Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3024
Hei, jeg har en leietaker som har sagt opp leiligheten. Hun har gått med på at jeg kan vise leiligheten til nye leietakere, uten at hun er tilsted. Når jeg hadde visning sist så har hun satt opp videokamera mitt i stua som lyste. Jeg søkte opp merket og det sto at det hadde potensialet til å ta opp lyd (mikrofon) og sende lyd (høyttaler). Når jeg snakket med utleiers venn i dag, sa han at de ikke har tatt lydopptak.

Har de lov til å ta videoovervåking av leiligheten, mens jeg holder private visninger? Å spesielt uten mitt samtykke eller uten å informere meg først?
Ikke vær så tafatt. Flytt kamerat bort når du har visning og sett det tilbake etterpå.
Trådstarter
Haha, takk for tipset!
Men seriøst, vet noen om det juridiske rundt dette?
Sitat av Fomo Vis innlegg
Haha, takk for tipset!
Men seriøst, vet noen om det juridiske rundt dette?
Vis hele sitatet...
Du kan vel ha et kamera i stua di? Da kan vel leieboeren din ha det også?

Som han første sier, flytt kamera/dekk det til den perioden du har visning.

Eller har du lyst til at det skal skje noe her?
Trådstarter
Hun kan ha kamera i huset for meg, men spørsmålet er om hun kan kreve at mine private visninger også skal tapes.

For meg virker det som et overtramp av personvern.

Hun hadde ikke fått mitt samtykke eller besøkende sitt samtykke, eller gitt beskjed om videoovervåkingen. Kameraet har også potensialet til å ta opp lyd og da er det hvertfall ulovlig, da man ikke har lov til å ta opptak av andres private samtaler uten selv å være til stede
Du er i hennes leilighet, og der har du ikke noe med hva hu har eller ikke har.Uansett om du er utleier eller jesus.
Er ikke forbudt å overvåke inne i sin egen private eiendom,(ja vet hu leier men spiller ingen trille) og du er hos andre når du har visninger, så om du tror du har noe som helst krav på privatliv så bør du holde deg hos deg selv. Bare ordet visning i seg selv bør være nok til at du skjønner det ikke er privat.

Trenger ikke informere hvermansen om hva man gjør hjemme hos seg selv. Eller?? Liker du det ikke så er det ingen som tvinger deg til å gå dit.

Spør på en normal måte om hu kan ta det vekk når du har visning, om ikke så har du lite du skal ha sagt til det.

Ta det opp med den som det gjelder, tafatt utleiermas om juridisk dritt på nett hjelper ingen.
Sist endret av mr.roundtree; 10. september 2023 kl. 20:18.
Trådstarter
Jeg forstår at visninger kan betraktes som mindre private. Imidlertid er det viktig å merke seg at personvernet fortsatt gjelder, selv under en visning. Jeg som utleier har et ansvar for å sikre at potensielle nye leietakere ikke blir filmet uten deres viten eller samtykke, noe som kan være et brudd på personvernlovgivningen. Jeg er selvfølgelig villig til å diskutere dette med den nåværende leietakeren for å finne en løsning som er akseptabel for alle parter. Målet er ikke å skape konflikt, men å sørge for at vi alle overholder de gjeldende lovene og respekterer hverandres rettigheter. Trodde folk på freak var personverns-aktivister, men der tok jeg feil. Hvertfall foreløpig.

Hvordan hadde du følt det om du skulle solgt et hus og det var ørten kameraer i alskens vinkler i sokkelen? Det er problematisk for meg, og jeg ville ikke følt meg komfortabel på en slik visning
Jeg hadde personlig tenkt at her har vi en utleier som kanskje ikke respekterer privatlivet hele tiden, og leieboer føler behov for overvåke leid areal, og det alene hadde vært nok til at jeg hadde leid en annen plass.
Løsningen er vel å be leieboer om å holde sine egne visninger selv.
Trådstarter
Du ser enkelte problemer det kan medføre, med andre ord.

Hennes kameraovervåkning er kun for å irritere og potensielt ødelegge for visningen. Hun mener at jeg ikke skal holde visning før hun har flyttet. De er beryktet for å være plagsomme mot utleier
Sitat av Fomo Vis innlegg
Du ser enkelte problemer det kan medføre, med andre ord.

Hennes kameraovervåkning er kun for å irritere og potensielt ødelegge for visningen. Hun mener at jeg ikke skal holde visning før hun har flyttet. De er beryktet for å være plagsomme mot utleier
Vis hele sitatet...
Føler du lager unødvendig mye drama av en liten case.

