Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 6210
Hei. Jeg sliter med å få tak i Ammonium nitrat. Så derfro begynte jeg å tenke, jeg har søkt på stoffer som bruker å være i hagegjødsel. ammonium nitrat,fosfater,sulfater. Er usikker på om det er KNO3 i vanlig hagegjødsel.
Så ser jeg hat ammonium nitrat er løselig i etanol, mens ingen andre er (kalsium fostfat,ammonium sulfat, osv. Jeg er jo litt usikker på om dette er gjennomførbar. At man bære løser det opp med etanol?

Mitt andre spørsmål er: Kan jeg lage ammonium nitrat fra ammonium fosfat og kalsium nitrat. Jeg tenker da å lage ammonium fosfat med fosfat gjødsel og ammonia. Fosfat gjødsele inneholder bare fosfat og kalsium, så derfor er jeg ganske sikker på at dett er kalsium fosfat.

takk for svar
Er det små mengder du trenger til røykbombe f.eks, så kan du alltids kjøpe slike isposer.
Sist endret av henrikxt; 31. juli 2011 kl. 16:24.
Ammoniumnitrat er ikke det samme som KNO3 (kaliumnitrat). Hvis du ikke kan mer kjemi enn det, så burde du holde deg unna kraftige ting som kan lages med ammoniumnitrat. Start med mindre bomber du.

Edit: Skal du lage røykbomber kan du kjøpe Krista-K Pluss på felleskjøpet, som inneholder kaliumnitrat.
Sist endret av drittunge; 31. juli 2011 kl. 16:29.
baadpyro's Avatar
Trådstarter
Jeg skal ikke lage røykbombe. Jeg prøver å fremstille ammonium nitrat med enkle kjemikalier som jeg finner på FK.
jeg kan såpass at jeg vet godt forskjellen mellom NH4N03 og KNO3. Jeg vet hva man kan lage med ammonium nitrat, jeg har erfaringer med dette. Så du slipper å bekymre deg ; )
Noen som kan svare på spørsmålene ?

å drittunge: du er heldig hvis du får Krista-k på fk
vil bare si det at å kjøpe kjemikalier og diverse gjødsel/nitrater ikke er den beste perioden å kjøpe dette på.

blir ganske hardt strammet opp ang. salg av kjemikalier nå.
baadpyro's Avatar
Trådstarter
jeg vet, jeg har ikke tenkt å kjøpe nitrater,bare lage.
Sist endret av baadpyro; 31. juli 2011 kl. 19:41.
Anbefaler gamlemåten:
"Into the 20th century, niter-beds were prepared by mixing manure with either mortar or wood ashes, common earth and organic materials such as straw to give porosity to a compost pile typically 1.5×2×5 meters in size.[3] The heap was usually under a cover from the rain, kept moist with urine, turned often to accelerate the decomposition and leached with water after approximately one year. Dung-heaps were a particularly common source: ammonia from the decomposition of urea and other nitrogenous materials would undergo bacterial oxidation to produce various nitrates, primarily calcium nitrate, which could be converted to potassium nitrate by the addition of potash from wood ashes."
Hva slags mengder er det snakk om? Kalksalpeter, batterisyre og salmiakk eller hjortetakksalt gir deg jo det du vil ha.
baadpyro's Avatar
Trådstarter
det har jeg ikke tenkt så mye om, jeg bare lurer på om det er gjennomførbart. Jeg har ikke tenkt å bruke hjortetakksalt, det blir rådyrt. Man trenger ikke batterisyre(svovelsyre). Jeg skal konverter kalsium nitrat til ammonium nitrat med hjelp av ammonium fosfat, da trenger man ikke svovelsyre, og salpetersyre.

