Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2666
Har bestemt meg for å tatovere stjernetegnet mitt på håndflaten (venstre hånd), ikke noe problem det i seg selv sånn bortsett fra at tatoverings sjappa i den lille byen min ikke har noen som kan tegne i det hele tatt...

Så det jeg lurer på er om det finnes noen av nff folka som er gode på å tegne tatoveringer eller bare er generelt sett gode å tegne og kunne ha hvert interesert i å hjelpe meg med dette?
Better than thou.
Noe offtopic, dog...

Opprinnelig postet av Phun Q
Som et supplement til Stormen sin fine post så gir jeg dere noen flere tips. Noen nyttige, andre litt mindre nyttige.

• Hvis du klarer å vente, unngå å tatovere deg på våren og sommeren. Ja, vi vet at du vil ha den NÅ, men faktum er at en ny tatovering er et sår med blekk i som ikke leges før omtrent tre måneder etter at du har tatovert deg. Når du shower off i sola med den nye tattisen din, vil den ta ekstra stor skade disse første månedene.

• Vent til du er fullt utvokst - det vil som regel si til du er 18-20 år. Det er ingen lov mot å tatovere for eksempel 16-åringer, men man bør like vei vente, siden det skjer mye med hud, muskulatur og kroppsfasong som kan påvirke tatoveringen i arene før hormonene faller til ro.

• Solen bleker alt som har farge, og din tatovering er intet unntak. Bruk sun-block på tatoveringen (minst faktor 20), og sørg for at solkremen er vanntett, eller at du smører deg etter hvert bad. Tatoveringen vil uansett eldes i takt med huden din, men hvis du ikke beskytter den, vil den eldes enda fortere. Det vil du unngå.

• Ta deg god tid før du bestemmer deg for såvel motiv som tatovør. Forhør deg om tatovøren, vurder rensligheten i studioet og kjenn etter om du føler at du er på nett med tatovøren, etc. Tenk også grundig gjennom synlighet/plassering på kroppen, og det faktum at tatoveringen din tar du med deg for resten av livet. Prøv å forestill deg selv 20-30 år frem i tid med en eldet tatovering på et godt synlig sted. For noen går det helt fint, for andre ikke. Ta selvtesten, og plasser en eventuell tato deretter!

• Ikke mal deg inn i et hjørne. Folk som tar sin første tatovering, tror stort sett at det skal bli med den ene. Det de ennå ikke vet, er at tatovering for mange er avhengighets-dannende. Derfor bør du ha statistikken i mente når du tatoverer deg for første gang. Når du som semispirituell 18-åring tatoverer et lite yin/yang-symbol på skulderen, har du på sett og vis mait deg inn i et hjørne - dersom du noen år senere vil ha noe større på den samme skulderen. Enten må du integrere den i den nye tatoveringen, eller du må bare dekke over den med massivt blekk. Okke som blir det sjelden pent.

• Vær forsiktig med små tatoveringer. De fleste tatovører rapporterer at dette er en klassisk nybegynnerfeil mange angrer bittert på. Siden det å tatovere seg oppleves som en ganske skremmende barriere å bryte, vil mange bare bryte den lin. Dette resulterer gjerne i små tatoveringer det er vanskelig å komme seg ut av når man etter hvert har fått mot til større saker. Noe av det mest visuelt rotete som finnes, er mange små tatoveringer spredt rundt på kroppen.

• Også små tatoveringer kan bli fine, men da må de i tillegg til å plasseres klokt, heller ikke være for detaljerte og intrikate, siden blekket alltid vil flyte ut i ettertid. For eksempel vil en avlang liten note på baksiden av øreflippen neppe være noe du angrer på, mens en liten marihøne på skulderen etter noen år bare vil se ut som en merkelig føflekk. Husk at tatoveringens størrelse bør stå i forhold til kroppsdelen.

• Pass altså på at det er nok luft i tatoveringen. Når du kommer til tatovøren og vil ha en snirklete keltisk sak full av lekre detaljer, er det slett ikke sikkert at tatovøren er så elskverdig å gjøre deg oppmerksom på at den tatoen som imponerer mest i dag, med stor sannsynlighet vil se ut som en blågrå diffus klatt om tre eller ti år, avhengig av hvor godt du har beskyttet deg mot solen, og hvor god jobb tatovøren gjorde i utgangspunktet.

• Poenget er at blekket alltid vil flyte litt utover med tiden. Se for deg en avis det kommer litt vann på. Hadde bokstavene vært lenger fra hverandre og fontene større, ville avisen fortsatt vært like leselig. Sånn er det med tatoveringer også. Ikke for snirklete, detaljert og intrikat, og med nok utatovert hud til at piecen har plass til å strekke seg litt uten at motivet/figuren blir vesentlig endret av den grunn.

