Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 12553
Hei.
Jeg har nettopp bestått lappen, og kan da kjøre bil.
Ettersom dette har vært et år med mye tull og tøys, har jeg altså bestemt meg for å være rusfri i et år fra den dagen jeg får lappen.
Men likevel kommer jeg mest sannsynlig til å få lyst på en øl eller to noen ganger, derfor tenkte jeg å benytte meg av alkoholfrie alternativ.

MEN:
Sitat av http://forum.snartmamma.com/showpost.php?p=2987366&postcount=18
Munkholm og Clausthaler inneholder faktisk 0,6 % alkohol. Uhyre lite, men er altså ikke alkoholfritt på den måten vi oppfatter det. Alkoholfri vin inneholder 0,5 %. Så lenge et prdukt inneholder mindre enn 0,7 % alkohol har produsenten lov til å merke det som alkoholfritt.
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg drikker nok øl med 0,5% alkohol, vil det da gi meg promille (Forutsatt at jeg drikker NOK), og dermed blir jeg straffet fordi jeg drakk alkoholfritt øl og kjører i alkoholfritt fyll?
Sist endret av Hybelkanin1; 30. desember 2010 kl. 16:36.
Jeg trur det er så lite at du ikke rekker å få nok alkohol i blodet før alt forsvinner igjen. Har noe med hvor fort det forbrennes bort osv
Sitat av Effage Vis innlegg
Jeg trur det er så lite at du ikke rekker å få nok alkohol i blodet før alt forsvinner igjen. Har noe med hvor fort det forbrennes bort osv
Vis hele sitatet...
Ja, tusen takk for svar, men her vil jeg ta for meg at jeg faktisk blir påvirket.
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Ettersom dette har vært et år med mye tull og tøys, har jeg altså bestemt meg for å være rusfri i et år fra den dagen jeg får lappen.
Vis hele sitatet...
Bra at du innser at du kansje har litt lite selvkontroll, men er det noen grunn å holde seg HELT rusfri?
Jeg stiller meg kritisk til kilden din om at munkholm og clausthaler har en halv prosent alkohol i seg.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholfritt_%C3%B8l
Alkoholfritt øl er øl i skatteklasse A. Det kan ha inntil 0,7% alkohol selv om det selges som alkoholfritt øl. I Norge er det særlig merkene Munkholm fra Ringnes og Clausthaler fra Hansa som benevnes som alkoholfritt øl. Man må ikke opplyse om alkoholinnholdet i øl så lenge det ikke inneholder over 1,2% volumprosent alkohol. En helt alkoholfri ølart er vørterøl.
Vis hele sitatet...
Da kan jo en mulighet være å drikke vørterøl?

Sitat av http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2001/1024494806.38
Det alkoholfrie ølet inneholder så små mengder alkohol at vi neppe står i fare for å tippe over promillegrensen på 0,2, ifølge Hasselgård.
- For å få en promille på 0,21 må en voksen man drikke sju flasker Clausthaler på styrten. For å opprettholde promillen må vedkommende drikke en ny flaske hvert tolvte minutt. Dette er beregninger vi har hentet inn fra Statens Rettstokiskologiske Institutt, sier Helge Hasselgård.
Vis hele sitatet...
Håper dette var til hjelp.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg stiller meg kritisk til kilden din om at munkholm og clausthaler har en halv prosent alkohol i seg.
Vis hele sitatet...
Her er en ny kilde.

Både Munkholm fra Ringnes og Clausthaler fra Hansa inneholder begge opp mot 0,7 volumprosent alkohol.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare gjøre et kjapt søk, så bekrefter du fort integriteten til kilden?
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Fant litt informasjon her

Sitat av Helge Hasselgård - Statens Rettstokiskologiske Institutt
- For å få en promille på 0,21 må en voksen man drikke sju flasker Clausthaler på styrten. For å opprettholde promillen må vedkommende drikke en ny flaske hvert tolvte minutt. Dette er beregninger vi har hentet inn fra Statens Rettstokiskologiske Institutt, sier Helge Hasselgård.
Vis hele sitatet...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Ja, tusen takk for svar, men her vil jeg ta for meg at jeg faktisk blir påvirket.
Vis hele sitatet...
om du faktisk blir påvirket, vil du faktisk få straff.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Helge Hasselgård
For å få en promille på 0,21 må en voksen man drikke sju flasker Clausthaler på styrten. For å opprettholde promillen må vedkommende drikke en ny flaske hvert tolvte minutt.
Vis hele sitatet...
Lykke til.
Sitat av Helge Hasselgård
For å få en promille på 0,21 må en voksen man drikke sju flasker Clausthaler på styrten. For å opprettholde promillen må vedkommende drikke en ny flaske hvert tolvte minutt.
Vis hele sitatet...
Kan ikke stole helt blindt på dette heller. Dette varierer jo veldig fra person til person, så om du blir stoppet i trafikkontroll og sier at du drakk bare 6 flasker Clausthaler på styrten men blåste rødt, kommer du ingen vei.

