Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 17119
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Nato er der primært pga Amerikas oljebehov, den delen er vel vi forsåvidt forbi.
Vis hele sitatet...
Ok, da er vi i det minste enige om hovedmotivet for krigføringen.

Sitat av Elefanten Vis innlegg
Men som en bi-effekt så oppnåes også mange positive ting, og dersom demokrati utvikler seg over tid og de interne "stammekrigene" opphører så vil man om noen tiår virkelig kunne høste fruktene av dette, samtidig som at taliban mister fotfeste uten at vi så mye som trenger å jakte på dem. Taliban består i store deler av desperate bønder.
Vis hele sitatet...
Det er jo forståelig at du håper på at positive ting vil utvikle seg av krigen, men dette er ren ønsketenkning. Det beste rekrutteringverktøyet Taliban kan ønske seg er okkuperende NATO-tropper. Det er en helt naturlig mekanisme: Taliban har et bedre grep om Afghanistan nå enn tidligere, av den simple grunn at Afghanere tilslutter seg denne fundamentalistiske gruppen i hopetall, ikke fordi den i utgangspunktet nyter overveldende mye respekt blandt befolkningen (tvertimot er den forhatt av mange), men fordi flere og flere raser over okkupasjonsmakten, etter hvert som et økende antall stakkarer får familie og hjem bombet av NATO.

Krigen er dømt til å ende i fordervelse for alle parter. I beste fall vil den resultere i mere terrorisme, Afghanernes lidelser vil fortsette å eskalere, og NATO vil omsider bli tvunget til å trekke seg ut, ydmyket, på samme måte som de sovjetiske troppene i 1988-89. I verste fall vil krigen eskalere og spre seg over i Pakistan som har kjernefysiske våpen. Hvis den pakistanske regjeringen vakler (den er allerede svært ustabil), kan en gruppe nutjobs overta makten, med en regulær atomkrig i regionen til resultat. Når "the Nuclear Genie" først er ute av flasken, kan man forvente en domino-effekt, og så har vi alle sammen driti på draget. Dette er det scenariet som mange eksperter utpensler og frykter.

Det eneste positive man kanskje kunne si vil komme ut av situasjonen, er at den på kort sikt tapper USA enormt for ressurser, og således påskynder den uunngåelige kollapsen av det amerikanske samfunnet som nok er nødvendig om man skal håpe på menneskeartens videre overlevelse. En ultraaggressiv supermakt med kjernefysiske stridshoder på hair-trigger-alert er en verdensødelegger. Man kan vel derfor kanskje si at Osama bin Ladens primæres målsetting har blitt oppfylt, selv om han kanskje ikke hadde menneskenes overlevelse i tankene.


Sitat av Elefanten Vis innlegg
Det er nok ikke så mange som vil riske livet sitt for afghanerne, det handler mer om sammhold (samholdet man får som soldat kan ikke sammenlignes), nye opplevelser og ikke minst et bedre alternativ enn å hoppe rett på studier eller Rimi for den saks skyld.. Pengene er en fordel, men som grenader blir man så absolutt ikke rik.

Dette med å bli "beordret til å skyte andre" er noe som skjer ytterst skjelden. Norges rules of engagement (regler for når man kan åpne ild f.eks) baserer seg i stor grad på nødverge - samme prinsipper som i norge ellers. Er man i livsfare svarer man med ild. Men det er nok skjelden Nordmenn løsner det første skuddet.
Vis hele sitatet...
For mitt vedkommende koker det hele ned til at det er aghanernes land! Vi har derfor ingen rett til å være der med gevær og bomber. Hadde Norge vært under okkupasjon av et aggressivt sortmusket folkeslag fra den andre siden av jordkloden, hvis primære målsetting var å tilrane seg nasjonens ressurser og strategiske beliggenhet, er det nok ikke umulig at jeg selv hadde tilsluttet meg en motstandsbevegelse, og kanskje ville du gjort det samme? Hvis så, hvordan kan du så tillate deg å være del av en brutal okkupasjonsstyrke som dreper enhver som våger å forsvare sitt eget land? Råttenskap.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Etter dagens avisoverskrifter passer det vel å bumpe denne igjen.
Norske soldater: - Krig er bedre enn sex.
Krisemøte i forsvarsledelsen etter soldat-intervjuer.
Sprayet dødninghoder på afghanske hus.

Det er 9år (nesten på dagen) siden krigen startet og dette er holdningen som har utviklet seg? Nei, få dem hjem enten de vil eller ikke.
Ikke at jeg kan noe om hva de gjør der, men holdningen dems er vel ikke relevant for om de får jobben gjort eller ikke?
Få jobben gjort? Hvordan kan en slik holdning på noen som helst måte hjelpe fredsbevarende styrker med å utføre en jobb?
Dette handler om hvorfor soldatene er der nede, hva deres rolle er og hvordan folk her hjemme skal forholde seg til krigen. Soldater med en slik holdning kan ikke engang forsvaret selv forsvare. Det viser tydelige tegn til fiendeforakt og gjør Norske soldater til noe de ikke skal eller bør være.

Det er nemlig vesentlig forskjell på om norske soldater dreper taliban for fote eller om de gjør skoleveien trygg for afghanske barn.
Norske soldaters rolle i krigen er helt avgjørende for Norges deltagelse i krigen og det er absolutt grunn til å stille spørsmål ved soldatenes rolle, når dette viser seg å være erfaringene, lærdommen og holdningen soldatene får.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Ikke at jeg kan noe om hva de gjør der, men holdningen dems er vel ikke relevant for om de får jobben gjort eller ikke?
Vis hele sitatet...
Og du tror altså ikke at holdninger har en tendens til å påvirke handlinger?

Å framstå som blodtørstige og blodhevnige erobrere er vel ikke akkurat den jobben vi forsøker der.

Dette sier talsmannen for hæren som saken:
- Hæren er opptatt av at norske soldater skal leve med sine handlinger også i ettertid. Det betyr at holdningene til den enkelte er det som skal gjøre at du handler riktig i ekstreme situasjoner, i tillegg til at du må ha ekstremt gode ferdigheter. Å ikke fokusere på de riktige holdningene ville være å svikte soldatene i praksis, og overlate dem til seg selv i en ekstrem situasjon.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kinseek; 27. september 2010 kl. 10:07.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Å framstå som blodtørstige og blodhevnige erobrere er vel ikke akkurat den jobben vi forsøker der.
Vis hele sitatet...
Telemarks bataljonen er Norges elite soldater. De er soldater på heltid, de er trent til å drepe. Det er jobben deres.

Det er andre folk som tar seg av hva som skal gjøres der nede.

Det er jo ikke slikt at de løper rundt i gatene med boner og skyter på randoms...

Vi kan ikke klandre de for situasjonen de er i. Å ha en holdning betyr ikke en dritt så lenge det forblir en holdning og ikke påvirker handlingene.
Nå er det jo faktisk slik at man blir dømt i militæret for ulovlige handlinger, om det skulle være tilfellet.
Uttrykket "Don't hate the player, hate the game" kunne vel ikke passet bedre.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Uttrykket "Don't hate the player, hate the game" kunne vel ikke passet bedre.
Vis hele sitatet...
Prøv å fortelle dette til sivile som har mistet hus, familie og alt de eier og har i afgh. For å være helt ærlig oppfatter jeg deg som en apatisk drittsekk.

Selvsagt skal man jobbe for fred - men hvor mye fred har denne krigen så langt gitt mennesker?
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
men hvor mye fred har denne krigen så langt gitt mennesker?
Vis hele sitatet...
Mer enn hva de hadde under taliban vil jeg tro.

Ordtaket "natten er mørkest før dagen gryr" kan vel sees i sammenheng også.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:27.
Ingen andre enn meg som tenker på at det er ikke i bare dette yrket at folk har relativt skumle holdninger til hva dem driver med? For eksempel hvis du jobber med å grave opp gamle kister på kirkegårder, så utvikler du etterhvert en humor som ovenfor de pårørende ville vært uakseptabelt.

Jeg tror at de kun har disse holdningene for å kunne drive med en sånn type jobb, med stressende og store psykiske påkjennelser så må man utvikle en ny type humor. Og hvorfor skal det i akkurat dette yrket være så ille at det skal påvirke handlingene dems? Mens i mange andre yrker er det "akseptert.?"
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Telemarks bataljonen er Norges elite soldater. De er soldater på heltid, de er trent til å drepe. Det er jobben deres. Det er andre folk som tar seg av hva som skal gjøres der nede.
Vis hele sitatet...
Det har da ingenting å si. De er fortsatt ansatt av staten Norge, de representerer staten Norge og de har å føye seg etter de etiske reglene staten Norge har pålagt dem. Det sier seg selv at man ikke kan ha hevngjerrige Rambo-wannabes for å utføre den oppgave regjeringen har sendt dem ned for å gjøre.

For å sitere forsvarsministeren "Vårt oppdrag i Afghanistan er å bidra til økt sikkerhet for Afghanerne, økt sikkerhet i regionen og dermed internasjonalt. Her kommer det til utrykk helt andre rammer rundt oppdraget og det må vi slå ned på."
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Vi kan ikke klandre de for situasjonen de er i. Å ha en holdning betyr ikke en dritt så lenge det forblir en holdning og ikke påvirker handlingene.
Nå er det jo faktisk slik at man blir dømt i militæret for ulovlige handlinger, om det skulle være tilfellet.
Uttrykket "Don't hate the player, hate the game" kunne vel ikke passet bedre.
Vis hele sitatet...
Det er klart holdinger påvirker handlinger. Det sier seg selv. Det viser også at det er problemer med ledelsen når slike holdninger får lov til å utvikle seg over tid.
Det er lenge siden forsvaret tok tak i de etiske spørsmålene rundt krigføringen i Afghanistan, men det har tydeligvis ikke blitt nevneverdig bedre.
Dette handler ikke nødvendigvis om å bryte internasjonallovgivning i krigsituasjoner, dette handler om en krig som det Norske folk til en viss grad støtter på noen gitte premisser, men jeg kan love deg at fryktelig få er for en krigføring som her skisseres.
Det er ikke dette skattepengene skal brukes til, det er ikke dette man sender barna sine ned for å gjøre og det er ikke dette som er grunnlaget for Norges deltagelse i krigen i Afghanistan.
Det Norske folk godtar krigen fordi de vil være nettopp fredsbevarende styrker som skal hjelpe sivilbefolkningen i Afghanistan, hvis det ikke er tilfellet så har regjeringen ført befolkningen bak lyset å bør stilles til ansvar for det.
Få soldatene hjem.
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Prøv å fortelle dette til sivile som har mistet hus, familie og alt de eier og har i afgh. For å være helt ærlig oppfatter jeg deg som en apatisk drittsekk.

