttelse av terrenget på slagmarken, Hitler visste lite om det. Han hadde deltatt i første verdenskrig og ble korporal. Men krigføringen i neste krig ville bli mye mer mobil enn tidligere.
Vis hele sitatet...
Ja han visste ikke at Stalin samlet en armé bak elva og omringet tyskerne. De hadde en sjanse å trekke ut selv om de var omringet. Det hadde kostet mange liv, men reddet de fleste. Som jeg sa så hadde Hitler allerede blitt gal og ville ikke gi slipp på Stalingrad. Alle tyskerne ble slaktet.
Sist endret av Xernox; 2. september 2011 kl. 09:05.
Jovisst, Hitler bidro til en kraftig styrket industri og infrastruktur i Tyskland. Han bidro faktisk også til det samme i USA og Italia. Problemet er at motivasjonen for denne opprustningen i Tyskland for det meste var forberedelse til krigen.
Highwaynettet i USA er et resultat av at de gikk inn i krigen; ved å trene og produsere på vestkysten var de trygge for angrep, men trengte da et veinett for hurtig å kunne transportere dem til østkysten og derfra skipe til Europa.

Gadaffis Libya har nok hatt en del goder, men langt mindre enn de kunne hatt. Gadaffi tok makten i Libya omtrent da Norge fant olje i Nordsjøen. Libyas oljereserver er store nok til at de burde hatt en levestandard på linje med Norge, her er det vel ganske åpenbart at Gadaffi har feilet...
Han har også sørget for at statsapparatet i Libya er inkompetent for å sikre at ingen kunne stille spørsmål ved hans avgjørelser, i tillegg til å konstruere et demokratisk system som er ute av stand til å vedta noe som helst - dets eneste oppgave er å være rådgivende.
Som med diktatorer flest kan man også se på Gadaffis forbruk sammenlignet med landet forøvrig. Det er ganske så ute av proposjon med noe som helst.
Jeg ser mange her drar frem Hitler sin infrastruktur, det er viktig å ta til ettertanke at brøkdelen av Hitler sin infrastruktur ble bygget med tanke på forberede landet på krig.

Autobahn som han har fått mye "skryt" for var ikke hans idè, planene var allerede klare når han kom til makten, det "eneste" han gjorde var å utføre dem.

I tillegg må det tas til ettertanke at en stor del av infrastrukturen som ble bygget i mellomkrigsårene ble ødelagt under andre verdenskrig, så det positive med Hitler må veies opp mot etterdrønningene av krigen, slikt som 50års okkupasjon av sovjet, separasjonen av et land.

Ville verden vært et mer utviklet sted uten Hitler og andre verdenskrig? Tvilsomt, da krigsmaskineriet satte i gang en enorm utvikling. Men for Tyskland sin del så satte andre verdenskrig de lenger tilbake enn hva Hitlers utvikling drev dem fremover.
Gadaffis Libya har nok hatt en del goder, men langt mindre enn de kunne hatt. Gadaffi tok makten i Libya omtrent da Norge fant olje i Nordsjøen. Libyas oljereserver er store nok til at de burde hatt en levestandard på linje med Norge, her er det vel ganske åpenbart at Gadaffi har feilet...
Vis hele sitatet...
Vel, Norge er heller unntaket når det gjelder oljenasjoner. Vietnam og Nigeria er heller land man kan sammenligne med Libya som oljenasjon. Vi hadde møkkflaks, marshallhjelp og ekstremt visjomære ledere. De sørget for ett statsapparat og lovgivning som tok vare på olje vår, samtidig som vi fikk utenlandsk kunnskap og investorer.

I Vietnam manglet/-r de kunnskapen til å raffinere olja, dermed selger de råolje til Kina/Japan/Frankrike og kjøper ferdig bensin til en dyrere penge. De taper penger på olja. I Nigeria eier utenlandske firmaer olja, ikke Nigerianerne. Gjett hvor profitten går.

Libya kjenner jeg ikke like godt, men regner med at de har slitt med å få vestlig støtte uten å selge ressursene sine, dermed kan man ikke regnet med at det skal være mulig å tjene like mye penger på olja som vi har gjort i Norge.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ja han visste ikke at Stalin samlet en armé bak elva og omringet tyskerne. De hadde en sjanse å trekke ut selv om de var omringet. Det hadde kostet mange liv, men reddet de fleste. Som jeg sa så hadde Hitler allerede blitt gal og ville ikke gi slipp på Stalingrad. Alle tyskerne ble slaktet.
Vis hele sitatet...
Omringningen av den sjette armé var dessverre et nødvendig onde for det bandt fast flere russiske armeer til en front som tillot den tyske armégruppen i Kaukasus trekke seg tilbake å forhindre total omringning.
Sitat av atomet Vis innlegg
Null rente høres fint ut så lenge man ikke tenker over det, men tenk litt mer gjennom det - det vil si at det lønner seg å låne så mye som mulig, og aldri betale det tilbake. Høres det ut som noe som er smart for samfunnet?
Vis hele sitatet...
Åherrejesus.
Tror du ikke det var begrensninger på hvor mye man kunne låne? Tror du ikke man må dokumentere på hva man skal bruke pengene til, slik som i andre banker? Tror det er du som bør tenke her.