Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8183
Jeg jobber i en lederstilling i butikkbransjen, og skal i følge kontrakten kun være 80% stilling og har fastlønn.

Siden november har jeg vært heldig om jeg har fått en dag i måneden fri, av disse fridagene jeg er egentlig oppsatt på å ha siden jeg er 80% ansatt og ikke 100%.

Jeg har blitt tvunget til å komme på jobb selv når jeg var ærlig å sa at jeg trengte å hvile etter å ha vært hos tannlegen og fjernet en tannkjøttbetennelse i 45 minutter med utskraping. (Den tannkjøttbetennelsen ble og verre pga jeg måtte jobbe dagen i forveien da jeg egentlig skulle hatt fri og skulle til tannlegen). Jeg har mange mange andre eksempler. Men mitt problem er at jeg ikke klarer å si nei. Jobben min presser og presser til jeg sier at ja til å komme på jobb, selv om jeg ikke er sjefen, men avdelingsleder.

Det å være i en lederstilling har jeg aldri tatt lett på og derfor har jeg alltid stilt på jobb selv når jeg ikke skulle ha vært der. I januar hadde jeg en meget tragisk og personlig opplevelse som gjorde at jeg ble sykemeldt i fem dager.

Jeg ringte til min sjef i bedriften og sa i fra. Dette var helt ok for henne for en gangs skyld da jeg sa også grunnen til sykemeldingen, men jeg måtte også da ringe inn til hovedkontoret og si i fra til damen der. Jeg ringte inn og, fra rådet til sjefen min, sa jeg grunnen til min sykemelding. Jeg ble da skjelt ut og fikk lekset opp fra kontrakten min at jeg og min sjef var de som hadde ansvaret for at butikken var åpen i åpningstiden og hva plan jeg hadde for å holde butikken åpen. Jeg var innlagt to av de fem dagene på sykehus, men likevel følte jeg meg presset til å gå på jobb.

Jeg er nå både utbrent og deprimert både pga jobben. Så jeg er nå altså blitt sykemeldt.

Første sykemelding var på tre uker. Jeg klarte å ringe min sjef og si i fra om sykemeldingen, men jeg klarte ikke å ringe inn igjen til damen på hovedkontoret etter opplevelsen fra januar. Så jeg fikk en nær venninne til å ringe damen og si det.

Jeg fikk nå en ny sykemelding fra legen på fire uker til, og jeg vet ikke hvordan jeg skal selv si det til damen på hovedkontoret. Som jeg nå har fått beskjed om er hun som jeg skal ha kontakt med. Jeg har prøvd å google hva en arbeidstaker har krav på å vite med forhåpning at jeg kanskje finner ut hvordan jeg skal klare å snakke med hun. Men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal si. Og vil egentlig kun kommunisere skriftelig fordi jeg virkelig ikke klarer å takle mer press på telefon.

Jeg laget meg en profil her og håper inderlig at det er noen her som kan hjelpe meg.
Eneste åpenbare her du kan bruke som et reversiellt press-punkt er HMS, mere tanker omkring hva du kan si har jeg ikke. Det skal IKKE være sånn at du skal være i 100% stilling, da kan du like gjerne si du skal ha 1/5 mer lønn, og du skal ikke arbeide under dette "presset" du nevner.
Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite årsaken til sykemeldingen. Dette anses som en privatsak og er kun mellom deg og legen din. Hvis det er vanskelig å få "damen på hovedkontoret" til å skjønne dette ville jeg enten ha tatt kontakt med sjefen hennes eller arbeidsgiverorganisasjonen de er medlem av. Jeg vet ikke hva som eventuelt står i arbeidskontrakten din med tanke på ansvar i forhold til å holde butikken åpen, men det virker som om dette er noe dere må snakke om. Hvis du er borte en dag kan man ikke risikere at butikken holdes stengt. Det er en uholdbar situasjon både for deg og for de som eier butikken. Ta initiativ til et møte med dem og ta gjerne med deg noen du stoler på. Hvis du er organisert (noe du selvsagt bør være) kan du kanskje få meg deg noen fra fagforeninga. De må skjønne at å presse folk som er sykemeldte fører til økte kostnader, fordi det ofte vil føre til forlengede sykemeldinger.

Arbeidsgiver har også krav til oppfølgingsmøter som du kan lese om i linken under.

Å være leder betyr til en viss grad at man må stille opp på fritiden, men ikke hvis det går utover liv og helse noe det virker som det gjør i ditt tilfelle.