Sitat av Kaliumcyanid Vis innlegg
Anbefaler gamlemåten:
"Into the 20th century, niter-beds were prepared by mixing manure with either mortar or wood ashes, common earth and organic materials such as straw to give porosity to a compost pile typically 1.5×2×5 meters in size.[3] The heap was usually under a cover from the rain, kept moist with urine, turned often to accelerate the decomposition and leached with water after approximately one year. Dung-heaps were a particularly common source: ammonia from the decomposition of urea and other nitrogenous materials would undergo bacterial oxidation to produce various nitrates, primarily calcium nitrate, which could be converted to potassium nitrate by the addition of potash from wood ashes."
Vis hele sitatet...
Jeg har kalsium nitrat, det jeg vil er å konvertere det til ammonium nitrat.
Sist endret av baadpyro; 31. juli 2011 kl. 22:35.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
det har jeg ikke tenkt så mye om, jeg bare lurer på om det er gjennomførbart. Jeg har ikke tenkt å bruke hjortetakksalt, det blir rådyrt. Man trenger ikke batterisyre(svovelsyre). Jeg skal konverter kalsium nitrat til ammonium nitrat med hjelp av ammonium fosfat, da trenger man ikke svovelsyre, og salpetersyre.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke lage ammoniumfosfat ved å helle salmiakk på kaliumfosfat Siden du synes hjortetakksalt er rådyrt, har du tenkt over hvor mye spriten du nevner i første post kommer til å koste deg?
Hørt om rødsprit
Etanol =/= rødsprit, det er ~15% aceton og butanon i skiten. Ikke er det spesielt billig heller, og jeg er fortsatt interessert i hvordan dere vil få kalium-ionene til å forsvinne? Magi?
Du fryser det... ammonium nitrat og kalsium fosfat.
Hvis du snakker om å felle ut kalsiumfosfat (dropp ord delings feil ene!) må du i tilfelle heller varme det opp... Det jeg snakker om er kalium:

Jeg tenker da å lage ammonium fosfat med fosfat gjødsel og ammonia.
Vis hele sitatet...
baadpyro's Avatar
Trådstarter
Det er da ikke sikkert ammonium ionene vil kombineres med fosfat ionene. Jeg er ikke stødig på den delen av kjemien.
noen som kan komme med skikkelige svar ? : )
Jeg skal gi deg et par hint:

-Kalium er en sterk base og et metall-ion.
-Ammonium er en svak base, og ammoniakk koker ved ca. 40C.
baadpyro's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke kalium fostat, men har kalium karbonat. hvis du mener jeg skal konvertere kalsium fosfat om til kalium fosfat, og fra kalium til ammonium?
hvorfor hinter du til det når det ikke har vært snakk om kalium.

som sagt er jeg ikke stødig på den delen av kjemien så kan du forklare mere : )
Sist endret av baadpyro; 31. juli 2011 kl. 23:55.
Ah beklager, jeg har visst lest feil :P Du skriver fosfatgjødsel, den pleier vel inneholde kalium, ikke kalsium? For å hjelpe deg litt på vei: Brannslukningsapparater (type ABC) inneholder ammoniumdihydrogenfosfat-pulver.
ok, har en ute i gangen. Den inneholder 40% ammoniumfosfar/ammoniumsulfat : P
noen idere om jeg kan skille de to ?

men er det mulig å lage ammonium nitrate som står beskrevet på post 1 ?
Har lite peiling på dette, men jeg fant en YouTube video om det skulle hjelpe med noe, www.youtube.com/watch?v=w2IG49Nw1Fo
Sitat av baadpyro Vis innlegg
ok, har en ute i gangen. Den inneholder 40% ammoniumfosfar/ammoniumsulfat : P
noen idere om jeg kan skille de to ?

men er det mulig å lage ammonium nitrate som står beskrevet på post 1 ?
Vis hele sitatet...
1a. Står det hva de andre 60% av innholdet i pulverapparatet er?

1b. Hvorfor vil du skille dem? Både kalsiumfosfat og kalsiumsulfat er uløselig i vann, lag en oppløsning av brannslukkerpulveret og tilsett det gradvis til ei bøtte med oppløst kalksalpeter.

2. Nei.
de andre 60% er 99,9 % nitrogen.
blir det et rent produkt, da vil vell kalsium fosfat, og kalsium sulfat dette til bunnen fordi det er uløselig i vann ?

kan du forklare nærmere hvor mye kalsium nitrat, og hvor mye brannslukk pulver ?
reaksjonsligning, har du det ?

eller kan det være kalk, en venn av meg sier det er kalk i brannslukkingsapperater ?
> kalsium fosfat, og kalsium sulfat

Det var disse ord delings feilene igjen...