Selvsagt skal man jobbe for fred - men hvor mye fred har denne krigen så langt gitt mennesker?
Vis hele sitatet...

Om du oppfattet meg som en apatisk drittsekk, så tror jeg du må lære deg betydningen av ordet og ikke bare plukke opp random shit og bruke det i irrelevante sammenhenger.

Krig er naturligvis forferdelig, ingen liker krig, men det finnes helt sikker hundrevis av argumenter for krigen i Afghanistan.
Slik jeg ser det, så er det ultimate målet med krigen i Afghanistan å fjerne Taliban (jeg gidder ikke diskutere konspirasjonene dine), og jeg vil anta at det er mye bedre for lokalbefolkingen å leve uten Taliban. Selv om det koster noen liv, disse livene hadde sikkert gått tapt på grunn av Taliban om ikke vesten hadde vært involvert uansett.

Jeg ønsker egentlig ikke å diskutere krigen med deg, eller noen andre, men jeg synes det er latterlig at folk skal kritisere holdningene til en ELITE SOLDAT.
Det ultimate faktum er at Norge selv har trent opp disse "blodtørstige drapsmaskinene", fordi det er det som kreves i en slik styrkte. Det er ikke til å koste under et teppe!
Jobben deres er å VINNE krigen, ikke stå i en krigssone og sympatisere med "fienden". Det er regjeringen og forsvarsdepartementet sin jobb!

Skal vi sende en gjeng med pasifisert til Afghanistan i stede for? De får kanskje ikke så mye gjort, men da slipper vi i vertfall de ufyslige holdningene...............

Sitat av Mith Vis innlegg
Det har da ingenting å si. De er fortsatt ansatt av staten Norge, de representerer staten Norge og de har å føye seg etter de etiske reglene staten Norge har pålagt dem. Det sier seg selv at man ikke kan ha hevngjerrige Rambo-wannabes for å utføre den oppgave regjeringen har sendt dem ned for å gjøre.
Vis hele sitatet...
Disse folka setter livet sitt til disposisjon, slik at vi kan leve i sikkerhet. Allikevel kommer du med grunnløse anklager om at våre soldater er "hevngjerrige". Hvor tar du dette fra og kan du henvise til en kilde på dette?

Alle handlingene de utfører i krig, må de jo svare for når de kommer hjem. Gjør de noe ulovlig, så får det konsekvenser.

Krig gir helt sikkert et sinnsykt adrenalin kick, og sikkert mange andre kick og ikke-daglige følelser.
Skuddveksling er noe de fleste av oss aldri kommer til å oppleve, og det er ikke så lett å forestille seg hvordan det hadde vært.
Men jeg vil tro det gir en sinnsykt tilfredstillende følelse å komme levende fra det, kanskje til og med bedre enn sex.

Det er jo ikke slik at de snakker om hvor mye de elsker å drepe. Det er ingen som har sagt "fy faen, å se kulene mine penetrere kroppene til fienden. Får blodet til å pumpe godt mellom beina" - da hadde det vært en HELT annen sak!

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er klart holdinger påvirker handlinger. Det sier seg selv. Det viser også at det er problemer med ledelsen når slike holdninger får lov til å utvikle seg over tid.
Vis hele sitatet...
Påvirker ja, men man utfører ikke alt man tenker. Hadde soldatene gjort det hadde de nok blitt diagnosert som tvangs-nevrotikere, og mest sannsynlig ikke fått noen jobb i forsvaret.
Igjen så er jo dette folk som går gjennom mange psykiske og fysiske evalueringer før de får dra i krig.
Om de hadde vært totalt fruitcakes som bare var ute etter å drepe, så hadde de jo aldri fått dra...
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:27.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Allikevel kommer du med grunnløse anklager om at våre soldater er "hevngjerrige". Hvor tar du dette fra og kan du henvise til en kilde på dette?
Vis hele sitatet...
Helt grunnløse er de jo åpenbart ikke når du ser hvilke holdninger soldatene har.
Jeg vet ikke helt hva du forbinder med en hodeskalle, men når Mekanisert infanterikompani 4 tar til seg ett emblem hentet rett fra Fantomet eller The Punisher og kombinerer det med slagord som "Jokke- We will never forget" så er budskapet rimelig klart.
Når de så syr det på uniformen, sprayer det på kjøretøy og bruker det på husene i området for å signaliserer hvem som er sjefen så signaliserer de ett ganske annet budskap enn fredsbevarende styrker skal stå for. Det har åpenbart med hevn å gjøre og har ingenting med Norges oppdrag i Afghanistan å gjøre.

Merk, jeg snakker ikke om alle soldatene her, jeg snakker om en subkultur som forsvaret er nødt til å kvitte seg med.

Sitat av Jailbait Vis innlegg
Påvirker ja, men man utfører ikke alt man tenker. Hadde soldatene gjort det hadde de nok blitt diagnosert som tvangs-nevrotikere, og mest sannsynlig ikke fått noen jobb i forsvaret.
Igjen så er jo dette folk som går gjennom mange psykiske og fysiske evalueringer før de får dra i krig.
Om de hadde vært totalt fruitcakes som bare var ute etter å drepe, så hadde de jo aldri fått dra...
Vis hele sitatet...
Jeg mener oppførselen og holdningene beskrevet i dagens aviser absolutt viser at kravene til både soldater og offiserer tydeligvis må skjerpes. At det finnes folk som kun er ute etter action og det å drepe er jeg helt sikker på, men forsvaret har rimelig gode rutiner for å få disse kastet ut så fort man kan.
Eventyrlyst er en av hovedgrunnene til at folk verver seg til utenlandstjeneste og det er ikke til å unngå at man får med seg folk som ikke er egnet til denne type tjeneste. Folk som blir sparket fra forsvaret for så å dra til Kongo som leiesoldat.

Hele saken handler ikke om enkeltsoldater, det handler om hva Norge gjør i Afghanistan, hvorfor vi er der, hva vi bidrar med og om vi skal fortsette å være der.
Sist endret av Mith; 27. september 2010 kl. 15:39.
synes disse soldatene har helt rett egentlig, men at de går ut og sier det så jævli direkte er jo bare dumt for Norge sitt omdømme. Er det virkelig noen som tror at soldatene som er i telemarkbataljonen eller en annen spesialkommando har dratt til afghanistan for å sitte å klø seg i ræva og spille kort? No way! De vil ut og drepe, gjøre det de er trent til.
Sitat av Mith Vis innlegg
Helt grunnløse er de jo åpenbart ikke når du ser hvilke holdninger soldatene har.
Jeg vet ikke helt hva du forbinder med en hodeskalle, men når Mekanisert infanterikompani 4 tar til seg ett emblem hentet rett fra Fantomet eller The Punisher og kombinerer det med slagord som "Jokke- We will never forget" så er budskapet rimelig klart.
Når de så syr det på uniformen, sprayer det på kjøretøy og bruker det på husene i området for å signaliserer hvem som er sjefen så signaliserer de ett ganske annet budskap enn fredsbevarende styrker skal stå for. Det har åpenbart med hevn å gjøre og har ingenting med Norges oppdrag i Afghanistan å gjøre.

Merk, jeg snakker ikke om alle soldatene her, jeg snakker om en subkultur som forsvaret er nødt til å kvitte seg med.


Jeg mener oppførselen og holdningene beskrevet i dagens aviser absolutt viser at kravene til både soldater og offiserer tydeligvis må skjerpes. At det finnes folk som kun er ute etter action og det å drepe er jeg helt sikker på, men forsvaret har rimelig gode rutiner for å få disse kastet ut så fort man kan.
Eventyrlyst er en av hovedgrunnene til at folk verver seg til utenlandstjeneste og det er ikke til å unngå at man får med seg folk som ikke er egnet til denne type tjeneste. Folk som blir sparket fra forsvaret for så å dra til Kongo som leiesoldat.

Hele saken handler ikke om enkeltsoldater, det handler om hva Norge gjør i Afghanistan, hvorfor vi er der, hva vi bidrar med og om vi skal fortsette å være der.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig i det du sier. Slike subkulturer er ikke bra, men det er nok sikkert ganske tøft å faktisk miste en kollega/kompis/med soldat. Husk at disse gutta er omtrent som en stor familie. De bor og jobber sammen i flere måneder i strekk. Klart det går inn på dem å miste en, klart de ønsker å gjøre litt "opprør" og uttrykke sine følelser. Det betyr ikke at det er en faktisk risiko for at de gjør tankene om til ulovlige handlinger.

Vi vet godt at folk ikke kommer til himmelen, men vi begraver dem for det - catch my drift?

Jeg tviler sterkt på at noen av de kommer til å ta våpenet sitt og plaffre vilt rundt seg i en landsby for å hevne drapet på en med soldat. Disse folka er disiplinerte og klarer å holde følelsene sine i sjakk.



Jeg likte egentlig måten Asle Toje sa det på:

Sitat av Asle Toje
Han mener det norske samfunnet dømmer norske soldater utfra sivilsamfunnets regler.

- Problemet er at de er i Afghanistan og ikke på Hedemarken, og de er i krig, ikke i fred - vi må slutte å late som om de samme reglene gjelder.

- Dette er topptrente soldater som gjør en jobb ikke enhver kan gjøre. Jeg synes de som ikke har evnene eller satt seg selv i den situasjonen bør holde tann for tunge.

- Det kan virke som et uklokt forsøk på å feminisere Forsvaret. Det finnes folk som avskyr krig og liker å snakke om følelsene sine, men det er ikke folk jeg ville hatt i skyttergravene. Vi bør takke soldatene og slutte å hundse dem, sier Toje.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jailbait; 27. september 2010 kl. 16:01.
Naivt av Norge å tro at norske soldater skal legge ut ord som "Jeg kjemper ikke for krigen, men for friheten". De som drar til Afghanistan VIL krige, VIL drepe, VIL ha litt 'action', ellerså ville de aldri vært der med det første. Og hvis vi vil ha en endring på dette, kan man begynne å rekruttere ufrivillige folk fra Rødekors istedet.

Hvordan tror dere Amerikanerne og norske spesialjegere er der nede? Kjenner noen som er der nede/har samarbeidet med de der nede, og noen roper "HEADSHOT" for hver fyr de knerter. Ingen av de som er der nede misliker å krige. Våkn opp.