• Unngå steder på kroppen som vil strekke tatoveringen. Jenter som tatoverer seg på magen, vil oppleve at tatoveringen ikke makter å følge med i svingene ved en eventuell graviditet, og når ungen er ute i det fri vil tatoen være mer eller enda mer ute av sine proporsjoner. Vær også forsiktig med kroppsdeler der cellulitter og strekkmerker kan dukke opp med årene. Tenk fremover, langt fremover: Det kan være at en hengepupp med tatovering vil oppleves som mer usexy enn en uten.

• På samme måte er det for kroppsbyggere. Bolere som bygger seg opp i stort tempo vil finne at endringene går i raskeste laget for tatoveringen, som til slutt vil ende opp med å se enda mer latterlig ut enn boleren selv. Tålmodig kroppsbygging er ikke noe problem.

• Hvis poenget er å skille seg ut, unngå kli-sjésonene! Nå har sikkert hver tredje jente mellom 20 og 30 en tatovering i truselinning-en, for å ta ett eksempel. Du har en hel kropp å ta av, og det skader ikke å vurdere litt uvante steder.

• Vær forsiktig med symbolbruk. Mange som tatoverer seg, og kanskje særlig unge mennesker, vil ha en tatovering som betyr noe, som de føler speiler hvem de er eller vil være. Tenk deg godt om før du merker deg med noe som senere kan føles anstøtelig, banalt eller umorsomt i fremtiden. Det er slett ikke sikkert at symbolet du føler er akkurat deg i dag, vil være det om ti år, eller om tre måneder for den del. Tatoveringen din kan fort bli et tungt kors å bære.

• l det hele tatt bør du vurdere om tatoen i det hele tatt bør «bety noe». Kanskje den først og fremst bør være anatomisk stilig, som et smykke som bare skal pynte, og ikke nødvendigvis fortelle omverdenen noe annet enn at den er der.

• Huden på hender og hals eldes raskere enn på resten av kroppen. Tatoveringer her forfaller altså raskere.

• Vis sunn skepsis når det gjelder tatovering i utlandet. Det som ved første øyekast later til å være et billig og fint ferieminne, kan fort bli kostbart dersom du senere må rette opp svakt arbeid her hjemme. Tatoverer du deg hjemme, vil tatovøren normalt fikse eventuelle svakheter gratis dersom du ber om det.

• Tenk deg om før du bruker farger i tatoveringen. Kanskje du digger The Hives og The Strokes og føler at du bare må ha rødgule flammetatoveringer, men det er grunn til å tenke seg om en ekstra gang. Riktignok er det delte meninger om fargebruk blant tato-vører, men generelt kan man si at farger fader fortere enn svart blekk, og at lyse farger (som for eksempel gult) blekes fortere enn mørke. Hvilket igjen selvsagt betyr at det som er den tøffeste tattisen i dag, i morgen kan være en heller blass og uskarp affære.

• Unngå tatoveringer med «begrenset varighet». Nei, vi snakker ikke om sånne som går bort etter et par uker, men om den nye varianten tatoveringer som ideelt skal gå bort etter 3 - 7 år. Disse tatoveringene blir lagt i ytre hudlag, og skal ideelt sett forsvinne i takt med at huden skifter seg ut, men det kan ingen garantere. Resultatet blir ofte at tatoveringen etter to-tre år er så blass at den ser ut som den har vært der ti ganger så lenge, uten at den nødvendigvis vil forsvinne helt. Ta skrittet fullt ut eller bli stående.

• Av samme grunn som over bør du unngå smertestillende medikamenter når du tatoverer deg.

• Hvis du er gravid, er bløder elier har diabetes, bør du la være å tatovere deg.

• Det er vondt å tatovere seg, men verst de første minuttene, før endorfinene, kroppens eget smertestillende vidunder, kicker inn. Generelt er tatovering vondest der huden er tynnest, og der det er bein rett under.

• Unngå alkohol den dagen du beriker kroppen med et kunstverk - og dagen i forveien. Alkohol tynner ut blodet, og har du drukket, selv små mengder, vil du blø mer når du tatoverer deg. Du vil også blø mer dersom du har tatt aspirin og enkelte andre medikamenter/droger, samt hvis du ikke har spist.

• Jevnt inntak av vitamin E sies å være bra for at tatoveringen skal holde seg fresh.

