Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4267
Hei

Jeg har tenkt på å skaffe meg et par slalomski, særlig siden det snart er januar-salg. Er det noen som har noen tips til en som har stått på slalomski før, men som ikke kaller seg proff i sporten?
Hvilket merke? Er det egentlig noe forskjell?
Jeg har stått på slalomski i 4 år tilsammen, med noen år snowboard og snowblades imellom, jeg er omtrent like dårlig i alt, og synes heller ikke at det er så stor forskjell på skiene jeg har hatt. De med carving er knall, ellers har jeg ingen tips
Morjas's Avatar
Trådstarter
Hva er carving ?
Rosignol er jo gode ski da... Head er jo billig og greit, men ikke helt topp. Men dette er jo forskjellig fra person til person, snakk med mannen i butikken han kan gi deg råd...

edit: Forresten er sigen din feil, hadde samme sig til bare noen sekunder siden, det skal være "In nomine Patris et Fili et Spiritus Sancti"!
Hvis du ikke har stått før og ikke stiller noen spesielle krav tror jeg du vil bli fornøyd med de fleste skia
Jeg har en modell svært lik Jeg har kjørt slalom siden jeg var 6 år elns, men de siste årene har jeg kun kjørt snowblades og Twin tip ski.
Jeg har en modell nesten lik http://www.palesport.com/ski_pop/_slope_twintip.htm]disse[/url] men 2 år eldre modell eller noe.
Disse skiene er jeg svært fornøyd med, de er gode å svinge med, og du kan hoppe/trikse og lande baklengs, pga at de er oppbøyd både forran og bak.

Som slalom ski har jeg et par rossignol, dette er meg bra ski, eller så er ikke atomic å forakte, men begge deler koster litt hvis du skal ha en "bra" modell
Sist endret av B3ndx; 31. desember 2003 kl. 00:05.
Morjas, signatur stjelende *********!

Neida. Carving er tingen lett kjørte og fin. Trodde de fleste dki nå for tida var carving. Twintips er jo og noe hvis du like og trikse og sånn. Merke? ikke peil. gjør i allefall kupp på salg i januar og når de dumper årets modeller rundt påske!

tetra
Opprinnelig postet av tetra
Morjas, signatur stjelende *********!
Vis hele sitatet...
offtopic: faen, skal du holde kjeft! din sig er også feil!
The Rhymenocerous
polle's Avatar
sjekk det site nummeret av "fri flyt." der har de en test av 20 - 25 ski.
offtopic:
feiler. les hele posten min så ser du resten er i en spøkefull tone.

din: "In nomine Patris et Fili et Spiritus Sancti"!
min: In nomine Patris, et Filius, Spiritus sanctus.

ikke så mye forskjell. men jeg retter.

ontopic:
Men Carving ski er absolutt og anbefale??

tetra
Carwing ski gir deg gode kjøre egenskaper, og er absolutt verdt penga.
Det gir deg mye morro i bakken
Opprinnelig postet av tetra
offtopic:
feiler. les hele posten min så ser du resten er i en spøkefull tone.

din: "In nomine Patris et Fili et Spiritus Sancti"!
min: In nomine Patris, et Filius, Spiritus sanctus.

ikke så mye forskjell. men jeg retter.

ontopic:
Men Carving ski er absolutt og anbefale??
Vis hele sitatet...
offtopic: hehe, jeg er "latinsjefen" (eller ikke...)

ontopic: carving er nydelig, en drøm. svinger som bare helvete!
Kjøp for all del carving-ski (vet egentlig ikke om det er så mye annet som selges nå da). I tillegg bør nok ikke skiene være så altfor lange (nå har ikke jeg helt peiling på hvor lang et par slalomski skal være i forhold til kroppen da..) Uansett, så tror jeg du får nok av hjelp i den sportsforretningen du velger å handle dine ski i. Skulle nok ikke være noe problem å finne et brukbart par der..
carving skal rekke deg omtrent til hakken eller nesa, sånn ca.
Morjas's Avatar
Trådstarter
Offtopic: Latin er ikke min sterke side, men men. Har faktisk ikke lagt merke til at det er noen som har den signaturen. Men siden jeg har skrevet feil, som noen har påpekt, så er vel ikke de to helt lik :P

Ontopic: Siden ingen svarte helt klart på mitt spørsmål om hva carving ski, så spør jeg igjen. Men som jeg har skjønt, så er det type ski?

polle: har fri flyt en nettside?
(nå har ikke jeg helt peiling på hvor lang et par slalomski skal være i forhold til kroppen da..)
Vis hele sitatet...
Et par som ikke skal brukes i konkuranse og renn, skal rekke deg opp til haken sånn ca.