Forsvaret VET at soldatene tenker slik, ingen tvil. Men de vil ikke det skal publiseres.
Sist endret av brgz; 27. september 2010 kl. 16:24.
Mye av dette kan vel skyldtes situasjonsmessige forhold fremfor kun individuelle forhold? The Stanford Prison Experiment var et eksperiment som flere her sikkert har hørt om tidligere, og som også kan være relevant i denne sammenheng. Det er jo ikke ukjent at det å bruke lengre tid i slike omgivelser kan forårsake en atferdsendring hos enkelte.
Jeg føler at denne artikkelen passer godt inn: Skal ikke profesjonelle soldater like jobben sin? Jeg er på mange måter enig med artikkelen; og det blir litt i dummeste laget at forsvarsministeren m.fl nå skal være så «sjokkert» over holdningene som dannes i krigen. Alt det forteller oss er at ledelsen ikke aner hva som foregår i krigen de selv organiserer. Litt lettvint å sitte trygt plassert i Norge, og klage over moralen i det hele. Ikke at det nødvendigvis uskadeliggjør kommentarene som har kommet frem, men fremdeles.. Dette blir for dumt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Helt grunnløse er de jo åpenbart ikke når du ser hvilke holdninger soldatene har.
Jeg vet ikke helt hva du forbinder med en hodeskalle, men når Mekanisert infanterikompani 4 tar til seg ett emblem hentet rett fra Fantomet eller The Punisher og kombinerer det med slagord som "Jokke- We will never forget" så er budskapet rimelig klart.
Når de så syr det på uniformen, sprayer det på kjøretøy og bruker det på husene i området for å signaliserer hvem som er sjefen så signaliserer de ett ganske annet budskap enn fredsbevarende styrker skal stå for. Det har åpenbart med hevn å gjøre og har ingenting med Norges oppdrag i Afghanistan å gjøre.

Merk, jeg snakker ikke om alle soldatene her, jeg snakker om en subkultur som forsvaret er nødt til å kvitte seg med.


Jeg mener oppførselen og holdningene beskrevet i dagens aviser absolutt viser at kravene til både soldater og offiserer tydeligvis må skjerpes. At det finnes folk som kun er ute etter action og det å drepe er jeg helt sikker på, men forsvaret har rimelig gode rutiner for å få disse kastet ut så fort man kan.
Eventyrlyst er en av hovedgrunnene til at folk verver seg til utenlandstjeneste og det er ikke til å unngå at man får med seg folk som ikke er egnet til denne type tjeneste. Folk som blir sparket fra forsvaret for så å dra til Kongo som leiesoldat.

Hele saken handler ikke om enkeltsoldater, det handler om hva Norge gjør i Afghanistan, hvorfor vi er der, hva vi bidrar med og om vi skal fortsette å være der.
Vis hele sitatet...
Mine medsoldater sprayet på "The punisher" hodeskallen på kjøretøy, våpen og annetpersonlig kit. Jeg personlig hadde et helt annet motiv.

Jeg skjønner ikke hvorfor "The punisher" logoen blir dratt fram som et argument. Mine medsoldater brukte det fordi de var en stillig logo og det var mye brukt innad i det fagområdet de hadde.

Ja, det finnes noen sulliker som tjenestegjør i forsvaret. Men ikke alle. Norske soldater har god vurderingsevne og er anerkjent for å være påpasselig med maktbruk.

Jeg kommer til å skrive et lengre svar her, men ikke enda. Så jeg avventer litt.
Sist endret av BaJa; 27. september 2010 kl. 18:40.
Vel, for det første er det jævlig tullete å bruke et symbol av en tegneseriehelt hentet fra amerikansk "kultur", når man skal leke profesjonelle soldater. Skulle vel egentlig bare tro at hatet mot vestlige land forsterkes.
For det andre, ja hodeskaller har ofte blitt brukt av diverse hærgrupper i moderne og eldre tid. Men seneste tilfellet av en styrke som jeg vet om som har hatt en hodeskalle som symbol, var SS divisjon Totenkopf og Totenkopfverbande.

Dette er ikke rettet mot deg, men leste noe interessant i en aftenpostenartikkel.

"I sommer var gruppen igjen involvert da soldatene fikk sin «hevn» og drepte veibombemakeren fra Taliban som man har antatt produserte veibomben som drepte Olsson."
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3829920.ece

Har norske soldater gjennomført en henrettelse på eget initiativ ? Hvordan i pokker kan de vite at de hadde riktig mann ? Synd det var så kort beskrevet.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Vel, for det første er det jævlig tullete å bruke et symbol av en tegneseriehelt hentet fra amerikansk "kultur", når man skal leke profesjonelle soldater. Skulle vel egentlig bare tro at hatet mot vestlige land forsterkes.
For det andre, ja hodeskaller har ofte blitt brukt av diverse hærgrupper i moderne og eldre tid. Men seneste tilfellet av en styrke som jeg vet om som har hatt en hodeskalle som symbol, var SS divisjon Totenkopf og Totenkopfverbande.

Dette er ikke rettet mot deg, men leste noe interessant i en aftenpostenartikkel.

"I sommer var gruppen igjen involvert da soldatene fikk sin «hevn» og drepte veibombemakeren fra Taliban som man har antatt produserte veibomben som drepte Olsson."
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3829920.ece

Har norske soldater gjennomført en henrettelse på eget initiativ ? Hvordan i pokker kan de vite at de hadde riktig mann ? Synd det var så kort beskrevet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det kanskje er veldig lett for deg å se for deg bøllete Norske soldater som kjører inn til en landsby og dreper en uskyldige person og sier at han var bombemakeren!

Virkligheten, er ganske enkel. Men reiser ut på oppdrag for å finne en person som man mistenker for IED produksjon. Man nærmer seg landsbyen og huset hans og Norske soldatene blir angrepet. Mistanke blir det bekreftet. Man gjennomfører skuddveksling og trekker inn i landsby og ransaker hus. Man finner et hus med masse bombemaker utstyr og en død person.

Sannsynligheten sier at det er personen som lagde bombene, samtidig med litt hjelp fra Afghansk og Norsk etterretning til å verifisere.

Voila....
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Disse folka setter livet sitt til disposisjon, slik at vi kan leve i sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Gratulerer for å ha brukt et av de viktigste argumentene til militære ledere verden over. Enten de er de mest brutale aggressorer eller guds frommeste lam. Med en slik holdning kan deltakelse i enhver krig rettferdiggjøres.

Nei, disse folkene setter ikke sitt liv til disposisjon så JEG kan leve i trygt i Norge. Ingen logisk tankegang tilsier at en okkupasjon av Afghanistan vil gjøre meg og min eiendom tryggere. Med din tankegang vil det tilsi at jeg skal skamme meg, hvis jeg ikke respekterer norske soldater i Afghanistan.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg vet det kanskje er veldig lett for deg å se for deg bøllete Norske soldater som kjører inn til en landsby og dreper en uskyldige person og sier at han var bombemakeren!

Virkligheten, er ganske enkel. Men reiser ut på oppdrag for å finne en person som man mistenker for IED produksjon. Man nærmer seg landsbyen og huset hans og Norske soldatene blir angrepet. Mistanke blir det bekreftet. Man gjennomfører skuddveksling og trekker inn i landsby og ransaker hus. Man finner et hus med masse bombemaker utstyr og en død person.

Sannsynligheten sier at det er personen som lagde bombene, samtidig med litt hjelp fra Afghansk og Norsk etterretning til å verifisere.

Voila....
Vis hele sitatet...
Så bra at du vet hva som er enkelt for meg å forestille. Men hvis virkeligheten er så enkel som du beskriver, var det det som skjedde ?
Jeg ba deg ikke om å dikte opp et scenario. Det var du selv som følte du måtte. Jeg belyste kun en virkelig hendelse. Drepte de han fordi de hadde funnet sin mistenkte eller fant de han fordi norske soldater forsvarte seg, der han deltok i et angrep.
Selv om det er mest sannsynlig det du beskriver.

[quote=St.Vitus;1838639]Gratulerer for å ha brukt et av de viktigste argumentene til militære ledere verden over. Enten de er de mest brutale aggressorer eller guds frommeste lam. Med en slik holdning kan deltakelse i enhver krig rettferdiggjøres.

Nei, disse folkene setter ikke sitt liv til disposisjon så JEG kan leve i trygt i Norge. Ingen logisk tankegang tilsier at en okkupasjon av Afghanistan vil gjøre meg og min eiendom tryggere. Med din tankegang vil det tilsi at jeg skal skamme meg, hvis jeg ikke respekterer norske soldater i Afghanistan.


Så bra at du vet hva som er enkelt for meg å forestille. Men hvis virkeligheten er så enkel som du beskriver, var det det som skjedde ?
Jeg ba deg ikke om å dikte opp et scenario. Det sto lite om hendelsen i artikkelen, jeg ba ikke om fri fortsettelse av historien. Jeg belyste kun en virkelig hendelse. Drepte de han fordi de hadde funnet sin mistenkte eller fant de han fordi norske soldater forsvarte seg, der han deltok i et angrep.
Selv om det er mest sannsynlig det du beskriver.

Så bra at du vet hva som er enkelt for meg å forestille. Men hvis virkeligheten er så enkel som du beskriver, var det det som skjedde ?
Jeg ba deg ikke om å dikte opp et scenario. Det sto lite om hendelsen i artikkelen, jeg ba ikke om fri fortsettelse av historien. Jeg belyste kun en virkelig hendelse. Drepte de han fordi de hadde funnet sin mistenkte eller fant de han fordi norske soldater forsvarte seg, der han deltok i et angrep.
Selv om det er mest sannsynlig det du beskriver.
Syns noe denne artikkel kan relateres til det de Norske soldatene gjør mtp oppførsel. Sitat fra rettsmedisiner Professor Inge Morild:

"Så makabert at vi må le
- De verste jobbene er der liket har ligget hjemme på badet i ukevis og kroppen beveger på seg på grunn av all marken inni. Og lukten er fæl.

Inntrykkene fører unektelig til en spesiell humor blant rettsmedisinere.