Det blir mer enn rent nok til pyro, bare vær forsiktig og tålmodig med tilsetningen av ammoniumfosfat/sulfat til kalksalpeteren.
jeg er litt forvirret, på apperater står det (40%ammoniumfosfat/ammoniumsulfat)
betyr det 40% fostaf, og 60 % sulfat ?

hvis ikke hva er da restende 60% ?
Sitat av baadpyro Vis innlegg
jeg er litt forvirret, på apperater står det (40%ammoniumfosfat/ammoniumsulfat)
betyr det 40% fostaf, og 60 % sulfat ?

hvis ikke hva er da restende 60% ?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du svarte på det selv :P
Sitat av baadpyro Vis innlegg
de andre 60% er 99,9 % nitrogen.
Vis hele sitatet...
ja, jeg trudde det var nitrogen. kanskje jeg hadde rett

Slenger inn reaksjon ligningene:
Ammoniumfosfat:
2(NH4)3PO4(aq) + 3Ca(NO3)2(aq) = Ca3(PO4)2(s) + 6NH4NO3

Ammoniumsulfat:
fant ikke den, så prøver selv
(NH4)2SO4 + Ca(NO3)2 --> 2NH4NO3 + CASO4

skal reaksjonen være hissig?
jeg prøver nå på det, men brannslukkingspulveret vil ikke blande seg med kalsium nitrat løsningen,
jeg har heller noen eksakte mål. bare va 1-1,5 liter vann med kalsium nitrat oppi : P

det vil ikke oppløses seg med vann, pulvere bare flyter på toppen, noe er i selve blandingen med det er ikke serlig vannløselig ihvertfall.

Hjelp!
Haha, denne tråden er litt komisk, det er ikke så vanskelig å få tak i ammoniumnitrat at man trenger å holde på med slikt tull...
Sitat av Kaliumcyanid Vis innlegg
Haha, denne tråden er litt komisk, det er ikke så vanskelig å få tak i ammoniumnitrat at man trenger å holde på med slikt tull...
Vis hele sitatet...
Prøv du og få tak i Ammoniumnitrat i stor kvanta uten gårdsnummer. På kort sikt er isposer et alternativ ja, men på lang sikt kommer dette til og bli et økonomisk problem.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Ammoniumnitrat er ikke det samme som KNO3 (kaliumnitrat). Hvis du ikke kan mer kjemi enn det, så burde du holde deg unna kraftige ting som kan lages med ammoniumnitrat. Start med mindre bomber du.

Edit: Skal du lage røykbomber kan du kjøpe Krista-K Pluss på felleskjøpet, som inneholder kaliumnitrat.
Vis hele sitatet...
Nåja, å handle gjødsel fra Felleskjøpet er det ikke helt tidspunktet for..
Jaja, tviler på at det blir så strengt jeg.

Uansett jeg har en oppskrift på ammoniumnitrat på HD'n min, husker ikke hvor jeg tok den ifra da...

Ammonium nitrate is formed by a simple double displacement reaction when the ammonium ion, NH4+, replaces the H+ ion from the nitric acid and bonds to the remaining nitrate ion, NO3, then the H+ ion forms water from the hydroxide ion, OH-, left by the ammonium ion.
The equation is: NH4OH + HNO3 = NH4NO3 + H2O