Lesestoff:
http://www.nav.no/Lokalt/Rogaland/Sy...ite.305711.cms

http://e24.no/jobb/skjerper-kravene-...lding/20074415
Sist endret av DonTomaso; 6. august 2012 kl. 02:30.
Det er velkjent at man blir rovkjørt/rævkjørt når man tar imot stillinger med fastlønn.. særlig hvis man har under 100% stilling.

Nå kan vi synes hva vi vil om dama på hovedkontoret, men det er uansett ditt ansvar å si "nei". Du må selv bestemme deg for å ta fri dagene du har krav på, kommunisere det til dine ansatte og sjefer.. og deretter følge opp. Ringer de, eller vil ha deg til å møte, så er svaret: "Selvfølgelig kan jeg det, ønsker dere å betale meg overtid eller reforhandle 80% stillingen?". Det som har skjedd hittils er at de utnytter deg, sparer penger på det, og du har lar det skje.. og det har godt på bekostning av helsa.

I det hele tatt, slutt å vær ei forbanna dørmatte når det kommer til penger og tid. Blir det en kostnad å få deg til å jobbe på fridagene dine, så skal du nok fort se at de slutter å mase så jævlig. Akkurat nå belønner du deres bedritne atferd med å jobbe gratis for dem. Hva tror du de lærer av det?
Du må stå på ditt samme hva. De vil selvfølgelig prøve å få mest mulig ut av pengene de gir deg i lønn, De glemmer ofte at det er mennesker jobber for dem.


Jeg vil også at du er obs når det gjelder å gå sykemeldt. Sjefen din kan på ingen måte presse deg eller noe, Men jeg håper du kommer deg tilbake i arbeid snart, For om du går sykemeldt lenge kan det gjøre det ekstra vanskelig å komme tilbake og gjøre alt værre.


Det viktigste er at du står på ditt, Er du for syk til å jobbe så er du det. Om de får pressa deg til å si ja, Så ser de på det som at du ikke var så syk afterall.
Du har mange regler som beskytter deg som arbeidstaker. Men de krever at du faktisk står på ditt.
Sist endret av Rammlied; 6. august 2012 kl. 02:59.
Tusen takk for svar.

Jeg er dessverre ikke særlig opplyst om hva jeg har krav på som arbeidstaker, og generelt hva en arbeidsgiver har lov til og ikke lov til å presse meg til. Jeg er ikke i noe fagforening av en enkel grunn at jeg ikke vet hvilken fagforening som passer for meg og hva en fagforening kan gjøre for meg. Jeg er vel det folk sier "ung, dum og naiv" i arbeidslivet.

DumDiDum du har helt rett, jeg er en dørmatte fordi jeg er enda fersk i arbeidslivet.
Jeg vil at min arbeidsgiver skal kunne gi meg gode referanser hvis det i framtiden skulle vært aktuelt.
Det du sier om at det er velkjent at man blir rævkjørt når en tar i mot stilling med fastlønn var jeg faktisk ikke klar over. Og på intervju og videre avtale med sjefen så var avtalen at det jeg jobbet over 80% skulle da gies ut i betalt fri. Men etter noen måneder med masse ekstra jobb og jeg ba om å få tatt ut noen fridager fikk jeg først til svar fra hovedkontoret at når jeg hadde lederstilling måtte jeg regne med å jobbe ekstra og det ville ikke bli kompensert for i betalt fri. Jeg fikk tilslutt kranglet meg fram til fire dager fri i påsken. Etter det begynte jeg å si nei til telefonterroren, men de gir seg aldri, hvis jeg sier nei første gangen de ringer, så ringer de opp igjen ti minutter senere og sier det er krise. Sier jeg nei da, går det ytterligere ti minutter før jeg får en ny telefon... (Det er/var kun meg og sjefen min som er/var i full stilling , meg 80% og sjefen 100%, ellers har vi kun to ekstrahjelper. Jeg har mast på hovedkontoret om å ansette flere, men det har jo ikke skjedd. Nå i juni gikk sjefen min ut i fødselspermisjon, hovedkontoret presset meg da til å ta over hennes ansvar og oppgaver samt å enda ha mitt ansvar og mine oppgaver uten mer lønn. (Noe jeg heller ikke er sikker om jeg har krav på). Da gamle sjefen skulle begynne igjen på jobb i august.