- Noe er så makabert at vi må le. Humor blir en mestringsmekanisme. Tar man alt inn over seg, så blir man gal. "


Begge yrkene er noe helt for seg selv, og jeg blir ikke veldig skremt av "holdningene" til de Norske soldatene. Det er forskjell mellom holdninger og handlinger, og jeg tror de Norske soldatene er såpass profesjonelle at de klarer å skille hva som er rett og galt. Jeg tror soldatene er flott menn, men har mye å komme seg gjennom, tenke på og opplever mye vi aldri kommer til å oppleve.
Sist endret av Nath; 28. september 2010 kl. 12:47.
http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2010/09/28/1285653055469_700.jpg

Man kan vel ikke si at det lyser profesjonalitet av denne mannen, som faktisk er major og en av de øverste lederne for TMBN.
The Punisher symbolet ble forbudt nettopp for å hindre at denne typen holdninger skulle få grobunn og når høytstående offiserer fortsatt velger å bruke det, så viser det jo at man ikke følger de gjeldene etiske reglene som er satt og/eller har ett ønske om å dyrke nettopp disse holdingene. Enten det ellers så er han dum som ikke ser konsekvensene av symbolbruken og da bør man kanskje stille spørsmålstegn ved de andre lederegenskapene til mannen.

Dette handler som sagt om at norske soldater er sendt til Afghanistan fordi regjeringa ønsker å bidra med å skape fred og bygge ett samfunn, da drar man ikke rundt med dødningehoder, vikinghjelmer og roper om Valhall.
Hvis noen er der av andre grunner har vi krav på å vite det slik at vi kan gjøre oss opp en mening om krigen.

Jeg snakker fint lite med mine kompiser om hva de har opplevd i Afghanistan og Afrika, det meste er taushetsbelagt og hvis dette er slik de oppførte seg før de skulle ut i felten så skjønner jeg godt at de holder kjeft om det når de kommer tilbake.
Uten å ha vært i lignende situasjon selv så vil jeg tro jeg hadde skammet meg over den oppførselen i ettertid, selv om det er aldri så fint for moralen, teambuilding og male bonding blant soldatene. Det dyrker en krigerkultur som vi sivile bare har sett gjennom amerikansk film.
Sist endret av Mith; 28. september 2010 kl. 13:50.
Sitat av Mith Vis innlegg
http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2010/09/28/1285653055469_700.jpg

Man kan vel ikke si at det lyser profesjonalitet av denne mannen, som faktisk er major og en av de øverste lederne for TMBN.
The Punisher symbolet ble forbudt nettopp for å hindre at denne typen holdninger skulle få grobunn og når høytstående offiserer fortsatt velger å bruke det, så viser det jo at man ikke følger de gjeldene etiske reglene som er satt og/eller har ett ønske om å dyrke nettopp disse holdingene. Enten det ellers så er han dum som ikke ser konsekvensene av symbolbruken og da bør man kanskje stille spørsmålstegn ved de andre lederegenskapene til mannen.

Dette handler som sagt om at norske soldater er sendt til Afghanistan fordi regjeringa ønsker å bidra med å skape fred og bygge ett samfunn, da drar man ikke rundt med dødningehoder, vikinghjelmer og roper om Valhall.
Hvis noen er der av andre grunner har vi krav på å vite det slik at vi kan gjøre oss opp en mening om krigen.

Jeg snakker fint lite med mine kompiser om hva de har opplevd i Afghanistan og Afrika, det meste er taushetsbelagt og hvis dette er slik de oppførte seg før de skulle ut i felten så skjønner jeg godt at de holder kjeft om det når de kommer tilbake.
Uten å ha vært i lignende situasjon selv så vil jeg tro jeg hadde skammet meg over den oppførselen i ettertid, selv om det er aldri så fint for moralen, teambuilding og male bonding blant soldatene. Det dyrker en krigerkultur som vi sivile bare har sett gjennom amerikansk film.
Vis hele sitatet...
Jeg kan starte med å si noe om bruken av The Punisher symbolet, første gang jeg så det i felt var i Januar 2009. Det var ment til bruk i en spesialisert gruppe av soldater i en større enhet. Det var liksom dems logo, grunnen til at de brukte "The Punisher" var nok at arbeidsoppgaven til de som brukte den logoen hadde med levering av tung skyts fra en lang avstand og ganske presist.

Det tunge skytset ble "bestilt" av gutta på bakken for å støtte dem i et angrep. Ergo tanken var, angrep noen av gutta våre og få straffen deres "The punisher". Det er ihvertfall historien jeg har hørt når jeg spurte om dette.

Og dette er ganske tidlig i 2009 og derfor mer reelt enn det som står i media nå. The Punisher logoen var bare brukt av totalt 5 soldater i 2009 i Nord Afghanistan, og var ikke forbudt i det hele tatt.

Selv personlig mener jeg at han majoren satt lista ganske høyt. Når en offiser kan dra symbolbruk så langt. Så vil nok grenaderene trekke dette hakket lengre. Han bør kanskje ha reflektert over dette.

Jeg lurer på fortsatt på hvordan Afghanske tropper reagerer til dette. Norske styrker jobber mye med dem, og jeg frykter kanskje litt at Afghanske soldater mister litt av respekten for Norske styrker. Men det skal jeg ikke uttale meg om, fordi jeg har ikke vært i Afghanistan siden Juli 2009.

Et annet moment jeg mener det er verdt å se på er at TMBN er de som står for størsteparten av de regulære styrkene i Afghanistan. Sånn var det ikke i 2009. Da var det infanterienheter fra hele Hæren som var involvert i oppdrag, og man fikk slik en "intern buffer" som gjordet at hvis en avdeling var litt vulgære i noe de gjordet. Så gjordet ofte rival avdeling narr av hvor jalla de var.

Det jeg reagerer mest på er at alle soldatene blir dratt under en kam. Det er ikke lett å være soldat i Afghanistan.
Hvis man er fremste bil i en kolonne og man skal ut på et strids oppdrag så blir man veldig nervøs.
Fordi man vet, at hvis det smeller. Noe det gjør. Så sitter man i den bilen som er mest utsatt. Man blir nervøs med tanke på å bli til det man kaller "red mist", frykten for døden øker betraktelig når man ruller ut porten og tar ladegrep på rifla.

Derfor så syker man seg opp. Situasjonen i 2009 var ille, men situasjonen i 2010 er brutal. Dette er nytt for Norske enheter, det var ikke vanlig å havne i skuddveksling før. Nå er det titalls skuddvekslinger på hvert oppdrag, man får mer rutinerte soldater, men også mer skvetne.
For hver medsoldat som dør i strid, så øker sinnet mot Taliban. Noe som igjen forplanter seg og ender opp som feiltolket vurderingsevne.

Det er skummelt, og her burde ledelsen sett dette lenge før det kom så langt.
Norge har mistet 5 soldater i 2010. Jeg skjønner soldatenes frustrasjon, og jeg vet hvordan de har det. Det er lett å dømme dem, men de gjør det de MÅ gjøre for å holde viljen, kampmoralen og ballene til å slåss mot en usynlig fiende.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Nei, disse folkene setter ikke sitt liv til disposisjon så JEG kan leve i trygt i Norge. Ingen logisk tankegang tilsier at en okkupasjon av Afghanistan vil gjøre meg og min eiendom tryggere.
Vis hele sitatet...
Det er feil.
Har du et bevis for at medlemmet av Al-Qaida som tilfeldigvis ble skutt i Afghanistan ikke senere hadde planer om å f eks bombe den fremtidige amerikanske ambassaden i Husebyskogen, som du bor rett ved?
The Butterfly Effect.

Al-Qaida er en internasjonal trussel ved terror. Og det er Al-Qaida man kjemper mot.

Mith:
Å hisse seg opp av det bildet fra VG er bare tull. Det er tatt helt ut av sammenhengen, og ingen vet tidspunktet det ble tatt med sikkerhet. Jeg tviler sterkt på at majoren står i en skuddveksling og slakter sivile med grovt skyts mens han gauler " TIL VALHALL " ikledd vikinghjelm, slik VG prøver å fremstille.


Det er så TYPISK Norges største tabloidavis å trykke dette på forsiden.
Og det med at " krig er bedre enn sex " er uttalelser tatt fra soldater med sannsynligvis et usedvanlig høyt adrenalinnivå i blodet. De er der for å slåss. Ikke for å spille kort eller kaste terning med afghanere.
Problemet her er mentaliteten. Å være i Afghanistan er noe annet enn å være i Norge. I Afghanistan trenger de en moral, hadde de ikke hatt det, hadde alt blitt slakting. "Jokke - We will never forget " lager for eksempel et mål, istedenfor å bare skyte afghanere, det er jobben liksom, blir det en vits i hele greia. Det høres teit ut her, men det kan bety forskjellen fra stressa krigs-vrak med skyldsfølelse for å ha drept utallige, til å faktisk komme over det du har opplevd i krig.

Dette er en tullete debatt startet av VG, og er sikkert nesten ikke tema i Afghanistan i det hele tatt, det er bare Forsvarets ledelse som driter seg så til de grader ut ved å innrømme skyld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Det er feil.
Har du et bevis for at medlemmet av Al-Qaida som tilfeldigvis ble skutt i Afghanistan ikke senere hadde planer om å f eks bombe den fremtidige amerikanske ambassaden i Husebyskogen, som du bor rett ved?
The Butterfly Effect.
Vis hele sitatet...
Har vi bevis for at du ikkje kjem til å drepe i framtida? Det er gjerne tryggast å bure deg inne med ein gong du vart fødd, slik at vi unngår kriminalitet.

Beklager, men det er umulig å bevise negative påstander. Det er dei som ivrer for som bør greie å påvise at krigen i Afghanistan har ført til mindre risiko for terror, ikkje omvendt.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det jeg reagerer mest på er at alle soldatene blir dratt under en kam. Det er ikke lett å være soldat i Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Jeg er forstår hva du sier, skjønner hvorfor reaksjonene til soldatene kommer og er enig i mesteparten av det du skriver, men jeg har aldri forsøkt å skjære alle over samme kam. Det er ukulturen i deler av TMBN som er saken og jeg er klar over at det er ett mindretall som står for disse holdningene. Som sagt så har jeg flere kompiser som har vært, og muligens fortsatt er, i både Tsjad og Afghanistan både som spesialsoldater i TMBN og som "vanlige" soldater rundt 2006-07 og jeg nekter å tro at dette var vanlig praksis da.
Som du også sier så var situasjonen helt anderledes, både for soldatene og politikerne som har ansvaret.

Når det er konstatert at situasjonen er en helt annen nå enn for 3-4år siden så er det også på tide å revurdere Norges forhold til denne krigen. Det er en helt nødvendig diskusjon og til syvende og sist så er det det slike saker i avisene handler om.