Into a 500-mL Erlenmeyer flask , add 100 mL of water then add 100 mL of concentrated nitric acid. Always add acid to water, not the reverse, because the acid will splash when water is added. Slowly add ammonium hydroxide from a beaker to the Erlenmeyer flask while stirring by swirling the flask occasionally until the mixture is alkaline to litmus paper. Keep the flask in a salt-ice bath to keep it cool, and add the ammonium hydroxide in small portions so it may cool a bit. If the reaction gets too hot it will instantly come to a boil and splatter acid all over the place (the first time that happened to me I dropped the whole damned beaker of ammonium hydroxide when I jumped back quite startled, the second time I lost most of my product when it splattered out of the flask). Remember that red litmus turns blue in the presence of base and blue turns red in the presence of acid. Gently boil the mixture until only a crust remains. Let the remaining water evaporate or heat gently to drive out the remaining moisture, you can use an oven for this. Ammonium nitrate will draw moisture from the air so keep it tightly sealed right after you are done heating it. If strongly heated the ammonium nitrate will decompose to form nitrous oxide, which is laughing gas, and then will begin to emit white fumes. If you see white fumes stop heating because that's one step from detonation, don't get too worried though the detonation temperature is several hundred degrees above the fumes stage.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
skal reaksjonen være hissig?
jeg prøver nå på det, men brannslukkingspulveret vil ikke blande seg med kalsium nitrat løsningen,
Vis hele sitatet...
Nei, ikke hissig, og jeg sa at du skulle lage oppløsninger av begge, da er ikke sånne småting som at pulveret ikke løser seg opp noe problem

Får man forresten kjøpt salpetersyre fra andre enn kjemi-leverandør/apotek/LOG?
jeg kjøpte ialle fall min dunk fra hjelle kjemi : )
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Prøv du og få tak i Ammoniumnitrat i stor kvanta uten gårdsnummer. På kort sikt er isposer et alternativ ja, men på lang sikt kommer dette til og bli et økonomisk problem.
Vis hele sitatet...
Og du tror å lage AN selv er billigere? Om du utfører dette i praksis
og loggfører hele prosjektet og gir meg ett regnestykke med alle detaljer,
da tror jeg deg, men inntil videre er jeg skeptisk
Sist endret av Up; 3. august 2011 kl. 15:14.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
jeg kjøpte ialle fall min dunk fra hjelle kjemi : )
Vis hele sitatet...
Hvis du har en hel dunk kan du vel bare blande litt syre med salmiakk?
Sitat av thallium Vis innlegg
Hvis du har en hel dunk kan du vel bare blande litt syre med salmiakk?
Vis hele sitatet...
Da må du være ekstremt forsiktig!
Reaksjonen er strekt eksoterm og i tillegg spruter det salt og rester over alt når man gjør det.

Et slags dobbelt dysesystem kunne kanskje gjort susen?
Sist endret av Knask; 3. august 2011 kl. 15:31. Grunn: Uheldig uttrykk. :)
ja, har prøvd det. Lot den stå koking på alt for lenge, så ammonium nitraten fordamte -.-'

Når jeg gjore dette ble det ikke noe spruting, men det kom damp, og det ble generert mye varme

Sitat av Up Vis innlegg
Og du tror å lage AN selv er billigere? Om du utfører dette i praksis
og loggfører hele prosjektet og gir meg ett regnestykke med alle detaljer,
da tror jeg deg, men inntil videre er jeg skeptisk
Vis hele sitatet...
Jeg tester ut forskjellige metoder på å få tilgang på AN, så får jeg se til slutt hva som er billigest.
Sist endret av baadpyro; 3. august 2011 kl. 15:28.
Jeg gjorde det med ren ammoniakk, la ikke merke til at det stod 'salmiakk' i posten jeg siterte.
Salmiakk ligger vel bare på 5-7% (?), mens den jeg brukte var konsentrert ammoniakk fra Merck.
UP: Da er uansett Kalsiumnitrat ganske billig, ca 4,5kr/kg hvis man kjøper en 40 kg sekk(Jeg mener den kostet 180 kr)
Brannslukkingsapperater koster vell 200kr for 6kg med pulver. Det er ikke akkurat billig, men jeg har en pose fylt med pulver som ikke kostet med noe : )

Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg gjorde det med ren ammoniakk, la ikke merke til at det stod 'salmiakk' i posten jeg siterte.
Salmiakk ligger vel bare på 5-7% (?), mens den jeg brukte var konsentrert ammoniakk fra Merck.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte nesen opp 1,5l med salmiakk ved 300ml 62% HNO3, synd det ikke er mere igjenn en 20g AN.
Sist endret av baadpyro; 3. august 2011 kl. 15:39.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av baadpyro Vis innlegg
UP: Da er uansett Kalsiumnitrat ganske billig, ca 4,5kr/kg hvis man kjøper en 40 kg sekk(Jeg mener den kostet 180 kr)
Brannslukkingsapperater koster vell 200kr for 6kg med pulver. Det er ikke akkurat billig, men jeg har en pose fylt med pulver som ikke kostet med noe : )
Vis hele sitatet...
Bare kjør på, men regn med vær enste lille kostnad
Noen som har noen gode forslag når det gjelder å finne renhetsgraden, og tester som beviser at det er AN ?
Jeg så på youtube at Nurdrage tok Natriumhydroksid for å teste innhold av ammonium, men det kan jo ikke indikere at det er ammonium nitrat, fordi det er sikkert ureagert Ammoniumfosfat/sulfat i sluttproduktet.

Så jeg kom opp med en simpel og forhåpentlig hvis bra måte å teste sluttproduktet/løsningen. Tok bare litt AN(forhåpentlig hvis) løsning, og la til litt sukker til, stappet en strimle med avispapir i. Hvis den blir som vanlig ANSU så indikerer vel det at det inneholder store deler AN ? Løsning med ammoniumfosfat/sulfat + kalsium nitrat / ren kalsium nitrat vil vell ikke få avisen til å brenne /ryke ?
Sist endret av baadpyro; 3. august 2011 kl. 17:28.
kan noen fortelle meg hvor mye ca. av hvert stoff jeg trenger ?
Sist endret av baadpyro; 5. august 2011 kl. 21:23.
Sitat av baadpyro Vis innlegg
kan noen fortelle meg hvor mye ca. av hvert stoff jeg trenger ?
Vis hele sitatet...
HNO3 + NH4OH --> H2O + NH4NO3

Så vidt jeg ser er ligningen i balanse og dermed kan vi begynne med å finne ut molmassen på de involverte stoffene:

- HNO3 63.01284 g/mol
- NH4OH 35.0458 g/mol (Tar en forenklet ligning)
- H20 18.01528 g/mol
- NH4NO3 80.04336 g/mol

Ettersom vi ikke trenger å balansere ligningen ser vi at det eneste man trenger å gjøre for å finne ut omtrent hvor mye av hvert stoff man behøver er å dele ønsket masse (la oss si 1000g) på molmassen.

n= m/M

n= 1000/80.04336

n= 12,4932

Det vil da si at du må ha 12,4932 mol av hvert stoff, HNO3 og NH4OH for å ha noen mulighet til å danne 1kg ammoniumnitrat:

Dette er det rent støkiometriske, om det lar seg gjennomføre i praksis er en helt annen sak.
er det noen måte jeg kan skille ammoniumsulfat, og ammniumfosfat fra hverandre? Da dette gjør det mye lettere, å jeg kan få et renere sluttprodukt.

Knask: Jeg mente med kalsium nitrat, og ammonium sulfat, fostfat metoden.

kan jeg finne ut hvor mye mol HNO3, og H20 det er i 62% hno3

jeg prøver meg fram : )

i 1000g er det: 620g HNO3, 380g H20. 620g HNO3 er 620/63,01284 = 9,839..... Mol HNO3
380g H20 er 380/18,01528= 21,09320.... MOl H20
Sist endret av baadpyro; 5. august 2011 kl. 22:05.
Er Kalksalpeter tetrahydrate eller anhydrous ?
Er det i dobbel salt men AN ?
takk for svar : )
Kan du ikke bare gjøre som jeg foreslo og titrere en oppløsning med en annen? Gjør det sakte, og stopp når du ikke får mer bunnfall, så vil oppløsningen være nesten helt ren ammoniumnitrat og bunnfallet kalsiumfosfat og kalsiumsulfat. Spørsmålene dine kan du forøvrig enkelt lese deg frem til på sekken, og tekniske kvaliteter av hygroskopiske salter er sjelden vannfrie...
Sist endret av thallium; 12. august 2011 kl. 00:48.