Du sier hun er beryktet for å være plagsom, er det din påstand ? referansen ville jo sagt det når du sjekker. så kanskje vurder hvem den plagsomme parten er ?
Herregud bare trekk ut strømmen og send en melding om at du har gjort det og at det kobles tilbake igjen når visningen er ferdig.

Hvis du har en psycho utleier kommer er det bare tomme trusler uansett.

Du kan evt bare si du hadde en El-overfølsom som var på visning og at du av hensyn til han slo av utstyr som stråler.

Er også overtramp av personvern til dem som kommer på visning. Det er tross alt DIN leilighet, og den skal ikke brukes til å overtrede personvern mot andre mennesker.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 10. september 2023 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kommunikasjon og en viss gjensidig forståelse er ofte lurt i potensiell konflikt.
Fra leieboer synspunkt:
Det er ennå hennes hjem og det er både private og verdifulle ting der som
hun ikke kan bringe med seg i håndvesken og ønsker å holde øye med.
Ingen utenkelig tanke at noen drar på visning for å sno med seg noe ..
eller snoke i personlige saker og ting .
-
Fra huseier synspunkt :
Det vet du bedre enn meg, og av og til er svaret i spørsmålet...
Men anerkjenn leietaker sårbarhet i flyttesituasjonen og hvis det
kamera er så påtrengende at det forringer visninger vesentlig så
be om at det skrus av i de timene. Men da står du i fare for ekte
eller falsk påstand om leieboers tings forvinning uten videobevis.
-
Bekymring er vår fremste fiende :- )
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Jeg hadde personlig tenkt at her har vi en utleier som kanskje ikke respekterer privatlivet hele tiden, og leieboer føler behov for overvåke leid areal, og det alene hadde vært nok til at jeg hadde leid en annen plass.
Vis hele sitatet...
Nei! Jeg hadde overvåkning i huset der jeg leide, både mic og kamera. Det var pga hunden min når jeg var borte, kunne sjekke inn på bikkja iblant. Ga klart beskjed til utleier når han skulle ha visning, «Hei, det passer at dere har visning da. Merk at det står et kamera i stua»
Sitat av Fomo Vis innlegg
Du ser enkelte problemer det kan medføre, med andre ord.

Hennes kameraovervåkning er kun for å irritere og potensielt ødelegge for visningen. Hun mener at jeg ikke skal holde visning før hun har flyttet. De er beryktet for å være plagsomme mot utleier
Vis hele sitatet...
Smal pris å betale for at andre betaler ned huslånet ditt, er det ikke?
En ting som ikke er nevnt er at hvis leietaker filmer visningen, har hen ikke lov til å legge ut filmen på internett. Dette fordi det bryter med Åndsverkloven § 104.
Trådstarter
Jeg har nå konsultert med to av Norges mest anerkjente advokater innen personvern. Begge bekreftet utvetydig at visninger faller inn under kategorien privat bruk, og dermed har hun ikke rett til å filme disse private visningene.

Under visningene er det jeg som har ansvaret, og jeg sørger for nødvendig tilsyn
Sitat av Fomo Vis innlegg
Jeg har nå konsultert med to av Norges mest anerkjente advokater innen personvern. Begge bekreftet utvetydig at visninger faller inn under kategorien privat bruk, og dermed har hun ikke rett til å filme disse private visningene.

Under visningene er det jeg som har ansvaret, og jeg sørger for nødvendig tilsyn
Vis hele sitatet...
Og der bekreftet du mine mistanker om at du er en type utleier det er best å ligge unna.
2 av norges beste advokater var løsningen din, når det meste sikkert kunne vært løst med en noe mer hyggelig samtale med den det gjelder.

Liker ikke å si det, men hva var det jeg sa?

Du virker som ett ekte rævhøl
Sist endret av mr.roundtree; 11. september 2023 kl. 20:24.
Sitat av Fomo Vis innlegg
Jeg har nå konsultert med to av Norges mest anerkjente advokater innen personvern. Begge bekreftet utvetydig at visninger faller inn under kategorien privat bruk, og dermed har hun ikke rett til å filme disse private visningene.

Under visningene er det jeg som har ansvaret, og jeg sørger for nødvendig tilsyn
Vis hele sitatet...
Kan du ikke vise til noen kilder annet enn å ha snakket med noen anerkjente advokater? Disse anerkjente advokatene burde kunne vise til gjeldende lovverk hvis de er så anerkjente.

Det du sier er at leietager ikke kan ha videoovervåkning under visning og det høres bare veldig rart ut. Trur du virkelig selv at alt av videoovervåkning skal være slått av under visning? Hvis ja burde du lett kunne klare å svare på hvorfor.

