Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3952
Var så "heldig" at eg klarte å få meg lærlingsplass offshore. Det var pengene som gjorde at eg prøvde så hardt å komme meg ut på sjøen. Da tenkte eg ikkje mye på om eg likte den jobben osv.

Har nå vært lærling i akkurat 1 år no. Første halvåret jobbet eg på land, noe som var egentlig helt greit, men dette var bare opplæring før offshore. Etter det første halvåret begynte eg å reise offshore og da innså eg med en gang at det ikkje var noe for meg. Selve jobben er helt annerledes der ute enn på land og eg jobber ikkje med noe som eg synes er gøy eller vil forsetter videre på. Det verste av alt er at eg føler at eg blir syk av å være der ute. Takler ikkje å være flere uker vekke fra familie og venner.. Det føles som et fegsel. Hver gang eg kommer hjem begynner eg å grue meg til neste offshore tur og det blir bare verre for hver gang. Bedriften eg jobber i tilbyr ikkje fast turnus, så man venter egenlig bare på telefon for å reise ut og da kan man ikkje ha noe planer. Har prøvd å holde meg ut, men som sagt så føler at eg blir syk av det.

Veit ikkje hva eg skal gjøre. Har egentlig alltid tenkt å forsette videre på skole etter læretiden, men no tror eg rett og slett at det beste for meg er å slutte som lærling og tenke på skolen. Veit at eg burde bite det sure eplet og bli ferdig med læretiden, men eg føler bare at eg ødelegger meg selv ved å være der ute.

Hva tenker dere?
Sist endret av Katoden; 23. september 2013 kl. 03:33.
Kjip situasjon det der, hadde en kompis med det samme problemet, han startet å jobbe på en ferge istedet. Har du sett etter om det er noen jobber som du kan drive med fra land etter endt lærling (kanskje nå med en gang som går innen lærling "vilkårene"?) eller om du kan ta noe videre utdanning på bakgrunn av det?
Sist endret av FlyWithMe; 23. september 2013 kl. 03:43.
Trådstarter
3 0
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Kjip situasjon det der, hadde en kompis med det samme problemet, han startet å jobbe på en ferge istedet. Har du sett etter om det er noen jobber som du kan drive med fra land etter endt lærling (kanskje nå med en gang som går innen lærling "vilkårene"?) eller om du kan ta noe videre utdanning på bakgrunn av det?
Vis hele sitatet...
Glemte å nevne dette i tråden, men eg har faktisk en ekstra jobb. Der har eg vært ansatt siden 9/10 klasse og har jobbet deltid når eg ikkje var på sjøen. Har mulighet for å jobbe 100% der, noe som er veldig greit. Jobber med kjente folk og trives der. Planen min er at eg jobber der 100% fram til skolestart om eg slutter som lærling.
Sitat av Katoden Vis innlegg
Glemte å nevne dette i tråden, men eg har faktisk en ekstra jobb. Der har eg vært ansatt siden 9/10 klasse og har jobbet deltid når eg ikkje var på sjøen. Har mulighet for å jobbe 100% der, noe som er veldig greit. Jobber med kjente folk og trives der. Planen min er at eg jobber der 100% fram til skolestart om eg slutter som lærling.
Vis hele sitatet...
Du har en bra backup plan, jeg er veeeldig trøtt så kanskje jeg ikke formulerte meg riktig. Jeg mente hvis du ikke slutter som lærling, men fullfører dette på land (hvis mulig) eller om du kan gjøre noe på land med fagbrevet hvis du fullfører. En annen mulighet er almen påbygging også høyskole, spørs hvor gira du er på 3-4+ år på skole om du ikke vil jobbe med noe innen båt osv.

Jobbe innen båt trenger ikke å bety at du må være offshore, men om du ikke trives i det hele tatt innen dette, så anbefaler jeg skole på det høyeste. Kan være lurt å få litt praksis hvis du finner noe du interesserer deg for, så du vet litt mer av hva du hopper inn i.
Sist endret av FlyWithMe; 23. september 2013 kl. 04:12.
Trådstarter
3 0
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Du har en bra backup plan, jeg er veeeldig trøtt så kanskje jeg ikke formulerte meg riktig. Jeg mente hvis du ikke slutter som lærling, men fullfører dette på land (hvis mulig) eller om du kan gjøre noe på land med fagbrevet hvis du fullfører. En annen mulighet er almen påbygging også høyskole, spørs hvor gira du er på 3-4+ år på skole om du ikke vil jobbe med noe innen båt osv.
Vis hele sitatet...
Det var nok bare eg som var litt kjapp med å svare. Det er egentlig et litt spesiellt fag eg går som bare er mulig å fullføre offshore, så det blir nok ikkje lett å jobbe med på land.
Almen påbygging og høyskole er det som er planen min om eg slutter som lærling. 3-4 år på skole skal ikkje være noe problem for meg. Har aldri vært skolelei sånn egentlig, så det skal nok gå greit.
Sitat av Katoden Vis innlegg
Det var nok bare eg som var litt kjapp med å svare. Det er egentlig et litt spesiellt fag eg går som bare er mulig å fullføre offshore, så det blir nok ikkje lett å jobbe med på land.
Almen påbygging og høyskole er det som er planen min om eg slutter som lærling. 3-4 år på skole skal ikkje være noe problem for meg. Har aldri vært skolelei sånn egentlig, så det skal nok gå greit.
Vis hele sitatet...
men da vet du egentlig svaret ditt, gå skole. Hvis du allerede har fullført 2 år på vgs med gode nok karakterer, så er det bare 1 år igjen før høyskole.¨

Å prøve seg på noe som "bare" tok 1-2 år innen noe man skulle tro skulle vært bedre, er ingenting i forhold til noen andre jeg skjenner.

If you don't fail you don't learn på denne.
Hva er det du er lærling som?
Vist man hadde vist det hadde du kanskje fått et bedre svar.
Jeg jobber som mekaniker lærling selv offshore, har selv vært i 1 år, første halvåret ++ følte jeg at jeg ikke passet helt inn, forsto lite om hva de andre pratet om, å hadde sjeldent noe å bidra med når det kom til problemløsning.
Men etter 1 års tid har ting bare blitt bedre å bedre, når man har fått mer kunnskap og kan bidra på en bedre måte.
Dette sa også andre som hadde vært lærling offshore at de følte på samme måte.
Hvordan kan du tenke deg å tjene penger i framtiden?

Start with the end in mind!