Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2176
Mitt første store/langvarige elektronikkprosjekt

Eg er eit gut på 19 år som nett har begynt på Bachelor i elektronikk på høgskolen i Bergen. Og det passer jo for ein fyr som digger elektronikk..
Men men, nok om meg... Over til prosjekt.

Mine planer for dette prosjektet er følgende:

1.Å bygge ein radiostyrt bil som i første omgang kan styres via kabler, og som selvsagt kan kjøre både fram- og bakover og svinge.
2.Videre planer er å selv konstruere eit trådløst styresystem for bilen.

Kjøretøyet skal bygges av:
-Benytte understellet/karrosseriet til ein gammel RC bil av merket Nikko.

Her er nokre bilder av prosjektet:

Den opprinnelige bilen


Uten "Klær":


Inside:


Så skål for nå
Bildene er 404
Sist endret av Ondskap; 21. november 2010 kl. 23:33.
Du kan ikke bruke Dropbox for å vise bildene. Last opp på f.eks picz.no
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Du kan ikke bruke Dropbox for å vise bildene. Last opp på f.eks picz.no
Vis hele sitatet...
Trodde jeg var alene... Men: as he said...
Får prøve meg på den picz.no siden då...

Høres kanskje dumt ut, men fann ikkje ut korleis eg skulle redigere heile tråden?

Bilen før prosjektstart:


Her kommer bare eit bilde. pga lang opplastningstid..
404 der også :c
EDIT: Funker hvis man trykker på det
Sist endret av excubated; 22. november 2010 kl. 00:08.
Skal du ha trinnløs styring eller bare av/på? Jeg vet iallefall at noen eldre Nikkomodeller ikke har trinnløs styring.

Det blir jo selvsagt noe helt annet hvis du setter inn egne servoer/motorstyring.
Planen var å bytte ut både servoen og motorstyringa, men servoen blir eg nødt til å vurdere om igjen, då eg ser at den må passe akkurat der den gamle satt.

Når du seier trinnløs, meiner du da uten gir?
trinnløs er vel att du kan svinge litt og litt av og på betyr jo full sving eller null sving
eller gasse litt eller full gass eller null gass

trinnløs er veien og gå.
Sist endret av svirrevapp; 22. november 2010 kl. 08:29.
Viss dette er tilfelle må vi nok få det til med trinnløs styring ja.
På VGS her jeg går så holder vi på i dette minutt med å lage kretskort til en bil som skal ha sensorer som gjør så den ikke kræsjer, kjører på utsiden av bord osv.

Vi skal altså bygge en elektrisk bil som vi programmerer via pcen og stryrer fra pcen
Sitat av Ruudi Vis innlegg
På VGS her jeg går så holder vi på i dette minutt med å lage kretskort til en bil som skal ha sensorer som gjør så den ikke kræsjer, kjører på utsiden av bord osv.

Vi skal altså bygge en elektrisk bil som vi programmerer via pcen og stryrer fra pcen
Vis hele sitatet...
Det høres kjekt ut det Ruudi, vi gjorde det samme på videregående skole, men da nøyde vi oss med Mindstorm byggesettet til Lego. Eg rekner med dette er faget "Teknologi og forskningslære"?


Oppdatering på prosjektet mitt:
+Har no designet og fått konstruert ein krets som ved hjelp av eit potensiometer kan styre servoen på bilen.

+Har fått lånt og testa ut ein servo frå Hitec.

Videre planer er å:
+Vente på servoer bestillt frå Throttlestore.com

+Undersøke motorstørrelsen på den gamle Nikko bilen.


Bilder av servostyringa:
Sitat av applefreak Vis innlegg
Det høres kjekt ut det Ruudi, vi gjorde det samme på videregående skole, men da nøyde vi oss med Mindstorm byggesettet til Lego. Eg rekner med dette er faget "Teknologi og forskningslære"?


Oppdatering på prosjektet mitt:
+Har no designet og fått konstruert ein krets som ved hjelp av eit potensiometer kan styre servoen på bilen.

+Har fått lånt og testa ut ein servo frå Hitec.

Videre planer er å:
+Vente på servoer bestillt frå Throttlestore.com

+Undersøke motorstørrelsen på den gamle Nikko bilen.


Bilder av servostyringa:
Vis hele sitatet...
Jeg har vært borti noe liknende med servoer, du må huske at en servo oppfører seg annerledes enn en vanlig motor, der en servo har en sensor som registrerer plasseringen på akslingen og jobber i mot en eventuell ufrivillig vridning på servoen. Det er det den tredje ledningen er til.

Dette kan ordnes med en mikrokontroller og et relativt enkelt program, så for en som holder på å gå bachelor i elektronikk kan jo dette være et artig prosjekt
Sist endret av Bartulf; 22. november 2010 kl. 21:30.
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Jeg har vært borti noe liknende med servoer, du må huske at en servo oppfører seg annerledes enn en vanlig motor, der en servo har en sensor som registrerer plasseringen på akslingen og jobber i mot en eventuell ufrivillig vridning på servoen. Det er det den tredje ledningen er til.