Men kjøp deg en promillemåler? Er ikke så veldig dyrt, og så er du sikker (+/-) på at du er under grensen.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Er ikke meningen at man skal stole blindt på dette, det er jo bare et eksempel på hvor mye og hvor fort man må drikke for å faktisk tippe over promillegrensen på 0.2.
Hvis du absolutt skal drikke øl/andre "alkoholfrie" drikkevarer er det vel bare å la bilen stå? Du trenger vel ikke å drikke ølla rett før du skal kjøre uansett. Såfremt du ikke har tenkt å drikke ølla MENS du kjører. Da blir saken en annen
Å holde seg rusfri et år er jo forsåvidt en god måte å teste selvtilliten på. Svaret er som nevnt over, du må drikke helvetes mye for å komme over straffegrensa. Det være sagt, så har det jo hvert en del saker om at det alkoholfrie ølet inneholder langt mer alkohol enn det skal - uten at det er relevant for det teoretiske her.
Får bruke sugerør til å drikke øl med da Blir jo nesten som cider det da? Innholder veldig lite alkohol i seg...
Bare hold deg til ca 4 pils - 0,333 cl, så er du på den sikre siden. Hvem har lyst til å drikke mer enn 4 alkoholfrie pilsner uansett?
Hvis du blir stoppet i kontroll og blåser rødt gir politiet blanke faen i hvordan du ble beruset. Man skal ikke kjøre under berusning, punktum!
Det er ikke mulig å bli påvirket av cider eller munkholm etc. Det er rett og slett fordi at kroppen din forbrenner alkoholen fortere enn du klarer å innta den. Så hvis man da hadde prøvd å drikke seg full på det, ville man dødd av tarmslyng eller noe. Kilde: Min mor som har doktorgrad i medisin, og har jobbet som forsker i mange år.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Det er ikke mulig å bli påvirket av cider eller munkholm etc. Det er rett og slett fordi at kroppen din forbrenner alkoholen fortere enn du klarer å innta den. Så hvis man da hadde prøvd å drikke seg full på det, ville man dødd av tarmslyng eller noe. Kilde: Min mor som har doktorgrad i medisin, og har jobbet som forsker i mange år.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket, inneholder faktisk det vi her i sør kaller cider, 4,7% etanol, på lik linje med vanlig øl.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Sist jeg sjekket, inneholder faktisk det vi her i sør kaller cider, 4,7% etanol, på lik linje med vanlig øl.
Vis hele sitatet...
Hva dere i sør kaller cider er jo helt uinteressant. Det selges cider m veldig lavt alkoholinnehold.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hva dere i sør kaller cider er jo helt uinteressant. Det selges cider m veldig lavt alkoholinnehold.
Vis hele sitatet...
Alle i Norge kaller cider for cider. It's a fact.
Men OM du blir stoppet med promille, vil den være så liten at det vil bli forbrennet innen politiet får tatt blodprøve på deg..
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Da kan jo en mulighet være å drikke vørterøl?
Vis hele sitatet...
Strengt talt er ikke vørterøl øl, det er vørter. Det er ikke øl før det er gjæret. *pirke*

Wikipedia har en del informasjon om promille og metabolisering:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_a..._and_excretion

Det virker som om det AndreasWB skrev stemmer. En "drink" tilsvarer en 0.33 flaske med 5% alkohol, som tilsvarer omtrent 7 flasker med 0.7%.

En "drink" gir en promille på 0.2, og kroppen metaboliserer 0.1 promille per 40min.
Det finnes "cider", som mindreårige kan kjøpe i dagligvarebutikker på flaske. Husker ikke helt hva det heter, men det smaker bedre enn Grevens og de andre type ciderne. Poenget er at denne inneholder 0,7% alkohol.

De hadde ikke solgt det til mindreårige hvis det var en mulighet for dem å ruse seg på det

Ikke drikk alkoholfriøl som når du drikker øl for å få en rus. Nyt ølen, så får du heller ikke noe promille, bare du tar det med måte
Sitat av Skyfex Vis innlegg
En "drink" gir en promille på 0.2, og kroppen metaboliserer 0.1 promille per 40min.
Vis hele sitatet...
Nå er dette relavtivt fra person til person *pirke*

http://billigfyll.com/?s=promillekalkulator den er fin for å regne ut ca. promille ut fra Vekt, kjønn, alder og alkoholinntak
Sist endret av olli408; 2. januar 2011 kl. 16:27.