Krigen er en tapt sak. NATO-styrkene har en overlegen slagkraft, den saken er veldig grei, men politisk så er dette over.
Det gikk greit å ta makten fra Taliban i 01/02 på grunn av laber støtte fra befolkingen og de fleste observatører ble positivt overasket over hvor fort det faktisk gikk.
Etter dette gikk krigen inn i en ny fase, i tidsrommet 02-04 var Afghanistan forholdsvis rolig og grunnet politiske løfter hadde lokalbefolkningen positive forventninger til invasjonstyrkene.
Disse forventingene ble ikke innfridd før folket skjønte hva Karzai-regjeringen egentlig drev med. Uten å gå for mye inn på det kan man vel trygt si at det var en typisk marionettregjering innsatt av USA for å gjøre NATO og USAs jobb enklere.
I tiden etter 04 har situasjonen gradvis blitt verre og det kommer det til å fortsette med. Lokalbefolkningen blir bitrere, sintere og mer missfornøyd ettersom tiden går.
Det er 9år siden krigen startet i neste uke og de som var barn dengang er i ferd med å bli voksne. De har ikke opplevd annet enn krig og ser heller ingen ende på det. Det er klart for de fleste at det da blir mulig å rekruttere rimelig mange soldater i kampen mot okkupasjonsmakten. Historien har vist at den kampen hardner til ettersom tiden går.
Kampene blir hardere, motstanden blir større og aksjonene mot sivile som fortsatt er "pro-invasjon" øker i både styrke og hyppighet. Det så man i Vietnam og når Sovjet prøvde å ta Afghanistan på 80tallet.

Til sammenligning og erfaringer fra disse krigene:
I Vietnam tok det 7-8år etter McNamara innså at krigen var tapt i 67/68 til Saigon falt for kommunistene i '75 og de siste amerikanske soldaten ble fløyet ut.
I Afghanistan tok det 4-5år før Sovjet forlot landet i '89, etter å ha innrømmet nederlag og startet tilbaketrekkingen allerede i 84/85.

Historien er i ferd med å gjenta seg og det er på høy tid at vi innser at krigen er tapt og får soldatene hjem. Jeg tviler veldig sterkt på at det norske folk støtter ett nytt Vietnam og selv om situasjonen fortsatt er uholdbar for de sivile så blir det nok ikke spesielt bedre på lang tid.
Historie skal skrives og Afghanistan er i ferd med å bli nok ett sorgens kapittel for alle involverte.
Hent soldatene hjem!
Sist endret av Mith; 29. september 2010 kl. 00:01.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg kan ikke skjønne at dette kommer som et sjokk for noen. De som er nogenlunde oppegående vet jo godt at de som velger å dra til Afghanistan ikke er helt riktig skrudd i hodet.
Årets mest tullete post?
Sitat av Turak Vis innlegg
Pff, spørsmålet er jo hva vi i det hele og det store GJØR i afganistan!
Våre soldater er fredsbevarende styrker!

DE GJØR IKKE NOE!
Vi har ikke en gang et eneste panser kjøretøy, vi ville kansje vært litt mer truende vis vi hadde annet personal transport!

Norske soldater er overflødig!
Vi har ingenting med konflikten og gjøre, men vi MÅ være TILSTEDET som FREDSBEVARENDE styrker siden NATO insisterer!?!?
Vis hele sitatet...

Norske styrker har vært med på å sikre store regioner, ødelegge flere tonn med ammunisjon og sprengstoff og matet USA og andre allierte styrker med informasjon om fienden. Men såklart, hvorfor holde vår del av Nato-avtalen? Som om ikke vi greier å forsvare oss selv mot enhver som byr seg... Pff!

Sitat av campCKY Vis innlegg
Årets mest tullete post?
Vis hele sitatet...
Ja, det har du nok rett i.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er forstår hva du sier, skjønner hvorfor reaksjonene til soldatene kommer og er enig i mesteparten av det du skriver, men jeg har aldri forsøkt å skjære alle over samme kam. Det er ukulturen i deler av TMBN som er saken og jeg er klar over at det er ett mindretall som står for disse holdningene. Som sagt så har jeg flere kompiser som har vært, og muligens fortsatt er, i både Tsjad og Afghanistan både som spesialsoldater i TMBN og som "vanlige" soldater rundt 2006-07 og jeg nekter å tro at dette var vanlig praksis da.
Som du også sier så var situasjonen helt anderledes, både for soldatene og politikerne som har ansvaret.

Når det er konstatert at situasjonen er en helt annen nå enn for 3-4år siden så er det også på tide å revurdere Norges forhold til denne krigen. Det er en helt nødvendig diskusjon og til syvende og sist så er det det slike saker i avisene handler om.

Krigen er en tapt sak. NATO-styrkene har en overlegen slagkraft, den saken er veldig grei, men politisk så er dette over.
Det gikk greit å ta makten fra Taliban i 01/02 på grunn av laber støtte fra befolkingen og de fleste observatører ble positivt overasket over hvor fort det faktisk gikk.
Etter dette gikk krigen inn i en ny fase, i tidsrommet 02-04 var Afghanistan forholdsvis rolig og grunnet politiske løfter hadde lokalbefolkningen positive forventninger til invasjonstyrkene.
Disse forventingene ble ikke innfridd før folket skjønte hva Karzai-regjeringen egentlig drev med. Uten å gå for mye inn på det kan man vel trygt si at det var en typisk marionettregjering innsatt av USA for å gjøre NATO og USAs jobb enklere.
I tiden etter 04 har situasjonen gradvis blitt verre og det kommer det til å fortsette med. Lokalbefolkningen blir bitrere, sintere og mer missfornøyd ettersom tiden går.
Det er 9år siden krigen startet i neste uke og de som var barn dengang er i ferd med å bli voksne. De har ikke opplevd annet enn krig og ser heller ingen ende på det. Det er klart for de fleste at det da blir mulig å rekruttere rimelig mange soldater i kampen mot okkupasjonsmakten. Historien har vist at den kampen hardner til ettersom tiden går.
Kampene blir hardere, motstanden blir større og aksjonene mot sivile som fortsatt er "pro-invasjon" øker i både styrke og hyppighet. Det så man i Vietnam og når Sovjet prøvde å ta Afghanistan på 80tallet.

Til sammenligning og erfaringer fra disse krigene:
I Vietnam tok det 7-8år etter McNamara innså at krigen var tapt i 67/68 til Saigon falt for kommunistene i '75 og de siste amerikanske soldaten ble fløyet ut.
I Afghanistan tok det 4-5år før Sovjet forlot landet i '89, etter å ha innrømmet nederlag og startet tilbaketrekkingen allerede i 84/85.

Historien er i ferd med å gjenta seg og det er på høy tid at vi innser at krigen er tapt og får soldatene hjem. Jeg tviler veldig sterkt på at det norske folk støtter ett nytt Vietnam og selv om situasjonen fortsatt er uholdbar for de sivile så blir det nok ikke spesielt bedre på lang tid.
Historie skal skrives og Afghanistan er i ferd med å bli nok ett sorgens kapittel for alle involverte.
Hent soldatene hjem!
Vis hele sitatet...

Tror du, etter 9 år med okkupasjon, at man bare kan pakke ned og trekke ut? Man må jo få gjort jobben ferdig, eller så kommer jo terrorismen til å balle på seg enda mer.

Sitat av Mith Vis innlegg
http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2010/09/28/1285653055469_700.jpg

Man kan vel ikke si at det lyser profesjonalitet av denne mannen, som faktisk er major og en av de øverste lederne for TMBN.
The Punisher symbolet ble forbudt nettopp for å hindre at denne typen holdninger skulle få grobunn og når høytstående offiserer fortsatt velger å bruke det, så viser det jo at man ikke følger de gjeldene etiske reglene som er satt og/eller har ett ønske om å dyrke nettopp disse holdingene. Enten det ellers så er han dum som ikke ser konsekvensene av symbolbruken og da bør man kanskje stille spørsmålstegn ved de andre lederegenskapene til mannen.

Dette handler som sagt om at norske soldater er sendt til Afghanistan fordi regjeringa ønsker å bidra med å skape fred og bygge ett samfunn, da drar man ikke rundt med dødningehoder, vikinghjelmer og roper om Valhall.
Hvis noen er der av andre grunner har vi krav på å vite det slik at vi kan gjøre oss opp en mening om krigen.

Jeg snakker fint lite med mine kompiser om hva de har opplevd i Afghanistan og Afrika, det meste er taushetsbelagt og hvis dette er slik de oppførte seg før de skulle ut i felten så skjønner jeg godt at de holder kjeft om det når de kommer tilbake.
Uten å ha vært i lignende situasjon selv så vil jeg tro jeg hadde skammet meg over den oppførselen i ettertid, selv om det er aldri så fint for moralen, teambuilding og male bonding blant soldatene. Det dyrker en krigerkultur som vi sivile bare har sett gjennom amerikansk film.
Vis hele sitatet...
Du tar dette eksempelet og antyder at kompisene dine har oppført seg likedan, fordi de ikke ville snakke om opplevelsene sine fra krigen. Snakker om generalisering. Er det lov å gjette at dere ikke er kompiser lengre?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Har vi bevis for at du ikkje kjem til å drepe i framtida? Det er gjerne tryggast å bure deg inne med ein gong du vart fødd, slik at vi unngår kriminalitet.

Beklager, men det er umulig å bevise negative påstander. Det er dei som ivrer for som bør greie å påvise at krigen i Afghanistan har ført til mindre risiko for terror, ikkje omvendt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke tapene al-Quaida har tapt i Afghanistan ha minsket terrortrusselen? 9/11 har ikke akkuratt gjentatt seg.

Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
Det er feil.
Har du et bevis for at medlemmet av Al-Qaida som tilfeldigvis ble skutt i Afghanistan ikke senere hadde planer om å f eks bombe den fremtidige amerikanske ambassaden i Husebyskogen, som du bor rett ved?
The Butterfly Effect.

Al-Qaida er en internasjonal trussel ved terror. Og det er Al-Qaida man kjemper mot.

Mith:
Å hisse seg opp av det bildet fra VG er bare tull. Det er tatt helt ut av sammenhengen, og ingen vet tidspunktet det ble tatt med sikkerhet. Jeg tviler sterkt på at majoren står i en skuddveksling og slakter sivile med grovt skyts mens han gauler " TIL VALHALL " ikledd vikinghjelm, slik VG prøver å fremstille.


