Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2947
Jeg er med i en sammenspleiset vennegjeng (5-6 stk), og vi har et lite problem med en i gjengen, la oss bare kalle han for Tom.

I starten når vi ble kjent med han var han seg selv, og det var derfor vi ble kjent med han. En jordnær, men kul og morsom fyr som passet bra sammen med oss.

Men i de siste månedene har Tom blitt litt irriterende, altså... han later som han hører på musikk han egentlig ikke gjør. Han prøver på best mulig måte å bli likt, så han begynner å bli veldig sånn populistisk, samtidig som han oppfører seg jævlig rart.

Når han holdte en fest, og vi planlagte å røyke hasj, ville ikke ei jente vi kjenner komme. Det lagde han et kjempestort nummer ut av, "Alle" må jo være med på festen". Dette ble det masse drama ut av, og til slutt ble vi enig om å droppe hasjen. Itilegg må jeg si at Tom virker å bli forelska i alle jentene han kommer i kontakt med, wtf?

Det er 2 stk som er over 18 i gjengen, han ene kjører oss andre rundt, og vi er greie med han tilbake og spanderer mat og drikke på han. Altså en rimelig kompis!

Men Tom derimot skal ha 50 kr for alle i vennegjengen for å sitte på med han 5 minutter... så dermed tjener han 2-300 kr for å kjøre til en kebabsjappe med vennene sine. Vi sa imot han, men han holdt ved sitt... til tross for at han har nok med penger fra før av til bensin. For 1 år siden brydde han seg ikke om dette i det hele tatt, og hadde samme holdninger som han andre kompisen våres.

Han har forandret seg helt, og vi begynner å bli lei han... han begynner å sjangle etter 2 drinker på fester, desperat prate med alle han møter på.
Og på toppen av det hele har han startet i samme band som jeg synger i, siden han sa han var en dritbra gitarist. Det viser seg da at han kun kan smoke on the water. Så han ødelegger også bandet vårt!

Hva skal man si til en fyr som dette? På sitt "beste" er han verdens hyggeligste fyr å forholde seg til, men han virker ustabil og vi veit ikke åssen han kommer til å reagere hvis vi klager på han!
snakk med han, si det du har skrevet her. hvis han fortsatt er en tulling, så er det ikke værre enn å ikke være med han?
Sitat av K1ngspm Vis innlegg
snakk med han, si det du har skrevet her. hvis han fortsatt er en tulling, så er det ikke værre enn å ikke være med han?
Vis hele sitatet...
Poenget er at vennegjengen bor på et internat sammen, så vi møter hverandre hver dag uansett. Hvis vi fryser han ut kommer han garrantert til å bli alene, selvom det er mange andre greie folk på internatet!
Uten at jeg egentlig kan så mye om dette, er det kanskje en mulighet at han har utviklet en form for psykisk lidelse?
Det du sier om at han sjangler etter to drinker, kan jo tyde på at han tar noe former for anti-depressiva? Har hørt ulike steder at noen typer anti-depressiva gjør at etanoltoleransen synker merkbart. (Skal sjekke opp dette)
Sitat av telorix Vis innlegg
Poenget er at vennegjengen bor på et internat sammen, så vi møter hverandre hver dag uansett. Hvis vi fryser han ut kommer han garrantert til å bli alene, selvom det er mange andre greie folk på internatet!
Vis hele sitatet...
vel, da har han jo bare et valg? bli litt mer kompis mot dere.
Gjerrige løgnere er det verste jeg vet. Han høres ut som en i den kategorien. Gå sammen flere og konfronter han. Er han "mann nok" til å kreve 50 spenn pr person av 4 stk på en 5 minutters kjøretur i tillegg at dere er vennene hans, bør han tåle å få sannheten slengt tilbake i trynet. Eventuelt bare dropp han en ukes tid++, så får han kanskje litt tid til å tenke seg om litt. Har selv en dritgjerrig kompis, verste jeg vet. Har begynt å gli litt fra han tho.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Gjerrige løgnere er det verste jeg vet. Han høres ut som en i den kategorien. Gå sammen flere og konfronter han. Er han "mann nok" til å kreve 50 spenn pr person av 4 stk på en 5 minutters kjøretur i tillegg at dere er vennene hans, bør han tåle å få sannheten slengt tilbake i trynet. Eventuelt bare dropp han en ukes tid++, så får han kanskje litt tid til å tenke seg om litt. Har selv en dritgjerrig kompis, verste jeg vet. Har begynt å gli litt fra han tho.
Vis hele sitatet...
Er ikke bare dette som er problemet, les hele posten :P
Sitat av 6udxd Vis innlegg
Er ikke bare dette som er problemet, les hele posten :P
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke Dr. Phil. Bare deler egne erfaringer.
Kan legge til at han av en eller annen grunn har begynt å røyke og.. Ut av det blå.. x) Og da gå det mest i 'munntrekk'
Sist endret av 6udxd; 27. august 2011 kl. 23:25.
Hørte fra noen folk.... (husker ikke hvem) som sa at det kanskje skyldtes at han er sykt depressiv. Og at han vurderer selvmord...