Jeg vet at jeg er en tragisk dørmatte som ikke klarer å si nei, det har jeg jo innsett siden jeg nå er utbrent, og i stedet for å ikke gjøre noe.... Har jeg nå tatt steget med å lage dette innlegget i håp om at det finnes folk som vet hva de snakker om, og faktisk kan hjelpe meg.

Jeg vet ikke om det er for mye å be om... Det å gi meg råd, istedetfor å svare med kommentarer som "slutt å vær ei forbanna dørmatte når det gjelder penger og tid" siden jeg nå har stadfestet det å være en dørmatte og å ikke vite nok om arbeidslivet og hvilke rettigheter jeg har... hva en arbeidstaker kan kreve av meg og som er lovlig.
beste er å prate med arbeidgiver, ta opp hver eneste samtale, skjeller arbeidsgiver deg ut fordi du er sykmeldt får du det på tape, som kan sendes til media, fagforening osv...
Sitat av lottemoren Vis innlegg
Etter det begynte jeg å si nei til telefonterroren, men de gir seg aldri, hvis jeg sier nei første gangen de ringer, så ringer de opp igjen ti minutter senere og sier det er krise.
Vis hele sitatet...
Dette er fucka. Jeg ville vurdert sterkt å begynne å ta opp telefonsamtaler, spare på e-mail og brev.. bare sånn i tilfelle.. men nå er jeg halv-paranoid av natur.

Du har skrevet en kontrakt som sier hvor mye de skal betale, og hvor mye du skal jobbe. Det er overhodet ikke noe nytt at arbeidsgivere er mot at kontraktene skal være bindende for dem også, men det er de fortsatt. Alle fast-lønn kontrakter jeg har sett har skrevet inn hvor mye overtid som er beregnet inn, og du kan fint, fint nekte å jobbe mer enn dette. Seriøst, les kontrakta du skrev under nøye. Den er bindende.
Jeg vet ikke om det er for mye å be om... Det å gi meg råd, istedetfor å svare med kommentarer som "slutt å vær ei forbanna dørmatte når det gjelder penger og tid" siden jeg nå har stadfestet det å være en dørmatte og å ikke vite nok om arbeidslivet og hvilke rettigheter jeg har... hva en arbeidstaker kan kreve av meg og som er lovlig.
Vis hele sitatet...
"Slutt å vær en forbanna dørmatte" er rådet. Hva hadde du gjort hvis en tilfeldig type begynnte å mase "Hei, skal vi pule?" på byen? Gitt deg hvis han holdt på lenge nok? Bare fordi noen ber dem om noe trenger man faktisk ikke gjøre det

Jeg anbefaler fremdeles også særdeles, særdeles sterkt å be dem betale når de vil at du skal stille opp ekstra utover det du har bindi deg til ved kontrakta. Er det så helvetes forbanna krise har de råd til å gi deg lønn. Jeg er villig til å vedde mye på at holdningene deres kommer til å forandre seg øyeblikkelig.. å mase på deg for å jobbe gratis koster de ingenting, men må de ut med ekstra penger skal du se at de plutselig begynner å tenke seg om etter andre løsninger.



[edit]Fagforeninger er også gode greier.. særlig når man har å gjøre med irrasjonelle, kyniske fittehuer[/edit]
Sist endret av DumDiDum; 6. august 2012 kl. 04:21.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
beste er å prate med arbeidgiver, ta opp hver eneste samtale, skjeller arbeidsgiver deg ut fordi du er sykmeldt får du det på tape, som kan sendes til media, fagforening osv...
Vis hele sitatet...
Hvis ikke personen godkjenner opptak er du 99%fucked for da er loven brutt. Og den som tar opptaket/viser det til andre kan bli anmeldt om den det blir tatt opptak av ønsker eller vet om det.

Er på iPhone og får ikke linket til lover, men uansett så er foto/video/lyd opptak ulovlig om personen ikke er informert om at han blir det.

Vet ikke om noen bryr seg om du viser til dette hos en fagforening men finner personen ut av opptaket kan man som sagt bli anmeldt av person men


Skyt meg om jeg er fullstendig på jordet.
Unlicensed Surgeon
Datatilsynet sier:
Kan privatpersoner gjøre lydopptak av samtaler eller møter?
Lydopptak du som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Hvis du for eksempel som NAV-bruker, kunde, arbeidstaker eller i familierelasjoner gjør opptak for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson, står ikke personopplysningsloven til hinder for dette. Opptaket kan ikke brukes til noe annet enn til det private formålet.