Dette kan ordnes med en mikrokontroller og et relativt enkelt program, så for en som holder på å gå bachelor i elektronikk kan jo dette være et artig prosjekt
Vis hele sitatet...
Ja det du seier om at servoene gjør motstand stemmer også med min erfaring. Foreløbig har eg ikkje begynt å lære om mikrokontroller, men eg trur eg begynner med dette neste semester, så då skal eg få ordnet ein litt betre styring til servoen. Foreløbig klarer eg meg med ein 555-timer og litt "stesj"

Når eg testet servo kontrollen min på skulen, var bevegelsene på servoen litt sånn "hakkete" når eg bevegde potensiometeret, men dette er kanskje vanlig? Servoen opererer jo på endring i "bredden" av pulsene som blir sendt til den, er det dermed mulig at kretsen eg har bygget ikkje opererer lineært nok, men hopper frå f.eks: 2,0ms-1,8ms uten at kretsen registrerer mellomverdiene?
Sitat av applefreak Vis innlegg
Det høres kjekt ut det Ruudi, vi gjorde det samme på videregående skole, men da nøyde vi oss med Mindstorm byggesettet til Lego. Eg rekner med dette er faget "Teknologi og forskningslære"?
Vis hele sitatet...
Nei det er faktisk Data og Elektronikk. Vi designer et krestkort( da snakker vi fra bånn av ) med ISIS Proteus som vi får lagd av en fabrikk som vi setter de forsekjellige komponentene på. Som vi igjen monterer strøm og bruken en minijack som vi kobler til pcen i og programmerer den til å kjøre i f.eks. et mønster eller om den skal svinge mens den rygge osv. når den f.eks. holder på å kræsje..
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Nei det er faktisk Data og Elektronikk. Vi designer et krestkort( da snakker vi fra bånn av ) med ISIS Proteus som vi får lagd av en fabrikk som vi setter de forsekjellige komponentene på. Som vi igjen monterer strøm og bruken en minijack som vi kobler til pcen i og programmerer den til å kjøre i f.eks. et mønster eller om den skal svinge mens den rygge osv. når den f.eks. holder på å kræsje..
Vis hele sitatet...
PICAXE? minijack hørtes veldig kjent ut
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Nei det er faktisk Data og Elektronikk. Vi designer et krestkort( da snakker vi fra bånn av ) med ISIS Proteus som vi får lagd av en fabrikk som vi setter de forsekjellige komponentene på. Som vi igjen monterer strøm og bruken en minijack som vi kobler til pcen i og programmerer den til å kjøre i f.eks. et mønster eller om den skal svinge mens den rygge osv. når den f.eks. holder på å kræsje..
Vis hele sitatet...
Noen ganger skulle jeg ønske jeg gikk på Data og Elektronikk...
Ikke bytt ut styreservoen som satt perfekt da, det er mer enn nok gøy å lære å styre noe ukjent. Det er jo tross alt en stor del av det en service ingeniør i elektronikk gjør Angående hastighetsstyring av motorene så gjøres dette også med en type pulsbreddemodulering lik den du bruker til servoer, men siden motoren ikke er digital og ikke kan "lese" bredden på pulsene, så er det rett og slett hvor mange prosent av en komplett periode som ligger høy/lav som utgjør spenningen som motoren ser, og dermed hastigheten. Du trenger også en h-bridge som vender polariteten på spenningen til motoren for å få den til å ga baklengs, men så er du egentlig i boks, og jeg tror du vil snart være ferdig (med mindre motorene i bilen er børsteløse, da blir det noe mer knotete)
Børsteløse motorer i en nikko bil?? no way, men uansett kul tråd kommer til å følge med fremover.
Ser ikke bildene da gjør dere det?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ikke bytt ut styreservoen som satt perfekt da, det er mer enn nok gøy å lære å styre noe ukjent. Det er jo tross alt en stor del av det en service ingeniør i elektronikk gjør Angående hastighetsstyring av motorene så gjøres dette også med en type pulsbreddemodulering lik den du bruker til servoer, men siden motoren ikke er digital og ikke kan "lese" bredden på pulsene, så er det rett og slett hvor mange prosent av en komplett periode som ligger høy/lav som utgjør spenningen som motoren ser, og dermed hastigheten. Du trenger også en h-bridge som vender polariteten på spenningen til motoren for å få den til å ga baklengs, men så er du egentlig i boks, og jeg tror du vil snart være ferdig (med mindre motorene i bilen er børsteløse, da blir det noe mer knotete)
Vis hele sitatet...
Ja det er jo det eg kommer til å drive med i yrket, og det er kjekt å finne ut av ting, blir skikkelig kicket av det Men her kommer eg nok til å bytte ut elektronikken fra ein ny servo og koble denne på dei 6 ledningene som kommer ut frå den gamle servoen.Viss dette lar seg gjøre. Venter fortsatt på disse nye servoene..

Fekillix:
Bildene har fungert tidligere, men eg blir vel nødt til å finne ei meir permanent løysing sikkert.
Du kan jo bare bestille deler fra elefun.no:
-Servo
-Mottaker
-Fartsregulator (ESC)
-Motor

Akkurat som i de "proffe" radiostyrte bilene. Traxxas sine deler er vantette og tåler mye juling.
Sist endret av nikkibever; 23. november 2010 kl. 23:39.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Du kan jo bare bestille deler fra elefun.no:
-Servo
-Mottaker
-Fartsregulator (ESC)
-Motor

Akkurat som i de "proffe" radiostyrte bilene. Traxxas sine deler er vantette og tåler mye juling.
Vis hele sitatet...

Vel eg ser ikkje morroa med å bestille deler frå elfun.no for så å koble dei sammen, då vil eg være akkurat som alle andre som kjører og bygger radiostyrte biler... Det er mykje meir morro å bygge så mykje så mulig sjølv, altså i mitt tilfelle servokretsen og fartsregulatoren og seinere radiokontrollen..

Men takk for tipset likevel....

Sånn ellers beklager eg for seint svar.. Har vore opptatt med skule i desse dager.

Oppdatering:
-Styresystemet til bilen er ferdigbygget og testet!
-ESC en blir planlagt for øyeblikket

http://i1202.photobucket.com/albums/bb363/Jacp/IMG_7162.jpg