Vi kan ikke utelukke dette, siden vi ikke veit hva han føler i det hele tatt!
Sitat av telorix Vis innlegg

Han har forandret seg helt, og vi begynner å bli lei han... han begynner å sjangle etter 2 drinker på fester, desperat prate med alle han møter på.
Og på toppen av det hele har han startet i samme band som jeg synger i, siden han sa han var en dritbra gitarist. Det viser seg da at han kun kan smoke on the water. Så han ødelegger også bandet vårt!
Vis hele sitatet...
Han tror virkelig han er god, jeg synes det virker som om han ikke klarer å se seg selv på en måte.. og lever inni sin egen boble liksom x)

Tror også han alltid har vært litt utafor, mobbet på barneskolen osv. Innbiller meg det utifra ting han har sagt.

Jeg burde kanskje legge til at jeg er en del av gjengen det er snakk om, så jeg stiller på lik linje med TS når det kommer til info..
Sist endret av 6udxd; 27. august 2011 kl. 23:40.
Sitat av 6udxd Vis innlegg
Han tror virkelig han er god, jeg synes det virker som om han ikke klarer å se seg selv på en måte.. og lever inni sin egen boble liksom x)

Tror også han alltid har vært litt utafor, mobbet på barneskolen osv. Innbiller meg det utifra ting han har sagt.

Jeg burde kanskje legge til at jeg er en del av gjengen det er snakk om, så jeg stiller på lik linje med TS når det kommer til info..
Vis hele sitatet...
Jepp, før prata han jo om at han hadde anorexi ogsånn. Uten at vi brydde oss noe særlig om det!

Håper på noen saklige svar om hvordan vi skal komme best ut av situasjonen. Vi vil altså at han kommer til sitt normale 'jeg', og tar til fornuft ved å øve på gitar eller bare gir seg i bandet, så vi får finne ny gitarist.
Jeg har ihvertfall ikke hjerte til å kaste han ut, for han virker jævlig oppglødd!
Sist endret av random63339; 28. august 2011 kl. 00:51.
Jeg vil tro at det beste ville ha vært å fått prate med denne personen, bare dere to alene. Du forteller at du syntes han har forandret seg og oppført seg annerledes i det siste og spør om det er noe som plager han eller noe han vil prate om. Vil han ikke dette kan du jo si at det alltids er å ringe e.l om han føler for å prate. For min del høres det ut som om han får eller har fått for lite oppmerksomhet og prøver å gjøre noe ut av det. Om du/dere da prøver å få han til å kanskje føle seg litt med tilhørig, kan jo dette hjelpe? Jeg er ingen psykolog, men dette er det jeg selv vil tro hjelpe.
Du har allerede fått det beste svaret du kan få. "Intervention". Skriv ned det du/dere vil si til han og det dere synes han må forbedre seg på, få han i samme rom med dere og snakk ut. Hvis dere faktisk er gode kompiser skulle ikke dette være noe problem. Kanskje han til og med forklarer hvorfor han oppfører seg merkelig og da kan dere hjelpe han videre med problemene hans. Lykke til.