Carving ski er ski som er innsvingte på midten, dvs at de er brede forrerst og bakerst, og smalere på midten
Carving-ski er ski som har mye innsving på midten.. Gjør det MYE enklere å svinge osv..

edit: Litt for sen der ja..
The Rhymenocerous
polle's Avatar
hva skal du ha skia til?
Vanlig bakke kjøring ?
Hopping?
Off-pist?

Vi anbefale deg å kjøpe twintip og carving
Du BØR kjøpe carving ski, da de er mye lettere å stå på, svinger mye lettere osv. Er du interesert i litt hopping osv, er twin-tip's en fin ting. Salomon spesielt har gode twin-tips!
Jeg kjører nå bla. anet på blizzard twin-tip's, men skal kjøpe salomon så fort jeg har råd.

btw: http://www.friflyt.no/
offtopic:
Opprinnelig postet av shibby
Salomon spesielt har gode twin-tips!
Vis hele sitatet...
Jeg startet min forje sesong med å ødelegge 2 par Salomon 540 ski, så kjøpte jeg meg Salomon 1080 som jeg har kjørt med hittil i denne sesongen å nå har jeg klart å knekke en bit av stålkanten så jeg hvet ikke hvor gode de er, men kanskje det er jeg som kjører for hardt.
Ivxra!: Jeg antar siden du greide å ødelegge to par ski på en sesong at du har kjørt "litt" før den sesongen, og gjerne prøver på litt villere ting en én som ikke vet hva carving er ville ha gjort..
ckavli: Hehe det er kanskje sant
Har hørt om andre som også har greid å ødlegge de skia, men vanligvis tåler de endel
Men de er gode å stå på, har bra utseende, og er fine all over
Salomon 1080 er jo en konge ski, er egnetlig kjempe fornøyd med de. Bortsett fra det med stålkanten da. det flyter godt i pudder og du har god balanse i luften.
jeg har salomon 1080 fra 2001/2002( kjøpt nye i år, 169 cm), begget plastkappene over tuppen(det er ikke stålkant hele veien rundt tuppen) har sprukket/falt av etter at jeg har brukt i 5-6 ganger, de er selvsagt blitt fikset av butikken der jeg kjøpte de, men det er ikke så særlig at de faller av allerede etter et par gangers bruk.
altså...du må jo først kunne bruke skjæret og ikke ploge for at det skal vere gøy med carving. Og så må det ikke vere for mye carving heller. Jeg har stått aktivt i ganske mange år, og tror jeg vet hva jeg snakker om. Blir det for mye carving tør du nesten ikke trykke skikkelig fordi du svinger så felt. Skal du ha ski-ene til løs-snø og litt hopp og greier ville jeg valgt noen som ikke er lenger enn til haken din (det spørst jo alt etter) og skal du kjøre fort og ta lange slakke svinger nedover bratte løyper og ting som det ville jeg hatt noen som er ca. på høyde med deg!
Mongeland, tror jeg har akkurat samme ski som deg, mine har ikke sprukket ennå da :P uansett jeg er veldig fornøyd med mine carving ski. som sagt, svinge egenskapene er helt fenomenale på carving ski..
Blir det for mye carving tør du nesten ikke trykke skikkelig fordi du svinger så felt.
Vis hele sitatet...
Hvis du har stått mange år, og enda er "redd" ski`a dine, kan du legge opp
Morjas's Avatar
Trådstarter
Polle: Jeg skal nok bruke skia for det meste til kjøring i bakke, men med tiden (altså når jeg blir trygg nok på skia) så blir jeg nok å prøve med litt hopping. Men det blir nok ikke noe ekstrem-hopping. Og har det bladet du nevnte en hjemmeside?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå har jeg stått på slalom siden jeg var seks.. stått utfor i sammhengende 12år, så utstyret har det aldri stått på. Men det er to merker man bør merke seg, det er Rossignol og Salomon, hvis du er ut etter CARVING ski. (for de som ikke vet hva det er , er det ski med et smalt midtpunkt og ekstra brede foran for maximal sving effekt) Jeg har holdt meg trofast til disse to merkene, men det finnes jo unntak.