• Etterbehandlingen i gro-fasen, altså de første 7 - 10 dagene, er essensiell. Følg tatovørens anvisninger. Disse vil du som regel kunne få med deg skriftlig, så du ikke roter det til hjemme hos deg selv.

• Ikke prut og ikke si dumme ting i stolen. Hvis tatovøren synes du er en kjip jævel eller en usympatisk dust, er sjansene større for at a certain someone slips up. Det er deg slikt går utover.

• If worst comes to worst: Laserklinikker kan fjerne tatoveringer, men erstatter dem med et arr og slunken lommebok.

Tekst: Martin Thronsen. Spirit, April 2002.
Vis hele sitatet...
Hadde sikkert nytta litt om du fortalte hvilket stjernetegn du har..

Forøvrig kan du vel bare finne en teging av det i noen astronomi-bøker eller noe?
Hadde vært litt skeptisk mot å tattovere meg i en sjappe hvor ingen kan tegne jeg da men.. Vil nok bli finere hvis du gjør det hos noen som kan og liker og tegne.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Jo burde vel det, er skytte jeg...

Men uansett hvis noen tror de kan hjelpe meg så kan dere jo PM'e meg eller ta kontakt via IRC - #nff @ EFnet

Edit: det jeg mener med at ingen av dem kan tegne er at de ikke klarer å fatte hva jeg vil ha de ender som regel opp med noe helt annet enn beskrivelsen jeg gir dem...
Sist endret av NoillStress; 20. januar 2004 kl. 13:29.
kansje litt oftopic men:
Noen som har peiling på om det går ann å tatovere over arr. Har ett bad to the bone arr på foten, som er avlangt og har lekt meg litt med tanken å tatovere sting over arret..
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Den tatoveringa jeg skal ta nå er over ett arr, fikk lut på handa for 6 måneder siden og prata me tattis dama, det gikk helt grett sa hun, faktisk bare derfor jeg får ta tatovering på hånden sa hun
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
skriv litt om hva du er ute etter da, sånn at vi får noen pekepinner å gå etter på stil, strek o.l. beskriv din tattis-fantasi mao.

forøvrig hadde det vært en god ide å spurt om dette på storedyret.com, masse tegnefantaster der som hadde kastet seg over oppgaven.
Sist endret av Apraksin; 20. januar 2004 kl. 16:20.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det så jeg tar det litt fortløpende...

Det skal være en skytte (vanlig meneske, type hannkjønn) med vinger og bue...

denne skytten er oppe i lufta og flakser han har altså vingene i spenn om man kan si det sånn...

Det samme går for buen, han sikter på noe (gudene må vite vet ikke selv engang), buen i spenn altså.

det er egentli det hele, la fantasien løpe løpsk...
TRodde ikke det var lov til å bli tatovert på honda jeg.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Det er vel for det meste lov å tatoveres hvor faen man vil tror jeg, det er veldig varierende fra tatovør til tatovør...

De tatoverer i utgangspunktet ikke på handa til folk under 23 hos dem jeg skal tatovere hos men siden jeg har ett temmeli nasty arr går det grett...
Opprinnelig postet av ztaale
Den tatoveringa jeg skal ta nå er over ett arr, fikk lut på handa for 6 måneder siden og prata me tattis dama, det gikk helt grett sa hun, faktisk bare derfor jeg får ta tatovering på hånden sa hun
Vis hele sitatet...

Står der hvorfor han får lov!
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Men seriøst, er det noen som føler at de kanskje kan hjelpe meg?

Det er jo bare å lage ett forslag så skal jeg høfli gi svar på om det er det jeg er på jakt etter...
At han har ett arr syns ikke jeg trenger å være en veldig god grunn.. Men ikke at jeg er noen tatovør.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Arret er på størelse med en gammeldags 5 kronig... ganske stygt egentli...

temmeli offtopic dette men likevel...
Joda, jeg skal lage en skisse for deg.. så får jeg håpe du blir fornøyd.. Har faktisk utgitt noen tegneserier for morro. Tegner litt for mye på fritiden. Høres bra ut?
offtopic: Det er, så vidt jeg vet, ikke lov å tatovere seg i ansiktet i Norge. Hånda går greit, tror jeg.
Du kan tatovere deg hvor faen du vil.
Det er heller ikke (som jeg har sagt 1000 ganger før på dette forumet) ikke noe aldersgrense på tattoo/piercing i Norge. (Offtopic egentlig, men i en tattoo-tråd er det dømt til å dukke opp).

ztaale: Hvis dem ikke kan tegne i et studio, så er det bare å ta lang fart å drite i å gå der. Kan dem ikke tegne, kan dem ikke tatovere. Bruk et annet studio, du...