Det er så TYPISK Norges største tabloidavis å trykke dette på forsiden.
Og det med at " krig er bedre enn sex " er uttalelser tatt fra soldater med sannsynligvis et usedvanlig høyt adrenalinnivå i blodet. De er der for å slåss. Ikke for å spille kort eller kaste terning med afghanere.
Problemet her er mentaliteten. Å være i Afghanistan er noe annet enn å være i Norge. I Afghanistan trenger de en moral, hadde de ikke hatt det, hadde alt blitt slakting. "Jokke - We will never forget " lager for eksempel et mål, istedenfor å bare skyte afghanere, det er jobben liksom, blir det en vits i hele greia. Det høres teit ut her, men det kan bety forskjellen fra stressa krigs-vrak med skyldsfølelse for å ha drept utallige, til å faktisk komme over det du har opplevd i krig.

Dette er en tullete debatt startet av VG, og er sikkert nesten ikke tema i Afghanistan i det hele tatt, det er bare Forsvarets ledelse som driter seg så til de grader ut ved å innrømme skyld.
Vis hele sitatet...

Helt korrekt! Forresten; han som skrev artikkelen om sex og dreping heter Magnus Rønningen. Han er ei klyse av rang og er desperat etter å skrive store, dramatiske og poengløse overskrifter. Dette sier mer om den norske pressen enn det gjør om forsvaret.
Jeg er litt ening med trådstarter, og ellers mange andre som har postet hittil. Men Jeg må si at det er idiotisk å feigt å si at vi vill la alle andre ta denne krigen for oss slik at vi kan stå på siden å se uskyldige ut!

Når det er sagt!

Det er selvsagt trist når noen dør! uansett hvilket land dem er ifra. Men utrolig mange fler en akkuratt de som har dødd i krigen der nede, ville dødd om vi ikke hadde hatt denne krigen. Terroristene følger ingne krigsrett. De følger kun sin tro. Altså noe dem ikke kan bevise og som sikker 95% av værden ville vært uenige i!

Jeg syntes altså at det er vært å ofre noen persjoner for en større sak som kan redde mange flere!

Motsi meg gjærne , jeg er åpen for å bytte mening, Men her jeg sitter akkuratt nå så er dette mitt synspungt på denne krigen :P
joda, det er selvfølgelig mye tristere at en soldat i et annet land dør enn når randoms blir drept stadig vekk i vårt eget, eller?
Sitat av Stankelbein Vis innlegg
Tror du, etter 9 år med okkupasjon, at man bare kan pakke ned og trekke ut? Man må jo få gjort jobben ferdig, eller så kommer jo terrorismen til å balle på seg enda mer.
Vis hele sitatet...
Å hvordan har de tenkt å gjøre gjøre ferdig jobben? Hva innebærer det? Krigen er tapt på det politiske plan og når man har en økende andel av av sivilbefolkningen mot seg så er det utrulig vanskelig å vinne en krig.
Sitat av Stankelbein Vis innlegg
Du tar dette eksempelet og antyder at kompisene dine har oppført seg likedan, fordi de ikke ville snakke om opplevelsene sine fra krigen. Snakker om generalisering. Er det lov å gjette at dere ikke er kompiser lengre?
Vis hele sitatet...
Du får gjette og tro så mye du vil, men som sagt så har ikke kompisene mine vært i Afghanistan på flere år og jeg har heller ingen grunn til å tro at de ropte på Valhall eller ønsket seg talibanskalper.
Sitat av Stankelbein Vis innlegg
Hvorfor skulle ikke tapene al-Quaida har tapt i Afghanistan ha minsket terrortrusselen? 9/11 har ikke akkuratt gjentatt seg.
Vis hele sitatet...
Hehe, nei det er jo ett ordentlig godt argument. Helt på linje med at "Denne parfymen holder tigere unna. Jeg bruker parfymen hver dag, har enda ikke sett noen tigere ergo virker parfymen." Du kan jo ikke nekte på det.
Sist endret av Mith; 7. oktober 2010 kl. 07:38.
Jeg har ikke orket å lese gjennom alle postene så vet ikke om det er tatt opp tidligere, men jeg vil gjerne kommentere trådnavnet "skumle holdninger i forsvaret".

Påstander som "krig er bedre enn sex" og bilde av en major med vikinghjelm sprer seg som ild i tørt gress i avisene, og virker veldig sjokkerende for de som ikke kjenner miljøet. Jeg har ikke vært i miljøet selv, men jeg kan helt klart se paralleller til andre yrkesgrupper. Jeg er helt sikker på at hvis det hadde kommet frem hva sykepleiere snakker om under lunch, eller hva de som akkurat har obdusert et barn spøker med, hva politifolk snakker om etter tøffe oppdrag, sikkert begravelsesbyrå-agenter også, ville det blitt vel så mye fokus i media. Forskjellen er bare at det ikke kommer ut i media, og det skal det heller.

Jeg ser ingen grunn til å frykte for holdningene til noen de yrkesgruppene nevnt over, selv om de spøker og har særdeles svart humor på ting som er tøft å oppleve. Det er rett og slett en naturlig overlevelsesmekanisme for at man skal holde ut i jobben. Det er en måte å få luftet følelsene og skape avstand til situasjoner man må tåle daglig.

Nå kjenner ikke jeg fagplanen til alle disse yrkesgruppene, men jeg er sikker på at etikk er noe alle kommer innom. Og det har de også i militæret. Og jeg mener uansett at man ikke kan lære en 20+ åring å få god etikk og moral. Det kan føre til større refleksjon over handlinger, men et kurs klarer ikke forandre den igrodde etikk og moral til en voksen mann eller kvinne.

Så til de som mener at man må få inn mer etikk og få bort disse skumle holdningene. Drit nå i det, det er helt normalt! Men gi de nå for guds skyld et kurs i hvordan de skal håndtere media. For slike utsagn og bilder hører kun hjemme i det aktuelle miljøet, og har ingenting i det offentlige rom å gjøre!
Det her er grunnen til regjeringen for at vi er i Afghanistan.

Basically (i mitt hode) er det for å bekjempe ekstremisme og gi folk menneskelige leveforhold. Kvitte seg med "taliban" fordi de er en trussel for utviklingen, samtidig gi Afghanistan muligheten til å ta vare på og utvikle sitt eget land etter demokratiske og humane regler.

Ikke rart noen av soldatene kan bli "onde" når de ser for seg konemishandlere, drapsmenn og torturister "hvor enn" de befinner seg. Tviler på at soldatene ser på noen av de afghanske som deltar i opprørsgrupper, som noen "Max Manus". Og at de attpåtil dreper en kompis kan nok gjøre noe med hvem som helst, hvertfall når man ser på dem som gjør det som ondskapen selv og ser på seg selv som frigjørere.

Men flere av uttalelsene er lite gjennomtenkt og den viking-holdningen er egentlig bare kvalm. Dette burde egentlig alle forstå, at det vil lage store oppslag og er egentlig jævlig unødvendig når dem befinner seg i krig. Vikingene har ikke akkurat et godt rykte heller og jeg assosierer dem ikke med noe positivt.
Og jeg som hater verden fra før blir ikke akkurat glad for at jeg bruker skattepengene mine på en evig krig som hele tiden blir styrt av internasjonale samfunns økonomiske interesser.
Men siden Afghanistan er en "viktig" del av historien så er det tydeligvis at noen føler et visst ansvar for å rydde opp i den utviklingen de en gang bidro til. Hadde jeg vært USA hadde jeg nok følt et vist ansvar for befolkningen der.

Men skal man være realistisk er det er faktisk nødvendig med krig mot ekstreme holdninger for en "riktig" og god utviklingen av verden.

Synes vi kan sende et par leiemordere over grensa til søta bror og ta livet av 20 folkevalgte. Så kan dem gå etter de som grupperer seg mot resten av verden.
De er ikke millimeteren bedre enn taliban og resten av de ekle menneskene på denne jorda.


Og nå kanskje noen tenker at jeg ikke er noe bedre enn dem selv? Vel, ville ikke du tatt livet av Hitler, Mao, Pot, Saddam, Bin Laden samt en hel gjeng til om du hadde muligheten?

Gi en gal person makt og han blir 100 ganger verre.
Det er en tragedie å dø i en krig der du aldri blir stilt ovenfor fienden din. Der strategien er ussel, og man bruker sivile som skjold.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Atombom...ma_og_Nagasaki
http://no.wikipedia.org/wiki/Drone

Hva skal man egentlig gjøre når man kjemper mot mektige vesten, utenom strategien dem bruker?

Eller hva med privatisert krig? http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7278639

Greit nok dette ikke er norge, men er vi så mye bedre. Vi fremstiller oss som overlegne på mange områder, men gjør man det overser man fort svin vår egen skog.
Vel talt av en meget oppegående (til de som ikke trodde det) major Wenneberg på Skavlan.
Hadde det vært opp til meg, så skulle Nato trekt ut, så de kunne få utslette seg selv, kort tenkt ? jada men vi mister ihvertfall ikke noen av våres, og hvem vet, kanskje kan jorden der nede brukes til noe annet en Opium.
Sitat av campCKY Vis innlegg
Vel talt av en meget oppegående (til de som ikke trodde det) major Wenneberg på Skavlan.
Vis hele sitatet...
Ja, det samme syntes jeg! De som kritiserer Wenneberg har sannsynligvis bare hørt om han gjennom media.

Sitat av Proxer Vis innlegg
Hadde det vært opp til meg, så skulle Nato trekt ut, så de kunne få utslette seg selv, kort tenkt ? jada men vi mister ihvertfall ikke noen av våres, og hvem vet, kanskje kan jorden der nede brukes til noe annet en Opium.
Vis hele sitatet...
Du glemmer hvorfor styrkene er der fra først av; kontraterrorisme. Trekke ut nå, før Al-Quaida og Taliban/opprørerne er ødelagt og hele Afghanistan er under kontroll, vil resultere i terroraksjoner her hjemme. Folk må da innse at vi som nasjon lider tap når vi er i krig!

Afghanistan er et splittet land som trenger hjelp til å samle seg, innsette en bærekraftig regjering og få bukt med baksiden av Islam (som de fleste muslimer ikke kjenner seg igjenn i).

Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Det her er grunnen til regjeringen for at vi er i Afghanistan.

Basically (i mitt hode) er det for å bekjempe ekstremisme og gi folk menneskelige leveforhold. Kvitte seg med "taliban" fordi de er en trussel for utviklingen, samtidig gi Afghanistan muligheten til å ta vare på og utvikle sitt eget land etter demokratiske og humane regler.