"Huztle" sitt svar over mitt er kanskje best, det får dere vurdere.
Sist endret av Boo-Boo; 28. august 2011 kl. 01:00.
Dropp han ut av bandet.
Han virke som en drittsekk som bruke dere for og skaffe seg andre venner/damer, og fester og populærihet.

Just waste of time og holde på en slik drittsekk, men om han har vært din barndomvenn, så snakk med han, og bli sur på han.

Jeg betaler kompiser/venninner for og kjøre, men dem vil ikke ha penger, så jeg kjøper dem røyk/snus for og være hjelpsom.
kain har du lest hele posten eller?
Månen tur/retur. Time of his life.
Sist endret av stagg; 28. august 2011 kl. 01:18.
For å være helt ærlig, virker det faktisk mer ut som at han begynner å vokse i fra dere. Og det med de 50kr til en kjøretur kan jeg si meg enig at det er gjerrig, med mindre han må kjøre et stykke først for å hente dere.

Har opplevd det samme selv fra begge sider, og sånt skjer. Hvor full man blir av to drinker kan variere fra hvor ofte man drikker eller hva man har spist eller mye annet.

Hvordan han sosialiserer på fest tyder fra mitt synspunkt mer som om han har fått mer selvtillit og stoler nok på seg selv til å ta kontakt med fler mennesker.

Jeg kan selvfølgelig ta helt feil, men jeg tror ikke det er noe særlig mer enn det.

EDIT: Og ja, fortell han at han må lære seg å spille gitar skikkelig før han kan bli med i bandet.
Sist endret av Pagliacci; 28. august 2011 kl. 01:21.
Hvis han har forandret seg såpass kan det hende at han har dårlig selvtillit eller sliter med noen andre problemer. En fin måte å få en samtale med han på kunne jo vært å starte med å si(under 4 øyne) at du har merket at han har forandret seg veldig i det siste, og spørre om noe er i veien, og fortsette fra det og si hvordan han har forandret seg og at du og alle andre på internatet vil ha tilbake den gamle Tom..?
Hmmm.....
Hørtes veldig spesielt ut da.
Men fint at "Tom" ikke bruker narkotika å det er da i allfall en positiv ting.

Kanskje du kan ta en prat med han forsiktig og rolig og bare fortelle at et eller annet er feil.
Alstå bare du og ikke resten av gjengen.
Det kan jo fort bli slik at han føler seg angreppet vis du tar med deg resten av venne gjengen.

"Jeg ruser meg på livet jeg og ikke dop som de".
Sitat av telorix Vis innlegg

Hva skal man si til en fyr som dette? På sitt "beste" er han verdens hyggeligste fyr å forholde seg til, men han virker ustabil og vi veit ikke åssen han kommer til å reagere hvis vi klager på han!
Vis hele sitatet...
Vel, la meg utspille et scenario som for meg gir mening her: Denne Tom som dere blei kjent med, kommer fra en litt mindre plass, han var nok ikke den kuleste gutten i gjengen - uansett gjeng - . Tom har alltid følt seg litt utenfor, når han da flyttet til internat og ble kjent med nye mennesker, så er det klart at ditt, og de andres vennskap var så overvelmende for Tom og han hadde dermed ingen problem med å gjøre hva det enn skulle være, for bare deres selskap ga Tom en bedre dag...

Senere har Tom fått flere venner og han innser at han trenger ikke lengere selge rompa for å ha venner, han har til og med tatt det lengere og begynt å innbille seg at det er dere som er mer avhengig av han enn han er av dere, kanskje siden han har bil?