Sitat av Fomo Vis innlegg

Under visningene er det jeg som har ansvaret, og jeg sørger for nødvendig tilsyn
Vis hele sitatet...
Det eneste du har i dette tilfellet er adgang til å holde visning.

«§ 10-1.Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.»

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Du er i hennes leilighet, og der har du ikke noe med hva hu har eller ikke har.Uansett om du er utleier eller jesus.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Selvfølgelig kan du ha videoovervåkning i din egen leilighet.
Sist endret av Dough; 11. september 2023 kl. 23:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Jeg har snakket med fire advokater, inkludert eksperter fra Huseiernes Landsforening i dag, og det er enstemmig bekreftet at videoovervåking under visninger er ulovlig.

I henhold til lovverket, må slik overvåking ha et lovfestet behandlingsgrunnlag for å være tillatt. Argumentet om beskyttelse av personlige eiendeler holder ikke mål, siden det er huseier som er ansvarlig for tilsynet under visningene. Dermed mangler man et gyldig behandlingsgrunnlag for overvåkingen. Så, det er ganske klart og tydelig at dette ikke er tillatt.

Jeg ønsker ikke at en kriminell familie skal bruke kamera med mikrofon, under visninger hvor man potensielt oppretter leiekontrakt. Personnummer og andre sensitive opplysninger kan komme på avveie.

Rævhull-kommentaren er bare unødvendig.
Driter du penger eller er du bare et troll?

Du ignorer løsninger og bruker uhyre mye tid og penger på advokater. Var to bekreftende svar fra to forskjellige advokater ikke godt nok?
Dette minner om fjæra som ble til ti høns.
Trådstarter
INGEN har kommet med juridiske kilder som støtter deres sak, men forventer at jeg kommer med det, så her har dere en fagartikkel om behandlingsgrunnlag: https://juristen.no/fag/2022/02/faga...ADopplysninger

Takk til deg ivar for en meget deleverdig og original skildring.

Takk for meg, Freak! Siste tråden og posten jeg oppretter
Sitat av Fomo Vis innlegg
INGEN har kommet med juridiske kilder som støtter deres sak, men forventer at jeg kommer med det, så her har dere en fagartikkel om behandlingsgrunnlag: https://juristen.no/fag/2022/02/faga...ADopplysninger

Takk til deg ivar for en meget deleverdig og original skildring.

Takk for meg, Freak! Siste tråden og posten jeg oppretter
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel at ingen bryr seg like mye som deg? Flott du stikker, kommer ikke til å savne deg. Lykke til til den nye leieboeren som blir så uheldig å betale huslånet ditt (en liten stund i alle fall) :=)

Sitat av Fomo Vis innlegg
Jeg har snakket med fire advokater, inkludert eksperter fra Huseiernes Landsforening i dag, og det er enstemmig bekreftet at videoovervåking under visninger er ulovlig.

I henhold til lovverket, må slik overvåking ha et lovfestet behandlingsgrunnlag for å være tillatt. Argumentet om beskyttelse av personlige eiendeler holder ikke mål, siden det er huseier som er ansvarlig for tilsynet under visningene. Dermed mangler man et gyldig behandlingsgrunnlag for overvåkingen. Så, det er ganske klart og tydelig at dette ikke er tillatt.

Jeg ønsker ikke at en kriminell familie skal bruke kamera med mikrofon, under visninger hvor man potensielt oppretter leiekontrakt. Personnummer og andre sensitive opplysninger kan komme på avveie.

Rævhull-kommentaren er bare unødvendig.
Vis hele sitatet...
Sikkert unødvendig ja, enig der. Omtrent litt mindre unødvendig enn å kontakte 4 advokater og huseierenes landsforening pga man er så feig og konfliktsky man nekter ta en enkel samtale med den det gjelder. At det jeg skriver stemmer, det skal du ikke nekte på, husk vi kjenner deg på hvordan du fremstiller deg selv her.
Sist endret av mr.roundtree; 12. september 2023 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fomo serverte forumet en kinkig personlig situasjon å dele
med avslutning på utleie snart, la nå jussen være som den er
La han få litt forstelse for det å finne løsning best for alle der
Gjensidig enighet er jo gjerne det beste i det store og hele
Sist endret av herognå; 13. september 2023 kl. 06:52.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg har snakket med fem advokater, som alle mener at fomo er et troll.
Spørsmål: Refunderte du leieprisen for de timene du holdt visningen?

Så lenge leietakeren bor der og har betalt leien så har det ingenting å si at du eier leiligheten... Det at du i det hele tatt bruker tid på dette sier vel litt om hva du garantert har sagt iløpet av visningene som du nå er redd for har kommet leietaker for øre..
Hva utleier har sagt i en privat samtale med ny leietager har ingenting å si.