Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1275
Hei har studert litt om birkeland eyde prosessen og har lyst til å lage ein i liten skala for hobby bruk.

Til dette så trenger eg ein Jacobs ladder (stige), det går an å lage ein selv men då er deg ein stor sjanse for at eg derper med selv når eg slår den på.

Har googla ein god del om denne men til ingen nytte


Så til poenget. Er det noen som har ein til salgs eller veit kor eg kan få tak i ein? (Har vert på Ebay og fant ein men den som var det var svindyr!)
står litt om å bygge en jacobs ladder i denne tråden: Spenningstransformator
For å sei da kort så har eg ti tommeltotter og ville ha feilet ekstremt dersom eg skulle lage ein sjølv
du tørr ikke prøve og lage en jacobs ladder men skal prøve og lage nitrogenoksid ?

Wikipedia:
Birkeland-Eyde-prosessen

Metoden gikk ut på at luft ble ledet inn i en rund ovn hvor en lysbue ble dannet mellom to aksialt orienterte elektroder i et kraftig magnetfelt. I ovnen oppsto en skiveformet flamme hvor plasmatemperaturen holdt rundt 3000 °C og omdannet luft til nitrogenoksid-gass.
N2 + O2 → 2 NO
Gassen ble kjølt hurtig ved at den ble slynget ut av flammens egen bevegelse til ovnsrommets ytre. Gassen ble deretter trukket med vifter ut i kanaler, fôret med chamottestein, i ovnens øvre og nedre del. Her ble gassen kjølt til 50 °C og ført videre til et rom hvor gassen oksiderte med oksygen fra ovnsluften til NO2.
2 NO + O2 → 2 NO2
For å produsere salpetersyre ble gassen absorbert ved at den reagerte med vann i et absorpsjonstårn.
3 NO2 + H2O → 2 HNO3 + NO
Vis hele sitatet...
noe som produserer 3000 grader når det brennes er vel en grei måte og derpe seg på det og
Sist endret av svirrevapp; 9. november 2010 kl. 09:12.