Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1670
Hei. Noen som kjenner til hvordan betalingstjenester som Klarna fungerer?
Hvis man kjøper en forholdsvis dyr ting med avbetaling via klarna og man får hjelp av si familie til å betale ned på denne. Vil skattevesenet da ha innsyn i dette og kunne betrakte dette som «tjente penger» man burde skattet av? Slik jeg har forstått det registreres avbetalingsavtalen som et lån hos klarna og da har vel myndighetene innsyn på samme måte som i alle andre lån og kontoer? Synspunkter…
betaler du til klarna så er det betalt. om en slektning betaler gjelden din skal ikke ha noe å si for de, klarna opplyser bare til skattetaten/gjeldsregister hva du har i gjeld ved nyttår. Viktigste for klarna er at du betaler gjelden din, helst minsteavdrag så lenge som mulig så tjener de mer penger, men betalt er betalt.

Bruker klarna ofte, spesielt om jeg bestiller noe med post-nord, for det kommer frem 3/10 ganger og da er klarna enkel og ha med å gjøre så man ikke blir snytt for penga og må kødde me post-nord-mafia-kundeservicen. Frir som regel ut kjøpet med engang jeg får det jeg har bestillt, men en gang innimellom deler jeg det opp om jeg må eller får noe uforutsett.

Funker snus
Sist endret av mr.roundtree; 25. oktober 2023 kl. 18:37.
Trådstarter
4 0
Nei, for klarna spiller det ingen rolle, men skattetaten er kanskje interessert dersom noen andre fyller klarna kontoen min med penger av uant opprinnelse?
Om du forklarer hva som er problemet så er det lettere å gi deg ett bra svar. Om noen andre betaler regningen din til forfall det driter klarna i. så lenge den blir betalt.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Om du forklarer hva som er problemet så er det lettere å gi deg ett bra svar. Om noen andre betaler regningen din til forfall det driter klarna i. så lenge den blir betalt.
Vis hele sitatet...
Dem gjør ikke det. Dem har aml/hvitvaskingsplikt akkurat som bankene. Tror du ikke det finnes folk som forsøker hvitvaske penger via lån/kredittkort og fakturaer?

En gang, så skjer det neppe ingenting. Men skjer dette over tid for store beløp så går alarmen. Skattetaten innhenter transaksjons historikk om du er under kontroll, det gjelder alle kontoer,lån osv.


"Hei Maler huset ditt for 50k. Ok, kontant grunnet skatt? Nei, bare betal kredittkort regningen min her er konto nr og kid. "


Du drømmer om du tror det er så enkelt jobbe svart / unndra skatt / hvitvaske penger.
Sist endret av WierdoZ; 26. oktober 2023 kl. 01:22.
Ikke bare hvitvasking heller, skatteetaten er ganske gode til å finne slike sniky metoder for å omgå arveskatt
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Ikke bare hvitvasking heller, skatteetaten er ganske gode til å finne slike sniky metoder for å omgå arveskatt
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det som er definisjonen på hvitvasking? Penger som du unndrar skatt er ulovlige. Dersom du forsøker gjøre dem lovlige, kalles det hvitvasking.
Sist endret av WierdoZ; 26. oktober 2023 kl. 19:55.
Nei, økokrim etterforsker hvitvasking av penger som er tjent på kriminelt vis. Skatteetaten etterforsker om du har gitt penger ervervet lovlig til arvinger som går over de lovlige beløpsgrensene i hver tilfelle. Pengene du arvet er å anse som helt lovlige helt til du ikke opplyser om arv på selvangivelsen, og selv hvis du ikke opplyser om det så blir du ikke anmeldt for brudd på "Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering" (ofte kalt Hvitvaskingsloven), du blir anmeldt for "Lov om avgift på arv og visse gaver" (ofte kalt Arveloven), ei heller blir hele arvebeløpet et ulovlig beløp, kun den delen av arven du skulle ha betalt er ervervet på ulovlig vis (men ikke hvitvasking av den grunn), men avsender vil ikke ha gjort noe ulovlig i den sammenheng (slik avsender av pengene i et hvitvaskingsforsøk kunne ha blitt tiltalt for hvitvasking).
Sist endret av bashfoo; 26. oktober 2023 kl. 21:17.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nei, økokrim etterforsker hvitvasking av penger som er tjent på kriminelt vis. Skatteetaten etterforsker om du har gitt penger ervervet lovlig til arvinger som går over de lovlige beløpsgrensene i hver tilfelle. Pengene du arvet er å anse som helt lovlige helt til du ikke opplyser om arv på selvangivelsen, og selv hvis du ikke opplyser om det så blir du ikke anmeldt for brudd på "Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering" (ofte kalt Hvitvaskingsloven), du blir anmeldt for "Lov om avgift på arv og visse gaver" (ofte kalt Arveloven), ei heller blir hele arvebeløpet et ulovlig beløp, kun den delen av arven du skulle ha betalt er ervervet på ulovlig vis (men ikke hvitvasking av den grunn), men avsender vil ikke ha gjort noe ulovlig i den sammenheng (slik avsender av pengene i et hvitvaskingsforsøk kunne ha blitt tiltalt for hvitvasking).
Vis hele sitatet...

Feil. Økokrim etterforsker kun de alvorligste tilfellene av hvitvasking og økonomisk kriminalitet. For det andre vil tiltalen avhenge av hvordan hendelsen utvikler seg. Jo mer du forsøker å skjule eller unndra skatt, desto mer alvorlig blir tiltalen. Du henviser også til feil lover. Straffeloven p. § 337 til § 341 er noen av punktene du kan bli tiltalt etter dersom du forsøker å gjøre kriminelle penger lovlige. Hvis du bedrar en person på Finn og mottar pengene på din konto for å kjøpe alkohol, kan du bli tiltalt for bedrageri. Men hvis du bedrar en person på Finn og får ham til å overføre pengene til noen du skylder penger eller via et mellomledd, kan du også bli tiltalt for hvitvasking. Med andre ord, du diskuterer noe du ikke har anelse om.
Sist endret av WierdoZ; 27. oktober 2023 kl. 01:52.