Ikke rart noen av soldatene kan bli "onde" når de ser for seg konemishandlere, drapsmenn og torturister "hvor enn" de befinner seg. Tviler på at soldatene ser på noen av de afghanske som deltar i opprørsgrupper, som noen "Max Manus". Og at de attpåtil dreper en kompis kan nok gjøre noe med hvem som helst, hvertfall når man ser på dem som gjør det som ondskapen selv og ser på seg selv som frigjørere.

Men flere av uttalelsene er lite gjennomtenkt og den viking-holdningen er egentlig bare kvalm. Dette burde egentlig alle forstå, at det vil lage store oppslag og er egentlig jævlig unødvendig når dem befinner seg i krig. Vikingene har ikke akkurat et godt rykte heller og jeg assosierer dem ikke med noe positivt.
Og jeg som hater verden fra før blir ikke akkurat glad for at jeg bruker skattepengene mine på en evig krig som hele tiden blir styrt av internasjonale samfunns økonomiske interesser.
Men siden Afghanistan er en "viktig" del av historien så er det tydeligvis at noen føler et visst ansvar for å rydde opp i den utviklingen de en gang bidro til. Hadde jeg vært USA hadde jeg nok følt et vist ansvar for befolkningen der.

Men skal man være realistisk er det er faktisk nødvendig med krig mot ekstreme holdninger for en "riktig" og god utviklingen av verden.

Synes vi kan sende et par leiemordere over grensa til søta bror og ta livet av 20 folkevalgte. Så kan dem gå etter de som grupperer seg mot resten av verden.
De er ikke millimeteren bedre enn taliban og resten av de ekle menneskene på denne jorda.


Og nå kanskje noen tenker at jeg ikke er noe bedre enn dem selv? Vel, ville ikke du tatt livet av Hitler, Mao, Pot, Saddam, Bin Laden samt en hel gjeng til om du hadde muligheten?

Gi en gal person makt og han blir 100 ganger verre.
Vis hele sitatet...
Liker noen av poengen dine, men... somebody needs a hug!

Hva mente du med det å avskaffa de svenske folkevalgte?
Sitat av Stankelbein Vis innlegg
Du glemmer hvorfor styrkene er der fra først av; kontraterrorisme. Trekke ut nå, før Al-Quaida og Taliban/opprørerne er ødelagt og hele Afghanistan er under kontroll, vil resultere i terroraksjoner her hjemme. Folk må da innse at vi som nasjon lider tap når vi er i krig!
Vis hele sitatet...
Taliban og andre ytterliggående grupper er sterkere nå enn noen gang, mye på grunn av nettopp okkupasjonsstyrkene i Irak og Afghanistan. Bare det at Norge har soldater der nede bidrar til å "sette oss på kartet" for terrorangrep her hjemme - soldatene gjør sikkert bare jobben de har blitt satt til, men målsetningen har på ingen måte norske interesser som mål. Jeg må nesten spørre: Finnes det noen eksempler på innføring av demokrati ved langvarig okkupasjon som har fungert?

Minner om at Sovjet prøvde å okkupere Afghanistan en gang i tiden. Det gikk ikke så bra. USA prøvde å føre krig i Vietnam, for å hindre at kommunismen skulle vinne i regionen, retorikk som minner mye om den vi hører nå. Jeg trenger vel neppe å minne noen på hvordan dét gikk...
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Finnes det noen eksempler på innføring av demokrati ved langvarig okkupasjon som har fungert?

Minner om at Sovjet prøvde å okkupere Afghanistan en gang i tiden. Det gikk ikke så bra. USA prøvde å føre krig i Vietnam, for å hindre at kommunismen skulle vinne i regionen, retorikk som minner mye om den vi hører nå. Jeg trenger vel neppe å minne noen på hvordan dét gikk...
Vis hele sitatet...
Ikke en gang romerriket, styresettet som ble modell for moderne demokrati, hadde mulighet til å okkupere et land for så å opprettholde total kontroll.
Resultatet ble istedet total kollaps.

Det er på tide å tenke annerledes.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Taliban og andre ytterliggående grupper er sterkere nå enn noen gang, mye på grunn av nettopp okkupasjonsstyrkene i Irak og Afghanistan. Bare det at Norge har soldater der nede bidrar til å "sette oss på kartet" for terrorangrep her hjemme - soldatene gjør sikkert bare jobben de har blitt satt til, men målsetningen har på ingen måte norske interesser som mål. Jeg må nesten spørre: Finnes det noen eksempler på innføring av demokrati ved langvarig okkupasjon som har fungert?

Minner om at Sovjet prøvde å okkupere Afghanistan en gang i tiden. Det gikk ikke så bra. USA prøvde å føre krig i Vietnam, for å hindre at kommunismen skulle vinne i regionen, retorikk som minner mye om den vi hører nå. Jeg trenger vel neppe å minne noen på hvordan dét gikk...
Vis hele sitatet...
Når vi har betalt for denne krigen burde Afghanistans fremtid være av innteresse for de fleste av oss. Hva mener du med at opprørerne er sterkere nå enn før? Min oppfattning er at NATO er i kontroll over større deler av Afghanistan, at opprørerne har lidd store tap og at de fleste afghanere har et bedre forhold til vestlige makter enn til Taliban.

Vedrørende spørsmålet ditt: Okkupasjonen i Irak ga ikke noe velfungerende demokrati, men folk føler seg tryggere nå enn før amerikanske styrker gikk inn i landet. Før krigen i Irak var byene helt øde om kvelden og natten, men nå blomstrer gatene og markedene av liv og handel.

Jeg mener ikke at norske styrker skal kjempe krigen i Afghanistan helt ut, men ikke trekke ut før kampen er overlatt til regjeringssoldatene. Det er ikke tilfelle enda, selv om det var først og fremst regjeringshæren som nedkjempet Taliban i Swat-dalen og fikk kontroll over Talibans siste hovedkvarter; Mingora.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ikke en gang romerriket, styresettet som ble modell for moderne demokrati, hadde mulighet til å okkupere et land for så å opprettholde total kontroll.
Resultatet ble istedet total kollaps.

Det er på tide å tenke annerledes.
Vis hele sitatet...
Forskjellig fra Romerriket prøver ikke vi å legge under oss hele verden. Afghanistan må selv ta ansvar, men de trenger mye hjelp for å få det til.
"Har du et bevis for at medlemmet av Al-Qaida som tilfeldigvis ble skutt i Afghanistan ikke senere hadde planer om å f eks bombe den fremtidige amerikanske ambassaden i Husebyskogen, som du bor rett ved?"

Dette er en av flere utsagn i denne tråden som lukter særdeles vondt. Det er ganske mye forskning som tilsier at hvis man dreper en person så blir familie og venner sinte på de som drepte personen, og lettere støtter grupper som sloss mot de som drepte kompisen. Jeg tror det faktisk opprinnelig var en undersøkelse av hvorfor palestinere ble selvmordsbombere, men det går ut på det samme i afghanistan. Vi skaper en større terrortrussel mot meg som norsk statsborger ved å drepe folk andre steder i verden, uansett intensjoner.

Om å skape fred i afghanistan. "Vi" har greid, stort sett uten problemer å okkupere hele landet, hvorfor er det ikke fred enda? I følge miltær strategi skal jo det være nok for å sikre kontroll. Greia er at for at vi skal vinne kampen mot taliban og de delene av al-qaida som oppererer i afghanistan gjennom de metodene som føres nå, så må vi gå apeshit-diktatur på dem. Vi må kontrollere nesten alt, til og med folks meninger. Å kalle dette for å sloss for demokrati er ikke bare hyklersk det er kvalmt. Det går ikke an at "vi" innfører demokrati og frihet til "dem", "de" må selv velge å være fri. Det blir som om den største bølla på skolen skulle gå bort til mobbeofferet og si "nå velger du selv å spise på mcdonalds istedetfor kantina, ellers for du juling". Kanskje kantina serverer gift, men ja.

Om vår berettigelse til å være i afghanistan. Ja, det var ett kjipt regime der. kvinner hadde det fælt, politiske motstandere hadde det fælt. Det samme gjelder Iran, Nord-Korea, en rekke land i sør-amerika, afrika, en del andre vest-asiatiske land, russland har visse likhetstrekk, osv. Selv om vi har ett sett verdier som vi mener er universelle og gode, betyr ikke det at vi kan påtvinge dem alle andre. Ingen kan objektivt bedømme hvordan andre har det. Okkupasjon for å bedre livsvilkårene til lokalbefolkningen var både vanlig og gangbar argumentasjon for kolonialiseringen av afrika (ref: Historical Problems of Africa, ed. Robert O. Collins). Det plager meg at vi fortsatt holder på med samme dritten, på tross av at vi nå kjemper for frihet istedet for mot slaveri. At autoritære stater på 1800, tidlig 1900 tallet gjorde sånne ting, er plutselig ikke så ille nå som demokratiske snille norge gjør det.

Det er en av grunnsteinene i FN at ethvert land skal være fritt til å bestemme hva slags styresett det skal ha (resulosjon av 1960-ish), å tvangsinnføre demokrati med bomber og tanks passer ikke helt inn.

Jeg har full forståelse for de som mener at dritt kommer til å skje hvis vi trekker oss ut nå, men jeg tror dritt kommer til å skje uansett når vi trekker oss ut. Så la oss komme oss til helvete vekk derfra og la dem ordne opp landet sitt. Det er tross alt det eneste de er enige om, å ville det beste for landet sitt.
Sitat av taeerom Vis innlegg
"Har du et bevis for at medlemmet av Al-Qaida som tilfeldigvis ble skutt i Afghanistan ikke senere hadde planer om å f eks bombe den fremtidige amerikanske ambassaden i Husebyskogen, som du bor rett ved?"

Dette er en av flere utsagn i denne tråden som lukter særdeles vondt. Det er ganske mye forskning som tilsier at hvis man dreper en person så blir familie og venner sinte på de som drepte personen, og lettere støtter grupper som sloss mot de som drepte kompisen. Jeg tror det faktisk opprinnelig var en undersøkelse av hvorfor palestinere ble selvmordsbombere, men det går ut på det samme i afghanistan. Vi skaper en større terrortrussel mot meg som norsk statsborger ved å drepe folk andre steder i verden, uansett intensjoner.