Frys han ute noen uker og si at både han og bilen hans kan suge seg sjøl, evt. hverandre og vær ekstra gode venner blandt resten av dere, om han er noe som helst innser han sin egen oppførsel og kommer til dere..
Det er heldigvis en fornuftig løsning her: snakk med han og forklar situasjonen fra deres side. Fortell han at han må skjerpe seg og kutte ut drittsekk-oppførselen.
Sist endret av iMoan; 28. august 2011 kl. 01:58.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Vel, la meg utspille et scenario som for meg gir mening her: Denne Tom som dere blei kjent med, kommer fra en litt mindre plass, han var nok ikke den kuleste gutten i gjengen - uansett gjeng - . Tom har alltid følt seg litt utenfor, når han da flyttet til internat og ble kjent med nye mennesker, så er det klart at ditt, og de andres vennskap var så overvelmende for Tom og han hadde dermed ingen problem med å gjøre hva det enn skulle være, for bare deres selskap ga Tom en bedre dag...

Senere har Tom fått flere venner og han innser at han trenger ikke lengere selge rompa for å ha venner, han har til og med tatt det lengere og begynt å innbille seg at det er dere som er mer avhengig av han enn han er av dere, kanskje siden han har bil?

Frys han ute noen uker og si at både han og bilen hans kan suge seg sjøl, evt. hverandre og vær ekstra gode venner blandt resten av dere, om han er noe som helst innser han sin egen oppførsel og kommer til dere..
Vis hele sitatet...
Dette gir faktisk mye mening!

Intervention er ikke et alternativ... ihvertfall ikke enda, vi tenkte kanskje å nevne det neste gang han oppfører seg rart. Men jeg tror ikke vi kommer til å lage et stort nummer ut av det, det blir bare awkward for alle.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Mulig jeg har er skikkelig ute å sykler, men dette ''KAN" høres ut som et skjult rusproblem også. Påstår ingenting, men en kombinasjon av reelle mentale vansker og rus?
Sitat av telorix Vis innlegg
Dette gir faktisk mye mening!

Intervention er ikke et alternativ... ihvertfall ikke enda, vi tenkte kanskje å nevne det neste gang han oppfører seg rart. Men jeg tror ikke vi kommer til å lage et stort nummer ut av det, det blir bare awkward for alle.
Vis hele sitatet...
Intervention er for pingler og folk som lar seg korruptere under press, drit i det..Dere kan kjenne at han har tatt det for langt når det kommer til vennskap, om det er dere som er sær eller ikke spiller egentlig ikke så stor rolle.."Like barn leker best"

Dessuten, dere trenger ikke gå inn for å være peis å ødelegge hele skolåret til fyr'n, er jo bare for å se om han verdsetter deres vennskap eller ikke... Bryr han seg ikke, er det jo heller ikke noe problem å gå videre å finne en ny "Tom"=)
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Senere har Tom fått flere venner og han innser at han trenger ikke lengere selge rompa for å ha venner, han har til og med tatt det lengere og begynt å innbille seg at det er dere som er mer avhengig av han enn han er av dere, kanskje siden han har bil?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du var temmelig spot on i denne posten, bortsett fra denne setningen.. Det stemmer liksom ikke helt med at han later som han hører på musikk han ikke gjør osv.
Ikke prat med han når allle er der, gå bort til han å si at du vil snakke med han alene lit og forklarer situasjonen.
Sier han; "jeg nei, sånn er ikke jeg. Det er DERE som oppfører dere blablabla" så vet du hvertfall at han ikke vil forandre seg og at han da vil fryst ut.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Vel, la meg utspille et scenario som for meg gir mening her: Denne Tom som dere blei kjent med, kommer fra en litt mindre plass, han var nok ikke den kuleste gutten i gjengen - uansett gjeng - . Tom har alltid følt seg litt utenfor, når han da flyttet til internat og ble kjent med nye mennesker, så er det klart at ditt, og de andres vennskap var så overvelmende for Tom og han hadde dermed ingen problem med å gjøre hva det enn skulle være, for bare deres selskap ga Tom en bedre dag...

Senere har Tom fått flere venner og han innser at han trenger ikke lengere selge rompa for å ha venner, han har til og med tatt det lengere og begynt å innbille seg at det er dere som er mer avhengig av han enn han er av dere, kanskje siden han har bil?