Nå har jeg virkelig gått lei slalom og blitt trofast til Telemark (innmari gøy!). Bruker faktisk Carving ski (salomon) som platform, og 5cm "klosser". Ellers er det cobra bindingene som rocker. Helt feilfrie.

Spør meg gjerne om ski, og type. Har noen venner i sportsbutikker, å har selv jobbet i en. Såklart i vinteravdelingen

MVH Daniel
PS! Hopping er fryktlig morro.. men jeg har nå lagt det på hylla etter en episode for to år siden, da jeg brakk nederste del av korsryggen, hele venstrebenet og høyre hånd.

For FØRSTE REGEL er jo: aldri stol eller hør på venner; sjekk selv hva som er under hoppet før du hopper.. kunne jo være stein og masse høye grantrær under! Men for å forsvare mine venner, de visste det ikke de heller.
de deiligste skiene som finnes er rossignol scratch
men de er sinnsykt dyre og jeg har ikke sett dem i norske butikker før
Joda Cheese, de finnes i Norge! Torsov sport i OSlo
Morjas's Avatar
Trådstarter
Hm. Jeg var innom Intersport i Bodø. Der fikk jeg et tilbud (det sa ekspeditøren) at jeg kunne få ski, bindinger og sko for en rundt 3500 kr. Dette var Salomon og det var carving. Skal jeg slå til eller er det for dyrt?
Det absolutt ikke for dyrt Morjas. Veldig fin pris det. Men vet du hva slags bindinger det er? Hva slags støvler? og hvilke type slaomon ski? så kan jeg lettere evaluere om prisen er gunstig.
Morjas's Avatar
Trådstarter
Ah. Det vet jeg ikke. Jeg fikk liksom bare prisen, men ekspeditøren rådet meg til å legge litt mer penger i skoene. Så med billige sko ville det blitt 3000,-, men litt dyrere (og bedre) blir det 3500,-.


Ang løs snø kjøring: Greit med "korte" ski: men det mest vesentlige er at skiene er brede.. Altså off-pist ski. Ikke bare brede foran, men på mitden og (gjerne like brede i mitden som foran; twin tip ski?)
Sist endret av [PLAYBOY]Danny; 22. januar 2004 kl. 13:44.
Kan du punge ut mer, ville jeg rådet deg til en Nordica, Rossignol eller Salomon pakke. Disse har jeg sett veldig mange bra pakke priser på, rundt 4400- 6-7000kr. Men om du bare skal stå noen ganger i bakken i høytidene, så lyder jo 3500 som et bra alternativ..

Men hvis du virkelig vil ha "alles øyne" i bakkene, kjøp det ZAG ski. Antagelig de beste carving skiene lagd noensinne (håndlagde).. Men prisen er jo deretter.
Opprinnelig postet av Cheese
de deiligste skiene som finnes er rossignol scratch
men de er sinnsykt dyre og jeg har ikke sett dem i norske butikker før
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at scratch er de deiligste skiene i verden når du ikke har prøvd de ?

Deiligste å se på ?
Hvilke ski man liker er helt individuelt, og det har veldig mye å si hvor man skal bruke de.

Når du sier at du har fått et pakketilbud på 3500,- kan det være fra ok bra, til helt på jordet, men her har jo selvsagt ferdighetene noe å si.

Dersom du hadde kjørt mye på ski går jeg utifra at spørsmålet ikke hadde blitt stilt. Derfor går jeg utifra at du er noenlunde nybegynner. Det som gjelder da er å få tak i noen carvingski som er lettsvingte, og ikke altfor vinglete. Vær også påpasselig med å få en noenlunde passende lengde.

Også dette med lengder er ganske individuelt, og bruksområdet har mye å si.

Dersom man skal komme inn på merker mener jeg klart at Atomic lager de beste bakkeskiene (Race modellene). Disse koster mye (Rundt 7000,- uten binding), men jeg har selv sett mange middelmådige kjørere få veldig bra fart på skiene etter litt trening på noen atomic race ski.
Kjøp Zag til 9985,- uten bindinger. Da har du ski for livet.