Om å skape fred i afghanistan. "Vi" har greid, stort sett uten problemer å okkupere hele landet, hvorfor er det ikke fred enda? I følge miltær strategi skal jo det være nok for å sikre kontroll. Greia er at for at vi skal vinne kampen mot taliban og de delene av al-qaida som oppererer i afghanistan gjennom de metodene som føres nå, så må vi gå apeshit-diktatur på dem. Vi må kontrollere nesten alt, til og med folks meninger. Å kalle dette for å sloss for demokrati er ikke bare hyklersk det er kvalmt. Det går ikke an at "vi" innfører demokrati og frihet til "dem", "de" må selv velge å være fri. Det blir som om den største bølla på skolen skulle gå bort til mobbeofferet og si "nå velger du selv å spise på mcdonalds istedetfor kantina, ellers for du juling". Kanskje kantina serverer gift, men ja.

Om vår berettigelse til å være i afghanistan. Ja, det var ett kjipt regime der. kvinner hadde det fælt, politiske motstandere hadde det fælt. Det samme gjelder Iran, Nord-Korea, en rekke land i sør-amerika, afrika, en del andre vest-asiatiske land, russland har visse likhetstrekk, osv. Selv om vi har ett sett verdier som vi mener er universelle og gode, betyr ikke det at vi kan påtvinge dem alle andre. Ingen kan objektivt bedømme hvordan andre har det. Okkupasjon for å bedre livsvilkårene til lokalbefolkningen var både vanlig og gangbar argumentasjon for kolonialiseringen av afrika (ref: Historical Problems of Africa, ed. Robert O. Collins). Det plager meg at vi fortsatt holder på med samme dritten, på tross av at vi nå kjemper for frihet istedet for mot slaveri. At autoritære stater på 1800, tidlig 1900 tallet gjorde sånne ting, er plutselig ikke så ille nå som demokratiske snille norge gjør det.

Det er en av grunnsteinene i FN at ethvert land skal være fritt til å bestemme hva slags styresett det skal ha (resulosjon av 1960-ish), å tvangsinnføre demokrati med bomber og tanks passer ikke helt inn.

Jeg har full forståelse for de som mener at dritt kommer til å skje hvis vi trekker oss ut nå, men jeg tror dritt kommer til å skje uansett når vi trekker oss ut. Så la oss komme oss til helvete vekk derfra og la dem ordne opp landet sitt. Det er tross alt det eneste de er enige om, å ville det beste for landet sitt.
Vis hele sitatet...
Det har vel kommet så langt at det ikke lenger er et spørsmål om hvem afghanerne elsker mest, men hvem de hater minst. Personlig tror jeg hatet mot Taliban er større enn mot vesten.
Sitat av Stankelbein Vis innlegg
Det har vel kommet så langt at det ikke lenger er et spørsmål om hvem afghanerne elsker mest, men hvem de hater minst. Personlig tror jeg hatet mot Taliban er større enn mot vesten.
Vis hele sitatet...
Hva du personlig tror eller mener har ingen verdnes ting med noen ting å gjøre. Som jeg sa over, selv om de muligens for bedre liv etter vår standard) av okkupasjonen, betyr ikke det at den er moralsk eller rettslig riktig. Det er ikke hvite manns byrde å spre demokrati og frihet, med tvang. Eneste grunnen, sånn jeg ser det, til at vi fortsatt er i Afghanistan er innenrikspolitiske, realpolitiske grunner i USA og de andre enkeltnasjonene. Vi kan ikke innrømme at på tross av overlegen styrke og kompetanse så greier vi ikke det vi prøver på. Terrortrusselen blir ikke mindre, taliban blir ikke knukket, opiumshandelen har ikke stoppet opp. Vi har feila og må innse det
Går ut i fra at hva du mener ikke har noen ting å si heller? Finn en statisikk over nøyaktig hvem hver enkelt afghaner støtter, så skjønner jeg. Med den hvite manns byrde, mener du vesten? Vi lever ikke på 1800-tallet.

Har noen sagt at målet med innvasjonen er å tvinge på Afghanistan demokrati?
Sitat av Stankelbein Vis innlegg
Har noen sagt at målet med innvasjonen er å tvinge på Afghanistan demokrati?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er den beste grunnen til invasjon. Bush har sagt det, Obama tror jeg, og flere andre mener at en viktig grunn til invasjon og okkupasjon av Afghanistan er å "ffrigjøre" dem fra teokratier (Taliban), for å innføre likestilling og demokrati. Dette burde ikke komme som et sjokk på noen.

Grunnen til at jeg nevner "Den Hvite Manns Byrde" er nemlig at vi IKKE er på 1800-tallet lenger, og dermed ikke bør bruke de samme grunnene (dog i en annen innpakning) for utenrikspolitikken vår.

Sitat av Stankelbein Vis innlegg
Går ut i fra at hva du mener ikke har noen ting å si heller?
Vis hele sitatet...
Helt riktig, spot on. Jeg ser helst en verden uten nasjonalstater, aksjemarkeder og globale myntenheter. Men det har ikke noe å si for spørsmålet om vi bør være i Afghanistan eller ikke. Å innføre anarki med våpenmakt er like ille som å innføre demokrati med våpenmakt, ingen av delene fungerer.

Bekjempe terror er nr.2 grunnen til at vi er der. Men hvordan kan noen tro man kan bli kvitt voldsutøvelse med voldsutøvelse? Vi oppfordrer jo bare folk til å bruke de midler de har til å kjempe mot oss.



(men nå innså jeg plutselig vi er ganske langt off-topic, burde starte ny tråd eller noe)
Det er jo en ønskedrøm at folk som dreper på jobb skal være helt normale og ha perfekt moralsk holdning.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3849555.ece
– Vi kommer inn i det vi kaller målområdet, der det har vært kamp. Der ligger det en talibansoldat som er skutt flere ganger. Vi kommer raskt bort til ham, får kastet bort våpenet hans. Jeg kommer selv raskt til. Jeg ser inn i øynene til en mann som vet at han skal dø. Han vet at vi skal likvidere ham. Han er sikker på det. Så, i løpet av et minutt, skjer det noe. Vi forsøker å roe ham ned, gir ham livreddende førstehjelp. Jeg ser forvirringen i ansiktet hans. Han forstår ikke hva som skjer, at han faktisk får hjelp.
Vis hele sitatet...
Ser det er noen som tror at vi dro på henrettelse oppdrag for å ta bombemakeren til jokke. Det er helt FEIL. Det var en storoperasjon som var planlagt i lang tid og var ledet av amerikanerne hvor hensikten var å ta tilbake en landsby som taliban hadde tatt kontroll over for 3 år siden for så å bygge en politi CP for å få bedre kontroll i området. Resultatet av kampene var at vi hadde tatt livet av bombemakeren

Sitat av St.Vitus Vis innlegg

Så bra at du vet hva som er enkelt for meg å forestille. Men hvis virkeligheten er så enkel som du beskriver, var det det som skjedde ?
Jeg ba deg ikke om å dikte opp et scenario. Det sto lite om hendelsen i artikkelen, jeg ba ikke om fri fortsettelse av historien. Jeg belyste kun en virkelig hendelse. Drepte de han fordi de hadde funnet sin mistenkte eller fant de han fordi norske soldater forsvarte seg, der han deltok i et angrep.
Selv om det er mest sannsynlig det du beskriver.

Så bra at du vet hva som er enkelt for meg å forestille. Men hvis virkeligheten er så enkel som du beskriver, var det det som skjedde ?
Jeg ba deg ikke om å dikte opp et scenario. Det sto lite om hendelsen i artikkelen, jeg ba ikke om fri fortsettelse av historien. Jeg belyste kun en virkelig hendelse. Drepte de han fordi de hadde funnet sin mistenkte eller fant de han fordi norske soldater forsvarte seg, der han deltok i et angrep.
Selv om det er mest sannsynlig det du beskriver.
Vis hele sitatet...
SVAR: Det var en storoperasjon som var planlagt i lang tid og var ledet av amerikanerne hvor hensikten var å ta tilbake en landsby som taliban hadde tatt kontroll over for 3 år siden for så å bygge en politi CP for å få bedre kontroll i området. Etter at angrepet gikk over i en ny fase og vi trakk tilbake til LUP'en (Lying-Up Point) fikk vi inn meldinger fra norsk, amerikansk og afghansk etteretning at bombemakeren til jokke var en av opprørerene som hadde vært med på forsvaret av landsbyen og blitt drept under kampene vi (norske, amerikanske og afghanske styrker) hadde tidligere deltatt i på dagen.

SVAR: Det var en storoperasjon som var planlagt i lang tid og var ledet av amerikanerne hvor hensikten var å ta tilbake en landsby som taliban hadde tatt kontroll over for 3 år siden for så å bygge en politi CP for å få bedre kontroll i området. Etter at angrepet gikk over i en ny fase og vi trakk tilbake til LUP'en (Lying-Up Point) fikk vi inn meldinger fra norsk, amerikansk og afghansk etteretning at bombemakeren til jokke var en av opprørerene som hadde vært med på forsvaret av landsbyen og blitt drept under kampene vi (norske, amerikanske og afghanske styrker) hadde tidligere deltatt i på dagen.[/quote]

SVAR: Det var en storoperasjon som var planlagt i lang tid og var ledet av amerikanerne hvor hensikten var å ta tilbake en landsby som taliban hadde tatt kontroll over for 3 år siden for så å bygge en politi CP for å få bedre kontroll i området. Etter at angrepet gikk over i en ny fase og vi trakk tilbake til LUP'en (Lying-Up Point) fikk vi inn meldinger fra norsk, amerikansk og afghansk etteretning at bombemakeren til jokke var en av opprørerene som hadde vært med på forsvaret av landsbyen og blitt drept under kampene vi (norske, amerikanske og afghanske styrker) hadde tidligere deltatt i på dagen.[/quote][/quote]

SVAR: Det var en storoperasjon som var planlagt i lang tid og var ledet av amerikanerne hvor hensikten var å ta tilbake en landsby som taliban hadde tatt kontroll over for 3 år siden for så å bygge en politi CP for å få bedre kontroll i området. Etter at angrepet gikk over i en ny fase og vi trakk tilbake til LUP'en (Lying-Up Point) fikk vi inn meldinger fra norsk, amerikansk og afghansk etteretning at bombemakeren til jokke var en av opprørerene som hadde vært med på forsvaret av landsbyen og blitt drept under kampene vi (norske, amerikanske og afghanske styrker) hadde tidligere deltatt i på dagen.[/quote][/quote][/quote]

Var ikke bare å få redigert det innlegget