Frys han ute noen uker og si at både han og bilen hans kan suge seg sjøl, evt. hverandre og vær ekstra gode venner blandt resten av dere, om han er noe som helst innser han sin egen oppførsel og kommer til dere..
Vis hele sitatet...

Er i samme situasjon som TS, og det du sa nå ga veldig mye forklaring!
Det var en som flyttet hit for 3 år siden, han var liksom en skikkelig kul fyr, han var morsom, og generelt en grei kar. Så etter 1-2 år ble denne kompisen en ordentlig drittsekk, han følte ikke han kunne gjøre noen vondt. Han snakket dritt om alt og alle, han latterliggjorde hele vennegjengen hans. Da tok vi tak i situasjonen og sa det rett ut. Hvorfor har du blitt til en drittsekk?! Det som skjedde da var at han fortalte litt om problemene han hadde hjemme osv. For så å bare fortsette å være en komplett idiot. Da ble alle lei og sa ''Oppfør deg eller stikk''. Han stakk og har ikke hatt kontakt med han siden egentlig.
Men det kan også gå den andre veien, var noen som begynte i klassen min i fjor, og da oppførte denne personen seg uhøflig, prøvde seg på alle jenter, og mente han var bedre enn alle andre. Til tross for dette kom han litt inn i vennegjengen vår, men ettehvert ble det nok og vi tok en ordentlig prat med han. Etter dette har han skjerpet seg veldig og er en ordentlig god venn.

Så det kan på en måte gå begge veier. Man må være litt forsiktig, fordi det høres ikke ut som om du har lyst til å miste vennen din.
Hvis ingen forteller han hva han gjør galt, hvordan forventer du at han skal kunne lære, og endre seg? Ikke alle som klarer å se på seg selv fra en annens perspektiv, og for alt dere vet så tror han at han er den samme han var når dere møttes.

Det eneste riktige og fornuftige her er å snakke med fyren, alt snakk om å fryse han ut er bare tull, og kan forverre eventuelle problemer han allerede har. Noen personer mangler rett og slett et par sosiale antenner, og burde hjelpes, ikke fryses ut.
Han høres ikke akkurat ut som den kuleste vennen man kan ha. Hvorfor ikke bare la han kose seg alene med bilen sin, så kan dere finne en ny kamerat.
Begynn og ta taxi til kebabsjappa og ha på dere " billigere enn Tom" t-skjorter.
Zarathurstra sin post er spot-on. Har opplevd samme scenario i løpet av de siste 2 åra, og 'Tom' har evig mange likhetstegn med vår tilsvarende 'Tom'.

Endring av musikksmak/klesstil for å passe inn.
Falsk selvtillit.
Overdreven sosialisering i motsetning til tidligere i livet.

Alt dette skjedde i kombinasjon med at 'Tom' ble inkludert i en ny vennekrets, som inneholdt populære mennesker.
Sist endret av Killuminati; 28. august 2011 kl. 18:00.
Si til Tom at han må skjerpe seg ellers kan du ikke se noen fremtid i deres vennskap.

Hvis han vil være vennen din forandrer han seg
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Killuminati Vis innlegg
Zarathurstra sin post er spot-on. Har opplevd samme scenario i løpet av de siste 2 åra, og 'Tom' har evig mange likhetstegn med vår tilsvarende 'Tom'.

Endring av musikksmak/klesstil for å passe inn.
Falsk selvtillit.
Overdreven sosialisering i motsetning til tidligere i livet.

Alt dette skjedde i kombinasjon med at 'Tom' ble inkludert i en ny vennekrets, som inneholdt populære mennesker.
Vis hele sitatet...
Ja, hvor mange folk har ikke blitt drittsekker pga det...
Tom'en vår er ikke bare drittsekk, han er også weird. O.o På en måte..

Vil vel bare driste meg til å kalle han drittsekk med tanke på 50-lappen, men det er kanskje litt drøyt der og.. Vet ikke! x)
Sist endret av 6udxd; 28. august 2011 kl. 19:10.
gode venner kjører hverandre gratis over korte distanser.....