Lydopptaket kan likevel være ulovlig etter straffeloven dersom du ikke selv er tilstede og det gjøres opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, det er lov å ta opp samtaler du selv deltar i UTEN å opplyse om dette.
Bli mer bestemt ovenfor deg selv og andre, bare et hjelpende-tips? Ring fagforeningen, forklar dem situasjonen. Hvis du vil vite mer om fagforening og hva som finnes, les mer her: http://no.wikipedia.org/wiki/Fagforening

Landsorganisasjonen i Norge – LO (867 000 medlemmer)
Unio (267 748 medlemmer)
Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS (215 000 medlemmer)
Akademikerne (131 005 medlemmer)
Vis hele sitatet...
Sist endret av FlyWithMe; 6. august 2012 kl. 08:41.
Det er opp til de over deg å sørge for at det finnes noen som kan steppe inn og gjøre jobben din om du skulle bli syk. Alle kan bli syke, dette er noe de må regne med. Det er ikke ditt ansvar å sørge for at det finnes andre. Særlig når du har 80% stilling, da må det jo finnes noen som kan ta over allerede. Så jeg skjønner ikke hva de er så sinna for.

De har ingen grunn til å ta den tonen. Derfor har du grunn til å ta igjen. Bare forhold deg profesjonell og si hva du må, ikke gå med på noe du vet er feil.
Du er sykmeldt - så enkelt er det! Oppførselen til damen på hovedkontoret er uakseptabelt, og dette skal ikke du lide for. Send en mail om ikke annet. Har selv vært i en lignende situasjon, men det var min egen feil som jobbet for mye. Måneder etter at jeg traff veggen (ignorerte faresignalene), så stoppet det helt opp, og jeg ble sykmeldt i nesten ett år. Det er viktig at du tar tak i dette nå, og at du ikke lar deg distrahere med dårlig samvittighet, angst for sjefen osv. Du har levert sykemelding til din sjef, så da er det vel ikke noe i veien for at han/hun tar saken videre med hovedkontoret på din vegne?
Tusen hjertelig takk igjen for nyttig informasjon

Og DamDiDam ja i get your ponit

Carerno, jeg fikk beskjed da jeg leverte første sykemelding at jeg fra da skulle bare snakken med "dama på hovedkontoret" Så jeg har sendt inn sykemeldingen i posten (det ble gjort dagen jeg fikk den nye sykemeldingen)

Og takket være dere og tilbakemeldingene deres, så har jeg nå sendt avgårde en veldig rasjonell der jeg informerte om videre sykemelding og at jeg ønsket å ha skriftelig kommunisering.

Jeg tenker som så at ved å ha skriftelig kommunisering vil jeg ikke trenge for det første ikke å gå rundt med halvveis noia for om å ta opp samtaler er ulovlig, og for det andre så får jeg jo svar tilbake skriftelig.
Da må jo dama først tenke seg om på hva og hvordan hun formulerer seg fordi hun er vel såpass oppegående til å skjønne at det som står i en mail kan jeg bruke.
For det tredje så vil jeg mest sannsynlig slippe å bli skjelt ut pga jeg er sykemeldt.

Sendte mailen avgårde i morges i halv sekstiden, og må ærligtalt si jeg er meget fornøyd med mailen, jeg nevnte jo også i mailen dette med dialogsamtale, som det står om på NAV sine sider skal gjennomføres i uke 4 i en sykemeldingsperiode. Så da antar jeg at jeg egentlig har mitt på det tørre.

Hvertfall fram til jeg får svar.. noe jeg enda ikke har fått og som jeg synes er både veldig deilig fordi jeg slipper å få klump i magen om hva som nå enn kommer til å poppe opp på skjermen når jeg åpner den, men samtidig blir jeg bekymret for hva hun har pønsket ut.

Den dama er jo HR-ansvarlig og sitter på PC'en hele dagen og svarer på mail og telefoner fra ansatte... Så jeg begynner vel bare å bli halvveis paranoid for om hun leter etter noe i min mail eller undersøker om hun kan sparke meg. Huff nei jeg får vel bare vente å se når jeg endelig kommer til å få svar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvordan går det lotte?
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
13 8
hehe, tre år senere sjekker jeg opp tråden min. Det går supert! Jeg sa opp jobben, og kom meg på skolebenken! Ikke kul om jeg skal jobbe for drittsekker som utnytter meg på det groveste.

Takk for hjelpen alle som en i denne tråden! Dere hjalp meg virkelig :*